Permalänk
Medlem

Textures IRL

Hur hög upplösning har textures IRL om man tänker världen som ett datorspel?

Permalänk
Medlem

tänker du det man kan se med blotta ögat, eller med hjälpmedel så som elektronmikroskop?

Permalänk
Medlem

Det finns ingenting i verkligheten som motsvarar texturer i ett spel, en textur är ju en tvådimensionell representation av en yta som i verkligheten är tredimensionell (även om den förvisso kan vara väldigt platt). Ska man hårddra det så kan man väl säga att det är oändlig upplösning i så fall.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

tänker du det man kan se med blotta ögat, eller med hjälpmedel så som elektronmikroskop?

Bra fråga

Permalänk
Medlem

det blir nog "pixligt" när man kommer ned till atom nivå skulle jag tro

svårt att jämnföra, så vad ögat klarar max att se får man kanske dra gränsen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Efter en okulär besiktning av min tumnagel kan jag meddela att upplösningen är något högre än 1024x1024.

Permalänk
Inaktiv

Tror jag hört att man kan se i 7 megapixel, vet inte om det var för båda ögonen eller för ett öga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

det blir nog "pixligt" när man kommer ned till atom nivå skulle jag tro

svårt att jämnföra, så vad ögat klarar max att se får man kanske dra gränsen?

en pixel kan väll räknas som den minsta beståndsdelen i ett datorspel.

så "upplösningen" i verkligheten är väll i så fall antal minsta beståndsdel som finns i verkligheten.
men är man ens säker på vad som är den minsta beståndsdelen än?

egentligen finns det kanske mindre beståndsdelar i spel ( alla beräkningar i bakgrunden lär var lite mer precisa än 1920x1080 om man säger så ) men rent visuellt så blir det nog pixeln.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

DEt finns bara ett sätt att få reda på din upplösning irl.
Fotografera verkligheten och lägg in bilden i datorn och räkna sen pixlarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men då får man en bild av nånting men man kan se bar mycket mer än så ellerhur?

Tror inte vi kan mäta våran syn i pixlar eller upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men då får man en bild av nånting men man kan se bar mycket mer än så ellerhur?

Tror inte vi kan mäta våran syn i pixlar eller upplösning.

Man kan inte se mycket mer än bilden framför sig. Eller menar du att du ser mer än du ser?

På tal om syn och upplösning, om man bär glasögon, har man då mipmapping utan anisotrofisk filtrering påslaget eller?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alakai:

Man kan inte se mycket mer än bilden framför sig. Eller menar du att du ser mer än du ser?

På tal om syn och upplösning, om man bär glasögon, har man då mipmapping utan anisotrofisk filtrering påslaget eller?

Vsyns på eller av också?

Precis, har man en bild framför sig, ser man inte mycket mer än den, tittar man ut genom fönstret eller går ut och tittar på nåt/nånting lär man se mindre ju närmare man går..

Svårt å förklara men nån fattar säkert.

Permalänk
Medlem

Om jag går ut i naturen får jag uppleva äkta ray-tracing i realtid, så ja tack.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Att ta kort med kamera fungerar väl inte då den bara kan ta ett visst antal pixlar (ex. 8Mp)

Permalänk
Medlem

Vi lever i ett enda gigantiskt datorspel skapat av en supercivilisation där atomerna (eller möjligen kvarkarna eller supersträngar) är deras pixlar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Man har ungefär 160-170 miljoner fotoreceptorer i ögat. Kranialnerv nummer två, N.Opticus som förmedlar denna information till hjärnan har ca 1 miljon axon. Nått borde man kanske kunna komma fram till med detta?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaN00bie:

Man har ungefär 160-170 miljoner fotoreceptorer i ögat. Kranialnerv nummer två, N.Opticus som förmedlar denna information till hjärnan har ca 1 miljon axon. Nått borde man kanske kunna komma fram till med detta?

Att bandbredden vida överstiger den egentliga mängden nödvändiga data för att få bild.
Å tredje sidan, rekordet i synskärpa ligger någonting åt det tokiga hållet att se något grönt snöre på någon kilometers håll mot blå bakgrund.
För att inte tala om att man kan lära sig se skillnad på färger mellan 55 232 10 och 57 233 11.
Man skulle kunna räkna på kemisk aktivitet i N.Opticus och jämföra med en gammal hederlig färgfilm och därifrån utföra en kvantitativt undersökning mellan färgfilmen och en digital motsvarighet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.