Fractal Design Array R2 och Scythe Shuriken Rev B

Permalänk
Medlem

Fractal Design Array R2 och Scythe Shuriken Rev B

Jag har byggt ihop en liten HTPC med ett Gigabyte GA-H55N USB3.0 och en Core i3 530 2.93. Det här sitter i ett Fractal Design Array R2 och jag är sjukt nöjd!

Eftersom det är en HTPC vill man ju ha den så tyst som möjligt så jag har nu införskaffat en Scythe Shuriken Rev B, vilket verkar vara en av ytterst få eftermarknadskylare som passar i den här lilla burken. Och visst får den plats! Men den är faktiskt inte lika effektiv som stockkylaren, i idle ligger tempen på ca 45-50°C och om cpu-användningen går upp mot 30% så sticker tempen iväg något sjukt, uppemot 80°! Med stockkylaren låg det på ca 38° i idle, och det var inte ofta den gick över 50°..

Ska jag finna mig i det här, eller har jag råkat kladda på för mycket kylpasta kanske? Eller kan det vara nåt annat som är fel? Den var ganska bökig att installera så jag drar mig för att börja skruva igen

Permalänk

kommer du upp så långt över stockkylaren så måste det vara något fel!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Det känns nästan så! Men det som är förvirrande när man surfar runt lite är att omdömena om kylaren är fruktansvärt olika! En del säger att de har sänkt tempen med 10°, en del säger att den går upp.. Jag läste en recension som tyckte att den var sämre än stockkylaren, och en där den var bättre! Jag blir inte klok på skiten!

Vågar man ligga kvar på de här värdena? Jag använder den aldrig till något annat än torrentprogram, webbläsare och filmuppspelning med dxva, och då brukar tempen inte gå över 60-65°..

Permalänk

jag har en tornkylare i min Array. Har visserligen sågat och satt sfx agget på högkant.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett alternativ..
Men man är ju lat till naturen

Fast nu blev jag nyfiken, hur ser det ut på baksidan när agget är vridet 90 grader? Använder du det befintliga hålet fortfarande?

Permalänk

Det känns som att nåt blivit fel under montering om tempen drar iväg sådär :S
Applicerat kylpasta efter konstens alla regler?
Tagit bort skydsplasten på kylaren? (Man vet aldrig...)

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Mja, jag misstänker det, känns som enda svaret egentligen..
Det är möjligt att jag råkade lyfta kylaren lite under monteringen, alltså efter att pastan hade tryckts ut.. Sen ska jag även testa Arctic Silvers rek. metod på i3, "kreditkort och linje", körde med riskornsmetoden den här gången.
Jag tänkte bara försöka med allt annat innan jag måste ner och riva igen

Permalänk
Medlem

Helt klart har något blivit fel och då antagligen vid installation. jag har nästan samma setup som du. array+i3+gigabyte-h55n men kör med en Scythe Samurai ZZ som enligt prisjakt är billigare än shuriken. På skoj stängde jag av fläkten och fick då en idle temp på 50grader. Då är hela min array fylld med ljuddämpningsmattor. Är du säker på att fläkten är igång? gigabyte-h55n har ibland problem med sin PWM-styrning. Vad använder du för att styra fläkten? typ speedfan eller gigabytes ET6?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Skrivet av Chavanel:

Det är ju ett alternativ..
Men man är ju lat till naturen

Fast nu blev jag nyfiken, hur ser det ut på baksidan när agget är vridet 90 grader? Använder du det befintliga hålet fortfarande?

jag har kapat ett hål på höjden, använder ett skruvhål som om det ligger horisontellt, därav möjligheten att gå tillbaka till traditionell layout om så önskar (ex moderkortsbyte med annan cpu-plats)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

jag har kapat ett hål på höjden, använder ett skruvhål som om det ligger horisontellt, därav möjligheten att gå tillbaka till traditionell layout om så önskar (ex moderkortsbyte med annan cpu-plats)

http://img517.imageshack.us/img517/8237/img2864j.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/2957/img2860o.jpg

Snyggt! Riktigt imponerande kraftpaket! Nu blir man ju sugen på att uppgradera. Har du byggt en egen bur till HDD eller har du moddat den gamla? Och vad är det för grafikkort man skymtar? Riktigt cool SFF iaf

On topic så var problemet med kylningen en pushpin som inte hade klickat i ordentligt, temperaturerna är betydligt bättre nu

Permalänk
Skrivet av Chavanel:

Snyggt! Riktigt imponerande kraftpaket! Nu blir man ju sugen på att uppgradera. Har du byggt en egen bur till HDD eller har du moddat den gamla? Och vad är det för grafikkort man skymtar? Riktigt cool SFF iaf

On topic så var problemet med kylningen en pushpin som inte hade klickat i ordentligt, temperaturerna är betydligt bättre nu

Det är en egen HDD-bur. kört en alu-skiva i klippen och sedan bockat det till en 20x10 profil, borrat hål med så jag har knappa 10mm luft mellan de 6 3,5" diskarna.. Har även gjort ett fäste för SSD som skruvats fast mellan grafikkort och chassit på insidan med de skruv som annars håller i ordinarie HDD-bur.

Det sitter ett HD6950 @ HD6970 i den här maskinen, och ett HD6990 passar utan problem om man så önskar fast isf skulle jag använda insuget på den sidan som utblås för grafikkort istället..Så man inte dumpar värmen i lådan så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

Det är en egen HDD-bur. kört en alu-skiva i klippen och sedan bockat det till en 20x10 profil, borrat hål med så jag har knappa 10mm luft mellan de 6 3,5" diskarna.. Har även gjort ett fäste för SSD som skruvats fast mellan grafikkort och chassit på insidan med de skruv som annars håller i ordinarie HDD-bur.

Det sitter ett HD6950 @ HD6970 i den här maskinen, och ett HD6990 passar utan problem om man så önskar fast isf skulle jag använda insuget på den sidan som utblås för grafikkort istället..Så man inte dumpar värmen i lådan så att säga.

Mycket imponerande Nu börjar uppgraderingsdjävulen knacka mig på axeln..