AMD Bulldozer får UEFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Sitter med SSD hemma och bios tar längre tid på sig från off till windows börjar ladda än windows tar på sig att ladda klart.
Så det finns mycket tid att hämta där.
Kolla bara på mac dom startar ju hur snabbt som helst och jag vill minnas att dom har kört på uefi ett tag. Antingen det eller har dom optimerat bios löjligt mycket.
Min frus iMac startar ett par sec snabbare än min datorn, hon har 5400rpm 1tb disk och jag har en intel SSD :\

Windows är inte optimerat så mycket som OSX för kort boot. Jag har mycket kortare boot när jag startar Ubuntu eller Archlinux mot Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehRuben:

om jag inte misstar mig så beror det på att de klämt in nordbryggan i processorn, vilket är anledningen till att PCI-E osv följer med i klockningen...
gjorde inte intel även samma sak med 1156 på den punkten?

så innebär då det att om AMD gör en separat nordbrygga så kommer vi att få se alla funktioner som vissa söker?

AMD klämde in nordbryggan mycket tidigare än vad Intel gjorde, skillnaden dock är att man kan ändra multiplar mot resten av processorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Windows är inte optimerat så mycket som OSX för kort boot. Jag har mycket kortare boot när jag startar Ubuntu eller Archlinux mot Windows.

Jo det vet jag men det som tar tid för mig är post och inte windows laddtid.
efi är snabbare än bios i uppstart det ser jag när vi startar hemma, osx börjar ladda efter max 2sec, windows börjar efter typ 8-9sec.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Skönt att höra detta, var lite orolig att AMD skulle köra vidare med BIOS, men nu har man fått detta bekräftat. Även om jag säkert kommer att sakna BIOS lite så ska det bli kul med en ersättare till den gamla trotjänaren. Hoppas dock att man kan välja att ha diskretare gränssnitt till UEFI.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Discokungen
Skrivet av RainesX:

Sitter med SSD hemma och bios tar längre tid på sig från off till windows börjar ladda än windows tar på sig att ladda klart.
Så det finns mycket tid att hämta där.
Kolla bara på mac dom startar ju hur snabbt som helst och jag vill minnas att dom har kört på uefi ett tag. Antingen det eller har dom optimerat bios löjligt mycket.
Min frus iMac startar ett par sec snabbare än min datorn, hon har 5400rpm 1tb disk och jag har en intel SSD :\

Jo, de har haft EFI sen de gick över till Intel. Rätt löjligt att vi PC-användare fått vänta så länge.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har alla glömt det klassiska AMI BIOS som bla. TYAN använde till Pentium II moderkorten med interaktiv katalogstruktur och mus-support, trodde folk här hade koll

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag gillar bios då det är hyfsat standardiserat. Visst är det kul med nya finesser, men nu blir moderkortet något man kommer behöva kolla in väldigt noggrant innan man köper för att inte sitta där med något som är sjukt buggigt, skapat i flash.
Dessutom kan det bli svårt att veta exakt vad ens boot egentligen gör, kan ge mig på att den ska ut på nätet och kika vare sig man vill eller inte.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Skaffa en SSD istället så startar datorn på några sekunder.. behövs inget nytt "BIOS" bara för att få snabbare uppstart

Bra att du vet vad du pratar om.

Dom där sekunderna innan SSDn ens kommer med i spel handlar det om.
Jag har redan en 160 GB Intel SSD.
BIOS-uppstarten står för över hälften av den totala uppstartstiden för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Bra att du vet vad du pratar om.

Dom där sekunderna innan SSDn ens kommer med i spel handlar det om.
Jag har redan en 160 GB Intel SSD.
BIOS-uppstarten står för över hälften av den totala uppstartstiden för mig.

Va ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Ja windows står inte för hela tidsspannet från du tryckt på on tills du kan börja surfa.
bios står för lite mer än hälften av uppstarttiden. i alla fall om du sitter på en SSD.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Jaaa du, var ska man börja?
Innan saker och ting börjar läsas från hårddisken så pågår det en massa saker.
Nu var det över 10 år sedan jag faktiskt läste om detta i detalj så jag minns inte så detaljerat, men jag hittade detta:

Citat:

When the computer's power is first turned on, the CPU initializes itself, which is triggered by a series of clock ticks generated by the system clock. Part of the CPU's initialization is to look to the system's ROM BIOS for its first instruction in the startup program. The ROM BIOS stores the first instruction, which is the instruction to run the power-on self test (POST), in a predetermined memory address. POST begins by checking the BIOS chip and then tests CMOS RAM. If the POST does not detect a battery failure, it then continues to initialize the CPU, checking the inventoried hardware devices (such as the video card), secondary storage devices, such as hard drives and floppy drives, ports and other hardware devices, such as the keyboard and mouse, to ensure they are functioning properly.
Once the POST has determined that all components are functioning properly and the CPU has successfully initialized, the BIOS looks for an OS to load.
The BIOS typically looks to the CMOS chip to tell it where to find the OS, and in most PCs, the OS loads from the C drive on the hard drive even though the BIOS has the capability to load the OS from a floppy disk, CD or ZIP drive. The order of drives that the CMOS looks to in order to locate the OS is called the boot sequence, which can be changed by altering the CMOS setup. Looking to the appropriate boot drive, the BIOS will first encounter the boot record, which tells it where to find the beginning of the OS and the subsequent program file that will initialize the OS.

För att förklara lite lättare, BIOS gör en jävla massa saker innan den ens börjar läsa ifrån hårddisken.
Eftersom BIOS har funnits i sådär 30 år så är det inte direkt effektivt på att göra dessa saker eller ens har möjlighet att göra vissa avancerade saker, som att hantera hårddiskar på 3TB och större.

Permalänk
Entusiast

Fast går det inte att få BIOS snabbt för min laptop blinkar förbi BIOS på en sekund eller två. Det går faktiskt så fort att jag ofta missar det när jag ska in i BIOS och gräva. Det är en Asus UL30A för övrigt och den hoppar till Windowsloggan nästan omedelnbart. Den stationära hemma tar dock sin lilla men favoriten är datorn som kollar igenom RAM innan den går vidare. Det var ju lungt förr när det var max 256 MB. Kan säga att det tar sin lilla tid att gå igenom 2 GB RAM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har alla glömt det klassiska AMI BIOS som bla. TYAN använde till Pentium II moderkorten med interaktiv katalogstruktur och mus-support, trodde folk här hade koll

Jovars. Själv har jag en 486:a (om det inte är en Pentum I) där BIOS har grafisk gränssnitt och musstöd.
Standardfärgtemat går i mossgrönt och brunt om jag inte missminner mig. Det var ingen vacker syn.

Jag är inte dunderinsatt i hur UEFI fungerar, men med tanke på dess modulära uppbyggnad kan man bara hoppas på att användargränssnittet är en modul som alla andra, och därmed lättutbytt.
Antingen i form av ett program som UEFI kör, eller en fil som beskriver layouten hos gränssnittet (tänk style sheet-språk som CSS, eller UI-språk som XUL).
Jag personligen, och många med mig tycks det som, är inte särskilt glad över hur UEFI ofta presenteras med skärmdumpar som visar flashiga, grafiska gränssnitt med allt för mycket lull-lull som mest distraherar.

Hittills har vi med x86-plattform i stort sett fått nöja oss med ett fåtal företag som skriver firmwares till PC-datorer - American Megatrends, Phoenix och Award är de jag kan dra till minnes.
Dessa har suttit på såsen, som förvisso varit hyfsat modulär, men ändock specialskriven till varje plattform/moderkort, varför patchar sällan kunnat göras generiska (jag tänker främst på fixar som behövts göras för att stödja större lagringsmedium (CHA -> LBA, osv), ändringar i minnesmoduler för att göra timings mer stabila, etc).

Hur ser utvecklingsmodellen ut för UEFI? Arbetar företagen/utvecklarna kring en gemensam kodbas, där hårdvaruspecifika delar såsom CPU-/minnesinitiering, initiering av perifera enheter, osv tillförs som patchar/moduler till kodbasen?
Eller kommer vi återigen att få dras med BIOS svagheter, med svårporterad kod och binärer som aldrig är sig lika?

Kommer kodbasen att vara öppen (om man nu valt en sådan utvecklingsmodell)?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast går det inte att få BIOS snabbt för min laptop blinkar förbi BIOS på en sekund eller två. Det går faktiskt så fort att jag ofta missar det när jag ska in i BIOS och gräva. Det är en Asus UL30A för övrigt och den hoppar till Windowsloggan nästan omedelnbart. Den stationära hemma tar dock sin lilla men favoriten är datorn som kollar igenom RAM innan den går vidare. Det var ju lungt förr när det var max 256 MB. Kan säga att det tar sin lilla tid att gå igenom 2 GB RAM.

Det finns optimerade BIOS också, eller en inställning till vissa moderkort att köra på hastighet och inte kolla igenom allt osv.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fanimej på tiden! Jag vill ha snygga menyer o förklaringar på allting UTAN att behöva titta i manualen! Är som ett spel från 1998. Klara dig själv, precis som BIOS.
UEFI däremot hoppas jag är mycket tydligare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]