Permalänk

Vad är PPPoE och DHCP ?

Någon som vet skillnaden mellan PPPoE och DHCP ang från ISP?

Hur funkar sånt med IPadresser t ex när det är i WAN? Det ända sättet jag har hörtalas om när man har DHCP är i LAN. Men inte på WAN? Så det går alltså?

Och om man nu kan ha PPPoE på WAN, kan man ha PPPoE på LAN också då t ex?

Eller hur funkar det?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om helt olika saker, du behöver läsa in dig lite mera på nätverksteknik.
men här har du en kort förklaring:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pppoe
http://sv.wikipedia.org/wiki/DHCP

Det ena är ett sätt att kommunicera, det andra är för att adressera hostar, jämför det med en adressbok och en transportbil, de är inte riktigt jämförbara men båda kan vara bra att ha...........
Jo du kan naturligtvis använda alla möjliga metoder hemma bara du har rätt hårdvara, dhcp kör du nog redan, men Pppoe är inte normalt att använda hemma men om du köper bra nätverksdelar som Cisco så visst det går...... men varför göra det komplicerat i onödan, det blir dessutom dyrare och ingenting blir snabbare eller bättre för hemmabruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagt, det är olka saker du nämner.
pppoe är ett gammalt protokoll som används även idag i vissa fall hos internetleverantörer. På det sättet behöver man ett användarnamn och lösenord för att ansluta till internet. Den här typen används endast när man har en dsl-uppkoppling och endast mot sin internetleverantör. Hemnätet om man har ett sånt kör man inte pppoe mot. Har man LAN-uttag används inte pppoe alls.

DHCP är att få en ip-adress tilldelad dynamiskt till skillnad mot att få en statisk ip.

Du kan alltså tilldela en klient en ip-adress som är förutbestämd (STATISK IP) eller en som tilldelas automatiskt (DHCP). Man kan ha fast ip både från sin internetleverantör och även i sitt interna hemnät som man då själv ställer in. Eller dynamisk från båda eller en variant av dessa. Fast från internetleverantören och dynamisk hemma tex.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jaha, hmm.

För vi fick ett brev från ISP:

http://kundservice.glocalnet.se/upload/Guider/%C3%B6vriga/for...

Där står det ju då att de kommer ändra från PPPoE till DHCP.

Just nu har vi en ZyXEL 660HW som modem med RFC 1483 inställt genom webgränssnittet. På den finns en DSL-ingång och 4 lan-utgångar.

Sen har vi då en router som heter D-Link DIR-855. Den är då kopplad från en LANport på Zyxelen till Internet-porten på DIR-855. På det webgränssnittet är PPPoE inställt såhär:

Alternativ för DHCP är domhär:

Vad ska man skriva in som t ex Host Name om man nu ska välja det till DHCP?

Ska man behöva ställa in något på sin ZyXEL router?

Är RFC 1483 kort sagt en slags" vidareslussning" av "internet-data"?

någon som vet lite?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska normalt inte ändra nått i routern om din isp ändrar något, ändringarna de gör drabbar ditt modem.
vill du veta mer om en rfc så kan du läsa den, det betyder request for comments, man hittar på något nytt och lägger ut en beskrivning av det, sedan bollar man lite ideer och är det bra så används den, är den dålig så blir det inget eller så reviderar man den, de flesta protokoll, internettjänster/standarder kommer till på det sättet, bara sök efter rfc XXX så får du upp den, de finns alla tillgängliga för alla att ta del av, en rfc kan inte vara hemlig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om de ändrar från PPPoE till DHCP så måste du gå in och göra ändringen i din D-link, precis som du var inne på. Du ska inte behöva skriva i något på "Host name".

Gör du inte ändringen dagen Glocalnet byter så kommer din internetförbindelse att gå ner. Du ska inte behöva ändra något i modemet, men mig veterligen så är Zyxel 660HW ett routermodem?

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Om de ändrar från PPPoE till DHCP så måste du gå in och göra ändringen i din D-link, precis som du var inne på. Du ska inte behöva skriva i något på "Host name".

Gör du inte ändringen dagen Glocalnet byter så kommer din internetförbindelse att gå ner. Du ska inte behöva ändra något i modemet, men mig veterligen så är Zyxel 660HW ett routermodem?

Jo alltså det enda stället som vi skriver in ID och PW är ju då i D-Linken. (Förut för 1-2 år sedan använde vi ju då Zyxelen som router, men sedan ställde vi om från Routing (med PPPoE) till Bridge (med s.k RCF 1483 (någon slags princip för vidarebefordran av internet)). Då blev zyxelen typ som ett "modem" kan man väl säga?

Men var kan man skriva in sitt ID och PW någonstans då? För det verkar ju inte finnas någonstans att skriva in det på D-Linken. Ska man skriva in det i Zyxel-modemet någonstans då?

(Någon som tror sig gissa sig till varför glocalnet "byter från PPPoE till DHCP" ?)

EDIT: Vad gör man om man inte hinner förbereda tills omställningen? Internet försvinner väl? Men vem kan hjälpa? Glocalnet kan väl inte sätta sig in i egna hemkonfigurationer sådär fort t ex och förstå?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Rekordmedlem

De inställningarna med password hör vanligtvis till modemet, men det kan finnas i routern också, men det är väl det ispn kommer att ta bort, det fyller idag inget syfte eftersom alla så vitt jag vet kör med flatrate, att behöva logga in var bara för att kunna fakturera rätt datamängder tidigare, men idag är det inte så, och om någon bryter sig in och lånar bredbandet så har man andra problem.
Hur det ser ut i tex usa vet jag inte, men de ligger ju rejält efter när det gäller bredband och mobiltelefoni, det är därför det går trögt att bli av med gammal teknik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Om ispn byter teknik kan man bli tvungen att byta/uppgrader modemet tex som när adsl 2 och annex m kom, men normalt sett ska man inte behöva ändra något i sin router, det ska funka att koppla en dator direkt till modemet helt utan router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låt operatören fixa sitt och stå för modeminställningar, kan inte tänka mig att dom förväntar sina kunder att gå in och ändra i själva modemet. Har du gjort en massa som du är osäker på i din egen router så nollställ den bara och sätt upp precis som vilken router som helst.

Permalänk

Ni säger "man ska inte behöva ändra något i sin router", vilken router? Är det modemet (som ursprungligen funkade som router med inbyggt modem) eller är det i DIR-855 man inte ska behöva ändra något? Om man nollställer detdär modemet blir den till en router tror jag och då blir allt som är kopplat till DIR-855 borta från internet tror jag. Tror vi att våran Zyxel 660-HW kommer fungera för deras så kallade "PPPoE till DHCP" övergång?

Jag minns också sedan för länge sen i början att vi hade någon slags betalning per datamängd, kanske från den tiden de gamla ID och PW uppgifterna fyllde funktion? Just nu trodde jag bara att de behövdes för att operatören ska kunna hitta oss i hela världen.
Men hur hittar dom oss nu då? Dom kanske har exakt koll på vilken sladd som hör till vårat hus eller typ?

Så ni menar kanske nästan att det borde på något sätt gå ändå att komma åt internet, utan domdär gamla ID och PW?

(verkar lite spännande dethär hur det egentligen funkar)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Det du kommer behöva göra är att välja DHCP istället för PPPoE i D-Linken. Inget annat, zyxelmaskinen är konfigurerad som rent modem så det ska bara "fungera".
Hostname är inget du behöver bekymra dig över.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Jaha å, är det bara så?

Jag provade lite precis nu och ändrade från PPPoE till Dynamic IP (DHCP). Jag provade om jag kom åt google.se t ex. Men det gjorde man inte. Men inne på STATUS stod det Establishing (please wait...) och så var det 0.0.0.0 på alla IPadresser för WAN osv. Jag väntade i kanske 5 minuter, men inget hände. Jag ändrade tillbaka till PPPoE och så funkade internet som vanligt igen.

Ska man kanske vänta ännu längre tills man får någon adress från sin ISP genom DHCP? Eller varför funkade det inte? Är det möjligtvis så att man måste vänta till den 17 mars(som dom skrev i brevet där) och då kan man ändra till DHCP och så kan det funka?
Är det alltså kanske ingen slags övergångsperiod då både PPPoE och DHCP funkar tro?

Vad kan man testa med nu då t ex?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha å, är det bara så?

Jag provade lite precis nu och ändrade från PPPoE till Dynamic IP (DHCP). Jag provade om jag kom åt google.se t ex. Men det gjorde man inte. Men inne på STATUS stod det Establishing (please wait...) och så var det 0.0.0.0 på alla IPadresser för WAN osv. Jag väntade i kanske 5 minuter, men inget hände. Jag ändrade tillbaka till PPPoE och så funkade internet som vanligt igen.

Ska man kanske vänta ännu längre tills man får någon adress från sin ISP genom DHCP? Eller varför funkade det inte? Är det möjligtvis så att man måste vänta till den 17 mars(som dom skrev i brevet där) och då kan man ändra till DHCP och så kan det funka?
Är det alltså kanske ingen slags övergångsperiod då både PPPoE och DHCP funkar tro?

Vad kan man testa med nu då t ex?

Gör det inte svårare än vad det är Kör på PPPoE tills internet ger upp, då byter du till DHCP. Ge det någon timme att komma igång också innan du börjar testa andra lösningar.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha å, är det bara så?

Jag provade lite precis nu och ändrade från PPPoE till Dynamic IP (DHCP). Jag provade om jag kom åt google.se t ex. Men det gjorde man inte. Men inne på STATUS stod det Establishing (please wait...) och så var det 0.0.0.0 på alla IPadresser för WAN osv. Jag väntade i kanske 5 minuter, men inget hände. Jag ändrade tillbaka till PPPoE och så funkade internet som vanligt igen.

Ska man kanske vänta ännu längre tills man får någon adress från sin ISP genom DHCP? Eller varför funkade det inte? Är det möjligtvis så att man måste vänta till den 17 mars(som dom skrev i brevet där) och då kan man ändra till DHCP och så kan det funka?
Är det alltså kanske ingen slags övergångsperiod då både PPPoE och DHCP funkar tro?

Vad kan man testa med nu då t ex?

Om det står 17 mars då kommer övergången ske 17mars och inte innan. Bara vänta och se om det kommer funka att byta om ett par dagar. Bryter de PPPoE kommer du märka att du inte når nätet och då är det bara att byta till DHCP

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jaha så bra.

Så det är så att dom inte kan köra två system samtidigt kan man säga?

Någon annan som vet sig köra med DHCP från sin ISP? Eller vad kör ni med?

Men om DHCP nu inte skulle funka på fredag eller ända tills på lördag, hur gör man då?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Kör du på PPPoE idag så låt det vara som sagt till internet dör. Tryck då på DHCP.

Varför vill du forcera fram bytet?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Jo jag tänkte så man garderat sig något. kan ju va bra kanske? T ex om det inte funkar sen och det kanske var på något annat sätt man skulle ställt in. och så kommer man inte åt internet riktigt och då blir det lite svårt.

Men nu verkar det som att det inte är så farligt och att det borde egentligen bara vara detdär(ändra till DHCP när internet slutat funka) man behöver ändra.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha så bra.
Så det är så att dom inte kan köra två system samtidigt kan man säga?
Någon annan som vet sig köra med DHCP från sin ISP? Eller vad kör ni med?
Men om DHCP nu inte skulle funka på fredag eller ända tills på lördag, hur gör man då?

Det är snarare så att PPPoE finns i mindre utsträckning än vanlig DHCP, vad jag vet iallafall.
Jag minns när jag i början satt på en gruppanslutning hos Telia, då körde vi med inloggning och grejjer, men sen vart det vanlig DHCP.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att viss utrustning på telefonstationen är dubbelkonfad så man kan köra vilket som. Viss utrustning är inte det. Men som sagt, gör det inte så svårt för dig själv, lägg tiden på något annat så ändrar du bara när nätet slutar funka sen. behöver du hjäp, ring supporten. Gillar du inte supporten, fråga oss. men vi har redan täckt in alternativen så det är inget problem egentligen.

Har du modemet bryggat så sköter din dlink pppoe-inloggningen idag. Är modemet inte bryggat så sköter modemet inloggningen och routern resten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Så, nu slutade internet att fungera med PPPoE. Jag ändrade då till DHCP i D-linken och väntade 10 min och sen verkade allt funka!
Så speciellt ändå.

Hmm, någon som vet hur det funkar? Är det så att varje hus har en egen sladd eller är det kanske tenefonnumren dom hittar varje hus på?
Någon som vet hur det kan funka?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Så, nu slutade internet att fungera med PPPoE. Jag ändrade då till DHCP i D-linken och väntade 10 min och sen verkade allt funka!
Så speciellt ändå.

Hmm, någon som vet hur det funkar? Är det så att varje hus har en egen sladd eller är det kanske tenefonnumren dom hittar varje hus på?
Någon som vet hur det kan funka?

Varje abonnent som har ADSL har en egen kabel till telefonstationen (telefonkabeln), så de vet vem som använder internet.

Många ISP använde PPPoE förr men allt fler har gått över till DHCP, eller rättare sagt så har väl PPPoE också DHCP som är själva protokollet som fixar till IP, DNS- inställningarna automatiskt, PPPoE är ju en slags inloggning.
Ja hur som helst så är det mig veterligen bara Tele2 som använder PPPoE när de inte äger egen utrustning i telestationerna och hyr plats i dom, sånt har jag, och Glocalnet och gamla Spray har använt PPPoE här på vischan.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"