Vcore ökar med 0.08v under load, äckligt :(

Permalänk
Medlem

Vcore ökar med 0.08v under load, äckligt :(

Om jag manuellt ställer in min Vcore på tillexempel 1.40v så kommer den automatiskt hoppa upp till 1.48v under load.

Tror ni det är Moderkort, Processor eller Nätaggregates som är boven?

Jag var i kontakt med affären där jag köpte moderkortet och processorn (en välkänd svensk internetbutik, nämner inga namn) där en tjej i kundsupporten sa att det är min CPU som orsakar detta och att det är fullt normalt.

Jag trodde inte på henne för fem öre och har varit i kontakt med annat folk som har likadan CPU och Moderkort och de har inte problemet.

Kan tillägga processorn är en AMD Phenom II x6 1055t och moderkortet Gigabyte GA-870A-UD3 och att alla funktioner i BIOS som kan orsaka detta är avstängda.

Vilken komponent tror ni är boven här? Jag själv tror det är mitt moderkort och har kontaktat Gigabyte angående detta och inväntar svar.

Av egna erfarenheter vet jag att Gigabytes support är riktigt usel när det kommer till kompetens men får se vad de har för kul svar denna gång.

Permalänk
Entusiast

Kan vara funktionen ''Turbo boost'' Som orsakar detta(Om den inte redan är avstängd dvs..) Testa stäng av det @ Bios och kör sedan ett Stresstest. Ta en titt på denna guide: http://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc Dock ett Asus moderkort, men du ser då vad han stänger av och inte.

//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Kan vara funktionen ''Turbo boost'' Som orsakar detta(Om den inte redan är avstängd dvs..) Testa stäng av det @ Bios och kör sedan ett Stresstest. Ta en titt på denna guide: http://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc Dock ett Asus moderkort, men du ser då vad han stänger av och inte.

//Jonssown

Turbo Boost avstängt.

Måste vara något fel på någon komponent :x

Hoppas garanti gäller för detta? 0.08v är riktigt mycket och är ju ett fel i sig att den ökar så mycket.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av partynikko:

Turbo Boost avstängt.

Måste vara något fel på någon komponent :x

Hoppas garanti gäller för detta? 0.08v är riktigt mycket och är ju ett fel i sig att den ökar så mycket.

Har hört talas som liknande problem förut, Har du tillgång till ett annat nätaggregat? Det kan nämligen vara orsaken.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Har hört talas som liknande problem förut, Har du tillgång till ett annat nätaggregat? Det kan nämligen vara orsaken.

Nej

Om det är nätaggregatet, tror du det går på garantin? Corsair är lite efterblivna nämligen.

Jag frågade i support om det går på garantin och istället för att svara mig så skickade de en etikett jag ska fästa på mitt paket för att skicka det till Holland :S. Helt random haha

Permalänk
Entusiast
Skrivet av partynikko:

Nej

Om det är nätaggregatet, tror du det går på garantin? Corsair är lite efterblivna nämligen.

Jag frågade i support om det går på garantin och istället för att svara mig så skickade de en etikett jag ska fästa på mitt paket för att skicka det till Holland :S. Helt random haha

Var köpte du nätaggregatet? Och isåfall, ta kontakt med butiken och prata med dom och se vad dom säger. Men jag tror att du måste veta att det är trasigt innan du skickar in det. Annars måste du troligen betala ~250kr för att dom felsökte det. Om du har tillgång till ett annat nätaggregat av någon annan kompis så rekommenderar jag att du testar med det först.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Var köpte du nätaggregatet? Och isåfall, ta kontakt med butiken och prata med dom och se vad dom säger. Men jag tror att du måste veta att det är trasigt innan du skickar in det. Annars måste du troligen betala ~250kr för att dom felsökte det. Om du har tillgång till ett annat nätaggregat av någon annan kompis så rekommenderar jag att du testar med det först.

Köpte det på Inet.

Joo det är sant. Hittade faktiskt ett 300w. Frågan är om jag kan driva mitt rig på det, haha. Får väl testa eller något.

Om det inte är agget så måste det antigen vara moderkortet ju.

Permalänk
Medlem

Hur mäter du spänningen med mjukvara eller multimeter?
Mäter du med mjukvara så kan det vara den som är största boven...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tror inte det år något fel, volt går ju faktiskt upp o ner beroende på belastning.
Cpu-z visar att min v går upp o ner ett par 0,0x volt beroende på belastning.

Om du verkligen ska veta hur mycket volt som går till processorn ska du kolla med en trms multimeter och inte förlita dig på mjukvara (vilket jag antar att du gör)

Jag tror din bräda är helt frisk.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av partynikko:

Köpte det på Inet.

Joo det är sant. Hittade faktiskt ett 300w. Frågan är om jag kan driva mitt rig på det, haha. Får väl testa eller något.

Om det inte är agget så måste det antigen vara moderkortet ju.

Kan vara, men om ditt moderkort har en integrerad Gpu så föreslår jag att du testar med det istället om du skall kolla din CPU. Men om jag minns rätt så saknar ditt moderkort det. Annars är 300w för lite enligt mig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Kan vara, men om ditt moderkort har en integrerad Gpu så föreslår jag att du testar med det istället om du skall kolla din CPU. Men om jag minns rätt så saknar ditt moderkort det. Annars är 300w för lite enligt mig.

Joo känner också så. Då blir det inte så lätt att testa annat nätagg ;<

Permalänk

Oh noooooooes 0,08v!

Det är fullt normalt att det ökar lite grann under load och som nån sa, har du ej mätt med multimeter är mjukvara den troliga orsaken. Vdrop e något som sker båda uppåt å nedåt på spänningen under load/idle så sitt lugn i kontorsstolen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Hur mäter du spänningen med mjukvara eller multimeter?
Mäter du med mjukvara så kan det vara den som är största boven...

Skrivet av Xamin:

Tror inte det år något fel, volt går ju faktiskt upp o ner beroende på belastning.
Cpu-z visar att min v går upp o ner ett par 0,0x volt beroende på belastning.

Om du verkligen ska veta hur mycket volt som går till processorn ska du kolla med en trms multimeter och inte förlita dig på mjukvara (vilket jag antar att du gör)

Jag tror din bräda är helt frisk.

Kollar med HWmonitor faktiskt.

Känner en kille som äger en el-butik så att låna en multimeter kan jag nog göra.

Var placerar jag då denna? Inte använt förr ;p

Skrivet av Sennebring:

Oh noooooooes 0,08v!

Det är fullt normalt att det ökar lite grann under load och som nån sa, har du ej mätt med multimeter är mjukvara den troliga orsaken. Vdrop e något som sker båda uppåt å nedåt på spänningen under load/idle så sitt lugn i kontorsstolen

0.08v är faktiskt jävligt mycket ;p. Tänk dig själv om du behöver t.ex. 1.5v för 4GHZ men så hoppar den till 1.58v vilket inte är rekommenderad Vcore = du kan inte hålla 4ghz utan att riskera att skada din CPU.

Är medveten om vdrop men 0.08v verkar vara mycket när jag jämför med andra som har 0.005v - 0.02v i drop/raise.

Permalänk
Medlem

Kolla manual för moderkortet eller sök på nätet på ditt kort ang mätpunkter.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Kollar med HWmonitor faktiskt.

Känner en kille som äger en el-butik så att låna en multimeter kan jag nog göra.

Var placerar jag då denna? Inte använt förr ;p

0.08v är faktiskt jävligt mycket ;p. Tänk dig själv om du behöver t.ex. 1.5v för 4GHZ men så hoppar den till 1.58v vilket inte är rekommenderad Vcore = du kan inte hålla 4ghz utan att riskera att skada din CPU.

Är medveten om vdrop men 0.08v verkar vara mycket när jag jämför med andra som har 0.005v - 0.02v i drop/raise.

Har du inte använt en multimeter tidigare, så är inte ett moderkort den bästa platsen att lära sig hur en multimeter fungerar, det kan bli en kostsam historia.

0,08V av 1,5V är cirka 5%, jag skulle rekommendera dig att prova med en annan nätdel innan du skickar något någonstans.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Har du inte använt en multimeter tidigare, så är inte ett moderkort den bästa platsen att lära sig hur en multimeter fungerar, det kan bli en kostsam historia.

0,08V av 1,5V är cirka 5%, jag skulle rekommendera dig att prova med en annan nätdel innan du skickar något någonstans.

har faktiskt änvänt på el-lära i skolan, men inte på ett moderkort ;< haha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av partynikko:

har faktiskt änvänt på el-lära i skolan, men inte på ett moderkort ;< haha!

Den el-läran är en bit ifrån, speciellt när du inte ens vet var du ska mäta.

Finns ju moderkort som har specifierade ställen där du kan mäta. Du kan inte dra slutsatser om det förrän du har mätt med en riktigt multimeter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den el-läran är en bit ifrån, speciellt när du inte ens vet var du ska mäta.

Finns ju moderkort som har specifierade ställen där du kan mäta. Du kan inte dra slutsatser om det förrän du har mätt med en riktigt multimeter.

Men om mitt moderkort har specifika ställen att mäta på (ska ta reda på detta) så är de väl inte så mycket som kan gå fel? eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av partynikko:

Men om mitt moderkort har specifika ställen att mäta på (ska ta reda på detta) så är de väl inte så mycket som kan gå fel? eller?

Det lär du inte ha, då det bara är påkostade moderkort som ens bryr sig om att sätta dit det.

Vet du hur du kopplar en multimeter utan att kortsluta det så är det okej.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

samma sak för mig på mitt formula iv kort.. ca 0.04V+ i load.. så när jag kör 3.9Ghz med 1.46 ligger den på 1.50 i load. För att klara 4Ghz behöver min 1.49 och då ligger den på ca 1.53 i load känns inte så stabilt ^^ har också länge funderat över vad som orsakar detta. Min kompis kör nått skitkort till sin phenom ii x6 och han har exakt samma världen i load men han har ett mycket bättre nätagg än mig. Vettefan va de beror på =/

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det lär du inte ha, då det bara är påkostade moderkort som ens bryr sig om att sätta dit det.

Vet du hur du kopplar en multimeter utan att kortsluta det så är det okej.

Så ända sättet att mäta och få reda på om något är fel är att använda sig av en multimeter och detta är ganska så riskfyllt? ): Great, undrar vad jag ska göra nu ):

Skrivet av Bockstensmannen:

samma sak för mig på mitt formula iv kort.. ca 0.04V+ i load.. så när jag kör 3.9Ghz med 1.46 ligger den på 1.50 i load. För att klara 4Ghz behöver min 1.49 och då ligger den på ca 1.53 i load känns inte så stabilt ^^ har också länge funderat över vad som orsakar detta. Min kompis kör nått skitkort till sin phenom ii x6 och han har exakt samma världen i load men han har ett mycket bättre nätagg än mig. Vettefan va de beror på =/

Vad har du för agg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av partynikko:

Så ända sättet att mäta och få reda på om något är fel är att använda sig av en multimeter och detta är ganska så riskfyllt? ): Great, undrar vad jag ska göra nu ):

Ska jag vara ärlig behöver du inte oroa dig, med din överklockning så kommer det inte spela någon roll.

Vanligt "problem", allting beror ju på hus pass bra strömförsörjning du har på moderkortet, kvalité på nätaggregatet och processorexemplaret.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Det är la inga problem att använda en multimeter, kolla upp hur man gör bara. Inga konstigheter.

Har ett AXP 630W. Kostade 400spänn typ.. sj?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ska jag vara ärlig behöver du inte oroa dig, med din överklockning så kommer det inte spela någon roll.

Vanligt "problem", allting beror ju på hus pass bra strömförsörjning du har på moderkortet, kvalité på nätaggregatet och processorexemplaret.

Saken är jag ska försöka slå 2st flugor i en smäll nämligen.

Har 2st fel på min dator just nu:

Fel #1 som jag förklarat ovan, att min Vcore ökar med 0.08v fast jag har satt ett fast manuellt tal.

Fel #2: Min dator startar om under stress test om jag har mer än 1.35vcore på 4Ghz. Detta är ganska så knasigt och ingen kan ha förklarat vad som händer. Jag kan köra alla Vcores på stockclock men om jag kör mer än 1.35v @ 4GHZ så startar min dator om under stress. Ingen BSoD och inget Error, bara en helt vanlig omstart.
Brukar ju vara tvärtom, att datorn startar om om du har för LITE vcore, men den gör tvärtom på mig.

Så frågan är om fel #1 och fel #2 kanske är associoerade med varandra pga antigen halv-fungerande moderkort eller nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ska jag vara ärlig behöver du inte oroa dig, med din överklockning så kommer det inte spela någon roll.

Vanligt "problem", allting beror ju på hus pass bra strömförsörjning du har på moderkortet, kvalité på nätaggregatet och processorexemplaret.

Nä men om han fått ett superexemplar som klarar 4ghz med 1.33v-core vill han säkert klocka mer och då kan det bli ett problem.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av partynikko:

Fel #1 som jag förklarat ovan, att min Vcore ökar med 0.08v fast jag har satt ett fast manuellt tal.

Fel #2: Min dator startar om under stress test om jag har mer än 1.35vcore på 4Ghz. Detta är ganska så knasigt och ingen kan ha förklarat vad som händer. Jag kan köra alla Vcores på stockclock men om jag kör mer än 1.35v @ 4GHZ så startar min dator om under stress. Ingen BSoD och inget Error, bara en helt vanlig omstart.
Brukar ju vara tvärtom, att datorn startar om om du har för LITE vcore, men den gör tvärtom på mig.

Förstår hur du menar, men det kan mycket väl vara för att på det moderkortet så finns det ingen kylning på MOSFET överhuvudtaget vilket kan förklara din fluktuerande strömtillförsel

Skrivet av Bockstensmannen:

Nä men om han fått ett superexemplar som klarar 4ghz med 1.33v-core vill han säkert klocka mer och då kan det bli ett problem.

Men inte på ett sådant moderkort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen LLC (Load line Calibration) i bios, en funktion som fixar vdrop.
Går att stänga av om man skulle önska.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Förstår hur du menar, men det kan mycket väl vara för att på det moderkortet så finns det ingen kylning på MOSFET överhuvudtaget vilket kan förklara din fluktuerande strömtillförsel

har faktiskt köpt ett Heatsink och monterat fast det + en fläkt på det så de är inget av problemet ;x

Skrivet av teckim:

Det är förmodligen LLC (Load line Calibration) i bios, en funktion som fixar vdrop.
Går att stänga av om man skulle önska.

Jo, men mitt moderkort har inget sådant ):

När jag frågade Gigabyte om mitt moderkort hade något LLC så svarade support "Det är samma sak som Cool n Quiet och LLC finns bara till Intel."

Visar hur kunniga de är på gigabyte ^_^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teckim:

Det är förmodligen LLC (Load line Calibration) i bios, en funktion som fixar vdrop.
Går att stänga av om man skulle önska.

Ja, men samtidigt så är inte det den bästa funktionen att sätta på på ett budgetmoderkort.

http://www.overclockers.com/load-line-calibration/ (Någorlunda färskt)

Skrivet av partynikko:

har faktiskt köpt ett Heatsink och monterat fast det + en fläkt på det så de är inget av problemet ;x

Det underlättar, men det betyder ju inte ökad kvalité

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det underlättar, men det betyder ju inte ökad kvalité

Nejdå, sant.

Men om det visar sig vara antigen PSU eller Moderkort, tror ni det går att RMA?

Ska ju inte bete sig såhär riktigt ;o