Analysera min applicering av kylpasta tack:)

Permalänk

Analysera min applicering av kylpasta tack:)

Bilden ni ser är efter 3 månaders användning och var pålagt som följer:

(i7 950)

En "riskorns" klick pasta utsmetad över hela cpu med hjälp av plasthandske för att få ett jämnt lager (tror inte riktigt på att bara klicka sen trycka dit kylaren/blocket) följt av försiktigt tryckande/vridande av blocket ett par minuter för att smeta ut det hela!

har varit nöjd med temperaturen men har ingen referens av vad som är bra!

*funderar nu på en liknande appliceringsmetod!

*på med en riskornsklick
*lägga gladpack på
*arbeta ut pastan
*"peela" of lager efter lager med ny gladpack för att få det så tunnt som möjligt
*när jag är nöjd med tjockleken på pastlagret göra som innan på med blocket trycka/vrida och arbeta in pastan rejält en stund
*handskruva och fixera blocket ganska så stumt..

I teorin låter det som en intressant idé

Bilder:

Permalänk
Medlem

Tror inte riktigt det är värt mödan om jag ska vara ärlig. Att applicera kylpasta diskuteras hejvillt på alla pc forum som finns och alla har olika tycke om hur man ska göra. Själv kör jag på riskornsmängden dock utsmetad en aning innan jag sätter fast kylaren.

Mitt råd: Smaken är som baken, kör på det du känner dig bekväm med eller vad du tycker blir bra. Annars kan du nog googla fram 1000 olika trick för att få bästa möjliga applikation av kylpastan.

Permalänk
Medlem

Risken med alla andra appliceringsmetoder än en klick i mitten är att man får luftbubblor under kylaren och då går temperaturen åt h.vete, om man inte kör en riktigt seg pasta så är en klick i mitten bäst och säkrast.

Vissa kylpastor har dock visat sig fungera bättre om man smetar ut dem, jag brukar undvika dem

Det finns ett bra test någonstans där de testas en bunt olika kylpastor både med en klick i mitten och utspred skillnaden är på sin höjd någon grad och beror lite på kylpasta, jag hittar dock inte igen testet

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Själv brukar jag bara sätta en klick på mitten sen smeta ut den med en topp (sån man rensar öronen med) och det brukar fungera bra för mig.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Skrivet av NorteX:

Tror inte riktigt det är värt mödan om jag ska vara ärlig. Att applicera kylpasta diskuteras hejvillt på alla pc forum som finns och alla har olika tycke om hur man ska göra. Själv kör jag på riskornsmängden dock utsmetad en aning innan jag sätter fast kylaren.

Mitt råd: Smaken är som baken, kör på det du känner dig bekväm med eller vad du tycker blir bra. Annars kan du nog googla fram 1000 olika trick för att få bästa möjliga applikation av kylpastan.

Jo, jag har under alla år läst massor, tänkte först o främst få en åsikt/tankar om bilden jag lagt upp,, för lite för mycket etc..

Skrivet av lideri:

Risken med alla andra appliceringsmetoder än en klick i mitten är att man får luftbubblor under kylaren och då går temperaturen åt h.vete, om man inte kör en riktigt seg pasta så är en klick i mitten bäst och säkrast.

Vissa kylpastor har dock visat sig fungera bättre om man smetar ut dem, jag brukar undvika dem

Det finns ett bra test någonstans där de testas en bunt olika kylpastor både med en klick i mitten och utspred skillnaden är på sin höjd någon grad och beror lite på kylpasta, jag hittar dock inte igen testet

DOm bubblorna man riskerar få arbetar man ut några minuter med tryckandet/vridandet !?

Skrivet av MarcanOlsson:

Själv brukar jag bara sätta en klick på mitten sen smeta ut den med en topp (sån man rensar öronen med) och det brukar fungera bra för mig.

Med en topp??? det lämnar väl ganska mycket att önska de... känns som en väldigt klumpig metod faktiskt,

Permalänk
Medlem

Ja, denna diskussion kan ju pågå i all evighet.

Luftbubblor man riskerar att få lär väl inte påverka temperaturen katastrofalt mycket, men så länge temperaturen håller sig på rimliga nivåer, är det värt att lägga timmar och mängder av om-monteringar för att nå en temperaturminskning på 2-3 grader? Det är väl i mitt tycke tveksamt, men det finns ju gott om pedanter här inne där endast det absolut bästa är gott nog

Permalänk
Medlem

Rismetoden använder jag mig av fungerar alltid!. Att hålla på o sprida ut den är bara onödigt och slöseri på pasta, sen så sprids det ut av sig själv..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

känns som en säker metod... kör på den