LIAN LI PC-V354B, lite frågor.

Permalänk
Medlem

LIAN LI PC-V354B, lite frågor.

Då mitt Define Mini inte kan levereras förräns i slutet på april funderar jag på att skaffa ett annat chassi. Det som fångat intresset är LIAN LI PC-V354B men jag är osäker på om komponenterna passar då det finns hyfsat lite info på nätet om det.
Delarna som ska i är ett Fractal Design Newton R2 650w nätagg, Asus P8H67-M Pro moderbräda, 2500K prolle och Cooler Master 212+ kylare. Det är väl det viktigaste.
Någon som har chassit och vet om en Cooler Master 212+ får plats? Är det bökigt att byta ut LED fläktarna i fronten (tänkte bytas mot Scythe Gentle Typhoon)? Är chassit bra ljudisolerat? Monteras DVD:n innanför "DVD luckan" om det nu är en sådan då det som sagt är knepigt att hitta bra info om chassit.
Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av danneee:

Då mitt Define Mini inte kan levereras förräns i slutet på april funderar jag på att skaffa ett annat chassi. Det som fångat intresset är LIAN LI PC-V354B men jag är osäker på om komponenterna passar då det finns hyfsat lite info på nätet om det.
Delarna som ska i är ett Fractal Design Newton R2 650w nätagg, Asus P8H67-M Pro moderbräda, 2500K prolle och Cooler Master 212+ kylare. Det är väl det viktigaste.
Någon som har chassit och vet om en Cooler Master 212+ får plats? Är det bökigt att byta ut LED fläktarna i fronten (tänkte bytas mot Scythe Gentle Typhoon)? Är chassit bra ljudisolerat? Monteras DVD:n innanför "DVD luckan" om det nu är en sådan då det som sagt är knepigt att hitta bra info om chassit.
Tack på förhand!

Kolla här: http://www.silentpcreview.com/LianLi_PC-V354_MicroATX_Case

Själv byggde jag med q08 som har samma dvd-lucka och ja, jag monterade blu-ray-spelaren innanför luckan, som fjädrar ut när släden skjuts ut.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Lian Li brukar ha rätt bra med info om sina produkter: http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=5...

Där har du även en manual på 3 Mb att bläddra i och drömma

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem

Att byta ut fläktarna i fronten är jättelätt, bara att skruva bort de två hårddiskburarna som sitter med ett gäng tumskruvar. Fläktarna är inte fastskruvade utan sitter i en jättesmidig gummi "upphängning", bara att dra fläkten mot dig så hoppar de loss. Och du vill byta ut dem, de lyser upp hela rummet och kyler jättedåligt.
Jag rekommenderar att du tar och ljudisolerar chassit inte för att det låter mycket om du kör med tysta komponenter. Men för att det är som om att "be quiet! Ljuddämpningskit för Fulltower, Svart" är gjort för PC-354 i topp botten och sidan passar de på millimetern. Topp och sidobiten behöver inte skäras något alls, DVD fästet sitter med fyra skruvar som gör så att du får tillgång till hela toppen.
Gällande Scythe Gentle Typhoon har du två val i.o.m. att PC-354 har en fläktkontroller för fyra fläktar kan du styra cpufläktarna och fronten så du bör ta samma fläktar hela varvet runt, jag kör med 1450rpm på min h70 som jag kunnat montera efter att ha byggt ett specialfäste och de fläktarna hörs när jag drar upp dem till max men när de är på lägsta kan man inte avgöra om datorn är igång utan att sätta igång skärmen. Vill du maximera prastandan kan du köpa 1850rpm fläktarna men de KOMMER att höras säkert på lägsta också.
Vad har du för saker i dina PCI portar bara grafikkort? Montera det så högt du kan det skilde 10grader på att montera mitt grafikkort i det nedre pci-e platsen vilket resulterade i 72grader och fläkten på 75%=högt. Vad har ditt grafikkort för kylare? Har själv ett MSI GeForce GTX 460 1GB, "Cyclone OC" vilket inte är optimalt för chassit, mellan botten, grafikkortet och nätaggregatet blir det en värmefälla då nätaggregatet är det enda som pumpar ut den varma luften, så har ditt grafikkort en kylare som själv flyttar ut all varmluft ut ur chassit är det bäst.
Hur många hårddiskar kommer du köra med? Kör själv med fyra stycken monterade i den övre tredisk buren(borrat fyra hål i botten på den) för att ge grafikkortet så mycket luftflöde som möjligt för inte ens på max skickar corsaiar fläktarna jag kör temporärt igenom någon luft genom hårddiskarna, de sitter för tätt. Så kommer du höra 5-7 hårddiskar kommer grafikkortet inte få någon kylning alls. Jag kommer att byta ut Corsair fläktarna mot Silverstone air penetraitor i tro om att luftpelaren från den nedre fläkten kommer att nå grafikkortet.
Ska du inte ha minst tre hårddiskar och inte köra med grafikkort kan jag inte rekommendera PC-354 det är VÄLDIGT stort om du ska köra utan det, skulle rekommendera dig att kolla på annat istället då.
Fråga gärna mer svarar så gott jag kan, är riktigt nöjd med mitt PC-354, är mitt första Lian Li chassi och jag tänker aldrig byta till annat. Man känner byggkvalitén rätt igenom.

PS. USB 3.0 kablarna måste sitta i översta PCI porten på chassit för att räcka till moderkortet. Så jag kan för stunden inte använda 3.0 i frontpanelen för mitt grafikkort blockerar den porten. Man får med en 3.0 till 2.0 header adapter som jag kör med tills jag hittar en 20-30cm USB 3.0 förlängning så jag kan dra kabeln i nedersta porten istället.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Finns en riktigt fet tråd på HardForum om just detta chassit: http://hardforum.com/showthread.php?t=1523895
Tydligen är Noctuas NH-U9B optimal eftersom det passar precis in under nätagget, något som jag inte vet om CM 212+ gör.
https://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

212+ ryms inte...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack som bara den för alla svar! Mycket fin läsning där, har dock beslutat mig för att det blir ett vanligt Define R3 istället.

Permalänk
Skrivet av danneee:

Tack som bara den för alla svar! Mycket fin läsning där, har dock beslutat mig för att det blir ett vanligt Define R3 istället.

Moaaahahaa XD
Tack för ett gott skratt. Dock tråkigare val. Kommer aldrig bygga med define igen.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Moaaahahaa XD
Tack för ett gott skratt. Dock tråkigare val. Kommer aldrig bygga med define igen.

Jasså du, får man fråga vad som är så hemskt med det chassit då?

Permalänk

Nä smaken är ju olika. Tråkigare tycker jag.

Men det var ett riktigt skoj svar efter alla utläggningar du fick

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Nä smaken är ju olika. Tråkigare tycker jag.

Men det var ett riktigt skoj svar efter alla utläggningar du fick

Heh, ja jo lite tråkigare är det ju men det känns som för mycket stök att hålla på och skicka tillbaka komponenter när de inte får plats i Lian Li chassit. Och utläggningarna var ju inte till intet då jag fick svar på det jag ville veta och grundade bestlutet på det

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte låna tråden lite om just samma chassi...har 2st 3,5" diskar och en SSD (2,5"), får alla tre plats i den "övre" HDD lådan, tro?

Permalänk
Medlem

Tre diskar i en hårddiskbur för tre diskar funkar men du behöver nog en adapter på ssdn. Det finns hål i botten på buren som kan vara för 2,5 men kan inte kolla för det blir för mycket jobb att ta bort disken som sitter över och under hålen.

Måste vara för 2,5 http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/v354/v354-14.jp...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Tycker det är lite onödigt att starta en ny tråd om detta chassi, har två fläktfrågor. Gallret på baksidan, kan man montera en 120mm fläkt där? Fläktplatsen i taket, kan man montera en 120mm fläkt där istället för 140mm fläkt?