Permalänk

Fläktar + fläktkontroll

Vad säger ni om Scythe Kaze Master Pro och 4 Scythe GT 1850 till mitt Antec p182 chassi?

Just nu använder jag 4 Noctua som jag köpte för fyra år sen om dom har börjat låta lite. Är ute efter ett så tyst chassi som möjligt.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Det är väl 6 års garanti på Noctua-fläktar, eller har jag fel?

Hur som helst, jag har redan en Kaze Master Pro fläktkontroller och den fungerar riktigt bra. Har även beställt 9 st GT:s 1450/1850 RPM (7 st till chassit och 2 st till processorkylaren) för att se om de krossar Noctua som alla säger.

I och med den låga spänningen som GT sägs starta på så lär de vara som gjorda för varvtalsreglering, men jag kan ge dig en uppdatering imorgon när fläktarna har kommit.

Permalänk

Hade varit härligt med en liten recension på hur du tycker fläktarna funkar med Kaze Master.

Ser också att du har en NH-D14, funderar på att köpa en sån och sätta dit ett par GT 1850 där också, dock vet jag inte om det är så smart att koppla dom till fläktkontrol för glömmer man att höja varvtalet när man tex spelar så blir det snabbt varmt och har man dom på högvarv hela tiden så är det troligt att det blir högljud.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Hade varit härligt med en liten recension på hur du tycker fläktarna funkar med Kaze Master.

Ser också att du har en NH-D14, funderar på att köpa en sån och sätta dit ett par GT 1850 där också, dock vet jag inte om det är så smart att koppla dom till fläktkontrol för glömmer man att höja varvtalet när man tex spelar så blir det snabbt varmt och har man dom på högvarv hela tiden så är det troligt att det blir högljud.

Jag har testat NH-D14 med fläktkontroller. Det går att få den rejält tyst, men det är annars mer trubbel än vad det är värt. NH-D14 är redan så tyst att den inte hörs vid idle och dränks lätt av grafikkortsbrum i spel. Däremot så kan det klart bli bättre. Noctua-fläktar har på ett sätt ett angenämt ljud, men samtidigt stör jag mig på att jag inte riktigt kan komma fram till om hårddisken vibrerar smått eller om processorfläktarna har varvat upp.

Längtar redan hem så jag får kasta in fläktarna i chassit.

Permalänk

Den eviga kampen mellan kallt och tyst... Jag är lite extra känsligt också eftersom jag har datorn nära sängen, vill hellst inte att det ska brumma när man ska lägga sig och sova

Noctuafläktarna är bra men jag underar inte om Scythe har gått förbi dom. Som du säger så verkar GT1850 + varvmätare som en perfekt combo.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Den eviga kampen mellan kallt och tyst... Jag är lite extra känsligt också eftersom jag har datorn nära sängen, vill hellst inte att det ska brumma när man ska lägga sig och sova

Noctuafläktarna är bra men jag underar inte om Scythe har gått förbi dom. Som du säger så verkar GT1850 + varvmätare som en perfekt combo.

Nu äntligen är jag klar med monterandet.

Det var mer problem än väntat. I och med att GT-fläktarna har halvstängda skruvhål passar inte clipsen som används för att spänna fast fläktarna på kylaren. Jag gjorde en ghetto-lösning med buntband som fungerar helt ok även om det tog ett jäkla tag att spänna dem så de satt något sånär hårt. Nu är jag mest orolig för att något buntband ska släppa.

Vad gäller ljudvolymen så kan jag inte vara mer än nöjd! Chassifläktarna är helt tysta och flyttar betydligt mycket mer luft än Noctua (som inte gick att få käft på). Kylarfläktarna hörs just på snudd, men det finns gott om utrymme i temperatur för att använda ett par LNA-sladdar. Kanske kan vara en bra idé att satsa på 1450 RPM istället? Betydligt mycket bättre än Noctua hur som helst då processorn håller sig ca 2-3 grader svalare bara i idle.

Jag har varit skeptisk till GT länge och kunde knappast tro att de kunde vara tystare än t ex SlipStream, men nog fasiken är de det!

Permalänk

Härligt att höra. Funderar också på om jag ska köra på 1450 eller 1850, 1850 verkar lite overkill för chassifläktar men det kanske är bättre att fela på säkra sidan.

Hur var ljudet på processorkylaren? Har läst att deras notuafläktar på NH-D14 ska vara hyffsat bra och kyla kringliggande komponenter på moderkortet, kanske lite dumt att byta dom mot mindre fläktar då.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Härligt att höra. Funderar också på om jag ska köra på 1450 eller 1850, 1850 verkar lite overkill för chassifläktar men det kanske är bättre att fela på säkra sidan.

Hur var ljudet på processorkylaren? Har läst att deras notuafläktar på NH-D14 ska vara hyffsat bra och kyla kringliggande komponenter på moderkortet, kanske lite dumt att byta dom mot mindre fläktar då.

Jag valde 1450 för chassifläktar. Knappast att det spelar roll då jag har dem i 600 RPM i snitt. 1850 valde jag som processorfläktar och det känns som att det nästan är i överkant, men jag har börjat vänja mig vid ljudet nu som är bättre än väntat. Faktum är att en av mina fläktar till grafikkorten är lite sunkig och skapar oljud som jag delvis tolkade var från processorfläktarna. De är ännu inte knäpptysta, men så nära det går att komma med tanke vilken fin kylning de ger.

Gällande fläktarna på NH-D14 är de helt ok och jag körde med dem länge. Däremot så är de inte så bra som åtminstone de själva påstår iom priset. Jag gjorde nyss en stresstest på processorn och GT klår Noctua-fläktarna givetvis, 3 grader svalare och gick endast upp till 1400 RPM. De är också tystare än Noctua-fläktarna i fullt pådrag med ett undantag, det kommer någon form av lågfrekvent ljud från fläktarna som är riktigt störande. Det kan ha med min provisoriska montering att göra iofs.

Nästa plan är att säkra buntbanden lite bättre, sätta fast en metallplatta på vardera grafikkort och eventuellt reklamera fläkten om plattan inte får det att bli bättre. Nog ska det gå att få det knäpptyst även i CrossFire.

Permalänk
Medlem

En fråga ang. Kaze master pro. CPU fläkt måste ju vara på något sätt inkopplad till moderkortet om man inte ska mötas av varningsmeddelande. Hur är det löst? En förgreningskabel likt Zalman MFC1 eller liknande?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

En fråga ang. Kaze master pro. CPU fläkt måste ju vara på något sätt inkopplad till moderkortet om man inte ska mötas av varningsmeddelande. Hur är det löst? En förgreningskabel likt Zalman MFC1 eller liknande?

Beror på vilket moderkort man har. De flesta som larmar brukar väl ha någon inställning i BIOS?

Jag testade att köra min NH-D14 via Kaze Master Pro en gång och tänker inte göra om det. Allt för mycket jobb att ratta fram och tillbaka beroende på vad man pysslar med.

Permalänk
Medlem

Mjo satte på ignore på monitor i UEFI och ja den slutade gnälla direkt. Men ska se om man orkar i längden. Men brukar köra mina CPU-fläktar (1850RPM Scythe GT) på max ändå för det är ändå så jag knappt hör dem.

Ska tilläggas att jag drog och köpte Kaze master pro för några timmar sen. Den verkar vara riktigt bra, men ja den saknade den där knepiga förgreningen för CPU-fläkt som Zalman MFC1 tydligen ska ha... om jag förstått det rätt.

Den ser sjukt häftig ut i alla fall (och det är ju det viktigaste ) och gör vad den ska i övrigt!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Köpte också en pro idag måste säga de att den ser grymmt snygg ut på en haf x.
Hur gjorde ni som kopplade temp sensorerna?, vart ska man sätta dom ?
jag vill gärna se temp på cpu ? men vart på cpu sätter man den ?

Permalänk
Medlem

är sugen att köpa noctua d-14 jag med,men kopplar man inte in den på orginalfläktkontrollen på moderkortet? (cpu fan)?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

är sugen att köpa noctua d-14 jag med,men kopplar man inte in den på orginalfläktkontrollen på moderkortet? (cpu fan)?

d14 bästa luftkylare ja haft , bättren h70 som ja hade innan.
Det sitter inga kontakter, det är små platta sensorer som man tydligen ska klistra fast men hur vet ja inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Beror på vilket moderkort man har. De flesta som larmar brukar väl ha någon inställning i BIOS?

Jag testade att köra min NH-D14 via Kaze Master Pro en gång och tänker inte göra om det. Allt för mycket jobb att ratta fram och tillbaka beroende på vad man pysslar med.

Jag kör 2 st GT 1850 på min D14 med fläktarna i ca 1200rpm konstant. Det räcker mer än väl för att hålla temperaturen på bra nivåer och låter inte mer än standardfläktarna gjorde i idle.

ETA:

Angående D14 så monteras den normalt med fläktarna kopplade till cpu_fan eller direkt till nätagget med eller utan medföljande motstånd.

För att koppla in den till valfri fläktkontroller används med fördel Y-splittern som medföljer kylaren. Jag har mina GT kopplade till en kanal på min Kaze Master Pro på detta sätt.

Tempgivarna till Kaze Mastern har jag inte använt. Föredrar att köra på de inbyggda för CPU temp etc.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag kör 2 st GT 1850 på min D14 med fläktarna i ca 1200rpm konstant. Det räcker mer än väl för att hålla temperaturen på bra nivåer och låter inte mer än standardfläktarna gjorde i idle.

ETA:

Angående D14 så monteras den normalt med fläktarna kopplade till cpu_fan eller direkt till nätagget med eller utan medföljande motstånd.

För att koppla in den till valfri fläktkontroller används med fördel Y-splittern som medföljer kylaren. Jag har mina GT kopplade till en kanal på min Kaze Master Pro på detta sätt.

Tempgivarna till Kaze Mastern har jag inte använt. Föredrar att köra på de inbyggda för CPU temp etc.

tackar för en utmärkt förklaring!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozzyone:

Köpte också en pro idag måste säga de att den ser grymmt snygg ut på en haf x.
Hur gjorde ni som kopplade temp sensorerna?, vart ska man sätta dom ?
jag vill gärna se temp på cpu ? men vart på cpu sätter man den ?

Den ser grymt snygg ut på en CM 690 II också för den delen, synd bara att rattarna känns lite billiga bara.

Det följer med klisterlappar till sensorsladdarna, så det är bara att dra dem till komponenter och klistra fast. När det kommer till just grafikkort och processor så är det nästan omöjligt att få till realistiska temperaturer om man inte sätter sensorerna under kylaren vilket inte är så rekommenderat. Saknar mitt Gigabyte 460, där var det bara att tejpa en sensor på ett av kopparrören så fick man rätt temperaturer. Med HD 6870 och Twin Turbo Pro har jag inte lyckats alls så bra. Processorn lyckas jag inte heller få riktigt hundra.

Hårddiskar och minnen är ju en barnlek däremot.

Permalänk

Satt och tänkte på det också var man ska sätta sensorerna, borde man inte sätta dom vid fläktarna så dom snappar upp hur varm/kall lyften är innan det passerar igenom?

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Satt och tänkte på det också var man ska sätta sensorerna, borde man inte sätta dom vid fläktarna så dom snappar upp hur varm/kall lyften är innan det passerar igenom?

Gäller det en PWM-kontroller så är fallet så, men Kaze Master Pro är helt manuell. Dvs så kommer fläktarna aldrig att tempstyras. Att veta temperaturen vid utblåsen kan vara intressant, men frågan är om det inte skulle ge mer att kunna se hur varm processorn och grafikkortet blir? Just med NH-D14 är det i stort sett omöjligt att få en korrekt avläsning däremot, det finns som ingen central punkt för all värme.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Gäller det en PWM-kontroller så är fallet så, men Kaze Master Pro är helt manuell. Dvs så kommer fläktarna aldrig att tempstyras. Att veta temperaturen vid utblåsen kan vara intressant, men frågan är om det inte skulle ge mer att kunna se hur varm processorn och grafikkortet blir? Just med NH-D14 är det i stort sett omöjligt att få en korrekt avläsning däremot, det finns som ingen central punkt för all värme.

Jag menade om man fäste sensoren på fläkten och märker att värmen som pumpas ut är för varm då kan man utgå från att det är för varmt i chassit och höja varvtalet.

Ny vet jag inte hur bra klistret är på dom här sensorerna men det borde klara en hel del kan man tycka, så man borde kunna sätta dom vid kärnorna på processorn och grafikkortet.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Jag menade om man fäste sensoren på fläkten och märker att värmen som pumpas ut är för varm då kan man utgå från att det är för varmt i chassit och höja varvtalet.

Ny vet jag inte hur bra klistret är på dom här sensorerna men det borde klara en hel del kan man tycka, så man borde kunna sätta dom vid kärnorna på processorn och grafikkortet.

Jo, det går givetvis. Jag brukar hålla handen mot utblåsen för att känna, men det borde gå att fästa sensorerna.

Tejpbitarna som följer med fäster inte speciellt bra så jag kör med eltejp. Jag har ingen aning om vilken temperatur de medföljande tejpbitarna klarar av.Själva sensorerna klarar säkert att sättas vid kärnorna, däremot kan det ju vara lite riskfyllt om man hamnar för nära mitten.

EDIT: Underbar dag att komma hem. Mina Megahalems clips hade kommit! Äntligen kunde man sätta fast GT fläktarna på NH-D14 flänsen så de verkligen sitter. Inga missljud från fläktarna längre!