Surfplattor med Windows 8 först hösten 2012

Permalänk
Melding Plague

Surfplattor med Windows 8 först hösten 2012

Microsofts återupplivade satsning på surfplattor inleds med lanseringen av Windows 8 för ARM-processorer. Det dröjer dock till 2012 innan operativsystemet är färdigt för användning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaja, man hinner köra windows 8 i några månader iaf innan jorden går under..

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen x86 processor som kan mäta sig med ARM när det gäller strömsnålhet?

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns väl ingen x86 processor som kan mäta sig med ARM när det gäller strömsnålhet?

Microsoft kommer antagligen att se till att ta fram en windows version som inte bara är beroende utav x86, dvs en arm kompatibel dock finns det redan en windows mobile/ce.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

Man kan ju alltid hoppas att Windows aldrig slår igenom på surfplattor. Det vore nice om deras dominans på OS minskade lite... men det känns som önsketänkande.

Skrivet av lambdaN:

Jaja, man hinner köra windows 8 i några månader iaf innan jorden går under..

Jag lol'ade

Permalänk
Medlem

Microsoft är ju hopplöst frånsprungna här.. men vem vet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Blir nog svårt för Pyttemjuk att vinna andelar där. Sen får man inte glömma Ubuntu 11.04 som kommer den 28 April med deras UI Unity som ser riktigt fint ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag är mest imponerad HP´s WebOS 3 på tablets.

Permalänk
Hedersmedlem

Oj, oj, oj, nu har det verkligen gått sirap i maskineriet! I och för sig har Microsoft sällan varit först, men det här var att ta i åt fel håll. Windows Phone 7 var redan den för sen, om än kanske till viss del inom räckhåll för räddning, men jag undrar hur pass lyckat det blir att lansera den här produkten hösten 2012, en epok efter konkurrenterna.

Microsoft aktien har knappt rört sig ur fläcken de senaste tio åren, och den lär ju inte skjuta i höjden efter det här heller.

Permalänk
Medlem

Om inte otyget Flash är utrotat tills dess så kanske en Windows 8-smurfplatta har ett användingsområde iallfall. Annars ser jag inte direkt poängen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Krossade fönster då?

Varför är Windows ett så bra mobilt OS? Du menar ”vanliga” Windows och inte (det långa) Windows Phone 7?

Photshop, illustrator, Office mfl.?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Photshop, illustrator, Office mfl.?

Surfplattor kommer inte orka med Photoshop på amatörnivå eller högre. Funkar nog bara till folk som bara använder ett filter eller liknande. Men använder man penslar och gör sina egna bilder eller klipper och redigerar så ligger laptops med core2duos vid gränsen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Surfplattor kommer inte orka med Photoshop på amatörnivå eller högre. Funkar nog bara till folk som bara använder ett filter eller liknande. Men använder man penslar och gör sina egna bilder eller klipper och redigerar så ligger laptops med core2duos vid gränsen.

Du får verkligen photoshop och låta som världens mest krävande program, det som PS käkar mest är minne.
Arbetar själv med 300dpi 6000x6000+ px bilder med min gamla Atlhon 64 x2 3000+ och 3gb DDR2, enda som 200mb+ PSD filerna käkar upp är minnet så hade inte skadat med 4-6gb.
Visst, sitter man och använder filter så går processorkraften upp.

Som illustratör är en platta perfekt som just Asus ep121 med wacom digitalizer.
Samt att 2012 lär vi ha snabbare plattor, så jag ser då en platta med Windows som det självklara valet om man arbetar med digitalskapande, för du kan trots allt använda den som arbetsredskap, inte bara som nöjes maskin.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Vad säger att PS kommer stödas på ARM baserade Windows vid lansering? Och om det gör det så finns det ju ingen anledning att det inte skulle stödas på en iPad i samma veva, är ju inte som att PS är något Windows exklusivt..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Du får verkligen photoshop och låta som världens mest krävande program, det som PS käkar mest är minne.
Arbetar själv med 300dpi 6000x6000+ px bilder med min gamla Atlhon 64 x2 3000+ och 3gb DDR2, enda som 200mb+ PSD filerna käkar upp är minnet så hade inte skadat med 4-6gb.
Visst, sitter man och använder filter så går processorkraften upp.

Som illustratör är en platta perfekt som just Asus ep121 med wacom digitalizer.
Samt att 2012 lär vi ha snabbare plattor, så jag ser då en platta med Windows som det självklara valet om man arbetar med digitalskapande, för du kan trots allt använda den som arbetsredskap, inte bara som nöjes maskin.

Min bärbara med en Athlon 64 x2 QL-65 orkar den inte med att rita upp bilden i realtid. Min kompis som hade en med intel Atom hade värre problem.
En stationär dator med Core2Duo har inga problem men en statiönär med Opteron 144 @3ghz har det.
Slutsatsen av erfarenhet är att man inte ska ha en dator söligare än en core2duo om man ska jobba med photoshop. I bärbar klass skulle jag inte gå under core i5.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Photshop, illustrator, Office mfl.?

Du menar jämfört med ett ”telefon-OS” som Android och iOS?

Ni menar att ni vill ha en platta som är som en dator, med ”vanligt” operativsystem och multitouch. Ja, varför inte, men det låter som ett rätt nischat önskemål. Att styra ett musanpassat operativsystem med multitouch är knappast så kul, men inne i Photoshop är det säkert bra om det inte blir för svårt att styra GUIt, pricka rätt pensel osv.

Ett pekplatteanpassat ordentligt Photoshop vore kanske inte så dumt?
PS Express finns ju för iOS och Android, men det är ju rätt spartanskt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt då jag var helt inställd på x86 plattor och inte ARM.
Men som Star-affinity säger, en photoshop anpassad platta hade varit guld värt!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ett pekplatteanpassat ordentligt Photoshop vore kanske inte så dumt?

En Photoshopanpassad dator vore nog bättre, Wacom kanske gör en nån dag. Typ en sån som många trodde det var när Cintiq först kom, alltså en pekplatta med penna långt innan pekplatta var ett begrepp.

Annars kanske en vanlig pekplatta fungar för många som gör mindre retouch av foton i lägre upplösningar, målar med fingerfärg, eller har väldigt nätta fingrar.

Men för min del så känns det som gränsen för praktiskt använbarhet går nånstans vid 8G och Quad, och jag skulle ändå vilja ha lite mer marginal.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

En Photoshopanpassad dator vore nog bättre, Wacom kanske gör en nån dag. Typ en sån som många trodde det var när Cintiq först kom, alltså en pekplatta med penna långt innan pekplatta var ett begrepp.

Annars kanske en vanlig pekplatta fungar för många som gör mindre retouch av foton i lägre upplösningar, målar med fingerfärg, eller har väldigt nätta fingrar.

Men för min del så känns det som gränsen för praktiskt använbarhet går nånstans vid 8G och Quad, och jag skulle ändå vilja ha lite mer marginal.

Säkert sant. För lite drag i pekplattorna i nuläget.

Kanske man skulle kunna docka pekplattan med den kraftigare stationära datorn och låta den göra grovjobbet (CPU/GPU-tuggandet) medan man har pekplattan som ”input”?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kanske man skulle kunna docka pekplattan med den kraftigare stationära datorn och låta den göra grovjobbet (CPU/GPU-tuggandet) medan man har pekplattan som ”input”?

Ja man skulle kunna köra en fjärrskärm (trådlöst, och då med massiv kraft portabelt med) på sin platta redan nu om det finns sådant tillgängligt på den plattformen man valt. (lite osäker på såna med nedskalade system som Android eller iOS) men med de som klarar befintliga "vanliga" OS så är det ju en smal sak att fixa. Så då behöver man inte ens fundera på en anpassad photoshopvariant på plattan, förutsatt att uppkopplingen hänger med bra och datorn därhemma eller annorstädes är igång.

Och det finns ju faktiskt såna där kapacitiva pennor kom jag på, så om man klarar sig utan tryckkänslighet så kan även korvfingrade skissa lite lättare antar jag.

teknikförvirring
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pnorberg:

Jag ber om ursäkt då jag var helt inställd på x86 plattor och inte ARM.
Men som Star-affinity säger, en photoshop anpassad platta hade varit guld värt!

Det är ju nästan vad EP121 som du tipsade om tidigare är. i5, SSD och Wacom teknologi är ett bra första steg.

Min kommer om 2 veckor, skall nyttjas just på resa med lättare redigering av foton och förhandsvisning för klienter.

PS: Dock är inte detta en surfplatta, det är en riktig tablet - dvs dator utan tangentbord.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Det är ju nästan vad EP121 som du tipsade om tidigare är. i5, SSD och Wacom teknologi är ett bra första steg.

Min kommer om 2 veckor, skall nyttjas just på resa med lättare redigering av foton och förhandsvisning för klienter.

PS: Dock är inte detta en surfplatta, det är en riktig tablet - dvs dator utan tangentbord.

Yes, EP121 är den "bästa" plattan idag för kombination med Wacom platta. Det jag bad om ursäkt var att alla andra pratade om ARM baserade plattor medan jag spånade vidare på x86 plattor.

Har du beställt en EP121?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pnorberg:

Yes, EP121 är den "bästa" plattan idag för kombination med Wacom platta. Det jag bad om ursäkt var att alla andra pratade om ARM baserade plattor medan jag spånade vidare på x86 plattor.

Har du beställt en EP121?

Inte beställt, en kollega i Vancouver köpte en över disk åt mig i BestBuy kedjan. Testade den hemma hos sig så den funkar utan whine problem som många klagar på (högljudda fläktar som de dock fått byta) och han tar med den hit inom ca två veckor.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Inte beställt, en kollega i Vancouver köpte en över disk åt mig i BestBuy kedjan. Testade den hemma hos sig så den funkar utan whine problem som många klagar på (högljudda fläktar som de dock fått byta) och han tar med den hit inom ca två veckor.

Hur mycket fick du ge för den?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pnorberg:

Hur mycket fick du ge för den?

Minns inte exakt, kan snoka reda på det men ca 8k.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Krossade fönster då?

Varför är Windows ett så bra mobilt OS? Du menar ”vanliga” Windows och inte (det långa) Windows Phone 7?

Menade det "vanliga" Windows med blåskärm och startmeny har kollat lite på windows phone 7 och gillade den men jag vet inte om den är speciellt mogen så jag avaktar med den.
P.S jag är lite MS orienterad men det hindrar mig inte från att se potential i andra saker. Lite mitt imot ett Appel (vågar jag skriva troll). Apple gör dock väldigt fina saker de med men deras prissättning måste och jag repeterar måste ha varit antingen världens största och längsta feltryck eller ren galenskap, klat de har ju lite mer kvalité men tre dubbla summan pengar är inte äpplet på baksidan värt! offtopic!

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Finns säkert en marknad för ett mer kompetent OS än iOS och Android. Det är aldrig för sent att ge sig in på marknaden om produkten är bra. Firefox dök upp 2004 och då gav de sig in på en marknad där Microsoft hade regerat i nästan 10 år och hade över 90% av marknaden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Emilkjellner:

Menade det "vanliga" Windows med blåskärm och startmeny har kollat lite på windows phone 7 och gillade den men jag vet inte om den är speciellt mogen så jag avaktar med den.
P.S jag är lite MS orienterad men det hindrar mig inte från att se potential i andra saker. Lite mitt imot ett Appel (vågar jag skriva troll). Apple gör dock väldigt fina saker de med men deras prissättning måste och jag repeterar måste ha varit antingen världens största och längsta feltryck eller ren galenskap, klat de har ju lite mer kvalité men tre dubbla summan pengar är inte äpplet på baksidan värt! offtopic!

Antar att du menar ett mer avancerat operativ för mobiler och ”plattor”. För att köra ett fullstort Windows på dessa enheter redan visat sig inte vara så optimalt. Det är ju därför iOS och Andriod m.m. finns och växer. De flesta vill inte ha en massa bök i en sådan enhet. Sen kan ett OS alltid bli bättre och de mobila operativsystemen lär utvecklas, men att bara smacka in Windows i en mobil enhet eller tablet är väl redan bevisat inte är någon vidare idé?

Att kalla någon för troll är ju lätt att slänga ur sig. Man får ofta höra det från Apple-gnällarna som har dragit en slutsats om Apple baserad på vaga grunder. På andra sidan, bland Apple-anhängarna är det snarare jag som är Apple-kritiker. Men: de mer nördiga som gillar Apple har generellt bättre kunskap om Windows än vad de nördar som gillar Windows har om Apple och Mac OS X. Det är jag helt säker på.

Om man tror att folk som uppskattar Apples produkter (och är beredda att betala för det) gör det för äpplet på baksidan har man nog inte förstått riktigt vad det handlar om. Men jag förstår att du drar den slutsatsen. Hur pass mycket erfarenhet har du av Apples grejor om jag får fråga?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma