Permalänk
Avstängd

Annat alternativ?

Hej ska få mitt vattenkylnings system om några veckor och ska montera och installera. Men enligt Ek så ska man montera enligt så här:

men vill jag göra så här istället:

Går det? blir det bättre? Tackar för svar

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag mig att vattnet kan hinnas värmas upp något av systemet i övrigt på sin väg från radiatorna, via vattentanken och pumpen till CPUn... och att du därför får en sämre klyningseffekt.

I tillverkarens föslag så kyls ju vattenet vid radiatorn, och skickas sedan direkt till CPUn.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Llhweiir:

Spontant tänker jag mig att vattnet kan hinnas värmas upp något av systemet i övrigt på sin väg från radiatorna, via vattentanken och pumpen till CPUn... och att du därför får en sämre klyningseffekt.

I tillverkarens föslag så kyls ju vattenet vid radiatorn, och skickas sedan direkt till CPUn.

ok, tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle22:

Skillnaderna i temp mellan de två olika förslagen är inga eller på sin höjd försumbara. Det enda du bör tänka på är att ha [Reservoar > Pump > Övriga block och Radiatorer i valfri ordning].

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Skillnaderna i temp mellan de två olika förslagen är inga eller på sin höjd försumbara. Det enda du bör tänka på är att ha [Reservoar > Pump > Övriga block och Radiatorer i valfri ordning].

ok, tack så mycket. Det spelar väl ingen iroll vilket hål av radiator som ska vara insug och utsug?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle22:

ok, tack så mycket. Det spelar väl ingen iroll vilket hål av radiator som ska vara insug och utsug?

Om det inte står något specifikt på radiatorn så bör det inte spela någon roll nej.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Om det inte står något specifikt på radiatorn så bör det inte spela någon roll nej.

ok, tack!