Permalänk
Medlem

Kylning av Coca-Cola

Hej

Satt och kollade lite på vattenkylning och kom på en idé som vore ganska ball om den fungerar.
Jag tänkte om man har en påfyllningsventil av något slag uppe på datorn bak, och en tapkran fram.
och så fyller man på med Coca-cola och när man är turstig har man kyld cola som också kyler datorn på samma gång.
Ingen aning om detta går med kolsyra.

//Mikael

Permalänk
Medlem

Snacka om att alla delar kommer bli kladdiga om du ska kyla allt med coca-cola.. Lär nog gå mindre bra..

Permalänk
Medlem

sjuk idé, men tror nog inte att det skulle fungera

Permalänk
Medlem

Colan kommer ju att bli varm?

Permalänk
Medlem

Om du ska kyla datorn lär ju inte colan vara speciellt kall.

Visa signatur

"Hur sätter man in ett minne åt fel hål ? typ 100% våld? "

Permalänk
Medlem

Gott med varm cola utan kolsyra (Y) hahhaa, rolig idé!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju alltid värt ett försök...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ett tag tänkte jag som andra att colan kommer att bli varm. Men du menar naturligtvis ett eget system utan datorkomponenter som bara kyler cola? Isf, min vän, så kommer du att ta kronan som datanörd of the year. Annars kommer ju som sagt colan bli varm, komponenternas värme överförs ju TILL vätskan, inte tvärtom.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Haha det här har jag också tänkt på

Permalänk
Medlem

Jag får fnula vidare.. man kanske kan ha en annan drickbar vätska som inte kladdar så mycket, Problemet är nog att man måste ha en ganska stor tank som man får fylla på med jämna mellanrum

Ja ett fristående system ska man kanske bygga

Permalänk
Medlem

Colan kommer som kallast vara något varmare än rumstemperaturen, delarna kommer vara kladdiga för att inte nämna att colan kommer vara mer eller mindre odrickbar efter ett par dagar.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizar:

Ja ett fristående system ska man kanske bygga

Du lär bli kung i galleriet... (hets hets)

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort en liten ritning.
Man kanske inte behöver någon slags pump om nu kranen är nedanför flaskan

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Colan kommer som kallast vara något varmare än rumstemperaturen, delarna kommer vara kladdiga för att inte nämna att colan kommer vara mer eller mindre odrickbar efter ett par dagar.

Man kan ju alltid köra med light

Nu har vi i alla fall uppslaget till ett vattenbygge på Coca Cola-tema med rött chassie, vit logga och transparanta slangar för den bruna vätskan

Edit: Som reservoar har man en liten pet-flaska på.. 500ml?

Vem blir först?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast

Det går att bygga en tappkran för cola i en dator fast det är inte ens i närheten av så enkelt som du tror. Vi tar felen i ordning.

1, Vi börjar med lite grundläggande termodynamik. En luftkyld dator kan aldrig under några omständigheter bli kallare än den omgivande luften. Det följer ur termodynamikens första lag. Vattenkylning är exakt samma sak som vanlig luftkylning fast du har ett annat sätt att transportera värmet från processorn till luften som är effektivare. I en vanlig kylare är det ledning genom en metall/kopparfläns, i en tornkylare är det fasförändring av vatten eller en alkohol som sköter transporten tillsammans med lite kapilärkrafter och slutligen är det vanlig hederlig strömning som transporterar värmet i vattenkylning. I övrigt är kylningsprincipen identisk.
Lösning: Du måste tillföra arbete för att kunna kyla något under rumstemperatur. I ett kylskåp används en kompressor för att komprimera ett köldmedium som sedan får expandera. Vid kompression blir en gas varm och vid expansion blir den kall vilket man tydligt ser om man tittar på idealgaslagen och alla dess utvecklingar. Det finns även solidstatelösningar som använder sig av termoelektriska effekter. De har generellt en mycket lägre verkningsgrad men de är platseffektiva. Många kylväskor och minikylskåp använder sig av den tekniken. Sök på peltierelement för att få veta mer. Det var kylningen avklarad.

2, Lagring av kolsyrade vätskor. För att kolsyran inte ska avgå som koldioxid krävs ett slutet kärl under tryck. Lösligheten av koldioxid ökar nämligen med ökat tryck. Att bara hälla i cola i en burk med tappkran funderar därför dåligt för att så fort du börjar tömma behållaren kommer du tappa trycket och få in massa luft. Därefter kommer koldioxid avgå från colan till luften tills trycket ökat tillräckligt för att ge en jämvikt igen.
Lösning: Alla former av tappkranar för kolsyrad dryck blandar direkt när den hällst upp. De har alltså tre slangar in. En med vatten, en med koldioxid som som under tryck får lösas i vattnet och slutligen en slang med koncentrerad läsk. Enklast är alltså att få tag på en fungerande läskautomat och modifiera den för att få plats i ett chassi. Det går säkert att få tag på begagnat. Annars får du höra med coca cola d de säkert vet var man får tag på grejerna. Annars finns det stora grosister som säljer sådan utrustning. Börja med Martin Olsson. Notera dock att det krävs en vattenanslutning, en koldioxidtub som är stor som chassit samt en rätt stor påse med koncentrat. Det blir svårt att få in allt i chassit så räkna med att du kommer få ha saker stående utanför. Det krävs också en del rengöring av utrustningen med jämna mellanrum.

Slutsats: Det är genomförbart men det är dyrt och krångligt. Du hade dock blivit kung på nästa DH.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan ju alltid köra med light

Ja, då är den odrickbar redan när man häller i den. Bra idé! ;0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det går att bygga en tappkran för cola i en dator fast det är inte ens i närheten av så enkelt som du tror. Vi tar felen i ordning.

1, Vi börjar med lite grundläggande termodynamik. En luftkyld dator kan aldrig under några omständigheter bli kallare än den omgivande luften. Det följer ur termodynamikens första lag. Vattenkylning är exakt samma sak som vanlig luftkylning fast du har ett annat sätt att transportera värmet från processorn till luften som är effektivare. I en vanlig kylare är det ledning genom en metall/kopparfläns, i en tornkylare är det fasförändring av vatten eller en alkohol som sköter transporten tillsammans med lite kapilärkrafter och slutligen är det vanlig hederlig strömning som transporterar värmet i vattenkylning. I övrigt är kylningsprincipen identisk.
Lösning: Du måste tillföra arbete för att kunna kyla något under rumstemperatur. I ett kylskåp används en kompressor för att komprimera ett köldmedium som sedan får expandera. Vid kompression blir en gas varm och vid expansion blir den kall vilket man tydligt ser om man tittar på idealgaslagen och alla dess utvecklingar. Det finns även solidstatelösningar som använder sig av termoelektriska effekter. De har generellt en mycket lägre verkningsgrad men de är platseffektiva. Många kylväskor och minikylskåp använder sig av den tekniken. Sök på peltierelement för att få veta mer. Det var kylningen avklarad.

2, Lagring av kolsyrade vätskor. För att kolsyran inte ska avgå som koldioxid krävs ett slutet kärl under tryck. Lösligheten av koldioxid ökar nämligen med ökat tryck. Att bara hälla i cola i en burk med tappkran funderar därför dåligt för att så fort du börjar tömma behållaren kommer du tappa trycket och få in massa luft. Därefter kommer koldioxid avgå från colan till luften tills trycket ökat tillräckligt för att ge en jämvikt igen.
Lösning: Alla former av tappkranar för kolsyrad dryck blandar direkt när den hällst upp. De har alltså tre slangar in. En med vatten, en med koldioxid som som under tryck får lösas i vattnet och slutligen en slang med koncentrerad läsk. Enklast är alltså att få tag på en fungerande läskautomat och modifiera den för att få plats i ett chassi. Det går säkert att få tag på begagnat. Annars får du höra med coca cola d de säkert vet var man får tag på grejerna. Annars finns det stora grosister som säljer sådan utrustning. Börja med Martin Olsson. Notera dock att det krävs en vattenanslutning, en koldioxidtub som är stor som chassit samt en rätt stor påse med koncentrat. Det blir svårt att få in allt i chassit så räkna med att du kommer få ha saker stående utanför. Det krävs också en del rengöring av utrustningen med jämna mellanrum.

Slutsats: Det är genomförbart men det är dyrt och krångligt. Du hade dock blivit kung på nästa DH.

Bra du tog dig tid att förklara. vart en liten facepalm på hans ritning

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Som Zotamedu skriver behöver du någon form av kylning om du ska under rumstemperatur. Dock så försvinner inte värme när du kyler på detta sätt utan du måste transportera den någonstans. Vilket kommer att innebära att luften runt din dator kommer bli varmare så om du kör med luftkylning på datorn så kommer den försämras. Även om du kör vattenkylning så kommer temperaturen i datorn öka lite eftersom att chassit i sig leder värme.

Enklaste och energieffektivast är ett kylskåp en bit från datorn men det är ju inte lika häftig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizar:

Nu har jag gjort en liten ritning.
Man kanske inte behöver någon slags pump om nu kranen är nedanför flaskan
http://oi55.tinypic.com/29lipax.jpg

HMM lite jobbigt att sätta dit cola flaskan utan att spilla ?
För nog hitta på ett annat sätt

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att jag löst problemet med kylningen,
Jag inskaffar ett usb-kylskåp som jag tätar dörren på och gör ett hål i toppen och ett i botten (beroende på hur det ser ut på insidan) där jag sedan låter drickan passera till kranen

Permalänk
Medlem

Jag såg på mythbusters att dem hade ett rör i koppar och gjort det till en spiral och sattit det i en låda.
Sedan så fyllde dem lådan med torr is och gjorde en tratt så dem kunde hälla öl igenom den.
När ölen hade runnit igenom så hade det blivit så kallt så det nästan frysit till is!

Permalänk

Vill se Fractal Design R3 SodaStream Edition, gärna idag.

Visa signatur

Samsung 24" S24A350H LED | Fractal Design Define R3 | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | MSI P67S-C43 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 | Intel Core i5 2500K | Cooler Master Hyper TX3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 | Mionix Naos 3200 @ SteelSeries S&S Solo | Logitech Ultra-X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fizar:

Nu tror jag att jag löst problemet med kylningen,
Jag inskaffar ett usb-kylskåp som jag tätar dörren på och gör ett hål i toppen och ett i botten (beroende på hur det ser ut på insidan) där jag sedan låter drickan passera till kranen

Du har tydligen inte läst på om Peltierelement som jag skrev att du skulle göra. Specifikt det där med den dåliga verkningsgraden. Under absolut ideala förhållanden kan du dra 1 A ur en USB-kontakt. Eftersom de är 5 V får vi en maximal effekt på 5 W. I praktiken lär det snarare handla om 0,5 A så vi får ut 2,5 W. Det räcker inte för att hålla en läsk mer än ljummen. Ska du använda Peltier så får du se till att köpa på dig lite större grejer. Finns rätt billigt att köpa på Dealextreme om jag inte minns helt fel. Annars borde Elfa och liknande ha. Glöm inte att även ett bra Peltierelement har ett COP på typ 0,5 eller nåt så du måste tillföra dubbelt så mycket effekt i form av el som du vill transportera bort värme. Dags för lite matte tror jag bestämt.
Säg att du vill fylla ditt glas med cola på 10 sekunder. Det är nog rätt långsamt men ändå acceptabelt.
Det betyder alltså 2 dl vätska, som vi approximerar till vatten, på 10 sekunder. Massflödet vi ska kyla blir alltså 0,02 kg/s. Cp för vatten är 4,18 kJ/kg och vi vill kyla den från rumstemperatur (typiskt 25 grader C) till kylskåpskall, alltså 8 grader C. Det ger en temperaturdifferens på 17 grader C.

Q = m*Cp*ΔT => Q=0,02*4,18*17=1,42 kW

Det är energin som du måste transportera bort för att kunna kyla din vätskeström. Med ett bra värde på COP på 0,5 betyder det alltså att du måste mata ditt Peltierelement med strax under 3 kW. Notera att detta blir 3 kW värme som du sen måste kyla bort i datorn. Det är också ungefär 1000 gånger mer än du kan få ut ur ditt USB-kylskåp. Självklart kommer det krävas mindre energi om du kan tänka dig att vänta längre på att fylla ditt glas. Om du kan vänta en minut så krävs bara 500 W.

En kylning baserad på en kompressor som brukar ha ett COP på ca 3 skulle alltså bara kräva ca 500 W i det första fallet och strax under 100 W i det andra fallet med lägre flöde.

Lösningen skulle vara att kyla hela flaskan så att läsken är kall redan innan du börjar hälla upp.

En pump lär för övrigt inte vara nödvändigt med tanke på höjdskillnaden. Jag orkar inte räkna på vilket flöde du skulle få nu (vilket jag egentligen borde gjort innan jag började med den andra uträkningen men en jag tror att 0,02 kg/s är en fullgod ingenjörsmässig approximation) eftersom jag är trött men pump känns som överkurs så länge som flaskan står högre än tappkranen. Tryckförlusterna i slangen är nog försumbara i det här fallet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil_98:

Jag såg på mythbusters att dem hade ett rör i koppar och gjort det till en spiral och sattit det i en låda.
Sedan så fyllde dem lådan med torr is och gjorde en tratt så dem kunde hälla öl igenom den.
När ölen hade runnit igenom så hade det blivit så kallt så det nästan frysit till is!

sant men känns som lite fusk.

Som ingenjören(?) sagt så är det en fasligt massa krångel att få till ts idé

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ta ett chassi och gör om till cola kyl ?:)

Permalänk
Medlem

Windmills do not work that way! (futuramareferens)

Idén är inte nån höjdare. Lyssna på Zotamedu, fysiken säger nej. Det ska till en redig peltier om det ska bli kallt. Dessutom kommer det bli blaskig avslagen cola om den inte hålls under tryck, som att glömma korken av en colaflaska. Ska den rinna genom nåt slags rörsystem + tappkran kommer den dessutom att avge ännu mer gas.

Cola kommer i utmärkta serveringskärl från affären som enkelt kyls i ett kylskåp, så varför krångla till det?

Är du sugen på en tappkran så kolla på blocket efter en läskblandare, sån som finns på mcdonalds etc. Colakoncentrat + kranvatten + CO2 = kall och mumsig cola på tapp!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Du har tydligen inte läst på om Peltierelement som jag skrev att du skulle göra. Specifikt det där med den dåliga verkningsgraden. Under absolut ideala förhållanden kan du dra 1 A ur en USB-kontakt. Eftersom de är 5 V får vi en maximal effekt på 5 W. I praktiken lär det snarare handla om 0,5 A så vi får ut 2,5 W. Det räcker inte för att hålla en läsk mer än ljummen. Ska du använda Peltier så får du se till att köpa på dig lite större grejer. Finns rätt billigt att köpa på Dealextreme om jag inte minns helt fel. Annars borde Elfa och liknande ha. Glöm inte att även ett bra Peltierelement har ett COP på typ 0,5 eller nåt så du måste tillföra dubbelt så mycket effekt i form av el som du vill transportera bort värme. Dags för lite matte tror jag bestämt.
Säg att du vill fylla ditt glas med cola på 10 sekunder. Det är nog rätt långsamt men ändå acceptabelt.
Det betyder alltså 2 dl vätska, som vi approximerar till vatten, på 10 sekunder. Massflödet vi ska kyla blir alltså 0,02 kg/s. Cp för vatten är 4,18 kJ/kg och vi vill kyla den från rumstemperatur (typiskt 25 grader C) till kylskåpskall, alltså 8 grader C. Det ger en temperaturdifferens på 17 grader C.

Q = m*Cp*ΔT => Q=0,02*4,18*17=1,42 kW

Det är energin som du måste transportera bort för att kunna kyla din vätskeström. Med ett bra värde på COP på 0,5 betyder det alltså att du måste mata ditt Peltierelement med strax under 3 kW. Notera att detta blir 3 kW värme som du sen måste kyla bort i datorn. Det är också ungefär 1000 gånger mer än du kan få ut ur ditt USB-kylskåp. Självklart kommer det krävas mindre energi om du kan tänka dig att vänta längre på att fylla ditt glas. Om du kan vänta en minut så krävs bara 500 W.

En kylning baserad på en kompressor som brukar ha ett COP på ca 3 skulle alltså bara kräva ca 500 W i det första fallet och strax under 100 W i det andra fallet med lägre flöde.

Lösningen skulle vara att kyla hela flaskan så att läsken är kall redan innan du börjar hälla upp.

En pump lär för övrigt inte vara nödvändigt med tanke på höjdskillnaden. Jag orkar inte räkna på vilket flöde du skulle få nu (vilket jag egentligen borde gjort innan jag började med den andra uträkningen men en jag tror att 0,02 kg/s är en fullgod ingenjörsmässig approximation) eftersom jag är trött men pump känns som överkurs så länge som flaskan står högre än tappkranen. Tryckförlusterna i slangen är nog försumbara i det här fallet.

fint skrivet Funderar på att göra ett litet kylskåp i trä ska jag ta ett 80w eller 226w pelitter element för att kyla ~3 st 1,5L läskflaskor? Kommer ofc att isolera vansinnigt mycket

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

I ett relaterat men inte relevant ämne, så "byggde" jag vattenkylning åt en väns överhettande Dell-laptop.
Jag byggde helt enkelt en ställning av böcker som han kunde lägga (is)vattenfyllda cola-flaskor (á 50cl), som han roterade.
Två i frysen, en-två vid datorn.

Ingen isolation av kondens, men förvånansvärt effektivt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

fint skrivet Funderar på att göra ett litet kylskåp i trä ska jag ta ett 80w eller 226w pelitter element för att kyla ~3 st 1,5L läskflaskor? Kommer ofc att isolera vansinnigt mycket

Tja såna där kylbox som man kan kyla läsk med i bilen verkar drar 40-50 W. Det betyder att peltierelementet är specat till en bra bit lägre så 80 W ska räcka utan problem. Dock brukar ju de där kylboxarna inte riktigt bli kylskåpskalla utan ligga över 10 gradersstrecket men ändå. 80 W borde alltså räcka. Med bra isolering kommer det nog bli kallt och bra också men det beror ju lite på hur bra du kan kyla den varma sidan också. Kan du få den att jobba idealt med 80 W så kommer det ta lite över en timme att kyla de tre flaskorna till kylskåpstemperatur. Exakt vilka temperaturer du kommer få är svårt att säga för det beror på för många faktorer för att jag ska orka sätta mig in i det. Mycket frigolit och en ordentlig fläkt borde dock räcka tycker jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

OFF TOPIC, OFF TOPIC, OFF TOPIC

Suttit och läst era inlägg.
Måste säga att det verkar häftigt om man kom med ett R3 SodaStream Edition chassi som Daniel. H föreslog.
Men är det inte lite enklare att ha med sig ett sådant kylskåp/ minibar http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys/kylskap/MT....

OFF TOPIC, OFF TOPIC, OFF TOPIC

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W