Permalänk

Överklocka AMD Phenom II X6 1090T 3,2GHz

Hej,
jag har funderat på att överklocka min nya dator. Nu undrar jag hur överklockningsvänlig min dator är och vilken prestandaökning jag kan vänta mig.

Komponenterna i min dator är följande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/284910/2011-03-15

Tack på förhand!

Permalänk

Om du inte har köppt den än skulle jag köra ett formula iv kort istället och byta ut cpu kylaren

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

du kan förvänta dig att landa runt 4ghz. med % prestandaökning nästan lika mycket som % överklockning.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Jag har hört att nordbryggan på Gigabyte GA-870A-UD3 brukar gå varm. Behöver man köpa extra kylning till denna om man ska överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lövånger:

Jag har hört att nordbryggan på Gigabyte GA-870A-UD3 brukar gå varm. Behöver man köpa extra kylning till denna om man ska överklocka?

Nej.

Jag var i kontakt med Gigabyte och de sa nordbryggan klarar över 100c och min har ALLTID varit fast på 80c så känns mer som ett sensorfel.

Vad det än är så är de inga problem alls.

Permalänk

Okej, skönt att höra. Är det vettigt att klocka RAM-minnet? Vilken hastighetsökning kan man vänta sig och behöver man någon extra kylning på minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lövånger:

Okej, skönt att höra. Är det vettigt att klocka RAM-minnet? Vilken hastighetsökning kan man vänta sig och behöver man någon extra kylning på minnena?

Köp 1600mhz minnen.

De kommer köras på 1333mhz av sig själv men du kan själv "klocka" upp dem till 1600mhz. (egentligen blir det inte en överklockning för du tar upp dem till vad de ska köras på).

Permalänk

Jag har beställt Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3. Går det att klocka dessa över 1600mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lövånger:

Jag har beställt Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3. Går det att klocka dessa över 1600mhz?

De kan gå, men inget går att säga säkert. Mina gick att klocka en bit över 1600

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Är onödigt att klocka ram över dess spec, man tjänar så lite på det och kan få så mycket problem. Satsa på att klocka processorn och få upp ht-linken.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Okej, tack för all hjälp!

Permalänk

Ytterligare en fråga bara, duger Cooler Master Hyper TX3 för att kyla processorn vid 4ghz?

Permalänk
Medlem

Har du bra flörde i chassit så bör den klara det. Men det märker du, mycket beror på vilka volt du måste mata processorn med när du överklockar, dvs hur bra/dåligt ex just du har.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Jag kommer att köra med Fractal Design Define R3 med två standardfläktar och fylla ut dom resterande platserna med sex stycken Scythe 120mm Slip Stream, 1200rpm. Om nu detta är lite väl overkill så har jag funderat på att slänga in några av samma märke men på 800rpm. Man vill ju inte att datorn ska låta som ett jetplan vid belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lövånger:

Jag kommer att köra med Fractal Design Define R3 med två standardfläktar och fylla ut dom resterande platserna med sex stycken Scythe 120mm Slip Stream, 1200rpm.

Låter som en bra plan

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz