Permalänk

Mer DDR-minne till gammal dator

Hej, jag byggde ihop en dator 2005 som jag använder för att strömma musik och film. Jag har precis installerat Windows 7 och känner att jag är i behov av lite mer RAM-minne.

Mitt moderkort är ett ASUS A8N-SLI Deluxe och en komplett lista över de minnen som stöds kan hittas här: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=e1h9yUaMZAsTwIEN -> Download -> Manual -> A8N-SLI Deluxe Memory QVL

För tillfället har jag TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL2.5 KIT 400Mhz (DIMM 184-pin), alltså 2x512 MB Dual Channel. Innan jag hade läst på ordentligt köpte jag, i min naivitet, ett Crucial PC3200 DDR-DIMM 1GB CL3 5ns och det fungerar inte tillsammans med mina TwinMOS-minnen. Varför förstår jag egentligen fortfarande inte men det gör säkert ni

Jag skulle verkligen vilja ha 2GB minne i datorn och frågan är nu om jag ska

  1. Köpa ett till 1GB-minne (eller 2x512MB) som fungerar tillsammans med mina TwinMOS-minnen

  2. Köpa ett till 1GB-minne som fungerar tillsammans med mitt Crucial-minne (t ex ett likadant)

Vad tycker ni? Har ni något tips på något som skulle fungera bra?

Tacksam för svar

Permalänk

Funderar nu på om jag helt enkelt ska köpa ett till Crucial-minne för 389:- från Komplett.se. Tror ni att jag kommer märka någon skillnad då?

Jag går ju från 1GB minne till 2GB då men tappar samtidigt Dual-Channel.

Permalänk
Medlem

2.Köpa ett till 1GB-minne som fungerar tillsammans med mitt Crucial-minne (t ex ett likadant)
Är det bästa vad jag ser.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbojones:

Funderar nu på om jag helt enkelt ska köpa ett till Crucial-minne för 389:- från Komplett.se. Tror ni att jag kommer märka någon skillnad då?

Jag går ju från 1GB minne till 2GB då men tappar samtidigt Dual-Channel.

Varför tappar du dual channel? Sätt ett Crucial-minne i varje kanal så blir det dual channel.

Hur hade du kopplat in dem innan då? Antar att du hade 1 styck 512 MB i varje kanal. Satte du då 1,5 GB i ena kanalen och 512 MB i andra kanalen, eller satte du båda 512 MB i ena kanalen och 1 GB i andra kanalen när det inte fungerade? Det kanske går att hitta någon fungerande kombination menar jag.

Har du testat om en 1 GB och en 512 MB tillsammans på bara ena kanalen fungerar?
Om detta fungerar så skulle kanske 1,5 GB på varje kanal också kunna fungera.
Annars får du köra 2x1 GB dual channel när du köpt till ditt minne.