Permalänk
Medlem

Fascinationen av RAM-minne

Varför vill folk ständigt uppgradera sitt RAM-minne?

Varför tror människor att en dator är bättre än en annan eftersom den har mer RAM-minne?

Varför säljs i princip alla datorer med mer RAM än vad de behöver?

Vilken normal användare kommer behöva mer än 4gb?

Varför skäms inte folk över att ha 12gb fluffminne som aldrig använts?

Jag förstår inte hur det blev så här.

Permalänk
Medlem

Gör en enkät så kanske du får en allmän uppfattning. Här finns eliten och vi ska ha det mesta av det bästa

Permalänk
Medlem

Man tänker oftast att mer är bättre. En okunnig kanske tror att mer ram-minne ökar prestandan, hur mycket man än använder av det.

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Tempered Glass | Intel Core I7 7700K | Cryorig H5 Ultimate | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | Corsair 16GB DDR4 2400Mhz VENGEANCE LP Röd | WD Blue 500GB SSD | Gigabyte Z270XP-SLI | EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad du har datorn till, för spel duger 4Gb fint i de flesta fall ja...

Permalänk
Medlem

Mycket RAM-minne behövs till t.ex. Videorenderingsprogram så som AfterEffects och 3D Studio. Dessa program slukar minne när den börjar rendera. 12 GB kan därför vara användbart om man pysslar mycket med sådant.

Permalänk
Medlem

Vet inte om folk ständigt vill uppgradera sina RAM-minnen men om så är fallet kanske det har något att göra med alla erbjudanden på just RAM-minnen som dyker upp titt som tätt.

I någon mån är den väl bättre?

För att RAM-minne är billigt och ett bra säljargument. Det fungerar antagligen ypperligt på tex. Onoffs, Elgigantens eller Sibas kunder.

Inte så många idag, men kanske de flesta inom en snart framtid.

Av de få personer som sitter på 12gb så tror kanske en del att allt minne gör nytta, en del kanske faktiskt har nytta av allt minne och en del kanske bara vill skryta.

Permalänk

Jag har för tillfället 4gb ram och det kan bli ganska tight ibland, ligger ofta över 70%, ibland helt upp till 90%, så det räcker med 4gb än så länge för mig men om 6-12 månader?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Stor-stor bild i photoshop och alldeles för hög historik inställning.

Man ser när jag ändrat något på bilden.

EDIT: Kanske är bra att säga något vettigt också, men jag tycker som TS säger att många färdiga datorer som säljs idag på t.ex elgiganten och siba har alltid som säljargument som "12gb ram". En vanlig svensson som kanske inte har 100% koll på det köper den i tro om att den är jätte bra, "ju mer desto bättre, right?".

Min far har 2gb i sin som han köpte via jobbet för en herrans många år sedan, han har aldrig klagat på ram minnet tagit slut och då gör han ändå saker som jag skulle kunna tänka mig drar lite ram som att spela in gamla VHS och videokamerafilmer till digitalt format och även rippa vinyler.

Så en dator med 4gb ram räcker långt till dagens svensson som vill ha något att betala räkning och surfa på tradera och där barnen kan spela lite flashspel.

Jag har 16GB ram av den enkla anledning att jag jobbar mycket i photoshop och även 3D modellering. Bilden ovan är från när jag satte ihop en panoramabild med den fina upplösningen av 10000x4000 pixlar och TIFF filen låg på 1,69gb

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av Divil:

Här finns eliten och vi ska ha det mesta av det bästa

Då det är allmänt känt att processorfrekvens gör mer för prestanda än överflödig minnesmängd så bör varje 'elit' välja högkvalitativa minnen i så liten mängd som möjligt, då det blir lättare att överklocka om minneskontrollern ej belastas tyngre än nödvändigt.

Därför står jag för min åsikt att alla som kallar sig entusiast och sitter med 6+gb ram och inte sysslar med tung multitasking eller redigering av något slag, är ute och cyklar.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Då det är allmänt känt att processorfrekvens gör mer för prestanda än överflödig minnesmängd så bör varje 'elit' välja högkvalitativa minnen i så liten mängd som möjligt, då det blir lättare att överklocka om minneskontrollern ej belastas tyngre än nödvändigt.

Därför står jag för min åsikt att alla som kallar sig entusiast och sitter med 6+gb ram och inte sysslar med tung multitasking eller redigering av något slag, är ute och cyklar.

Ja för alla entusiaster sitter och leker med klockning eller tung multitasking. Missade du smileysen efter det fyndiga rimmet?

Hur mycket ramminne man behöver beror ju givetvis på användningen av minneskrävande program eller spel, så allt är ju relativt. Att svensson och "folk" har större behov än 4GB i dagsläget verkar inte troligt men å andra sidan är det bättre att lägga sig över smärtröskeln än under den.

Har själv 4GB installerat på 2 stickor. Ligger på 2.3GB med en del program igång. Ett spel på det så finns det inte så mycket kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Jag har för tillfället 4gb ram och det kan bli ganska tight ibland, ligger ofta över 70%, ibland helt upp till 90%, så det räcker med 4gb än så länge för mig men om 6-12 månader?

Vad gör du då?

SC2 tycker jag använder mycket minne, men kommer ändå knappt över 2gb med mediaspelare, msn, torrents, flera tabs öppna och så.

Förstår att det finns de som behöver mycket ram, men tvivelaktigt ifall sibas 5000kr dator-köpare tillhör den målgruppen.

Vart lite bitter. Att folk köper alla dessa siffror rakt av utan att bra sig. Jag hörde att en xbox360 120gb är bättre än en ps3 som bara har 80. Lite HDD-krig där.

Fast ja, någon ljudnörd hade säkert blivit bitter om jag var imponerad över watt eller något. Vad gör man..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag använder just nu 6.5 gbyte ram av mina 8 och jag ligger ofta ännu högre än så, jag hade gärna haft 16, det blir nog 16 eller 32 i nästa maskin, det är stor skillnad om man har lite program i gång (har 20 prog och ca 80 processer och 2100 trådar)
Jag har ett prog som använder databasposter, och där är de största runt 30gbyte, det går segt när man ska köra mot hd !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

känns som mitt ram krymper
när jag köpte 6gb så trodde jag fan, de här kommer jag klara mig på lääääänge, ni sitter jag å använder minst 2.5GB hela tiden, lekar jag med cinema 4d så va allt mitt ram uppslukat, hade gärna haft 12gb eller mer.
för bara spel så sure 4gb vad mer behöver man
multitaskar man som jag på flera skärmar så vill man ha ram, å lekar man eller jobbar i cinema 4d eller liknande, vill man ha ännu mer!
sen i windows 7 är de väldigt lite ram som "inte används" då windows 7 rå cachar som fan så mer eller mindre allt ram som inte används använder operativsystemet för att de ska ladda program å saker du använder ofta snabbare.
ligger nu på 3.2GB av 6 å "slö surfar" (enligt mig)
wtb more ram.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Därför står jag för min åsikt att alla som kallar sig entusiast och sitter med 6+gb ram och inte sysslar med tung multitasking eller redigering av något slag, är ute och cyklar.

Nja, det behöver inte nödvändigtvis vara fallet. Finns vissa spel (t.ex. GTA IV och ArmA 2) som mår bra av mycket RAM-minne. Mer systemminne gör ju också att grafikkortet tilldelas mer grafikminne, se här: http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778.h...

Sen så är ju priset på RAM-minne så lågt nu att man förlorar ju väldigt lite ekonomiskt på att skaffa 8 GB RAM istället för 4 GB, även om man nu sällan har användning av så mycket minne. 4 GB RAM räcker gott och väl till, men 8 GB är mer framtidssäkert då du utökar marginalen och aldrig behöver få slut på RAM-minne. Att skaffa mer än 4 GB är verkligen att vara på den säkra sidan, och att gardera sig för eventualiteter, men du kan självklart klara dig lika bra utan den extra säkerheten också, det är knappast nödvändigt. Men är man en "entusiast" så köper man ju inte bara det allra nödvändigaste, man skaffar ju ofta saker med lite mer marginal än så.

PS. Skulle jag kunna, så skulle jag dock ha valt 6 GB RAM om det vore möjligt på ett dual channel-system, det är mer lagom.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

http://www.zdnet.com/blog/bott/windows-7-memory-usage-whats-t...

Det finns även en fascination vid att ha så mycket ledigt ramutrymme som möjligt. Men egentligen är det bättre att ha så mycket av det som man använder i ram som möjligt. Självklart vill man inte ha massa skräp i ram dock. Självklart är det bäst när det processorn behöver är i cacheminnet, men ifall det inte finns där så borde det helst vara i RAM-minnet.

Enligt artikeln över så använder win 7 filosofin att oanvänt ramminne är bortslösat ramminne.

Citat:

In short, Windows 7 (unlike XP and earlier Windows versions) goes by the philosophy that empty RAM is wasted RAM and tries to keep it as full as possible, without impacting performance.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att man minne är segt en allmän flaskhals, helst vill man ju som sagt köra sitt program direkt i CPU cachen, men för att få full bandbredd måste man köra på fler kanaler.
Intel skall ha 3 kanaler per CPU och AMD 4.

4GB moduler har ju länge varit sweetspot iaf på serversidan, och nu är 8GB moduler nästan där, inte mycket dyrare alls faktiskt per gig, så varför inte, ingen köper 1GB moduler idag, skulle bara ta betydligt längre tid att få RMA på dem.

Permalänk
Hjälpsam

Märklig tråd!
Mycket minne i ens dator är nästan något syndigt och omoraliskt, en sorts självförhävelse.
Varför skäms inte folk som har 12GB minne?

Man har alltid glädje av mer minne orsaken till detta heter Prefetch, mer minne gör att fler av de filer man använder, ligger konstant lagrat i arbetsminnet, det gör underverk för laddningstiderna, en SSD är superslö jämfört med arbetsminnet.

Om Olle köper en ny dator och väljer att ha rejäl marginal på nätaggregatets styrka, processorns styrka, kvaliteten på chassit, kanske grafikkortet.
Och samtidigt, av någon grumlig Lutheransk anledning, köper minne vars storlek ligger på minimigränsen; Ja då är Olle en jävla idiot enligt min uppfattning.

Läs också länken Dackis gav oss, där konstaterar man att 4GB är för lite i en del fall, grafiken blir sämre.
Minimum i dag för en kraftfull maskin är minst 6GB, men man kommer alltid ha glädje av mera, om inte annat via prefetch.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av grantopp:

Vad gör du då?

SC2 tycker jag använder mycket minne, men kommer ändå knappt över 2gb med mediaspelare, msn, torrents, flera tabs öppna och så.

Förstår att det finns de som behöver mycket ram, men tvivelaktigt ifall sibas 5000kr dator-köpare tillhör den målgruppen.

Vart lite bitter. Att folk köper alla dessa siffror rakt av utan att bra sig. Jag hörde att en xbox360 120gb är bättre än en ps3 som bara har 80. Lite HDD-krig där.

Fast ja, någon ljudnörd hade säkert blivit bitter om jag var imponerad över watt eller något. Vad gör man..

20-80 tabbar i FF, dreamveawer och diverse andra program, photoshop, som det är nu så fungerar inte photoshop och dreamveawer särskilt bra ihop, behöver mer ram :P.

Jag tycker även om att kunna ha en massa saker igång i bakgrunden/på min andra skärm när jag spelar, går inget vidare nu, därför ska en 4gb sticka till inhandlas.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Ähm, Jag vill ha så mycket minna så möjligt pga då tar man bara bort page filen så den inte går på hårddisken. D blir datorn riktigt rapp, dock behöver man åtta gb ram eller mer. Jag har fyra gb ram och när jag spelar så tar all min ram slut och jag är rätt förtjust i att alldrig stänga ner FL Studio( vilket också kräver en jävla massa ram)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Mängden RAM kan aldrig bli för stor, man har ju som sagt nytta av det som filcache. Däremot tycker jag folk köper onödigt snabba minnen ibland. Vissa minneshastigheter kan man bara ha nytta av när man överklockar och ändå finns det dom som köper sådana minnen utan att överklocka. I och för sig om det inte skiljer något i pris så spelar det väl ingen roll men det finns folk som köper svindyra minnen helt i onödan...

Själv har jag bara 4 GB RAM både i arbetsdatorn och även i servern. Hade gärna haft mer i servern för att få mer cache, det blir snabbare att hämta en fil från RAM än från hårddisken. FreeBSD har en gräns vid 4GB RAM för att aktivera skrivcache för ZFS (har jag för mig) och jag har aktiverat den men det hade nog funkat bättre med 8 GB RAM, särskilt om jag får för mig att sätta i en SSD som L2ARC.

I arbetsdatorn börjar det också kännas för lite med 4GB RAM. Särskilt om man kör flera virtuella maskiner i bakgrunden för att testa olika konfigurationer. Ibland kör jag ganska avancerade videofilter när jag videoredigerar och det är inte ovanligt att man tar uppemot 2 GB RAM bara för detta. Jag tror 6-8 GB RAM är ganska lagom för en ny dator idag.

Fast jag är kanske ingen genomsnittlig användare. Kör Linux, FreeBSD och andra udda operativsystem, filserver med 10 TB lagring och gillar att leka med virtuella maskiner och annat som kräver RAM-minne.

Permalänk
Medlem

Ännu värre är nästan grafikkortsram som bondfångeri tycker jag iallafall: dessa små skräpburkar på siba/onoff/elgiganten osv, som har ett två/tre generationer gammalt budgetgrafikkort med typ 1.2 gig ram, så de kan sälja till de okunniga, kan verkligen göra en irriterad!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

2GB RAM på TV-datorn, spelar Fallout3 NW på FullHD med max detaljer och AA+AF. Sen surfar jag när jag itne orkar sitta framför vanliga datorn. Datorn är lite seg när jag tabbar ut till windows...
4GB på Sationära, spelar, leker, experimenterar (Virtuella miljöer), målar, klipper, krånglar. 4GB är för lite på den. Men om jag bara skulle surfa och spela krävs det inte mer.
Ska jag bygga en "ny kontorsdator" kommer jag slänga in 8GB så jag slipper allt "segande" när man helt plötsligt ska gära ngt mer. Så det så.

Permalänk
Medlem

Helt enkelt så att för lite ram här hemsk!
Och det kostar så pass lite med RAM på det stora hela, de 400:- extra som 8 GB kostar över 4GB är en piss i havet om man inte har extremt tight budget.

Håller med Ratatosk

Skrivet av Ratatosk:

Märklig tråd!

Om Olle köper en ny dator och väljer att ha rejäl marginal på nätaggregatets styrka, processorns styrka, kvaliteten på chassit, kanske grafikkortet.
Och samtidigt, av någon grumlig Lutheransk anledning, köper minne vars storlek ligger på minimigränsen; Ja då är Olle en jävla idiot enligt min uppfattning.
.

Tack du gjorde just min dag lite roligare

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

När jag började bygga datorer ansågs 16MB RAM vara ganska mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ännu värre är nästan grafikkortsram som bondfångeri tycker jag iallafall: dessa små skräpburkar på siba/onoff/elgiganten osv, som har ett två/tre generationer gammalt budgetgrafikkort med typ 1.2 gig ram, så de kan sälja till de okunniga, kan verkligen göra en irriterad!

Jo jag tycker inte heller att ram-fascinationen är lika stor som grafikminnesfascinationen. Ofta behöver man inte allt grafikminne som sitter på korten idag. Det är väll rätt omöjligt att ens fylla det utan att gpun flaskar. Jag tycker 4gb ram är lite om man multitaskar idag. Det är irriterande när man swapar.

Permalänk
Medlem

Har aldrig påstått att det inte finns många som behöver mer RAM. Speciellt på ett sådant här forum. Ingen som behövde ta åt sig och bevisa något egetligen.

Klart man ska skämmas. Du tänker på Olle som köper en dyr dator, jag tänker på Olle som skryter över sin värdelösa dator. Jag tänker på att det finns en allmänhet som anser en 8gb (p4) 3.5ghz som en otroligt snabb dator. Jag tänker på Olle som frågar om råd om sin budgetdator, och sedan följer någons råd fast fördubblar RAMet och ser till att betala extra för några estetiskt motbjudande hajtänder som sticker upp.

Men jag får medge att Toms hardware artikeln var intressant och jag kan ha.. tagit i lite mycket. På den lutheranska skämmas-skalan tror jag ändå att jag hamnar relativt lågt.

Permalänk

Lika bra att fläska på när man ändå "byter upp sig" i systemet, minnena brukar vara billiga då (av någon konstig anledning). Om man nu inte vill ha det absolut snabbaste och dyraste vill säga. Ett par år senare kan det vara dubbelt så dyrt, svårare att få tag på just "det där minnet" osv. Tekniken går ju framåt. Men jag kanske uppgraderar mina prylar mer sällan än Svenne Banan.