Permalänk
Medlem

Val av CPU kylare! Tips å råd

Hej alla glada.

Nu är det såhär att jag hade tänkt överklocka min i5 2500K en bra bit och är ute efter en bra, prisvärd cpu kylare. Vill inte upp i värstingklassen utan vill betala runt 400kr.

Efter att ha tittat runt rätt länge har jag kommit fram till att CM 212 plus är oerhört prisvärd, speciellt om man köper en extra fläkt och kör PnP, då landar vi även runt 400. Men Scythe Mugen 2 ska prestera bättre "out of the box" och man kan ju även där köra på en extra fläkt om man så vill.

Skulle gärna vilja höra vad ni har att säga och vad ni hade gjort gärna förslag på andra cpu kylare som jag kanske har översett? Och även vilka fläktar ni skulle köpt till isåfall! (och om det är värt det).

Sitter på ett Fractal Design r3 och P67A-GD55 (1155 socket).

Tack på förhand mina vänner!

Permalänk
Medlem

Antec h20 620 eller nocta nh-u9b

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför är detta så givet? motivera gärna! Har kollat runt lite och h20 620 är väldigt lockande, speciellt att köra i push n pull.

Permalänk
Medlem

Zalman CNPS10X Flex med 2st tysta fläktar från AC kostar 370kr ifrån dustin. CNPS10X presterar även bättre än ninja 3, mugen 2 och de flesta andra high-end kylarna. Kan mätas med D14 (kolla lite recensioner själv så ser du), räkna in priset så har du en vinnare Fast såklart, ska du verkligen gå all out så är ju Antec 620 som chainzaw länkade riktigt bra och rätt billig.

Permalänk
Skrivet av radim:

Zalman CNPS10X Flex med 2st tysta fläktar från AC kostar 370kr ifrån dustin. CNPS10X presterar även bättre än ninja 3, mugen 2 och de flesta andra high-end kylarna. Kan mätas med D14 (kolla lite recensioner själv så ser du), räkna in priset så har du en vinnare Fast såklart, ska du verkligen gå all out så är ju Antec 620 som chainzaw länkade riktigt bra och rätt billig.

Bara kylaren kostar ju 400 spänn, så kylaren + två fläktar för 370kr? nej.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Prolimatech Megahalems.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Om du har en tight budget, så skulle jag definitivt gå för denna
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Dock om du har lite cash att lägga så skulle jag tagit Antec´s H2O kylare
Utan att tveka det minsta, kanske till och med H70?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Silver Arrow, eller Noctua NH-D14 inget snack om saken

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

Hej!

Kan rekommendera Scythe Mugen2 Rev B. Sjukt bra kylare, bra kvalite på den medföljande fläkten också. Ligger på 34-35 grader idle på min I5 överklockad till 3.6ghz och runt 55 grader full load.

Sjukt nöjd

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Bara kylaren kostar ju 400 spänn, så kylaren + två fläktar för 370kr? nej.

Studentrabatt. Jag visste inte att det kostade så mycket för er som inte har CSN-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radim:

Studentrabatt. Jag visste inte att det kostade så mycket för er som inte har CSN-kort.

Hur ser du priserna med CSN kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damcykel:

Hur ser du priserna med CSN kort?

Gå in på csn-kortet så ska det finnas instruktioner där. Dustin är ofta billigare än inet (långt ifrån alltid, men ändå) med den rabatten, och så är det fri frakt över 500kr.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i ungefär samma sits som TS och valde efter mycket ångest Hyper 212+
(jag siktar dock inte på några extrema överklockningseskapader: siktar väl på 4-4.2 med minimal voltökning ungefär)

Detta mycket för att minimera trängseln runt RAM-platserna, då alla 1156 brädor verkar pressa in RAMet väldigt tajt mot sockeln, och de toklånga Corsair Vengeance är de enda prisvärd 1.5v 2x4GB stickorna jag kunde hitta.

På mitt Asus P67 pro så tror jag faktiskt det går att klämma in 4 stickor om man behöver nu med 212:an... Med en Mugen2 hade det aldrig gått, och hade kanske blivit trångt även med två?

Jag har inte kört igång riggen än, men kan iallafall nämna att fläkten som kommer med 212+ låter IMHO alldeles förj-vligt illa på fullvarv, men går att leva med nedvoltad till ca 8v. (jag kör den fläkten temporärt i min gamla rigg)

Mugen 2 är nog rimligen snäppet bättre (torde ha mer potential för kraftigare överklockning) och kommer ju med en vettig fläkt original men kändes alltså lite för otymplig för mig.

... alla föreslår förstås tokdyra flänsarna trots killen säger han vill hålla nere budgeten förresten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag sitter i ungefär samma sits som TS och valde efter mycket ångest Hyper 212+
(jag siktar dock inte på några extrema överklockningseskapader: siktar väl på 4-4.2 med minimal voltökning ungefär)

Detta mycket för att minimera trängseln runt RAM-platserna, då alla 1156 brädor verkar pressa in RAMet väldigt tajt mot sockeln, och de toklånga Corsair Vengeance är de enda prisvärd 1.5v 2x4GB stickorna jag kunde hitta.

På mitt Asus P67 pro så tror jag faktiskt det går att klämma in 4 stickor om man behöver nu med 212:an... Med en Mugen2 hade det aldrig gått, och hade kanske blivit trångt även med två?

Jag har inte kört igång riggen än, men kan iallafall nämna att fläkten som kommer med 212+ låter IMHO alldeles förj-vligt illa på fullvarv, men går att leva med nedvoltad till ca 8v. (jag kör den fläkten temporärt i min gamla rigg)

Mugen 2 är nog rimligen snäppet bättre (torde ha mer potential för kraftigare överklockning) och kommer ju med en vettig fläkt original men kändes alltså lite för otymplig för mig.

... alla föreslår förstås tokdyra flänsarna trots killen säger han vill hålla nere budgeten förresten

Tack för informationen hur tycker du om din 212+? Vad har du för temperaturer runt 4 ghz?

Permalänk
Medlem

Det får jag berätta när jag fått igång riggen (bygger långsamt just nu...)
Men just fläkten stoppade jag tillfälligt i andra maskinen, så vet att den låter illa vid belastning iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag funderar om det är värt att köpa 212+ när det verkar som att man ändå vill byta ut båda fläktarna (iaf lägga till en), kanske bättre att bara köpa en som fungerar bra direkt som Mugen 2, så kan man lägga till fläkt senare om man har lust? Även antec h20 620 såg intressant ut men där verkar det som att man ska lägga till en extra fläkt även där för att få en riktigt bra kylare (när jag titta på SweC test).. Svårt det här!

Kom gärna med fler förslag och idéer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damcykel:

Jag funderar om det är värt att köpa 212+ när det verkar som att man ändå vill byta ut båda fläktarna (iaf lägga till en), kanske bättre att bara köpa en som fungerar bra direkt som Mugen 2, så kan man lägga till fläkt senare om man har lust? Även antec h20 620 såg intressant ut men där verkar det som att man ska lägga till en extra fläkt även där för att få en riktigt bra kylare (när jag titta på SweC test).. Svårt det här!

Kom gärna med fler förslag och idéer!

tyvärr stödjer fläktkontrollern till antec kylaren bara en fläkt även ifall detta är fullt tillräckligt, ett annat problem är att man bara får med skruvar till en processorfläkt.

så man bör i så fall pensionera originalfläkten helt och hållet(som ändå inte är speciellt lämplig för en radiator) och enbart köra på ex scythe GT.

antec h20 920 kommer väl så småningom där det inte är några som helst problem med att köra två fläktar, radiatorn är även betydligt tjockare vilket är förklaringen till att de har valt att köra med dubbla fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

tyvärr stödjer fläktkontrollern till antec kylaren bara en fläkt även ifall detta är fullt tillräckligt, ett annat problem är att man bara får med skruvar till en processorfläkt.

så man bör i så fall pensionera originalfläkten helt och hållet(som ändå inte är speciellt lämplig för en radiator) och enbart köra på ex scythe GT.

antec h20 920 kommer väl så småningom där det inte är några som helst problem med att köra två fläktar, radiatorn är även betydligt tjockare vilket är förklaringen till att de har valt att köra med dubbla fläktar.

Aha okey jag förstår. Jag lutar rätt mycket åt Thermaltake Frio just nu

Permalänk
Medlem

Lägg till 300 kr och få en Noctua NH-D14 RIKTIGT grym och stor

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damcykel:

Aha okey jag förstår. Jag lutar rätt mycket åt Thermaltake Frio just nu

Ett stort as - hoppas du inte har mer än två ram-stickor (och det kanske blir trångt även med bara två?)

Misstänker att den kylaren är en smula överskattad: fläktarna lär inte vara några direkta höjdare (jag tror inte fläkten i sig är direkt bättre än tex 212+) och de lär behöva snurra en del för att kyla bra... Men visst, är man beredd att kräma på lite så kyler den bra enligt en del tester - frågan är hur högljudd den blir?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damcykel:

Aha okey jag förstår. Jag lutar rätt mycket åt Thermaltake Frio just nu

sen går det givetvis att köra p/p med adapter(kan säkert ev funka väldigt bra) och fläkten kan man ju alltid spänna fast på nåt sätt http://www.inet.se/artikel/8903247/a...ar-y-kabel-2-1

så ifall man vill köra p/p så får man alltså betala 109kr extra för fläkten och ytterligare 49kr för adaptern -> 158kr extra för en prestandavinst som inte lär bli så enormt stor med tanke på radiatorns tjocklek.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för informationen. Vet inte om det är värt att köpa en 212+ och eventuellt byta ut fläktarna mot Gentle Typhoon. Man kommer ju undan lite billigare med 212an.

Permalänk
Medlem

klämde in en 212+ på min 955BE idag. ganska enkel installation, men det är drygt att behöva slita ur moderkortet bara för att installera en kylare.

kyler bra(31*C idle/45*C load) men ja, den hörs ju. jag tycker inte att det är så jobbigt. mycket bättre än stockkylaren jag blev galen av. Om man är extremt känslig för ljud bör man nog sänka hastigheten på fläkten lite, eller byta den helt. fast då går ju priset upp

jag är nöjd med den iaf

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Motivera gärna varför

Permalänk

CM hyper 212+ är faktiskt otroligt prisvärd och jag blev faktiskt förvånad över hur något så pass billigt ändå kunde prestera så pass bra!

Scythe Mygen 2 kan även den rekommenderas, hade en sådan i min gamla rigg och den höll utan tvekan måttet! Ska man klaga på något är det väl dom (ö)kända pushpinsen, men dom fungerar faktiskt med reservation för visst merjobb om man vill montera om kylaren.

Är detta vad du max vill lägga på en kylare kommer du utan tvekan att bli nöjd med vilken du än väljer, personligen blir dock min rekommendation Mugen 2 pga dess planslipade kontaktyta, är inget fan av "direct contact" som 212+ använder sig av.

Utöver detta kan jag varmt rekommendera Prolimatech vilket är vad jag kör idag, men då pratar vi lite andra priser än ovanstående!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"