Hp Proliant Boota från cd

Permalänk
Medlem

Hp Proliant Boota från cd

Har en HP Proliant Dl380 G3 som jag försökt installera operativsystem på, men den verkar ej vilja boota från cd. Varit inne i bios och ställt in att ska boota från cd först, men vill ej funka ändå. Hittade någon annan inställning men verkar dock ej gå att ändra något där.

Så lite tips uppskattas:)

Permalänk
Vila i frid

Försök kör PLOP från floppy. PLOP = Plop Boot Manager, en mjukvara som gör att du kan boota från USB-HDD, USB-sticka, CD etc etc även om datorn egentligen inte kan boota från någon av de enheterna. Dvs om CD är trasig kan du via floppyn välja att boota från USB-sticka. http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_... klarar av att fixa både W7, Vista, SBS2008 och vanliga server 2008 till USB-sticka. Har inte testat med 2003 eller 2011.

Permalänk

Säker på att det inte är en DVD-skiva du försöker boota på?

Permalänk
Hedersmedlem

Är skivan original? Testat den i någon annan dator?

Permalänk
Medlem

har försökt boota från helt vanlig cd ej orginal,

Permalänk

Har du provat att boota från ett USB-minne?
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

fick det tipset från en annan om köra Plop,

men hur funkar det nämre med usb minne? operativsystemet måste man lägga in på usb minnet tillsammans med det andra boot programmet?

Permalänk
Medlem

Försökt med boota från floppy, men fortfarande fungerar det ej,

Har lagt in plpbt img filen på diskett och operativsystemet på usb minnet.

Så vet inte vad man ska göra nu igentligen.

Permalänk
Medlem

Hittade en xp skiva som gick att boota igång med, men nu stötte man på nytt problem, När man ska installera så kommer det upp medelande om att det inte hittas någon hårddisk.

har 4 st scsi diskar monterade har varit inne i raiden ställt in att 2 diskar ska ingå i en raid 0.

Men varför kan den inte hitta någon disk vid installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille85:

Hittade en xp skiva som gick att boota igång med, men nu stötte man på nytt problem, När man ska installera så kommer det upp medelande om att det inte hittas någon hårddisk.

har 4 st scsi diskar monterade har varit inne i raiden ställt in att 2 diskar ska ingå i en raid 0.

Men varför kan den inte hitta någon disk vid installationen?

Du behöver läsa in drivrutiner. Det står instruktioner i början när installationen laddar.

Permalänk
Medlem

okej, ja det kom upp något om trycka på F6 vilket jag har gjort med, men det hjälpte inte. Om inte drivrutinerna måste läsas från diskett?

Permalänk
Vila i frid

Floppyn med drivarna måste finnas på floppyn under hela installationsfasen och du MÅSTE välja vilka drivare från floppyn den skall använda.

Permalänk
Medlem

okej, har dessvärrer ingen floppy med drivare. Var kan man få tag på dom?

Permalänk
Vila i frid

Eftersom du trycker på F6 är det förmodligen någon Windows variant du försöker installera... och det är inte enkelt att hänvisa till rätt drivare om man vet noll om vilket operativ det gäller - så du får leta själv @ http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/ProductList....

Permalänk
Medlem

är xp installerar. var inne på hp kolla, finns ju en hel del drivare, gäller veta vilken bara

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför du lägga in XP på den maskinen dock, hade du valt 2003/2008 server hade du fått med alla drivrutiner på skivan

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

har 2003 server men tyvärr ville inte skivan boota, så hittade en xp skiva som fungerade.

Permalänk
Medlem

lyckas få igång servern nu blivit xp installerat tillsvidare. Men hur får man diskarna att dyka upp?

två st sitter i raid 0 till operativsystemet, men dom andra två vill jag kunna använda som lagring.

Permalänk
Skrivet av Crille85:

lyckas få igång servern nu blivit xp installerat tillsvidare. Men hur får man diskarna att dyka upp?

två st sitter i raid 0 till operativsystemet, men dom andra två vill jag kunna använda som lagring.

Hejsan!

Då jag sitter själv med Generation 4, så kan jag det där ganska så bra. Efter du har har sett bilden "Logotypen" "ProLiant", så kommer det en massa vit text på svart bakgrund.

Då kommer den att checka av hårddiskar, ilo, ram, m.m.

Du ska trycka på F8, ifall du ska konfigurera, tryck inte när du vill konfigurera ilo-porten utan efter.

Sedan så får du fram några alternativ. Ta då "Create Logical Drive", resten kan du nog fixa själv.

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Försök kör PLOP från floppy. PLOP = Plop Boot Manager, en mjukvara som gör att du kan boota från USB-HDD, USB-sticka, CD etc etc även om datorn egentligen inte kan boota från någon av de enheterna. Dvs om CD är trasig kan du via floppyn välja att boota från USB-sticka. http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_... klarar av att fixa både W7, Vista, SBS2008 och vanliga server 2008 till USB-sticka. Har inte testat med 2003 eller 2011.

Är du helt säker att det går att köra det på en DL380 G3? Ska pröva när jag kommer hem, helt underbart ifall det funkar. Annars vet jag det går på G4'an.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

aktuellt fortfarande? g3ors CD läsare brukar strula, normal bootordning är A-CD-C det finns någon riktig smidig floppyimage som klarar att boota från det mesta, minns dock inte namnet tyvärr

oavsätt för att installera os på en proliant så skall och bör Smartstart användas, i ditt fall version 7.1

via smartstart så skapar du disk arrayer, partitionerar, formaterar, installerar os + drivers. så ladda ner en smartstart, bränn i långsam hastighet på en bra skiva om din CDrom är kinkig

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se