Permalänk
Medlem

Antec KÜHLER H2O 620 VS Noctua NH-D14

Vilken är nu bäst av dem? Har kollat runt lite på olika tester men kan inte bestämma mig för vilken jag vill ha, så vad tycker ni som har eller har testat kylarna?

Visa signatur

Intel I5 4670K Delid @4.7GHz-EK-Supremacy Block | XSPC RX480 Alphacool NexXxoS 60x360+80x240 Rads | D5-Pump | ASUS MAXIMUS VI HERO | Amd r9 290x2 CF på vatten | Kingston HyperX Fury 16GB 1866MHZ | EVGA Supernova G2 850W | Phanteks Enthoo Primo | Samsung 840evo 250GB |

Permalänk
Medlem

De luftkylare som brukar nämnas i dessa sammanhang är väl Noctua NH-D14 och Thermalright Silver Arrow. Den senare är dock väldigt svår att få tag på, åtminstone i Sverige.

Jag har nyss skaffat en NH-D14 själv och allting bra som sägs om den är helt sant. Den håller min överklockade i7 2600k (4,5GHz@1.3v) på ungefär 60-65grader i full belastning (några timmars Prime95). Vid det laget hörs den knappt.

Kylaren är dock väldigt stor så se till att ha ett rymligt chassi. Den saknar dessutom "PWM"-kontakter vilket gör att den, åtminstone på mitt moderkort, går för fullt hela tiden. Detta gör mig dock inget eftersom den är så pass tyst.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Hur brukar ni göra med era d14 köper ni andra fläktar eller kör med dom som följer med?

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk

Jag fick hem min d14 i tisdags och jag är super nöjd. Som någon annan skrev så är det en riktigt stor klump men jag ser inget negativt med det (bara se till att man har plats) och den fick plats utan problem, dock så har jag ett Twelve hundred chassi.

Jag personligen använder fläktarna som följde med och dom låter inte mer än mina andra fläktar jag har. Skickade även iväg ett mail till dom och frågade om man kunde använda andra fläktar och fick till svars "Yes, you can use other fans as well, as long as they have the same pounting points and their frame is similar to ours, because otherwise you might not be able to use the supplied fan clips."

Permalänk
Avstängd

beror lite på vad man är ute efter. antec h20 620 + scythe GT finns att beställa på inet för sammanlagt 605kr med frakt ifall man orkar vänta, då kan man köra på utblås och på så sätt slippa varm luft i chassit(skiljer en grad ungefär), antec kylaren har automatisk fläktstyrning vilket gör att fläktens hastighet varierar beroende på vattentemperaturen. nackdelen mot antec h20 920 som kommer är att fläktkontrollern bara stödjer en fläkt samt tjockleken på radiatorn.

noctua nh-d14 väger nästan det dubbla jämfört med antec kylaren och kostar 701 kr med frakt utan med fläktarna som ingår. den kyler säkert bättre en antec kylaren till priset av att den tar upp mycket plats(kan bli problem med ram och chassit), utsätter moderkortet för stor mekanisk belastning samt att man även måste ha chassifläktar som blåser in och ut luft.

för min del står det mellan att skaffa antec h20 vattenkylning och att skaffa ny luftkylare och nya chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

beror lite på vad man är ute efter. antec h20 620 + scythe GT finns att beställa på inet för sammanlagt 605kr med frakt ifall man orkar vänta, då kan man köra på utblås och på så sätt slippa varm luft i chassit(skiljer en grad ungefär), antec kylaren har automatisk fläktstyrning vilket gör att fläktens hastighet varierar beroende på vattentemperaturen. nackdelen mot antec h20 920 som kommer är att fläktkontrollern bara stödjer en fläkt samt tjockleken på radiatorn.

noctua nh-d14 väger nästan det dubbla jämfört med antec kylaren och kostar 701 kr med frakt utan med fläktarna som ingår. den kyler säkert bättre en antec kylaren till priset av att den tar upp mycket plats(kan bli problem med ram och chassit), utsätter moderkortet för stor mekanisk belastning samt att man även måste ha chassifläktar som blåser in och ut luft.

för min del står det mellan att skaffa antec h20 vattenkylning och att skaffa ny luftkylare och nya chassifläktar

Har precis köpt en h2o 620 och tanken var att köra push pull med 2st Gentle Typhoon1850r/min,
Vad gör jag då med fläktarna?? är ju 1st utag till fläkten från vattenblocket,pumpen...sysfan har man 2 av på moderkortet men det kanske är helt fel vad vet jag....
Nån??
HJÄLP!!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f.a:

Har precis köpt en h2o 620 och tanken var att köra push pull med 2st Gentle Typhoon1850r/min,
Vad gör jag då med fläktarna?? är ju 1st utag till fläkten från vattenblocket,pumpen...sysfan har man 2 av på moderkortet men det kanske är helt fel vad vet jag....
Nån??
HJÄLP!!!!!

http://www.inet.se/artikel/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar... Du köper en sådan eller fläktkontroll ifall du vill ha det. Kan vara bra med de fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

http://www.inet.se/artikel/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar... Du köper en sådan eller fläktkontroll ifall du vill ha det. Kan vara bra med de fläktarna.

Perfekt!!trodde att det skulle bli knas att köra 2st via cpu fan..
Beställer och provar, tack!!!

Permalänk
Medlem

y

Skrivet av chainzaw:

http://www.inet.se/artikel/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar... Du köper en sådan eller fläktkontroll ifall du vill ha det. Kan vara bra med de fläktarna.

Behöver inte fläkt 2 också ha den gula kabeln(3 pin) y adaptern på inet har 3pin sv,rö,gu på ena och sv,rö på den andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Behöver inte fläkt 2 också ha den gula kabeln(3 pin) y adaptern på inet har 3pin sv,rö,gu på ena och sv,rö på den andra...

Tänkte lite...kan ju inte ha nån betydelse den levererar ju samma ström till båda fläktarna iaf....

Permalänk
Medlem

Den gula kabeln är för att läsa av RPM på fläkten och för att kunna styra hastigheten på den.

Permalänk
Medlem

Precis kört ett stresstest i prime95 under 3 timmar och med Antec h20 620 + scythe GT 1850rpm i push and pull med en 2600k @ 4.5ghz låg det stabilt runt 49-59 grader.. okej nånstans råkade en core snappa upp 61 men det ser vi som en miss i mätningen hehe.

Detta var med medföljade pasta som skall ersättas med bättre.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Precis kört ett stresstest i prime95 under 3 timmar och med Antec h20 620 + scythe GT 1850rpm i push and pull med en 2600k @ 4.5ghz låg det stabilt runt 49-59 grader.. okej nånstans råkade en core snappa upp 61 men det ser vi som en miss i mätningen hehe.

Detta var med medföljade pasta som skall ersättas med bättre.

Hur har du kopplat in dina fläktar??Låter du moderkortetets cpufan styra via y adapter??

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Hur har du kopplat in dina fläktar??Låter du moderkortetets cpufan styra via y adapter??

Är då i ett Define XL chassi med totalt 6 fläktar.. 2st fraktal och 1 GT i fronten samt 2st GT i push and pull samt en 180mm fraktal som utblås i bakant.
Fraktal fläktarna går i maxläge med den medföljande fläktkontrollern och GT fläktarna går på fullt. (låter lite men det kostar att ligga på topp)

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Installerade precis min antec kühler 620.

Orginalkylare:
Idle: runt 32 grader
Load: runt 72 grader

Antec Kühler H20 620:
Idle: runt 28 grader
Load: runt 48 grader

Detta med hyperthreading på vilket höjer temperaturerna en hel del. PLUS att jag har ett dammfilter på radiatorn vilket blockar luften en hel del.

Du får nästan gå upp i dubbla priset för att få en lika bra luftkylare, som är är stor, tung och tar upp hela chassits plats.

corsair H70 presterar typ en grad bättre med samma fläktar, och då har den en stor jävla klumpig radiator. Antecs kylare är bästa valet enligt mig:)

Permalänk

lånar tråden lite

Har en antec kuhler 620 h2o monterad men den låter jätte konstigt. Låter som om något sitter fast fläkt men det har jag redan kollat upp. Har jag fått ett måndags exemplar eller ska den låta så?

Permalänk
Skrivet av Windir87:

De luftkylare som brukar nämnas i dessa sammanhang är väl Noctua NH-D14 och Thermalright Silver Arrow. Den senare är dock väldigt svår att få tag på, åtminstone i Sverige.

Jag har nyss skaffat en NH-D14 själv och allting bra som sägs om den är helt sant. Den håller min överklockade i7 2600k (4,5GHz@1.3v) på ungefär 60-65grader i full belastning (några timmars Prime95). Vid det laget hörs den knappt.

Kylaren är dock väldigt stor så se till att ha ett rymligt chassi. Den saknar dessutom "PWM"-kontakter vilket gör att den, åtminstone på mitt moderkort, går för fullt hela tiden. Detta gör mig dock inget eftersom den är så pass tyst.

Silver arrow har ju funnits på inet ett tag nu

Permalänk
Medlem

Har du dammfiltet på fläkten som suger ut luft????
Billig är den också!!(499kr webhallen).
Kör du push-pull??

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Har du dammfiltet på fläkten som suger ut luft????
Billig är den också!!(499kr webhallen).
Kör du push-pull??

Nej, kör den som insug, bättre temps;) Har två 140mm fläktar i taket som tar hand om varmluften:) Annars kör jag som man ska, alltså fläkten suger luften ur radiatorn istället för att trycka den igenom, tvärtom mot corsair H50

Permalänk
Medlem

Funderar också på köra insug..har en 170mm (800rpm) fläkt
I taket för utblås , borde räcka bra då jag vill ha in mer
Luft än ut...å andra sidan så trycker man ju in mer varmluft..
Hmmmm......

Permalänk

Kan varmt rekomendera antec khuler 620 h2o

Klockad från 3.4 till 3.9 idle temp 35 och load 45 grader
OBS! har 2 st schyte GT 1450 rpm

Anmärkningsvärt att vattenkylningen låter lite skumt. Kan bara vara fel på mitt eller att jag bara har ett extremt tyst system

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Funderar också på köra insug..har en 170mm (800rpm) fläkt
I taket för utblås , borde räcka bra då jag vill ha in mer
Luft än ut...å andra sidan så trycker man ju in mer varmluft..
Hmmmm......

Har man en takfläkt som du så bör man köra den som insug, förbättra cpu-tempen en hel del. Glöm inte damfilter dock! Radiatorn dammar igen direkt annars.

Har man dammfilter på alla fläktar är det bättre att ha fler fläktar in än ut, alltså övertryck. Annars sugs det in luft från alla småhål i hela chassit varav dam följer med. Gjorde denna tabben med ett fraktal design define. Hade mer sug ut än in, trotts dammfilter blev det dammigt snabbt.

Varmluften som kommer från radiatorn och in i burken sugs ju upp direkt av takfläkten, så vad är problemet?:P Värmen vill uppåt och dessutom hjälper en fläkt till = omöjligt att få ner värme till grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Kör du fläktarna konstant el driver du fläktarna via y-koppling från cpufan?Har 2st gentle typhoon 1850rpm,blir dom för varviga??

Permalänk
Medlem

Hur står sig Antec 620 mot Noctua NH-U9B SE2? Jag har den sistnämnda just nu, men med tanke på att Noctua valt att vara idioter när det kommer till fästena (kan bara montera kylaren på ett sätt) så blir jag nästan så illa tvungen att byta nu när jag också byter chassi.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Min Antec 620 verkar "tjuta" lite när man spelar, tex Crysis2. Det är inte ett högt tjut, antar att det är när den arbetar eller så. Är lite irriterande dock, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.. men som en testbild på tv1/tv2? Men väldigt lågt.. Undrar om det är fel på min med eller om den verkligen låter så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shadowhog:

Kan varmt rekomendera antec khuler 620 h2o

Klockad från 3.4 till 3.9 idle temp 35 och load 45 grader
OBS! har 2 st schyte GT 1450 rpm

Anmärkningsvärt att vattenkylningen låter lite skumt. Kan bara vara fel på mitt eller att jag bara har ett extremt tyst system

Skrivet av Caeli:

Min Antec 620 verkar "tjuta" lite när man spelar, tex Crysis2. Det är inte ett högt tjut, antar att det är när den arbetar eller så. Är lite irriterande dock, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.. men som en testbild på tv1/tv2? Men väldigt lågt.. Undrar om det är fel på min med eller om den verkligen låter så.

ni får gärna beskriva det mer utförlig, verkar som om det är fläktarna som på något sätt orsaker ljudet.

det som enligt mig är väldigt viktigt är att en cpu-kylare är tyst i idle, därför skulle jag aldrig få för mig att inte använda aotomatisk fläktstyrning(när jag spelar så är det ändå grafikkortet som ger ifrån sig ljud).

Permalänk
Medlem

Min 2500k går mäter up typ...32-33 grader idle men när jag spelat tex crysis så ligger den på 45 eller så, utan överclcock, vet inte om det är okej temps. Kör en scythe 1850 som utsug enligt manual till kylaren.

Och ljudet.. det är riktigt svårt att beskriva, men det är ett..vinande tjut? Som sagt så är det inte "högt" men hörbart, som att något ringer i öronen hela tiden, och blir högre när kylaren får arbeta, såsom efter spel. Så som det känns nu så låter denna (Kuhler) mycket mer än intel's stock jag hade förut, och inte säker på att nåt är kallare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Installerade precis min antec kühler 620.

Orginalkylare:
Idle: runt 32 grader
Load: runt 72 grader

Antec Kühler H20 620:
Idle: runt 28 grader
Load: runt 48 grader

Detta med hyperthreading på vilket höjer temperaturerna en hel del. PLUS att jag har ett dammfilter på radiatorn vilket blockar luften en hel del.

Du får nästan gå upp i dubbla priset för att få en lika bra luftkylare, som är är stor, tung och tar upp hela chassits plats.

corsair H70 presterar typ en grad bättre med samma fläktar, och då har den en stor jävla klumpig radiator. Antecs kylare är bästa valet enligt mig:)

Vad för typ av dammfilter har du, och vart fick du tag på ett?

Letar efter ett till min H50 radiator...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Skall koppla in mina fläktar till push-pull med insug.
Skall jag koppla in y förgreningen för att kunna koppla in 2st fläktar i mobo cpufan el i kylblockets fläktutgång??borde inte spela nån roll eller skickar blocket ut andra orders än mobo??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f.a:

Skall koppla in mina fläktar till push-pull med insug.
Skall jag koppla in y förgreningen för att kunna koppla in 2st fläktar i mobo cpufan el i kylblockets fläktutgång??borde inte spela nån roll eller skickar blocket ut andra orders än mobo??

ifall du kopplar till moderkortets utgång så kommer fläkthastigheten styras av cpu temperaturen via bois(vilket inte är helt optimalt) koppla istället till den inbyggda fläktkontrollern som styrs av vattentemperaturen och som är anpassad till radiatorer.

är faktiskt lite nyfiken på hur hur bra den y-adaptern fungerar, funderar skälv på att köra push n pull med hjälp av en sådan.