Opera 11.10 "Barracuda" i betaversion

Permalänk
Melding Plague

Opera 11.10 "Barracuda" i betaversion

Norska Opera rullar ut en ny testversion av webbläsaren med samma namn. Nytt i Opera 11.10 Beta är bland annat utökade alternativ i överblicksläget Speed Dial.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Opera <3 Den enda webläsaren som jag är nöjd med.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

goda nyheter. ladda nu hem världens bästa läsare (du ser ju bara att den är överlägsen chrome (elva klart större än tio).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ska vänta med uppgraderingen. Såg inget jag måste ha och vill inte leva med buggarna beta versioner har.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Musikälskare

Hmm förstår inte fördelarna

Tex i Fx så har jag att alla flikar jag är intresserade av startar när Fx startar dvs inga klick alls (sen har jag mouse-hover på flikarna)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det märks att det är en betaversion då den för mig kraschar tio sekunder efter att jag startat den. Får sitta med 11.01 ett tag till helt enkelt.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm förstår inte fördelarna

Tex i Fx så har jag att alla flikar jag är intresserade av startar när Fx startar dvs inga klick alls (sen har jag mouse-hover på flikarna)

Vad snackar du om? Om du vill öppnas dom flikar du vill när du startar Opera. Speed dial är som bokmärken där du enkelt kan få en lista med bilder på sidor du snabbt vill komma åt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Inte glömma smidiga tillägget Tab Vault. Där du drar alla tabbar du inte vill ska laddas nästa gång du startar, men som ändå går att få upp smidigt och direkt med ett knapptryck. Som en egen bokmärkesrad fast snabbare.

Allt jag saknar nu är att kunna utöka Speed Dial till att hantera tio kolumner och tio rader, så man kan förpassa bokmärkesmenyn till någon mindre viktig undermeny, elelr någon musrörelse, så man blir av med den sista bråkdelen yta som går åt till sådant som inte har med sidan man besöker att göra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är varför inte fler gör som Chrome, släng tabsen uppe i samma bar där minimeringknappen och det sitter.
Inte mycket större yta man får men det ser så mycket smidigare och renare ut när man har adressfältet och endast det fältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Det jag inte förstår är varför inte fler gör som Chrome, släng tabsen uppe i samma bar där minimeringknappen och det sitter.
Inte mycket större yta man får men det ser så mycket smidigare och renare ut när man har adressfältet och endast det fältet.

Det beror på att fönstret i videon inte är maximerat. Tabbarna i Chrome och Opera uppför sig likadant.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Allt jag saknar nu är att kunna utöka Speed Dial till att hantera tio kolumner och tio rader, så man kan förpassa bokmärkesmenyn till någon mindre viktig undermeny, elelr någon musrörelse, så man blir av med den sista bråkdelen yta som går åt till sådant som inte har med sidan man besöker att göra.

Du kan ha så många speed dial-knappar om du vill.

Skrivet av Snuffsis:

Det jag inte förstår är varför inte fler gör som Chrome, släng tabsen uppe i samma bar där minimeringknappen och det sitter.
Inte mycket större yta man får men det ser så mycket smidigare och renare ut när man har adressfältet och endast det fältet.

Opera gör det. Eventuellt så måste du ha ett särskilt skin för det.

Permalänk

"Only in the Opera browser". Har kört Speed Dial ett bra tag i Chrome nu

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 Black | PowerColor Radeon 5850 pcs+ | AMD Phenom II x4 955 BE | Scythe Ninja III | Gigabyte 790XTA UD4 | Fractal Design Tesla 550w|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Det jag inte förstår är varför inte fler gör som Chrome, släng tabsen uppe i samma bar där minimeringknappen och det sitter.
Inte mycket större yta man får men det ser så mycket smidigare och renare ut när man har adressfältet och endast det fältet.

Firefox 4 och Opera gör exakt så, och precis som chrome fungerar det bara när webbläsaren är maximerad (annars går det inte att flytta runt webbläsaren, antar jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Du kan ha så många speed dial-knappar om du vill.

Tack för påpekandet. Hittade nu och upptäckte att jag bara får plats med 90 rutor, dåligt
Blir många custom thumbnails att ordna..

För er som undrar så hittade jag ini i C:\Users\Johnny\AppData\Roaming\Opera\Opera\speeddial.ini och längst ned kan man ändra hur många man vill ha.

Saknar bara blädderfunktion nu.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboKossaN:

"Only in the Opera browser". Har kört Speed Dial ett bra tag i Chrome nu

Speed dial funktionen är inte något nytt som du menar, dock är speed dial inget nytt för opera. Tror till och med att de hade speed dial innan chrome släppte sin första version. Vad de menar är att man bara i opera göra speed dial så den är som man själv vill ha den (utan att lägga ner flera timmar på att koda en extension). Chrome är en ruggigt bra läsare som jag använder mer och mer på macen då opera inte riktigt är lika stabilt där, men på windows där opera körs som det ska göra kan chrome helt enkelt inte konkurrera funktionsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Firefox 4 och Opera gör exakt så, och precis som chrome fungerar det bara när webbläsaren är maximerad (annars går det inte att flytta runt webbläsaren, antar jag).

Jaha, dumt att de visar det i halvskärm isåfall. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Jaha, dumt att de visar det i halvskärm isåfall. :/

Faktiskt lite.

Jag ändrar alltid Opera:Config -> Chrome Integration Drag Area till 1 när jag kör Opera (vilket fixar detta lilla 'problem)... lite dumt att standard inställningen är ett avstånd på 20 pixlar...

Skrivet av TurboKossaN:

"Only in the Opera browser". Har kört Speed Dial ett bra tag i Chrome nu

Opera Speed Dial är en funktion från 2006-2007. Chrome släpptes 2008.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Faktiskt lite.

Jag ändrar alltid Opera:Config -> Chrome Integration Drag Area till 1 när jag kör Opera (vilket fixar detta lilla 'problem)... lite dumt att standard inställningen är ett avstånd på 20 pixlar...

Opera Speed Dial är en funktion från 2006-2007. Chrome släpptes 2008.

Nu sa jag inte att Chrome var först, menade mer att Opera absolut inte är ensamma med denna funktionen...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 Black | PowerColor Radeon 5850 pcs+ | AMD Phenom II x4 955 BE | Scythe Ninja III | Gigabyte 790XTA UD4 | Fractal Design Tesla 550w|

Permalänk
Medlem

Opera är faktiskt grymt bäst, å man har alla funktioner man behöver utan att installera massa add-ons som har massa buggar i sig. Hade en testperiod ett tag där ja hade alla kända webbläsare installerade, och slutade med att det bara var Opera kvar till slut. Firefox är dock inte tokigt heller, men Safari och Chrome och IE9 klarar jag mig inte ens en dag med.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hej
Hade jag bara sett en bättre lösning på operas bookmarks hade jag stannat på opera, säker proffsen där ute vet något bra för bookmarks, sedan när jag har testat opera senaste stabila, kommer det upp något om script som jag fattar nada av. Därför är FF4 den jag använder dagligen, varken IE9 eller chrome kommer ens på tanken att användas hos mig. Testade snabbt Barracuda men gick snabbt tillbaka till FF4, svårt att byta ut favoriten mot något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Faktiskt lite.

Jag ändrar alltid Opera:Config -> Chrome Integration Drag Area till 1 när jag kör Opera (vilket fixar detta lilla 'problem)... lite dumt att standard inställningen är ett avstånd på 20 pixlar...

Tack mitt återställdes efter nån uppdatering och sedan har jag inte hittat vilken det var jag ändrade.
Trevligare länker för att ändra om man kör opera.
opera:config#UserPrefs|ChromeIntegrationDragArea
opera:config#UserPrefs|ChromeIntegrationDragAreaMaximized

Permalänk
Medlem

Herp? Vad är Opera xD... Nåt man hade när Win95-burkarna hade Netscape eller?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

http://www.opera.com/browser/ finns mycket mer på den här siten om du inte vet vad opera är för något, kortfattat ett norskt företag som har kommit på en webbläsare, chrome, IE och FF är större än opera om man ser till marknadsandelar men den är varken dålig eller opopulär, som du kanske har upptäck finns det väldigt många som använder opera, deras logga är ett stort rött O.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

deras logga är ett stort rött O.

Ett mycket stort rött O

Permalänk
Medlem

Den enda bristen i Opera är att det saknas stöd för Epub-filer, i Firefox kan man iaf. istallera Epub Katalog och få ett underbart verktyg.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Opera är den klart bästa webbläsaren! De är först med väldigt mycket smart och hittar på nya smarta innovationer hela tiden.
Den enda fördelen med Firefox är alla plugins som finns, men tyvärr är webbläsaren betydligt mycket långsammare än Opera och Chrome, speciellt om man vill utnyttja den enda fördelen och ha massa plugins installerade.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en mycket kompetent webbläsare som passar mina behov. Har kört med Firefox sedan 2005 men känner för att prova något annat.

Permalänk
Medlem

Opera är definitivt den bästa webbläsaren jag använt och jag är väldigt nöjd med 11.01 som jag kör med nu ihop med Opera 9 Classic skin...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit