Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Webbläsarkriget trappas upp med nysläppta Internet Explorer 9 och färdigställda men ännu inte officiellt lanserade Firefox 4. Temat i veckans helgsnack är valet av webbläsare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker opera. Den är snyggast.
Jag har provat alla nya webbläsare, mozillas nya ser precis ut som opera och lite samma sak är det med IE9 och chrome.

Visa signatur

Ni får ursäkta mig för att jag är så glad, men jag föddes sån...

Permalänk
Medlem

Jag kör med eldräven bara för möjligheten att installera adblock plus så att man slipper alla annonser.

Permalänk

Kör just nu Chrome från att ha varit en trogen Firefoxare sedan urminnes tider även jag.
Måste säga att jag gillar den till viss del, det är enkelt att flytta "tabbarna" mellan olika fönster och placeringar, funktionen att splitta fönster är också jättehärlig. Detta är väl dock funktioner som finns i firefoxen också, men tycker det flyter bättre i chrome.

En nackdel med chrome är dock inställningar osv, jag saknar menyraden där uppe, inställningsmenyerna är för mig missvisande och jag måste LETA för att tömma min kakor och historik med mera.

POP-Up blockeraren till chrome verkar inte funka alls, den blockerar swedbanks e-kort, men inte fan blockerar den livepoker och livejasmin när man får för sig att surfa lite, *host* barnförbjudet.

Har på senare tid haft problem med youtuben och andra streams i chrome, ibland måste jag uppdatera rutan 5 gånger innan det sätter igång.

Summa summarum - går nog tillbaka till firefox snart. Är helt enkelt för van vid den, och den är en trogen tjänare i mitt hjärta

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jag har kört Chrome i över ett år.
Jag har precis börjat dutta med Opera, och jag gillar det, men inte lika mycket som jag gillar Chrome.
Chromes gränssnitt, lätthanterlighet, flyt samt stöd för AdBlock gör att det är en ren fröjd att använda det.

Firefox, senast jag provade det, var på väg åt samma håll som IE var sist jag körde DET. Extremt tungkört och hänger sig för minsta lilla
Jag saknar faktiskt Netscape Navigator ibland.

Permalänk
Medlem

Ni som är/har varit "anti-IE" bör testa IE9. Extremt snygg, enkel. Verktygsfältet är minimalt utan att man missar något.

Men det kanske bara är för att jag alltid kört IE

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag är trogen FF användare, men har stört mig på att den ska vara så seg ibland.
Tar sin lilla tid att ladda och gör som den vill ibland. Men tror att de har att göra med beta/RC.

Funderar på chrom(ium), men som sagts tidigare så är det just ABP som håller mig kvar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja börjde väl med Netscape Navigator för hundra år sedan och har testat i princip allt genom tiderna, var länge trogen Firefox men på senare år har det varit Google Chrome som varit mitt val och fortfarande är.

Permalänk
Medlem

Har haft IE9 i 4månader och tycker det är jätte snyggt, men tyvärr så har jag blivit så van vid Firefox att jag tycker den minimalistiska looken blir för clean! Och det som vinner Firefox för mig är alla AddOns och Teman för att konfigurera själv - speciellt NoScript/AdBlocker Plus och Sync som gör under när man använder flera datorer dagligen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Kör just nu Chrome från att ha varit en trogen Firefoxare sedan urminnes tider även jag.
Måste säga att jag gillar den till viss del, det är enkelt att flytta "tabbarna" mellan olika fönster och placeringar, funktionen att splitta fönster är också jättehärlig. Detta är väl dock funktioner som finns i firefoxen också, men tycker det flyter bättre i chrome.

En nackdel med chrome är dock inställningar osv, jag saknar menyraden där uppe, inställningsmenyerna är för mig missvisande och jag måste LETA för att tömma min kakor och historik med mera.

POP-Up blockeraren till chrome verkar inte funka alls, den blockerar swedbanks e-kort, men inte fan blockerar den livepoker och livejasmin när man får för sig att surfa lite, *host* barnförbjudet.

Har på senare tid haft problem med youtuben och andra streams i chrome, ibland måste jag uppdatera rutan 5 gånger innan det sätter igång.

Summa summarum - går nog tillbaka till firefox snart. Är helt enkelt för van vid den, och den är en trogen tjänare i mitt hjärta

Det där med youtube är nog inte webbläsarrelaterat, får det med både Chrome och Firefox. Youtube har helt enkelt bara blivit segt .(

Själv testar jag just nu IE9 och är imponerad över hur snabbt den laddar alla sidor(!) Efter att ha suttit med Firefox så länge så får man se om IE9 kan bli en värdig ersättare till Firefox, måste bara testa surfa lite först.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Har nu avinstallerat Firefox 4 och gått över till Opera 11. Vilken skillnad i hastighet jämfört med Firefox.

Permalänk

Mina upplevelser:

Firefox har Adblock Plus, Adblock Plus Element Hider och NoScript. Firefox är trög.

Opera är snabb och rullar sidorna på mjukast sätt. Inga motsvarande tillägg som presterar lika bra se Firefox motsvarigheter.

Chrome är snabbast, men jag gillar inte iden att Google vill veta så mycket. SRWare Iron finns som ett alternativ till Googles "övervakning". Inga motsvarande tillägg som presterar lika bra se Firefox motsvarigheter.

Internet Explorer är snabb men saknar motsvarande tillägg som presterar lika bra.

FF är helt klart min favorit:
- Att ha en säker webbupplevelse med NoScript som dessutom erbjuder lättillgängliga konfigurationsmöjligheter är ovärderligt.
- Lika ovärderligt är Adblock Plus och Adblock Plus Element Hider som gör webben till en rolig webbupplevelse. Funkar t.o.m. på Youtube.

Permalänk
Inaktiv

Jag har använt Firefox4 sedan beta 3, tror jag. Min installation är PGO-kompilerad, vilket gör den vrålsnabb. Diverse andra tweaks (flytta cache till en ramdisk osv) gör att den enda flaskhalsen blir min internetanslutning. Älskar också alla tillägg som finns. Använder just nu Adblock, NoScript, och ett tillägg för integrering med KDE/Oxygen. Kan inte bli mer nöjd!

Permalänk

Nån som vet om man kan ändra så att bakgrunden runt menyraden, sökfältet, adressfältet så att den blir grå grå som det var i firefox 2 och 3?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag använder Chrome. Jag gillar hur det ser ut, möjligheten att splitta fönster och ordna om flikarna på ett smart sätt. Jag giller också bokmärkesraden. Det kanske är likadant i FF och IE, men jag har kört Chrome ett bra tag nu så jag har inte testat de senaste versionerna.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Chrome är helt klart min favorit. Kört Firefox sen urminnes tider men jag föll för Chrome när jag började använda det för något år sedan. Känns lite snabbare och jag gillar designen.

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem

Bytte från Opera till Chrome och se om jag gillar den bättre nu men en sak är säker, Opera är snabbare, nu ska jag testa Firefox också och se om den är snabbare.
Har aldrig varit så förtjust i Chrome.

Permalänk
Medlem

Har en lite äldre burk som jag kör SRWare Iron på. Med IE8 kan man knappt scrolla på fz.se. Men med SRWare så flyter det på bra mycket bättre. Hade rekommenderat det alla dagar i veckan.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nån som vet om man kan ändra så att bakgrunden runt menyraden, sökfältet, adressfältet så att den blir grå grå som det var i firefox 2 och 3?

fixade det. fick ta in ett annat personas tema.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/white-glossy-l...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Chrome, snabbast enligt mig och dem smidigaste funktionerna.

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag körde Firefox rätt bra länge (långt innan de bytte namn till Firefox, kommer dock inte ihåg vad gamla namnet var) men det kändes på tok för trögt och hackigt på senare versoner, så jag bytte snabbare än blixten till chrome när det kom, den webbläsaren går ju som på inoljad luft, allting känns mjukt och lätt.

Det är helt enkelt en befriande upplevelse

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Opera såklart, och har kört det i 10år+ nu. Finns inget bättre!
Provade FF någon gång när Opera (runt v9.50 tror jag det var) var lite buggigt men gick snabbt tillbaka till Opera trots att det var lite buggigt.

Har visserligen inte gett Chrome en ärlig chans (har bara testat lite snabbt) men jag ser inte någon anledning till det heller när jag är helnöjd med Opera.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt aldrig märkt att nån webbläsare är snabbare än nån annan. Det är bara klick åsså är mina sidor framme, men jag föredrar Chrome, just för layouten och flikarna osv.

Permalänk
Medlem

Google Chrome
Snabb, stilren, söka på ett enkelt sätt i adressfältet, bra stöd.

Permalänk
Medlem

Google Chrome, Behöver inte säga något mer..

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS | 2x24GB G.Skill 8000C36 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

chorme nästan inget pillande utan works out of the box...
körde ff i en massa är, fick virus blåste ut datorn och sen orka jag inte customiza det till vad jag villa ha det. mozzillas enda fördel enligt mig är att du kan göras det precis som du vill ha det, om du orkar.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av cAWPer:

Jag har faktiskt aldrig märkt att nån webbläsare är snabbare än nån annan. Det är bara klick åsså är mina sidor framme, men jag föredrar Chrome, just för layouten och flikarna osv.

mjo kör på samma tror inte man med ögat kan seriöst säga nån skillnad utan de handlar mest om folk som tittar på siffrorna från div browser benchmarks som säger de märker skillnad.

internet idag är så pass snabbt att det handlar om millcsec skillnad att få upp en sida mellan olika läsare vilket lika gärna kan vara en tillfällig nedgång i uppkopplingen som gör skillnaden

skillnad om alla satt på ett 56k modem då kan det tänkas det är lite skillnad men inte när man sitter med flera mb/s vilket kan ladda ner en bild på nån ms

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag är en sådan människa som tröttnar när saker och ting inte förändras. Har i och med detta testat alla dessa 5 webbläsare ett flertal gånger. Detta har jag kunnat göra eftersom att jag inte är en sådan otroligt avancerad användare. Jag har mina 15 bokmärken och SweC som startsida sen är browsern good to go! Jag har också alltid max ca 20 flikar uppe samtidigt så det är inom detta område som jag har erfarenhet, alltså inte för er som gillar att ha möjligheten att hitta era flikar från 2005.

Gör nu som FightClub ovan och skriver vad jag tycker om de olika webbläsarna..

Chrome: En snabb browser som är mycket simpel att lära sig. Dock så ser den imo väldigt barnslig och samtidigt tråkig ut. Sedan detta med att Google samlar in all information som de gör...

Firefox 4: En snabb browser som man kan anpassa mycket, någorlunda snyggt utseende och mycket bra add-ons. En browser som enligt mig funkar i alla väder!

Internet Explorer 9: En snabb browser som alla borde ge en chans. Ett enormt lyft från 8:an. Mycket snyggare. Dock så stryps webbläsaren omedelbart när man snackar add-ons och övriga finesser.

Opera: En snygg och ofta snabb browser med mycket inbyggda finesser. Dock inga som jag använder. Brukar dessutom stöta på problem när man kört den ett tag. Vissa sidor laddar snabbt, andra mycket segt. Vissa filmer buffrar inte osv.

Safari: En snygg browser...

Bäst av dessa.. Firefox 4

Kan också tipsa alla om att se över era insticksmoduler.. Jag har ca 20 st i min lista när jag kollar FF. Har inaktiverat 10 st av dom som jag aldrig använde. Har resulterat i klart snabbare rendering!

Permalänk
Medlem

Kör Opera, Firefox och Chrome
Då alla är bra på sina punkter.
Opera är snabbast, snyggast och lättast att hålla på med. Använder den mest.
Firefox då alla hemsidor inte har stöd för Opera så blir man tvungen o hoppa över till Firefox eller Chrome.
Chrome tycker om deras stil där, men den buggar ibland med flash.

1: Opera
2: Chrome
3: Firefox

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Chrome
+ Snabbt
+ Startar upp väldigt snabbt
+ Stabilt
+ Fungerar till 100%
+ Fungerar även snabbt på en gammal dator, samt en netbook

- Jag gillar inte deras egna pdfläsare

-----------------------------
Jag har alltid kört Firefox innan, men det startar upp ibland så himlans långsamt så jag valde bort det.