Firefox 4 RC1 slutgiltig – officiell lansering den 22 mars

Permalänk
Medlem

Hej
https://wiki.mozilla.org/Releases kolla in alla killar och tjejer vad finner vi här jo FF4 final relase 22 mars

Permalänk
Medlem

Antar att teman till firefox 3 inte kommer fungera i 4an? Synd, gillar mitt Naver tema

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Hej
Pesronas är nog det som gäller framöver för FF, dem är mer skapta till senaste version. Personas = teman, själv har jag inte hittat någon utan lirar med standard, tycker den funkar väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Pesronas är nog det som gäller framöver för FF, dem är mer skapta till senaste version. Personas = teman, själv har jag inte hittat någon utan lirar med standard, tycker den funkar väldigt bra.

Personas != Themes

Personas består väl bara av en mer eller mindre störig bild i sidhuvudet, en i sidfoten, en textfärg samt en bakgrundsfärg?

Themes ändrar ikoner, verktygslister och menyer.

Permalänk
Medlem

Hej
Det är vad personas gör i senaste FF, ändrar hela utseendet, det är deras senaste påhitt, nya ff har inte samma gränssnitt i utseendet som gamla 3.6. Installerar man en personas så ändras färgen på hela alltet, resten är samma, då sökknapparna och sökbaren med mera, listen i nederkant kan man ta bort det är tilläggsfältet, bara bocka bort det så försvinner den. Man kan säga att personas är som themes i det nya FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Man kan säga att personas är som themes i det nya FF.

Nej, det kan man inte. Teman är något helt annat. Kolla exempelvis: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/307/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Det är med 95% säkerhet hårdvaruaccerelationen som spökar om man upplever suddighet. Samma problem som vissa har med IE9. Testa att stänga av i inställningarna och se om det blir bättre.

Det verkar befängt att en feature gör funktionaliteten sämre... Kunde de inte löst det på något vis? Varför kör de med DirectX förresten? Är det inte lättare med OpenGL när man utvecklar ett program för flera plattformar?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hej
Vad kommer att vara skillnad mellan rc och final build, är det buggfixar eller kommer dem inte förrän 4.0.1 som det verkar finnas risk för. Det har hittas buggar under tiden som rc varit ute enligt mozillawiki page. Vore roligt om någon erfaren som visste, kunde förklara skillnaden.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Hej
Vad kommer att vara skillnad mellan rc och final build, är det buggfixar eller kommer dem inte förrän 4.0.1 som det verkar finnas risk för. Det har hittas buggar under tiden som rc varit ute enligt mozillawiki page. Vore roligt om någon erfaren som visste, kunde förklara skillnaden.

I det här fallet kommer det inte vara någon skillnad mellan RC och Final. Idén med en RC är att utvecklarna släpper en version med kod som de tror ska vara färdig att släppas, sedan genomförs en massa tester för att hitta buggar. Hittar man något allvarligt blir det tillbaka till ritbordet för att ta fram en ny RC som sedan genomgår samma process. Eftersom man inte har hittat något allt för skumt i Firefox 4.0 RC kommer den släppas som final build.

Permalänk
Medlem

Hej
Okej tack för svaret, innebär det att vi som lirar med RC inte behöver uppdatera?
Står att det kan komma 4.0.1 eftersom Mozilla har hittat något skräp, är det allvarliga buggar eller bara små fix?
Som sagt är intresserad av teknik, när jag snöar in på något vill jag ha mer kött på benen. Ett tag var det hur man gör om mp3 till lossless, övrig hifi medan nu är det Firefox som intresserar mig.

Permalänk
Medlem

Hej
Nu börjar det bli skumt värre, hittat en rc2 på mozillawiki, build finns. Undrar vad dem pysslar med, https://wiki.mozilla.org/Releases/Firefox_4.0rc2/BuildNotes
Sa dem inte om det inte finns några andra saker så kommer det inte någon rc2, eller är det slutversionen som sedan skall skeppas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Nu börjar det bli skumt värre, hittat en rc2 på mozillawiki, build finns. Undrar vad dem pysslar med, https://wiki.mozilla.org/Releases/Firefox_4.0rc2/BuildNotes
Sa dem inte om det inte finns några andra saker så kommer det inte någon rc2, eller är det slutversionen som sedan skall skeppas ut.

Det var ju spännande. Nu tokgissar jag... Kan det vara så att de förbereder en RC2 bara utifall att det råkar dyka upp en kritisk bugg, och i så fall snabbt släpper fixen för den kritiska buggen tillsamman med småfixar som man egentligen tänkt vänta med till senare?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Läser man på https://wiki.mozilla.org/Releases/Firefox_4RC/Test_Plan#Test_Results så verkar det som att RC2 i princip är färdig, men att man håller på att testa att den klarar av att uppdatera massa tidigare versioner + att man ska dubbelkolla att buggarna är fixade. Så det blir nog en RC2. "Historically, we have not shipped the first release candidate" står det högre upp på sidan. Än hur noga man testar, när man väl släpper en kandidat till miljontals användare är det alltid någon som lyckas hitta något fel.

Permalänk
Medlem

Hej
Luskade lite till och om jag förstår det hela rätt är det säkerhets buggar, kommer senare under dagen, de jobbar för fullt att få ut en rc2 innan tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det verkar befängt att en feature gör funktionaliteten sämre... Kunde de inte löst det på något vis? Varför kör de med DirectX förresten? Är det inte lättare med OpenGL när man utvecklar ett program för flera plattformar?

Annorlunda är inte per definition sämre. Jag körde med Fx 4 i några dagar, sen vande jag mig. Och nu tycker jag att texten i t. ex. Chrome är "ful".

Permalänk
Medlem

Nu får jag en RC2 om jag laddar ner via http://www.mozilla.com/en-US/firefox/RC/.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av gnurk:

Nu får jag en RC2 om jag laddar ner via http://www.mozilla.com/en-US/firefox/RC/.

Bara språkpaket:

- Blacklisted a few invalid HTTPS certificates
- Updated localizations for 29 locales
- Added Vietnamese localization, bringing the total languages available in Firefox 4 to 83

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Bara språkpaket:

- Blacklisted a few invalid HTTPS certificates
- Updated localizations for 29 locales
- Added Vietnamese localization, bringing the total languages available in Firefox 4 to 83

Jo, de är rätt försiktiga med att införa större ändringar nu på slutet.

Faktum är att man i söndags upptäckte att PGO-optimeringen flippat ur i delar av källkoden för ett bra tag sedan, men efter en kort diskussion kom man fram till att man inte törs peta på det nu. Så med lite flyt går det att se fram emot 10% gratis prestandaökning i Firefox 5, bara man sparkar igång PGO:n för javascript igen.

Bug 641325 - PGO build (RC1) doesn't merge all .pgc files (mozjs is left out)

Permalänk
Medlem

Hej
FF4 rc2 på svenska är ute på mozilla:s hemsida för download, tog nyss hem den, vad jag förstår är det säkerhetsuppdatering. Nice, helt plötsligt var foxen snabbare hos mig än innan efter den här uppdateringen, har även speedyfox, hos mig blev det ett steg i helt riktning, stabil och snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej
FF4 rc2 på svenska är ute på mozilla:s hemsida för download, tog nyss hem den, vad jag förstår är det säkerhetsuppdatering. Nice, helt plötsligt var foxen snabbare hos mig än innan efter den här uppdateringen, har även speedyfox, hos mig blev det ett steg i helt riktning, stabil och snabb.

Jo, RC2:an hämtades hem automatiskt för mig.

Citat:

Uppdatering: Då var det klart, Firefox 4 RC1 stämplas som Final och släpps på tisdag nästa vecka.

LOL