Asetek visar vattenkylning för grafikkort

Permalänk
Medlem

Svalare tystare lösningar behövs, det hela låter intressant.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Frågan är väll bara hur dyrt det blir, en H50 eller motsvarande kostar en 600:- kommer nog att bli svårsålda kort om de erbjuder liknande prestanda till lägre ljudnivå men 500:- dyrare än luftkylda alternativ. Lite av vitsen försvinner ju när man "bara" vattenkyler GPU:n det har i alla fall på vissa high end kort varit VRM temperaturerna som satt stopp och man kan inte banta ner höjden nämnvärt om man ändå behöver en fläkt. Ett vanligt vattenblock gör ju korten till enkel slotts höjd om man bara fixar plåtbiten bak på kortet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

undrar om det kommer finnas plats för crossfire/SLI
det är där jag ser största behovet av bättre kylning.
(har 5850 CF och märkte en ökning med 5C på kortet som är lite instängd på fabriksclock)

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S, Intel i9 9900k, Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC, Samsung 970 EVO 250GB , Samsung 860 EVO 500 GB, 32 Gb RAM,Corsair H60 V3, Corsair RM750W V2

Permalänk
Skrivet av SilentHarmonic:

Ser man på! Vem är inne såhär lite sisådär på natten? Jo ManBearPig !

Hur som helst, jag ser fram mot tekniken.

Haha Självklart
Jag vill veta ungefär hur pris hamnar på dessa kort, hur stor skillnaden blir från att köpa ett med vanlig luft kylare : )

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Önskar moderkorten där man kan ha grafikkorten i slot 1 +3 hade blivigt billigare och vanligare, hade öppnat för fler luftkylnings möjligheter. Dyr luft brukar ju vara bättre än billig vatten. Och billig vatten kostar ju ändå mer än dyr luft oftast.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

"Enligt Asetek är dessutom målet inte att eliminera grafikkortets fläkt helt, den behövs fortfarande för att hålla nere temperaturen på till exempel minnesmoduler och VRM."

Vafan!? Det är ju skitenkelt att få till, eller är ingenjörerna på Asetek inte riktiga ingenjörer?! Stort platt vattenblock som täcker alla komponenter som behöver kylas på kortet kan ju en P12 med rudimentära CAD kunskaper rita (till och med jag själv)... Man blir ju inte så lite matt! Målet med vattenkylning är ju att få bort fläkten samt göra kortet såpass tunt att det bara tar upp en slot, överklockning är ju bara "grädde"...eller?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

"Enligt Asetek är dessutom målet inte att eliminera grafikkortets fläkt helt, den behövs fortfarande för att hålla nere temperaturen på till exempel minnesmoduler och VRM."

Vafan!? Det är ju skitenkelt att få till, eller är ingenjörerna på Asetek inte riktiga ingenjörer?! Stort platt vattenblock som täcker alla komponenter som behöver kylas på kortet kan ju en P12 med rudimentära CAD kunskaper rita (till och med jag själv)... Man blir ju inte så lite matt! Målet med vattenkylning är ju att få bort fläkten samt göra kortet såpass tunt att det bara tar upp en slot, överklockning är ju bara "grädde"...eller?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617148

Du menar som detta kortet?

Hade varit kul att se hur bra det är.

http://skinneelabs.com/gtx480-full-cover-block-roundup/
Där finns ett antal gtx 480:s testade.

EVGA hade lägst GPU-temp (stock/OC)
VRM temperaturerna var dock överlägset högst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Kortet går tyvärr inte att klocka högre bara för att det är vattenkylt.
Tystare blir det absolut däremot och då särskilt då det klockas.

Mitt Gigabyte GTX580 klockar max 930Mhz vare sig det är luft eller vattenkylt.
Tempen är såklart behagligare med vatten och likaså ljudnivån.

Jag menar en överklock man kan ha 24/7, inte något man kör i en testrunda bara för att pressa kortet. Så ja du har rätt.. överklockningen blir inte HÖGRE men definitivt BÄTTRE om man ser till stabilitet, värme, ljudnivå.

Skrivet av ManBearPig:

Min poäng är dock att jag tycker att man lika gärna kan köpa ett vanligt kort som förmodligen blir billigare sen kanske lägga på lite och köpa ett riktigt vattensystem, roligare och enligt mig snyggare.
Det är väl bekvämlighets faktorn med ett slutet system direkt på kortet som lockar folk..

Det är tyvärr där din poäng också brister; du utgår ifrån att man kan bygga ihop en vattenkylning. Man kanske vill ha vattenkylning med bra resultat men samtidigt slippa allt trassel? Jag förstår däremot vad du menar och erkänner själv att jag förmodligen hade byggt en egen vattenkylning om jag ville ha det, men det beror på att jag tycker hälften av det roliga är att bygga datorn.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617148

Du menar som detta kortet?

Hade varit kul att se hur bra det är.

http://skinneelabs.com/gtx480-full-cover-block-roundup/
Där finns ett antal gtx 480:s testade.

EVGA hade lägst GPU-temp (stock/OC)
VRM temperaturerna var dock överlägset högst.

Eh, nu skall jag villigt erkänna att jag har ett EVGA 470-hydrocopper. Att VRM:erna är varma är ju inte så konstigt och de tål värme bättre än minnen och GPU. Min kollega fräste ut ett eget vattenblock ur en klump koppar som fick ner temperaturerna på kortet avsevärt mot orginalkylaren, kommer dock inte ihåg vilket ort det var. Mycket kopparspill blev det dock...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

"Enligt Asetek är dessutom målet inte att eliminera grafikkortets fläkt helt, den behövs fortfarande för att hålla nere temperaturen på till exempel minnesmoduler och VRM."

Vafan!? Det är ju skitenkelt att få till, eller är ingenjörerna på Asetek inte riktiga ingenjörer?! Stort platt vattenblock som täcker alla komponenter som behöver kylas på kortet kan ju en P12 med rudimentära CAD kunskaper rita (till och med jag själv)... Man blir ju inte så lite matt! Målet med vattenkylning är ju att få bort fläkten samt göra kortet såpass tunt att det bara tar upp en slot, överklockning är ju bara "grädde"...eller?

Problemet är ju bara att om man skall göra heltäckande block, så måste man i stort sett göra ett block per grafikkortsmodell. Om man gör ett block som enbart täcker GPU, så kan lösningen användas till fler typer av kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Problemet är ju bara att om man skall göra heltäckande block, så måste man i stort sett göra ett block per grafikkortsmodell. Om man gör ett block som enbart täcker GPU, så kan lösningen användas till fler typer av kort.

Är det mycket att begära av våra GPU tillverkare att använda samma layout för komponenter som kräver kylning på alla kort inom en generation? Det skulle få ner priset på kylare något.

Nu är det ju inte så bökigt att CNC:a ett vattenblock per grafikkort (700-800 kronor för ett vattenblock är ok för min del) men att sedan ta ut en 1,000 kronors premie bara för att montera eländet tycker jag är att ta i...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Kan knappt uppfatta vad fjollholmaren säger!

Permalänk
Medlem

Har inget emot att byta kylare på mina kort, gjort det på 3st nu men detta är klart mycket smidigare om dom kan göra lösningar för SLI och CF.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Eh, nu skall jag villigt erkänna att jag har ett EVGA 470-hydrocopper. Att VRM:erna är varma är ju inte så konstigt och de tål värme bättre än minnen och GPU. Min kollega fräste ut ett eget vattenblock ur en klump koppar som fick ner temperaturerna på kortet avsevärt mot orginalkylaren, kommer dock inte ihåg vilket ort det var. Mycket kopparspill blev det dock...

Okej. Den funkar bra eller?
Mjo, men man hade ju gärna haft allt svalt när man ändå ska fixa med kylning.

Låter nice. Då kunde han klocka den rätt rejält?

Permalänk

Jag kommer köpa nya datorkomponenter i slutet utav 2:a kvartalet så jag hoppas att asetek hinner släppa vattenkylningen tills dess

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk

off topic, har inte antec kühler (till processorn) en 120mm rad? hur satte de den i 140mm fläktplatsen på darkfleeten?

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt omöjligt att de fixar ett Crossfire-/SLI-kitt med slangarna dragna och en 240-radda

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu börjar det ta sig lite. Jag har främst sett de slutna CPU-kylarna som lite av en ploj, eller bästa fall en kylare för väldigt specifika utrymmeskrav. Det finns plats för en massiv radiator vid CPUn, så att flytta värmen några cm till för att gå in i en mindre radiator har aldrig verkat speciellt slugt.

Men med grafikort så finns det ju faktiskt inte något utrymme att tala om. Double eller triple slot kylare finns det, som äter upp PCI-Platser, det är ju inte optimalt. Ljudmässigt så är grafiken den stora boven nu förtiden.

Chassifläktarna är stora och tysta; PSUn är tyst; Noctuan håller processorn kall och riktigt tyst.. SSD vibrar och låter ej.... Allt jag hör från datorn är grafikorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Nu börjar det ta sig lite. Jag har främst sett de slutna CPU-kylarna som lite av en ploj, eller bästa fall en kylare för väldigt specifika utrymmeskrav. Det finns plats för en massiv radiator vid CPUn, så att flytta värmen några cm till för att gå in i en mindre radiator har aldrig verkat speciellt slugt.

Men med grafikort så finns det ju faktiskt inte något utrymme att tala om. Double eller triple slot kylare finns det, som äter upp PCI-Platser, det är ju inte optimalt. Ljudmässigt så är grafiken den stora boven nu förtiden.

Chassifläktarna är stora och tysta; PSUn är tyst; Noctuan håller processorn kall och riktigt tyst.. SSD vibrar och låter ej.... Allt jag hör från datorn är grafikorten.

Men beroende på vilket grafikkort du har så finns de ju slutna vatten kylare att köpa.

Visst dom är dyra men så är de ju med allt så länge de är nytt och det är en tillverkare som är ensam om produkten.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605977

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617725

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617777

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617765

Fast själv längtar jag till de kommer grafikkort med förmoterade vattensystem.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men beroende på vilket grafikkort du har så finns de ju slutna vatten kylare att köpa.

Visst dom är dyra men så är de ju med allt så länge de är nytt och det är en tillverkare som är ensam om produkten.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605977

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617725

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617777

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617765

Fast själv längtar jag till de kommer grafikkort med förmoterade vattensystem.

Pny har ett färdigt kit.ett för både cpu och
Gpu och ett för med bara gpu.
Kolla pny's hemsida

Permalänk
Medlem