Permalänk
Medlem

Stabil processor? OCCT

Hej.

Har som överklockat min processor (första gången) en i5 760 till 3.8ghz.
Har en en fråga, hur vet jag att allt funkar som det ska jag har kört OCCT linpack några gånger hela testet 1h, max temp 71c.
Avbryts testet eller får man nåt medelande om något är fel?

Permalänk

Datorn blåskärmar om överklockningen inte håller

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Datorn blåskärmar om överklockningen inte håller

Ok då vet jag, tack för det snabba svaret.

Permalänk
Medlem

Du kan väl även få ett felmeddelande helt enkelt? Får man i alla fall i IBT. Datorn kan även frysa helt, utan blåskärm

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Antingen så blåskärmar datorn, fryser och eller så vissar occt att något gått fel.
Linpack räcker med 1h, vanliga occt (medium) bör du köra i alla fall 6h.
Kör även prime 95 (blend) 6h så har du testat flera variabler och kan därför var med säker på att din överklock är stabil.

Permalänk
Medlem

Jag brukar även köra memtest86, särskilt om minnet inte körs i specad hastighet men oftast annars också, då man kan testa allt minne innan OSet hunnit laddas in.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Tack för allla svar, jag får köra lite mer test senare.
Om jag fattat allt rätt så borde jag få nåt felmeddelande eller blåskärm om något inte funkar. Fick blåskärm när jag körde med den inbyggda överklockningen som finns på moderkortet men sen sänkte jag v-core och körde manuellt.