Intel 320-serien SSD den 28 mars, svenska priser på Prisjakt

Permalänk
Melding Plague

Intel 320-serien SSD den 28 mars, svenska priser på Prisjakt

Efter många om och men är det dags för Intels nästa generation SSD-enheter i 25 nanometer att ta klivet ut i rampljuset.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas den presterar som förväntat nu

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Priserna måste ner!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Introduktionspriser som inte håller. Skall bli intressant att se riktiga tester på den men priserna... jösses.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

tycker inte de va så farliga priser då ja köpte min x25 för 2.2k -.- på 80 gb

Permalänk
Discokungen

Ge mig min 300GB-version nu då. 4,5k var ju inte så brutalt, får se vad OCZ kommer med och alla andra SF-SSDer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ge mig min 300GB-version nu då. 4,5k var ju inte så brutalt, får se vad OCZ kommer med och alla andra SF-SSDer.

OCZ kommer ju med Vertex 3 nu i krokarna. Några butiker, inkl Dustin har satt datum kring 22 mars som leveransdatum. De presterar ju bättre än Intels 510 samtidigt som de är billigare.
120 GB för 2300 om man säljer sin själ till Webhallen tex.

Skrivet av contra:

tycker inte de va så farliga priser då ja köpte min x25 för 2.2k -.- på 80 gb

De kostar ju ungefär som dagens enheter, så jag håller med dig.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Tyckte priserna kändes ganska ok, men det kanske dom inte är?

Kul att dom kommer iaf, har väntat på dessa.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Felix:

OCZ kommer ju med Vertex 3 nu i krokarna. Några butiker, inkl Dustin har satt datum kring 22 mars som leveransdatum. De presterar ju bättre än Intels 510 samtidigt som de är billigare.
120 GB för 2300 om man säljer sin själ till Webhallen tex.

Mjo, men detta är ju G3, inte 500-serien som är G2. Får väl se hur de presterar först, såklart. Och jag kollar Prisjakt i första hand. Sen tar jag smidigast butik.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Priserna måste ned som sagt. Tror säkert de presterar helt okej, men konkurrensen idag är mycket större än när G2 kom och dessa är enbart SATA2 vilket direkt sätter en begränsning och priserna borde vara därefter vilket de tyvärr inte verkar bli.

Permalänk
Medlem

Men, det här är ju bara introduktionspriserna. Inom ett par veckor/månader så kommer priserna nog gå ner en del

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Incidenten i Japan har ju pressat upp priserna på NAND kretsar, alltså SSD enheter blir dyrare. Vad jag såg så ökade då flera SSD enheter på Inet.se med ca 200kr. Force F120 kostade ~1800, nu ~2000 fast kampanjpris på ~1900 för tillfället.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Är dessa lika snabba som de nya Sandforce 2500?

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Är dessa lika snabba som de nya Sandforce 2500?

nej!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

YES!! Äntligen!! Nu kan jag bygga ihop min nya dator!!

Permalänk
Medlem

Känns som om det är bara att vänta och se just nu. Både prestanda och pris.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Priset var väl inte riktigt vad jag hade hoppats på. Ligger lite för nära Vertex 3.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Alltså SweC ni kan inte skriva massa siffror som IOPS o allt va det heter. Jag blir sifferblind. Tala istället om ifall den är bättre än andra SSD enheter och isåfall vilka och på vad

Som en annan sa så är de helt för dyra. Jag gav 1800:- för min Raptor 150GB 2007 eller 2008 och jag ger inte ett RÖTT ÖRE mer än det för 160GB!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Är dessa lika snabba som de nya Sandforce 2500?

Inte i samma liga

Permalänk
Medlem

"anslutning till SATA 3,0 Gbps"

Så SATA 2? Kan det inte bli en liten flaskhals där? Eller hur "kassa" är dessa?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Teddis:

"anslutning till SATA 3,0 Gbps"

Så SATA 2? Kan det inte bli en liten flaskhals där? Eller hur "kassa" är dessa?

De menar förmodligen SATA 3 alltså SATA 6Gbit/s. Det är helt löjligt hur dumt de har satt namnen på de standarderna...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kul att när jag läste artikeln för 1,5 timme sen så låg 80GB på 1453kr... nu är den nere i 1322kr.

Fortsätter det så här har vi gratis diskar tills kvällen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

De menar förmodligen SATA 3 alltså SATA 6Gbit/s. Det är helt löjligt hur dumt de har satt namnen på de standarderna...

Nej. 300 serien är inte Intels prestandaserie utan skall bli budgetserien och man har valt av nån outgrundlig anledning SATA 2 dvs 3GBit/s

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tempel:

Nej. 300 serien är inte Intels prestandaserie utan skall bli budgetserien och man har valt av nån outgrundlig anledning SATA 2 dvs 3GBit/s

Öh. Ovettigt. Man får ju iofs väldigt bra prestanda även om man maxar det gränssnittet, men ja, udda.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Wow, mycket billigare än jag hade gissat på!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

YES!! Äntligen!! Nu kan jag bygga ihop min nya dator!!

Nja, bättre vänta till 2011 (sic) skulle jag säga

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Nej. 300 serien är inte Intels prestandaserie utan skall bli budgetserien och man har valt av nån outgrundlig anledning SATA 2 dvs 3GBit/s

Ja precis. Och detta varför jag verkligen hoppas på att de kommer att hålla priserna lägre när den verkligen går ut på marknaden. Även om Vertex 3 har hastigheter som en vanlig dödlig person in riktigt behöver så måste Intel inse att de levererar något som inte änns är i närheten av OCZ standard och får se till att hålla priserna där efter också.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Men vad fint!
Jag tänkte mig en billig 120 eller 160 SATA2 till min kommande laptop, och den här verkar kunna passa in, särskilt med ytterligare prissänkningar!

Permalänk
Medlem

Fortfarande för dyrt... Hade hoppats att det äntligen skulle ha blivit ordentligt med konkurrens på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Ja precis. Och detta varför jag verkligen hoppas på att de kommer att hålla priserna lägre när den verkligen går ut på marknaden. Även om Vertex 3 har hastigheter som en vanlig dödlig person in riktigt behöver så måste Intel inse att de levererar något som inte änns är i närheten av OCZ standard och får se till att hålla priserna där efter också.

Allt handlar väl inte bara om hastigheter. I så gott som alla tester som jag såg fram till för typ tre månader sen så var Intels X25 G2 *överlägset* bäst i pålitlighet och att inte gå sönder. Och googlanden visade på en massa fel hos sandforce enheter etc. Jag har inte gjort nåt vetenskapligt test, men mitt intryck var att Intel spelar i en helt annan liga än övriga tillverkare om man inte tittar på hastigheter. Trots det verkar de flesta som komenterar här bara titta på hastigheter.