Permalänk
Medlem

AMD vs Intel

Ni som kör med Intel eller AMD kan ni tala om vad som är plus och minus med respektive CPU? Jag har hört så många rykten så det står mig upp i halsen. Kan man få ett ordentligt svar så man vet vilken CPU man ska inhandla i framtiden?

Permalänk
Medlem

Den här tråden har extremt goda förutsättningar för att spåra ur. Hoppas att du inte startade den här tråden som underhållning.

Min 2 cents: Intel är bättre, AMD är mer prisvärt. Åtminstone till spelande. Möjligen kommer AMD:s kommande serie Bulldozer att ändra på det men jag tvivlar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Den här tråden har extremt goda förutsättningar för att spåra ur. Hoppas att du inte startade den här tråden som underhållning.

Min 2 cents: Intel är bättre, AMD är mer prisvärt. Åtminstone till spelande. Möjligen kommer AMD:s kommande serie Bulldozer att ändra på det men jag tvivlar.

Nej, jag skapade tråden för jag vill få klarhet i vad jag ska köpa senare när jag blir rik:P

Permalänk
Medlem

Från vad jag har hört är Intel bättre när det gäller bättre processorer, men om man köper en "mellandator" så tjänar man mer på att köpa en AMD. Jämför man Intels billigare proccesorer med AMD's så är dom i princip lika bra, förutom att AMD oftast är billigare.

Det är vad jag har fått höra av andra här på sweclockers.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av mogge89:

Ni som kör med Intel eller AMD kan ni tala om vad som är plus och minus med respektive CPU? Jag har hört så många rykten så det står mig upp i halsen. Kan man få ett ordentligt svar så man vet vilken CPU man ska inhandla i framtiden?

Ja, intel är bevisat att prestera bättre i dem flesta testen. Jag hade valt intel, och tror dem flesta andra också hade gjort det!

Permalänk
Medlem

Håller med om övriga om vilka processorer som är de bättre av Intel och Amd.

Men det hela handlar också om vad DU ska använd din processor till? Är det till tung processor krävande beräkningar så är Intel och deras 7serie helt klart att föredra.
Eller är det till spel och budgeten står mellan processor eller bättre grafikkort, ja då tror jag att du kan få mer för pengarna av en Amd.

Tycke och smak men framför allt plånbok får nog styra dina val.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Det finns ju tyvärr inget "bäst" i det här sammanhanget då båda är bra på var sitt sätt.
Hoppas ingen tar illa upp, men så här är iaf min uppfattning:

Intel är bättre på beräknar för redigering av musik/video/bild. Är bra på spel, samt klockar bra.
Amd är bra på grafik, tex spel. Har mer bang for the buck än Intel.

Man får fråga sig själv vad man ska ha datorn till. Ska du ha en prisvärd speldator hade jag valt AMD. Ska du även pyssla med redigering, alternativt har för mycket pengar över hade jag valt Intel.

Kan väl själv säga att jag kör på Intel. Men då gick hela riggen på 18k också