Permalänk
Medlem

Hur anger du batterityp/storlek ?

Idag när jag skulle köpa batterier så bad jag expediten om "R3 batterier". Hon visste uppenbarligen inte vilka batterier jag menade, utan pekade på förpackningarna bakom disken och frågade vilken jag skulle ha. På förpackningarna var typen angiven med amerikansk beteckning, DVS AA, AAA, C osv. Jag sa då att jag ville ha AAA och fick då rätt sort.

Hur brukar du ange vilken typ du skall ha ? ISO eller amerikansk?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Brukar använda A...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

amerikanskt ...elr "svenskt" kallar jag det..då jag inte hört nån annan säga nått annat om batterier i min vänkrets mm..AA elr trippel A..osv..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd

Jag har börjat med AA, AAA, osv rätt nyligen bara just därför att expediter och andra är så pantade att de inte känner till de "riktiga" beteckningarna vi använder i Sverige.

Jag föredrar R03, R6, osv eftersom det är lite logiskt. Man förstår vad 6R22 eller 6RL22 eller 3R12, 4R25, etc, är för något om man begriper beteckningen.

Jag vet inte varför systemet glidit från R6 till AA, men det har hänt de senaste 10-15 åren vad jag vet. I Tyskland är det vanligt med "mono", "lady", "block", osv.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag har börjat med AA, AAA, osv rätt nyligen bara just därför att expediter och andra är så pantade att de inte känner till de "riktiga" beteckningarna vi använder i Sverige.

Jag föredrar R03, R6, osv eftersom det är lite logiskt. Man förstår vad 6R22 eller 6RL22 eller 3R12, 4R25, etc, är för något om man begriper beteckningen.

Jag vet inte varför systemet glidit från R6 till AA, men det har hänt de senaste 10-15 åren vad jag vet. I Tyskland är det vanligt med "mono", "lady", "block", osv.

Antagligen för att vanliga konsumenter som byter batteri en gång om året i sina fjärrkontroll tycker att det lättare att komma ihåg bokstaven A x antal gånger istället för 6RL22 osv Sen kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att komma ihåg att det är just LR03 som sitter i fjärrkontrollen men man får tycka vad man vill.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Mjo. Jag gissar att sammanblandningen mellan AA och AAA är det vanligaste misstaget. Jag gissar att R03 och R6 är lättare att särskilja.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag kör nog främst på iso, men det är ju en jäkla soppa egentligen, det där, ibland.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Min nomenklatur som jag använder:

AA="vanliga"
AAA="små"
Alla andra batterier beställs över disk under antingen benämningen "den jag pekar på, den kantiga där", eller "en likadan som den här" varpå jag tar fram batteriet som jag tog med hemifrån. Sammanblanda AA och AAA gör jag aldrig, men i övrigt är det såna som jag som bidrar till soppan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Blandar, AA och AAA för LR6 och LR03 och iso för resten.

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte googla, men är inte korrekta iso-termen LR03 för AAA och inte R3, om vi pratar hederligt alkaliskt? Kärt barn har kanske många namn, men om jag kikar på Varta-batterierna vi säljer på jobbet så står det i alla fall så. Har för mig det står så på de flesta fabrikat egentligen, men kanske drömmer.

För övrigt är AA, AAA, C, D osv de mest förekommande uttrycken hos elektriker. Inte stött på många genom åren som säger annorlunda. Liten anekdot.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

AA och AAA använder jag mig av, även om jag ibland inte är helt lost när någon använder ISO-benämningarna.

Någon som har en förklaring till vad AA och AAA har fått sina namn ifrån? Varför ? Alkal?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sayn:

Nu orkar jag inte googla, men är inte korrekta iso-termen LR03 för AAA och inte R3, om vi pratar hederligt alkaliskt? Kärt barn har kanske många namn, men om jag kikar på Varta-batterierna vi säljer på jobbet så står det i alla fall så. Har för mig det står så på de flesta fabrikat egentligen, men kanske drömmer.

Precis, alkaliska heter LR03, brunstensvarianten heter R03. Jag brukar ofta hoppa över L:et eftersom det är mest alkaliska som säljs numera.
Upptäcket för övrigt att det inte är ISO som satt standarden utan IEC.
När det gäller 6LF22 och 3LR12 brukar jag sällan använda beteckningarna, utan brukar säga 9-volts och 4,5-volts.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sayn:

Nu orkar jag inte googla, men är inte korrekta iso-termen LR03 för AAA och inte R3, om vi pratar hederligt alkaliskt? Kärt barn har kanske många namn, men om jag kikar på Varta-batterierna vi säljer på jobbet så står det i alla fall så. Har för mig det står så på de flesta fabrikat egentligen, men kanske drömmer.

För övrigt är AA, AAA, C, D osv de mest förekommande uttrycken hos elektriker. Inte stött på många genom åren som säger annorlunda. Liten anekdot.

Ja, men AA-beteckningarna började bli vanliga ungefär samtidigt som brunstensbatterier försvann, så det är inte konstigt att det hänger kvar. Egentligen är väl storleken bara 03, 6, osv gissar jag men det låter konstigt. R passar bra här, helt enkelt. Jag vet inte vad primärlitium i R6/AA-storlek kallas, men jag ser "R6" som en generisk storleksangivelse även om R indikerar brunsten.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

R betyder rund och jag gissar att när man började med systemet så betydde R6 enbart rund, storlek 6. När ny batterikemier kom så lade man till en bokstav för att kunna skilja mellan kemierna som dessutom kan ha lite olika spänning per cell.
För litium-järn primärbatterier lägger man till F för att indikera kemin, dvs FR6 och FR03 osv.
Jag tycker att det blir lite konstigt när det gäller batterier med flera celler. Där anger man antal celler och deras storlek, men inte hur stor hela kapslingen är. Detta borde egentligen betyda att två batterier med samma antal celler i samma storlek placerade på olika sätt skulle kunna ha helt olika kapsling men samma beteckning.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ja, men AA-beteckningarna började bli vanliga ungefär samtidigt som brunstensbatterier försvann, så det är inte konstigt att det hänger kvar. Egentligen är väl storleken bara 03, 6, osv gissar jag men det låter konstigt. R passar bra här, helt enkelt. Jag vet inte vad primärlitium i R6/AA-storlek kallas, men jag ser "R6" som en generisk storleksangivelse även om R indikerar brunsten.

Ok, jag vet bara med mig att jag skulle själv klia mig lite i huvudet först om någon frågade efter "R3"-batterier, innan jag förstår kopplingen.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower