Permalänk
Medlem

Tyst processor kylare!!

Hejsan, det är så att jag har precis köpt en AMD phenom II 965 3,4ghz. Men stock kylaren låter som ett jetplan och det är något jag inte trivs med.
jag skulle vilja ha en så tyst kylare som möjligt och ska helst kyla så pass mycket att man kanske kan överklocka lite i framtiden. min budget ligger på ca 200-400 kr, jag har funderat på en
cooler master hyper 212 och att köpa till en be quite fläkt (http://www.inet.se/artikel/5321643/be-quiet-silentwings-pure-...) och köra push/pull tillsammans med fläkten som följer med. Finns det bättre alternativ? eller räker det kanske med fläkten som följer med 212?
snälla svara!

// Primay

Edit:
jag har ett cooler master storm scout chassi om det kan vara till någon hjälp

Permalänk
Medlem

Kör på den kylaren. Du kan köra fläkten på 50% med en klock på 3,6-3,8 GHz och ändå ligga på <55c i load. Köp en bra kylpasta för pengarna som blir över! Jag använder den som följer med. Vet inte hur stor skillnad det är mot nån bättre, men jag är nöjd

Gick från stock kylaren till den kylaren jag med. Köp!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Jag har enbart hört gott om CM Hyper 212 Plus så om du har en strikt budget bör du gå på den.

Annars kan jag "varmt" rekommendera att lägga på någon hundring och skaffa en Noctua NH-D14 så länge som du har tillräckligt med plats i chassit. Med motståndet inkopplat på fläktarna (ordnas enkelt genom medföljande adaptrar) ligger jag på knappt 50-55 i load (63C efter flera timmars Prime95) med en 4.5GHz överklockning. Fläktarna är vid det laget i det närmaste ljudlösa.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Hypern är lite pillig att installera om man vill vara absolut säker på att det blir bra kontakt mellan processorn och kylaren. Se följande artikel.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag tror också att du kommer bli nöjd med 212.

BTW gillar din sign klockren

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Hyper 212+ duger absolut. jag kör den på en 955:a med standardfläkten undervoltad och den går svalt och tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Hyper 212+ duger absolut. jag kör den på en 955:a med standardfläkten undervoltad och den går svalt och tyst

Sorry för OT.

Men kör du överklockat? Vilka temps har du i idle/load?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

ok tack för alla svar!! tror jag kör på 212:an men undrar, tror ni man behöver ta ut moderkortet och så eller kan man fixa det i chassit, jag har ju ett hål på plåten som moderkortet sitter på så att man kommer åt bakom processorn. Eller blir det för pilligt? och hur tyst är igentligen 212 det är ju vissa som säger att den låter mycket, eller är dom bara känsliga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Sorry för OT.

Men kör du överklockat? Vilka temps har du i idle/load?

just nu kör jag ej överklockat, men kanske vill göra det om ett tag då jag känner att den börjar bli lite seg.

just nu har jag i idle 30-35 grader och när jag har spelat i ca 1-3 timmar så har jag 55-60 grader, men det är mest att jag vill ha en tyst, då stock kylaren låter as mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Sorry för OT.

Men kör du överklockat? Vilka temps har du i idle/load?

stock kör jag (3,2GHz)

31/32*C idle

47/48*C Load (OCCT)

på full fart i fläkten är det 29/45 som gäller

Permalänk
Medlem

Undrar också, får man med kylpasta med 212 eller måste man köpa någon annan bredvid?
måste man ta bort kylpastan från prollen (som satt på stockkylaren) innan man sätter på 212 eller kan det vara på?

Permalänk
Medlem

Du ska alltid ta bort den gamla kylpastan så fort du avmonterar kylaren! Använd kaffefilter och aceton eller t-röd för att få bort det gamla. Det följer med kylpasta med 212:an.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Du ska alltid ta bort den gamla kylpastan så fort du avmonterar kylaren! Använd kaffefilter och aceton eller t-röd för att få bort det gamla. Det följer med kylpasta med 212:an.

ok bra att det följer med!

är det svårt att ta bort kylpastan? gör det något om det kommer t-röd på processorn?

Permalänk
Medlem

det är inte alls svårt att ta bort. häll lite T-Röd (eller annan kemiskt ren aceton, finns t.ex på ICA. Gripen röd flaska) på kaffefilter/tops/whatevs och gnugga bort. T-Röd dunstar bort efter några sekunder, om det kommer på processorn gör ingenting. men du behöver inte skvätta ner hela datorn för det

Permalänk
Medlem

Hyper 212 helt ok men ej vacker o så låter det en hel del då man spelar ska du veta

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Hyper 212 helt ok men ej vacker o så låter det en hel del då man spelar ska du veta

ok, men ser att du har en amd 965, den är väl tystare än stock fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

ok, men ser att du har en amd 965, den är väl tystare än stock fläkten?

Jag har svårt att tro att något inte kan vara tystare än AMD stock fläkten.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

ok, men ser att du har en amd 965, den är väl tystare än stock fläkten?

ja självklart är den det ....

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro