Var bör jag placera mina 2st 140mm Noctua-fläktar i min R3 för optimalt luftflöde?

Permalänk
Avstängd

Var bör jag placera mina 2st 140mm Noctua-fläktar i min R3 för optimalt luftflöde?

Tjena! Så här ligger till i mitt Fractal Design R3 Svart. Det är en fractal design 120mm fläkt på främre topp
(den närmast chassi-knapparna) och så är det en 120mm fractal på baksidan av chassit. I processorn så
sitter en noctua nh-u12p se2 som kör push n' pull på min i5 2500K som inte är överklockad. Jag har ett
MSI P67A-GD55 moderkort varav en bild finns här: http://www.inet.se/files/img/max/1901963_0.png

På detta moderkort har jag nu satt mitt Gigabyte GTX580 Windforce på PCIe som är längst ned (den som
är längst ifrån CPUn). Så detta är infon för att föreställa er hur min dator e byggd just nu. Mitt grafikkort
kyler ca 34 grader i idle å 50-68 grader i load beroende på spel. Jag har inhandlat 2st 140mm noctua fläktar
som jag kmr antingen köra på full rpm el. 2/3 rpm (av maximala rpm). Det jag funderar på nu är var bör jag
sätta dessa fläktar på mitt R3 chassi för att få maximalt luftflöde så all varm luft från grafikkortet och
processorn (har en SSD hårddisk så den kan man ignorera typ) åker ut vid antingen röven på chassit el.
toppen av chassit? Jag kan sätta en fläkt i botten (bredvid nätagget då typ) så den blåser upp på
grafikkortet å därmed hjälper luften att åka uppåt så säg. Låter det som en bra idé??? Jag inväntar svar
från er som sysslat mer med kylning i detta chassi än vad jag har gjort vilket e typ 0 veckor! \\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nu känner jag inte till ditt chassi, men jag har ett annat från FD, nämligen Define.

Om nu ditt chassi påminner om det, så bör du sätta den ena i botten för inblås och den andre som topp-fläkt (givetvis där bak), utblås.

Permalänk
Medlem

140mm platser har du väl endast i tak och botten på r3, vilket inte ger dig så många alternativ. Men en som insug i botten och ett utsug i taket låter bra enligt mig.

Skrivet av Tigerhamster:

Nu känner jag inte till ditt chassi, men jag har ett annat från FD, nämligen Define.

Spana in denna tråden. I vart och vartannat inlägg skulle du inte ha en aning om vilket chassi folk pratar om, men tillslut hittar du kanske ett samband?

Visa signatur

FD r3 | MSI 870A-G54 | 965 BE @ Stock | Corsair 4 GB | CM 212+ | PC HD6850 PCS+ | 1 TB Samsung F3 | FD Tesla 650w

Permalänk
Avstängd

Som jag förstår det så ska man ha högre utflöde (luft som blåser ut) än inflöde (luft som blåses/kmr in)?

Jag har satt mina båda Noctua-fläktar på topp nu av chassit (Fractal Design R3) och jag har nu en fläkt kvar
som jag tänkte sätta på botten, men lustigt nog så har jag inga SysFan-platser kvar så nu måste jag
använda nån slags vit-4 pins-grejj? Men jag har ju ingen sån kontakt i nätagget (Corsair 850W Gold). Finns
det nån kabel som man sätter in i nätagget som i sin tur blir en sån här 4-pin vit-tjoffs kabel? \\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

På sidan är bra, under (brevid nätagget) är nog också smart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

På sidan är bra, under (brevid nätagget) är nog också smart

Aha! Äré då till för att luften ska komma mer mot "mitten" av chassit så det stiger upp å sen blåses ut?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Aha! Äré då till för att luften ska komma mer mot "mitten" av chassit så det stiger upp å sen blåses ut?

Asså fram så sitter det en hdd bur ivägen + långt från komponenterna...så det är vad jag rekommenderar