Går det att göra datorn snabbare på ett enkelt sätt?

Permalänk

Går det att göra datorn snabbare på ett enkelt sätt?

hej,

jag har en gammal burk som jag enbart använder för surf och nerladdning.
Den fakta jag fick om datorn är följande.

HP d230
CPU: Celeron 2,2 Ghz
Ram: 512
HDD: 40GB
DVD-spelare

Ofta när jag gör mer än en sak samtidigt så tar "väntehanteraren" (eller ngt liknande namn) upp ca95 % av CPUn. Vad beror det på? Kan jag för en rimlig penning köpa till ngt till burken för att få den att gå snabbare?

Tack för svar.

H/Blow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blowisking:

hej,

jag har en gammal burk som jag enbart använder för surf och nerladdning.
Den fakta jag fick om datorn är följande.

HP d230
CPU: Celeron 2,2 Ghz
Ram: 512
HDD: 40GB
DVD-spelare

Ofta när jag gör mer än en sak samtidigt så tar "väntehanteraren" (eller ngt liknande namn) upp ca95 % av CPUn. Vad beror det på? Kan jag för en rimlig penning köpa till ngt till burken för att få den att gå snabbare?

Tack för svar.

H/Blow

systemets vänteprocess? Den bara "fyller ut", då en CPU inte bara kan sluta köra när den inte har något att göra så ligger det ist och väntar på att något ska hända.
Så en hög procent betyder att lite händer

Ananrs finns det inte mycket du kan göra för att göra datorn snabbare om du inte känner föra tt köpa nytt,

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Hahahahaha! alltså förlåt men du behöver en ny datorn

EDIT: inget illa menat

Eftersom det är en märkes datorn så kan du nog inte klocka den. så det är nog ganska omöjligt att göra den snabbare. ta och köp en ny

Permalänk

Vänteprocessen ska man tolka tvärtom, så den menar att 95% av din cpu väntar på något att göra.

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Hahahahaha! alltså förlåt men du behöver en ny datorn

EDIT: inget illa menat

Eftersom det är en märkes datorn så kan du nog inte klocka den. så det är nog ganska omöjligt att göra den snabbare. ta och köp en ny

jag tar inte åt mig. jag har en bärbar jobbdator som jag använder hemma. Men den kan (får) jag ju inte ladda ner på. Så då använder jag den andra och ibland surfar jag på den. Inget annat. Det har den fungerat perfekt (njea, det ordet var kanske inte helt rätt) till.

Men det lutar väl åt ditt förslag....

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

Vänteprocessen ska man tolka tvärtom, så den menar att 95% av din cpu väntar på något att göra.

Hmm... jag önskar att jag kunde säga: Det visste jag!

Permalänk
Medlem

Försök få tag i mer ram, lämpligtvis från något annat gammalt "vrak" det är seriöst plågsamt att försöka göra något på en dator med bara 512 Mb minne i dagsläget. Men det har du nog redan märkt

Du sitter antagligen och väntar medan hårdisken desperat jobbar med att leka RAM minne.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

systemets vänteprocess? Den bara "fyller ut", då en CPU inte bara kan sluta köra när den inte har något att göra så ligger det ist och väntar på att något ska hända.
Så en hög procent betyder att lite händer

Ananrs finns det inte mycket du kan göra för att göra datorn snabbare om du inte känner föra tt köpa nytt,

Tack.. var dag lär man sig ngt nytt...

Får väl bli ngt nytt... frågan är ju bara vad...

Permalänk
Skrivet av lideri:

Försök få tag i mer ram, lämpligtvis från något annat gammalt "vrak" det är seriöst plågsamt att försöka göra något på en dator med bara 512 Mb minne i dagsläget. Men det har du nog redan märkt

Du sitter antagligen och väntar medan hårdisken desperat jobbar med att leka RAM minne.

Jag kan få tag på en exakt lika dan burk. Kan jag flytta över ngt från den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blowisking:

Jag kan få tag på en exakt lika dan burk. Kan jag flytta över ngt från den?

Hårddisk och ram-minne ska gå att flytta över! om det finns tillräckligt med slots för minnena that is

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

sitter det i ett 512mb minne så sätt i ett till, det kan faktiskt hjälpa en hel del

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Hårddisk och ram-minne ska gå att flytta över! om det finns tillräckligt med slots för minnena that is

Jag får ta och skruva isär burkarna och se om jag lyckas lista ut hur man gör.... (och vad som är vad)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blowisking:

Jag får ta och skruva isär burkarna och se om jag lyckas lista ut hur man gör.... (och vad som är vad)...

ramminnena i din burk ser mest troligt ut typ såhär: http://www.inet.se/artikel/5304241/corsair-4gb-2gb-2x2048mb-6...

Hårddisk: http://www.inet.se/artikel/4303927/1tb-hitachi-5k1000

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt har du för lite arbetsminne (ram).
Se också till att avinstallera de program du inte använder längre, det brukar följa med ganska mycket som man aldrig använder när man köper en märkesdator.
Ditt antivirus kan kosta mycket kraft, ladda ned microsoft security essentials/ i stället det är ett ganska resurssnålt antivirus.
Se till att avinstallera ditt gamla innan du installerar ditt nya antivirus.
Använd Microsoft egen brandvägg i stället för någon tredjepart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Tackar! Det ska bli riktigt spännande att skruva isär burkarna ikväll Känns om det inte är hela världen om jag inte lyckas... kanske finns det en överhängande risk att jag sabbar alltihop

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Som sagt har du för lite arbetsminne (ram).
Se också till att avinstallera de program du inte använder längre, det brukar följa med ganska mycket som man aldrig använder när man köper en märkesdator.
Ditt antivirus kan kosta mycket kraft, ladda ned microsoft security essentials/ i stället det är ett ganska resurssnålt antivirus.
Se till att avinstallera ditt gamla innan du installerar ditt nya antivirus.
Använd Microsoft egen brandvägg i stället för någon tredjepart.

Tack för tipset. Jag kör AVG idag. Tyckte faktiskt att det började bli lite segare efter senaste uppdateringen. Har någon automatisk uppdatering påkopplad.. Ska testa ditt tips istället.

Permalänk
Medlem

Hej, min dator är jätte seg den med.
5 min för att starta till att kunna göra något och sen kör avg uppdatering i 10 min som segar ner något otroligt. kan väll göra 1 sak i minuten. verkar ta all banbredd med.

Eftersom det är en ganska gammal dator så vill jag inte lägga ner särskilt mkt på den.
har hört att man kan delfragmentera hhd och det kan bli snabbare men använder knappt datorn hårdisk. gör nästan allt från en extärn. Skulle en defragmentation hjälpa?Hur mycket gör mer ram?
Dator: Dell inspiron 5100 pentium 4: 2.4 GHz, 640 Mb ram. Mobility radeon 7500, Windows XP Home Editon SP 3

Permalänk
Medlem

Vill du få liv på datorn och du tankar bara och surfar så skulle jag rekommendera någon typ av lightweight Linux dist, Xubuntu eller Archlinux med Openbox kommer göra under på den. Den senare kräver dock att man läser igenom deras dokumentation eller någon video på youtube.

Annars för att något skall flyta på resterande tunga OS så är mer RAM ett måste samt kanske en ny HDD i högre RPM och cache minne.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Dator: Dell inspiron 5100 pentium 4: 2.4 GHz, 640 Mb ram. Mobility radeon 7500, Windows XP Home Editon SP 3

Förstår att det tar tid, det där är absolut ingen rymdraket. Mer RAM gör generellt ganska mkt i en dator, men jag är tveksam om det skulle göra så mkt i din dator, då den börjar bli smått föråldrad. Det kan rent av vara bättre att köpa en ny laptop för några tusen. Som sagt är jag osäker vad som blir bäst för dig, men nu vet du förutsättningarna iaf

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Hej igen..

jag hade bara två slots i burken och dom var upptagna.

men ni tror alltså att den blir lite snabbare om jag köper (se länk nedan) och installerar?

http://www.inet.se/artikel/5305394/corsair-2gb-667mhz

H/B

Permalänk
Medlem

Jag tror att din maskin använder vanliga DDR minnen och inte DDR 2. Du bör kolla upp det innan du köper något.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Skrivet av mapex:

Jag tror att din maskin använder vanliga DDR minnen och inte DDR 2. Du bör kolla upp det innan du köper något.

Hur?

Edit... Glöm det, det står Infineon, 256 MG, DDR, 333, CL2,5 på det.

Så jag köper nog ett (se länk nedan) och testar om ni nu tror att det hjälper...

http://www.inet.se/artikel/5305454/corsair-1gb-pc2700-ddr-333...

Det sitter ju två stycken i nu. Kan jag låta en av dom sitta kvar fast att dom itne är från samma leverantör?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blowisking:

Hur?

Edit... Glöm det, det står Infineon, 256 MG, DDR, 333, CL2,5 på det.

Så jag köper nog ett (se länk nedan) och testar om ni nu tror att det hjälper...

http://www.inet.se/artikel/5305454/corsair-1gb-pc2700-ddr-333...

Det sitter ju två stycken i nu. Kan jag låta en av dom sitta kvar fast att dom itne är från samma leverantör?

Köp två stycken, så ska du se att allt flyter på bättre.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]