Fujitsu bekräftar Intel LGA 2011 i Q4

Permalänk
Medlem

Ute och cyklar?
Jag räknar kallt med att lägga ut 10 för en extreme propp, 5-10 för moderkort+ram, 5-10 för disk och 5-10 för grafik, lite beroende på konfiguration.
För mycket? beror ju på vad man bränner på annat och vad man får kvar varje månad, jag som bor i stad tycker det är vansinnigt att betala 100+ för en bil när man kan åka kommunalt eller ja just det ... cykla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Ute och cyklar?
Jag räknar kallt med att lägga ut 10 för en extreme propp, 5-10 för moderkort+ram, 5-10 för disk och 5-10 för grafik, lite beroende på konfiguration.
För mycket? beror ju på vad man bränner på annat och vad man får kvar varje månad, jag som bor i stad tycker det är vansinnigt att betala 100+ för en bil när man kan åka kommunalt eller ja just det ... cykla.

1. Socket 2011 kommer knappast sitta på några EATX/ATX moderkort. Här snackar vi SSB formfaktor. Gllöm alla vanliga chassin

2. Med 90% chans så kommer alla LGA 2011 moderkort vara dual CPU configurationer. Kommer inte finnas några "extreme" proppar, utan bara Xeon. Dom kommer ligga på 2ghz ha 8 kärnor 24 meg cache och kosta ca 10-15k stycket. Vill du ha något åt 3ghz hållet så kostar det ca 20k per CPU. Dom kommer även förmodligen prestera sämmre än 1356 i spel.

LGA 2011 är mera Itanium replacer än något annat. Jag vill också handla monster dator till höst. Men jag har fötterna på jorden. Det är socket 1356 som vi enthusiaster väntar på.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Socket 2011 kommer knappast sitta på några EATX/ATX moderkort. Här snackar vi SSB formfaktor. Gllöm alla vanliga chassin

2. Med 90% chans så kommer alla LGA 2011 moderkort vara dual CPU configurationer. Kommer inte finnas några "extreme" proppar, utan bara Xeon. Dom kommer ligga på 2ghz ha 8 kärnor 24 meg cache och kosta ca 10-15k stycket. Vill du ha något åt 3ghz hållet så kostar det ca 20k per CPU. Dom kommer även förmodligen prestera sämmre än 1356 i spel.

LGA 2011 är mera Itanium replacer än något annat. Jag vill också handla monster dator till höst. Men jag har fötterna på jorden. Det är socket 1356 som vi enthusiaster väntar på.

Enl denna lista så finns extreme med bland desktop processors:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_bridge
visst kan wikipedia ha fel info men det är inte så vanligt.

En kvalificerad gissning är att det blir X68 chipset.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets

Permalänk

Äntligen, hoppas det blir humana priser, typ 3.3,5tusen för mobo samt 2,5-3 tusen för cpu. Ska blir riktigt roligt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Enl denna lista så finns extreme med bland desktop processors:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_bridge
visst kan wikipedia ha fel info men det är inte så vanligt.

En kvalificerad gissning är att det blir X68 chipset.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets

Jag ska ge dig en ennu mera kvalificerad gissning.

Jag ska visa hur du kan se felaktigheten i denna artiklen på Wikipedia.

http://xtreview.com/images/platform LGA 1356 sockets 01.jpg

Här ser du att Sandy-Bridge-EN = 1356.
Du ser även att Sandy Bridge EP = 2011

Om du kollar Wikipedia tabellen där man inte visste att 1356 skulle komma (Skriven för jätte länge sedan) så har man satt EP och EN i samma socket (dvs 2011).

Räkna med att tabellen stämmer till viss del. Om den stämmer med EN och EP så kan du sätta socket 1356 framför EN processorerna. Dvs till Extreme / 1-CPU server. EP = 2011 börjar vid 2-CPU configurationer och vid 2xQPI CPUer.

Återigen. LGA 2011 kommer vara asdyrt och prestera skit i spel. Kommer vara som att köra spel på en Itanium processor idag. Helt meningslöst. För det är det. Intel vill med socket 2011, nå en high performance server marknad där AMD har Opteron 8000 12-core och är ensama. Ingen pratar i denna tråden om att köpa en Opteron 8000 ? Samma pengar.....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Återigen. LGA 2011 kommer vara asdyrt och prestera skit i spel.

Jag tror du har fel. Allt jag läst tyder på att LGA 2011 kommer vara ersättaren för 1366, både för servrar men även för workstations. Det finns ingen anledningen att lägga in 40 PCIe-kanaler för en platform som endast ska sitta i servrar.

Och jag tvivlar starkt på spel kommer fungera bättre på LGA 1356 än LGA 2011. Det är två platformar som riktar sig till olika konsumentgrupper och konkurerar i helt olika prissegment. Jag tvivlar dock på att det kommer komma några budget-processorer för LGA 2011 så som i920 etc. I alla fall till en början.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag tror du har fel. Allt jag läst tyder på att LGA 2011 kommer vara ersättaren för 1366, både för servrar men även för workstations. Det finns ingen anledningen att lägga in 40 PCIe-kanaler för en platform som endast ska sitta i servrar..

40 PCIe-kanaler behövs absolut inte för grafikkort i alla fall, om det var det du antydde. Det kan dock behövas när man har ett gäng dual 10GBit-kort i servrarna... I samma server som man kan ha nytta av den inbyggda SAS-kontrollern.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

40 PCIe-kanaler behövs absolut inte för grafikkort i alla fall, om det var det du antydde. Det kan dock behövas när man har ett gäng dual 10GBit-kort i servrarna... I samma server som man kan ha nytta av den inbyggda SAS-kontrollern.

Det kan det absolut göra, speciellt om man kör flera grafikkort i x16. Stödjer inte 32-kanaler PCIe runt 8GB/s? Alltså bra mycket mer data än vad 10Gbit-kort hanterar?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det kan det absolut göra, speciellt om man kör flera grafikkort i x16. Stödjer inte 32-kanaler PCIe runt 8GB/s? Alltså bra mycket mer data än vad 10Gbit-kort hanterar?

Du kan ju ha flera 10Gbit-kort i varje server, varje med två portar.

Sen är väl det enda som är i närheten av att maxa 16x PCIe 2.0 är dual-GPU-kort och redan med två av dessa får du microstuttering så det stänker om det...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du kan ju ha flera 10Gbit-kort i varje server, varje med två portar.

Sen är väl det enda som är i närheten av att maxa 16x PCIe 2.0 är dual-GPU-kort och redan med två av dessa får du microstuttering så det stänker om det...

Det är sant men grafikkorten behöver inte utnyttja x16 fullt ut för att det ska vara använtbart, det räcker med x8 är en flaskhals på ett eller annat sätt.

Sen är detta iofs en plattform som ännu inte finns och ska klara instickskort som ännu inte släppts (oavsett om det är grafikkort eller nätverkskort). Hur som helst så var det främande för mig där en server av detta slag skulle köra så många nätverkskort med 10Gbit, men i så fall öppnar ju 40-kanaler för fler nätverkskort också som du säger

Jag står dock kvar vad mid påstående om att denna platform endast skulle vara riktad till servrar är felaktigt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

EDIT: felpost..