Permalänk

borde ja överklocka?

Tjena är lite smått sugen på att testa och överklocka men borde jag?

innehållet:

Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS3

Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
Processor fläkt: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2

Ram : 800 MHz, PC6400 Corsair 4GB

Har kollat forumet ang E8400 processorn och folk klockar upp den till 4 Ghz osv.. så lite borde jag väl kunna klocka?:)

tack för svar

Permalänk
Medlem

Om du borde är väl svårt att svara på.

VILL du klocka den, är det som sagt bara att sätta igång.
Den skall gå att klocka upp en del.

Mvh
Woundead

Permalänk

Väntar tills min kompis slutar så får han pilla lite (: men låt oss säga att man klockar den till 4ghz kommer ja ens märka nån skillnad tex i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamlefarfar:

Väntar tills min kompis slutar så får han pilla lite (: men låt oss säga att man klockar den till 4ghz kommer jag ens märka nån skillnad tex i spel?

Ja, det kommer du. Hur synbar skillnaden är för det nakna ögat varierar per spel.

I vissa fall är överklockningen helt onödig.
Allt beror på vad för andra komponenter du har och hur snabba de är i det enskilda fallet.

Bästa är att testa bara. Sikta inte på 4Ghz direkt, gör mindre höjningar, benchmarka och se.
Sen kan du testa något spel.

Men viktiga, testa och lär dig hur det fungerar. Sen kan du applicera denna kunskap till något vettigt.

Permalänk

yes sir men finns de något program jag kan öppna för att se fps i spel? funkar "fraps" för att kolla fpsen?:)
tack för svaren

Permalänk
Medlem

MSI afterburner kan visa fps.

Lycka till.

Permalänk
Avstängd

Att klocka en E8400 är inga problem bara moderkortet har lite roliga egenskaper för det, men sen beror det även på vad man har för övrig hårdvara. sitter man på ett dåligt grafikkort vinner man inget, men sitter man på ett riktigt bra grafikkort, så kan man vinna på det då det kan flaskas av CPUn.

Hoppas att ni når några trevliga nivåer!

Permalänk
Medlem

Har du inget grafikkort?

Permalänk

Sitter på ett geforce GTX 275 896mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamlefarfar:

Sitter på ett geforce GTX 275 896mb

Då torde grafikkortet flaska i större utsträckning jämfört med CPUn. Fast det beror givetvis på vilket spel det rör sig om, tex BFBC2 måste man mer eller mindre ha en Quad processor för att få bra flyt och slippa fpsdrops. I vilket fall tycker jag du ska överklocka, det är gratis prestanda liksom

Permalänk

är uppe i 3.4Ghz nu och värmen ligger på 66grader stabilt i load.. Vet inte hur mkt till ja ska öka hehe