Logitech Z906 efterträder Z-5500 – THX-certifierat 5.1-system

Permalänk
Medlem

Redan förbeställt. Ser det som ett självklart köp då jag var supernöjd med Z-5500. Har haft det fram tills för ca 4 månader sedan releasen 2004.
Ser inte varför inte detta systemet skulle vara bättre då Logitech själva uppenbarligen vet vad som INTE var bra med Z-5500.
Ni förstår säkert vad jag tänker på; för mycket bas, klent mellanregister tex.
Att det inte är någon display spelar öven det mindre roll då i alla fall jag satt på för långt avstånd för att kunna läsa vad som stod hursomhelst.

Tycker faktiskt det nya systemet ser riktigt bra ut också. En bra detalj är att det är ordentligt galler på satteliterna, vilket det inte var på Z-5500 om man tog bort tyg-skyddet. En annan är att alla kontakter går in till basen. Underlättar nå enormt mot allt sladdtrassel och klumpiga placeringar av huvudenheten.

Ser man på effekten så är det som någon skrev tidigare säkert för att optimera det just lite svaga registret samt att basen fått lite mindre watt för att kompensera det övermuller som var på Z-5500. Dock så har ju ingen av oss fakta på detta utan endast spekulationer, vilket gör att allt får ses som gissningar.

Ser i vilket fall fram tills att jag får hem det och prova! Ska bli grymt kul, exalterad till tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Haha, berätta mer. Vad kostade din bil t.ex.?

+1

(Jag rullar förövrigt 18 år gammal Dieselkombi av märket mercedes från 1993, och saknar högtalare helt, funktion före skrytfaktor? hörlurarna är det enda som används vid datorn, så slipper folk höra när man kollar barnförbjudet, och det var ju ändå det datorn uppfanns för.)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Musikälskare

Z-5500 är mycket snyggare, speciellt kontrollenheten med LCD

Hmm förvånad över utseendet men de är säkert bra grejer för den som inte är extremt kräsen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_681:

Jag la 5500kr på ett par DALI Concept 6 har aldrig varit mer nöjd. Logitech är skräp ska man ha högtalare så inskaffar man ett par från en ordentlig högtalar tillverkare. Som t.ex DALI Bower wilkins m.m.

Så att om man betalar dubbelt så mycket får man bättre ljud????

Wow,,du är ett geni, nobelpriset nästa, ditt ljushuve!

NU vet vi alla oblildade att om man betalar mer så får man bättre grejer!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Passa på att fråga dom som är engagerade i frågan. Sitter på ett Creative Gigaworks 750 med sedvanlig trasig sub/förstärkare. Funderar nu på vad som är mest värt. Att köpa en begagnad 5.1 förstärkare för runt 500 kr på blocket (tror ni man får något som kan driva gigworkshögtalarna för det?) eller ett Z-5500 utan satelliter för runt 500 kr. Alltså att jag sätter in mina högtalare jag har till Z-5500 suben. Om jag bara köper en förstärkare så har jag ju ingen sub. Kanske inte behövs dock. Vad tror ni? Har max en budget på 1000 kr om ni har några andra ideer.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Så att om man betalar dubbelt så mycket får man bättre ljud????

Wow,,du är ett geni, nobelpriset nästa, ditt ljushuve!

NU vet vi alla oblildade att om man betalar mer så får man bättre grejer!

Jämför man ett skräp paket från logitech med lite dyrare grejjer inser man hur sjukt dåligt ljud man får med logitech i förhållande till det billiga priset.

min center kostar ungefär som logitech paketet.

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Jämför man ett skräp paket från logitech med lite dyrare grejjer inser man hur sjukt dåligt ljud man får med logitech i förhållande till det billiga priset.

min center kostar ungefär som logitech paketet.

Okej jag gillar att betala lite extra för kvalité och jag kunde inte bry mig mindre om vad du tycker. Så tag det lite lugnt jag är nöjd med det jag har köpt.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cat_fish_1:

håller med,, folk säger att de är så bra ljud i de gammla z-5500 men ni skulle lyssna på en riktig anläggning då,, men visst,, går man från laptop högtalare till detta blir de ju bättre.

Fast man måste se det för vad det är också. En helt ok 5.1 anläggning för pengarna. Klart att man kan få ett par aktiva monitorer eller ett enkelt slutsteg med två mindre högtalare som låter mycket bättre för samma pengar men 2.0 är något helt annat än 5.1 och de fyller olika funktioner.
Jag frågade runt på underforumet för ljud här för ett tag sedan om någon kunde plocka ihop ett bättre 5.1 system för de pengarna men det var det ingen som lyckades med. Det är inte och har aldrig varit en anläggning för musik för audiofiler. Det har alltid varit en billig och smidig surroundanläggning som låter bra med tanke på priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_681:

Okej jag gillar att betala lite extra för kvalité och jag kunde inte bry mig mindre om vad du tycker. Så tag det lite lugnt jag är nöjd med det jag har köpt.

Vad pratar du om? jag håller ju med dig att logitech gör dåliga högtalare?

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Vad pratar du om? jag håller ju med dig att logitech gör dåliga högtalare?

Aha sorry jag läste helt fel läste på fel qoute lol!

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Vad pratar du om? jag håller ju med dig att logitech gör dåliga högtalare?

Ja håller med dig. Logitech är skit! I högtalarvärden är det så desto mer du betalar desto bättre högtalare får du. Sen måste man ju ha ett rum som är anpassat för sina högtalre. Du kan inte ha två mega golvhögtalare i ett litet kontorsrum blir helt fel ljud med tanke på akustiken. Här har du en bra genomgång på högtalare funkar osv. http://www.hifiklubben.se/bibliotek/artiklar/ljud/3036.htm Denna quote är till för alla ska förstå quotar bara inte dig JoNaZ ^

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Så att om man betalar dubbelt så mycket får man bättre ljud????

Wow,,du är ett geni, nobelpriset nästa, ditt ljushuve!

NU vet vi alla oblildade att om man betalar mer så får man bättre grejer!

Hmm du är lika dum som en ko kolla denna videon så fattar du vad jag snackar om. http://www.hifiklubben.se/bibliotek/artiklar/ljud/3036.htm

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Suttit och läst alla kommentarer och har aldrig spänt nävarna som nu. Sånt här skit förväntar jag mig från flashback men fan inte sweclockers...

Enligt mig så är Z-5500 det bästa köpet jag har gjort i hela mitt liv, faktum är att det var en julklapp julen -05 och systemet gick nyss på blocket för en tusing...
Sitter nu med visakortet i handen och ska beställa ett Z906. Har billjud för 20 tusen i bilen och det är inte mycket vassare än logitech-systemet...

Och det värsta är att inte en kotte har hört systemet innan de påstår att det är skräp? När jag drar på med mitt Z906:a så kommer hifiklubben.se 404:a

Fattar inte heller varför somliga av er jämför dessa tretusen riksdaler delat i fem högtalare/förstärkare/bas med enstaka högtalare eller dyrare 2.1 system, real surround ftw!

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Jag har lyssnat på z-5500 och har föregångaren z-680 till min dator. I vardagsrummet har jag dock något som låter många gånger bättre:

Yamaha Soavo 1 frontar
Onkyo TX-SR805 reciever
Velodyne SPL-1000 Ultra sub
B&W HTM62 center
canton gle410 surround

Visst kostar de lite mer än logitech skräpet, men de var de värt!

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk,,kan de inte läsa?
Klart du får bättre ljud med dyrare saker.

Men försök hitta bättre ljud för de 2k som logitech har?
Innan det så knip igen, ni gör er bara löjliga när ni måste skyta om att era dyrare system är bättre!

Och grattis den den som hittade en länk till en ljudaffär och tror han är expert
Se den själv, läs vad jag har skrivit först, annars blir du baar löjlig
Ps, för övrigt samma ljudaffär som skickade en Monster HDMI kabel för 4k till ett test med uttalandet att "min kabel spöar skiten ur era andra.
Det testet var kul,,,ingen skilland

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Snälla ingen kabel disskusion. Jag har lakrisnören till mitt system för dyrare kablar LÅTER INTE BÄTTRE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Snälla ingen kabel disskusion. Jag har lakrisnören till mitt system för dyrare kablar LÅTER INTE BÄTTRE!

Det var ju liksom poängen, vissa sk audiofiler lever inte i verkligheten som test eftet test har visat.

Sedan spelar det ingen roll hur nedlåtande de försöker vara här, de är fortfarande bortgjorda!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 2.0-stereo för 18k och jag kan knappast säga att den bjuder på en upplevelse som gör den värd så mycket mer pengar än detta system. Om jag hade stått inför valet mellan min stereo och Z906 idag så skulle jag noga överväga mitt beslut. Till vilket systems favör, det vet jag faktiskt inte. Prisvärt? Inget snack om saken!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Logitech systemet är en kompromiss, litet och smidigt som låter bra för en resonabel summa pengar. Det är bevisligen svårt att knåpa ihop ett system med separat förstärkare med högtalare och då får man söka sig till beg marknaden.

Har använt ett Z-5500 och det var okej more or less tyvärr kunde inte ljudet skina över säkringar som gick, ful design framförallt dom fula och opraktiska ankfötterna på högtalarna.
Det här systemet har jag förvisso inte sett i verkligheten men det ser extremt fult ut på bild och sen har jag för mig att jag läste att perforerad plåt över högtalarna är inte optimalt eftersom det handlar om luft som ska röra sig likt en chassifläkt som får ändrad ljudbild om man tar bort den perforerad plåten i chassit tex så form går före funktion eller vad man ska säga.

Permalänk
Medlem

Kan alla livlösa hifi-nördar sluta skriva? Det här systemet kostar runt 3000, inte 18k som ni andra audiofiler har lagt ut.

Nu till min fråga.
Vill ha ett 5.1 system för runt 3000 och har verkligen inte stora krav på systemet.
Kan någon säga varför jag ska köpa denna och inte t.ex. : http://cdon.se/hemelektronik/sony_bdv-e370_5.1_blu-ray-111232...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekenze:

Kan alla livlösa hifi-nördar sluta skriva?
]

Det är ingen som skriver. bara du som bumpade upp tråden

Permalänk
Medlem

Exakt... snart 2 månader sedan någon skrev här. så jaa.. tråden är livlös?

Permalänk
Medlem

Exakta mått på subwoofern till Z906

Varför är denna tråd så livlös!

Kan någon for guds skull säga exakta måttet på subwoofernen till systemet? Hittar det ingenstans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vibes:

Varför är denna tråd så livlös!

Kan någon for guds skull säga exakta måttet på subwoofernen till systemet? Hittar det ingenstans!

Hallo, ska skriva ner lite fakta om den på ett par dagar.

Har den i stugan och på väg dit under helgen så ska jag ta lite mått åt dig.

Kan säga att polaren har föregångaren till z906 och den det är en stor skillnad mellan dom båda.

Ljudet från detta system räcker till för den kräsna även fast den kostar runt 3 pap så levererar den till det priset och lite till.

Men som sagt kommer med fakta åt dig efter helgen Vibes.

Permalänk
Medlem

Har precis spenderat 2300 riksdaler på z-906. OERHÖRT bra ljud för dom pengarna! Rekommenderas starkt.