Gigabyte GA-H67N-USB3-B3 – Mini ITX för Intel Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte GA-H67N-USB3-B3 – Mini ITX för Intel Sandy Bridge

För den som planerar att bygga ett kraftfullt kompakt datorsystem släpper Gigabyte ett nytt minimalt moderkort med B3-revisionen av styrkretsen Intel H67.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge mig Z68!

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Med en fin passiv CPU kylare så skulle detta vara finfint!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt att fler ITX brädor börjar komma fram.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket ström skulle en dator med ett sånt här moderkort kunna dra. Mindre än 100W?
Funderar på en htpc/nas med lite prestanda.

Permalänk
Medlem

H67 junk

P67 eller Z68 ska det vara, Gigabyte sa att dom jobbade på ett P67 ITX innan det kom fram felet på SB korten.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

förstår inte varför cpu-sockeln måste sitta så nära pci-e-sloten... nu lär man väl inte få plats med nån redig kylare om man vill ha grafikkort också, eller nåt annat kort för den delen. men det är väl tänkt att man ska trycka ner det här i en pyttepytteliten låda och inte typ silverstone sugo.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

H67 junk

P67 eller Z68 ska det vara, Gigabyte sa att dom jobbade på ett P67 ITX innan det kom fram felet på SB korten.

P67 är lika mycket junk som H67.

Och öh, klarar SB dubbla digitala skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

förstår inte varför cpu-sockeln måste sitta så nära pci-e-sloten... nu lär man väl inte få plats med nån redig kylare om man vill ha grafikkort också, eller nåt annat kort för den delen. men det är väl tänkt att man ska trycka ner det här i en pyttepytteliten låda och inte typ silverstone sugo.

Dom gör väl kortet för att det ska ner i en liten låda annars hade dom välgjort ett större kort
Det är väl inte gjort för att man ska klocka och hänga på stora fläktar?

Skulle kunna tänka mig detta kort med en färdig vatten kylning typ H50/H70 eller något liknande då får man plats med ett grafikkort med.
Kanske skulle bygga om sons dator med detta kort han behöver en uppgradering.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gson3001:

Jag undrar hur mycket ström skulle en dator med ett sånt här moderkort kunna dra. Mindre än 100W?
Funderar på en htpc/nas med lite prestanda.

under 50w, kanske ner mot låga 40 eller tom. höga 30, iaf med en dual core prolle.

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt så skulle jag hellre se Z68. Tänk ITX och Z67, det skulle man kunna bygga ett så roligt system utan. Har alltid velat bygga något litet "sneaky" system som inte ser mycket ur för världen men som soppar banan med vännernas.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

P67 är lika mycket junk som H67.

Och öh, klarar SB dubbla digitala skärmar?

Enda som Z68 har som inte P67 har är ju Video utgångar som man ej behöver får man kör ändå ett annat GFX kort, samt RST SSD Caching som man bara behöver om man inte har råd att köpa en nog stor SSD för allt.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ajp_anton:

P67 är lika mycket junk som H67.

Och öh, klarar SB dubbla digitala skärmar?

Tror han menar överklockningsdelen, den är rätt viktig i SB, IMO.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Enda som Z68 har som inte P67 har är ju Video utgångar som man ej behöver får man kör ändå ett annat GFX kort, samt RST SSD Caching som man bara behöver om man inte har råd att köpa en nog stor SSD för allt.

Enda som Z68 har som inte H67 har är ju överklockning som man ej behöver för man har redan prestandan man behöver.

Hur stor del av folket tror du "ändå kör ett annat GFX kort"?

Själv behöver jag både och, inbyggt grafik och överklockning, så jag sitter och väntar på Z68...

Permalänk
Medlem

Utrymmet för OC är inte speciellt stort i Mini-ITX segmentet pga kompakta lådor men självklart SB klockar bra och är svala vid höga frekvenser.

Det är bra att det kommer flera kort och det ser ut som att Gigabyte valt att skippa W-lan som vanligt...kortet jag hade velat sätta tänderna i är Zotacs med inbyggda GT430 gpun men den kanske inte ens landar på svenska marknaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom gör väl kortet för att det ska ner i en liten låda annars hade dom välgjort ett större kort
Det är väl inte gjort för att man ska klocka och hänga på stora fläktar?

Skulle kunna tänka mig detta kort med en färdig vatten kylning typ H50/H70 eller något liknande då får man plats med ett grafikkort med.
Kanske skulle bygga om sons dator med detta kort han behöver en uppgradering.

Titta bara hur diskussionen i den här tråden går Sen om du vill ha en liten tyst htpc vilket jag tror är största användningsområdet så vill du väl ändå byta ut stockkylaren till en tystare, och då får inte minhembio-favoriten big shuriken plats antar jag... Så svårt kan det väl inte vara att köra en vettigare layout?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Merlinen:

Enda som Z68 har som inte P67 har är ju Video utgångar som man ej behöver får man kör ändå ett annat GFX kort, samt RST SSD Caching som man bara behöver om man inte har råd att köpa en nog stor SSD för allt.

Att faktiskt ha tillgång till integrerad grafik på moderkort med enbart en PCI-e kortplats är en fördel när man förr eller senare vill återanvända kortet. Mitt DFI P55-ITX kort har jag saknat IGP på väldigt många gånger.

Permalänk
Medlem

Manualen förtäljer inte om man kommer att kunna underklocka prollen, sänka spänningen alltså.. O_o

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk

Någon som vet om detta kort kommer att ha stöd för 3TB HDDs?

Jag (som inte är jätte kunnig....) köpte för någon vecka sedan det "förra" kortet (det som säljs idag och heter GA-H55N-USB3) samt tre stycken WD Caviar Green 3TB diskar. Vad jag dock inte visste var att det kortet inte hade stöd för mer än 2,2TB stora HDDs....

Jag har för övrigt ännu inte hittat någon bra lösning på mitt problem, någon som vet ett sATA kotrollerkort som har har stöd för 3TB HDDs, sATA 3GB/s och är kompatibelt med Gigabyte GA-H55N-USB3?