Hur varm kan processorn bli? när ska man sluta klocka?

Permalänk

Hur varm kan processorn bli? när ska man sluta klocka?

Tjena ska klocka processorn idag men de gör ju att processorn kommer bli varmare och just nu ligger min temp på Core#0 = 42 C och core#1 på 34 grader..

min fråga är : hur varmt får de bli?

ska klocka : Intel core 2 due E8400 3.0Ghz'

tack för svar

Permalänk
Skrivet av gamlefarfar:

Tjena ska klocka processorn idag men de gör ju att processorn kommer bli varmare och just nu ligger min temp på Core#0 = 42 C och core#1 på 34 grader..

min fråga är : hur varmt får de bli?

ska klocka : Intel core 2 due E8400 3.0Ghz'

tack för svar

Det intressanta är vad den ligger på underload, ska helst ligga under 80grader. men 81-89 funkar också dock rekomenderar jag att du ligger under 80 under load alltså INTE IDLE

Permalänk

testade med prime95 och då blev de så här: #core0 51C & #core1 41grader men då låg processorfläkten på 1600RPM och den kan gå upp till 2500.. är en sån "auto" sak på den.. men om ja klockar senare så allt under 80 funkar då?

Permalänk
Skrivet av gamlefarfar:

testade med prime95 och då blev de så här: #core0 51C & #core1 41grader men då låg processorfläkten på 1600RPM och den kan gå upp till 2500.. är en sån "auto" sak på den.. men om ja klockar senare så allt under 80 funkar då?

korrekt. min ligger i 50 idle, 69 load. Dock trycker jag på mer får jag error i kärnorna men nöjd ändå! så you go boy .

Permalänk
Medlem

då passar jag på att fråga om min cpu core i3 540 som ligger på 30c@1.6ghz idle och kan springa upp till 66c load @4.2ghz är det ok?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

tack så mkt vet du något program jag kan testa datorns hela prestanda? funkar 3d mark till detta?

Permalänk
Skrivet av 100mbit:

då passar jag på att fråga om min cpu core i3 540 som ligger på 30c@1.6ghz idle och kan springa upp till 66c load @4.2ghz är det ok?

det är inga problem alls skulle jag vilja säga. alltså ska du ha datorn i 2-3 år rekomenderar jag att du ligger under 70 iaf. Men ser nog bra ut .)

Skrivet av gamlefarfar:

tack så mkt vet du något program jag kan testa datorns hela prestanda? funkar 3d mark till detta?

Hela datorn? vet inte om datorn pallar att du belastar allt samtidigt finns väl olika, jag kör OCCT / Intel burn test för å testa prollen. Klarar den OCCT inifinity test i 8timmar äre nog safe

Permalänk

okaj tack så mkt