Permalänk

Klocka AMD Phenom II x4 955

Hej skulle vilja klocka min AMD phenom II x4 955 black edition.
Följande komponenter:

Moderkort - Gigabyte GA-870A-UD3
Minne - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
Graffe - XFX Radeon HD5830 1GB
Nätagg - Corsair VX 550W 80+
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ (x2)
Fractal Design Define r3 med standard fläktar

Jag har aldrig klockat innan och undrar vilka inställningar jag bör göra i BIOS samt hur högt jag skulle kunna klocka. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du ska kunna nå 4 GHz, det kör jag min i. Kan dock inte ge dig inställnigarna jag är inte hemma

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur Gigabytes BIOS ser ut. Men leta efter nån "Automatic overclock/tweaker" meny. På mitt moderkort (MSI) finns en funktion som heter OC Genie. Funkar rätt bra. Processorn går upp till 3600+MHz stabilt...

Så det är bara att gröta runt! Kan tänka mig att alla nya moderkort har nån liknande funktion

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk

Tack så mycket, jag ska genast testa

Permalänk
Medlem

om man har Asrock moderkort som jag har får man med en programvara som är som BIOS grejen fast som ett program man ändrar i istället , smidigt och bra (ASrock OC Tuner)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathiilde:

Hej skulle vilja klocka min AMD phenom II x4 955 black edition.
Följande komponenter:

Moderkort - Gigabyte GA-870A-UD3
Minne - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
Graffe - XFX Radeon HD5830 1GB
Nätagg - Corsair VX 550W 80+
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ (x2)
Fractal Design Define r3 med standard fläktar

Jag har aldrig klockat innan och undrar vilka inställningar jag bör göra i BIOS samt hur högt jag skulle kunna klocka. Tack på förhand

Har själv en 965 på ett gigabytemoderkort, dock ett 790XTA UD4, men hoppas att bios är likadant:P
När du har fått upp bios (tryck delete under uppstart) så finns det en sektion som heter motherboard intelligent tweaker (M.I.T.). Där finns alla inställningar för överklockning. Det finns någonting där som heter nånting med multiplier som man kan ändra på. Då ändras bara processorns frekvens och inte minnen och dyl. Multipliern multiplicerar basklocksfrekvensen, vilken jag har för mig är 200 MHz. Så om du har en basklock på 200 och en multiplier på 18 så får du 200 * 18 = 3600. Sedan bara går du in i windows och kollar om systemet är stabilt, kör intel burn test eller OCCT eller något annat som belastar CPU till max. Om systemet kraschar får du höja spänningen till processorn. Det gör du genom en inställning som heter någonting med CPU och Voltage, eller kanske Vcore, kommer inte riktigt ihåg:P
Dra inte upp den för högt, ett steg i taget och sen provbelastar du. Det kan också vara bra med ett program som håller koll på temperaturerna under tiden du belastar, typ HWmonitor.
Det var det jag kunde komma på nu, fråga på om det är något som är otydligt

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Själv var jag ny med att klocka datorer, men efter att jag läst tråden om överclockening här på SweClockers, började jag testa mig fram i BIOS. Kollade runt på google vad allting hette och hade för ursprungshastighet för just min Phenom II 555:a och ställde allt till den ursprungliga hastigheten. Sedan började jag höja multipliern och FPS:n . Viktiga program du MÅSTE ha är Hw Monitor eller annat program som mäter de flesta temperaturer och Vcore. CPU-Z är ett bra program att kolla övriga saker och OCCT eller IntelBurnTest som jag kör med. De två programmen testar CPUn till max för att kolla om man har en stabil klock.
Du kan ha ganska mycket på auto, men kör inte Vcore på auto om du skall klocka.

Hoppas du får en bra klock i början!
Mvh. Oscar

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathiilde:

Hej skulle vilja klocka min AMD phenom II x4 955 black edition.
Följande komponenter:

Moderkort - Gigabyte GA-870A-UD3
Minne - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
Graffe - XFX Radeon HD5830 1GB
Nätagg - Corsair VX 550W 80+
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ (x2)
Fractal Design Define r3 med standard fläktar

Jag har aldrig klockat innan och undrar vilka inställningar jag bör göra i BIOS samt hur högt jag skulle kunna klocka. Tack på förhand

Vad har du för en CPU kylare? Det är de som är mest relevant att veta.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Haha! JoeBlack, jag skrev nästan samma sak Du hann före!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Det var väldigt bra beskrivningar ni gav, bugar och tackar! Jag klockade nu till 3,6 men på min mätare står det 792MHz, antar att något blivit fel?

Min mätare visar också
Core 1, Core 2, Core 3, Core 4
Spelar det någon roll om någon av de belastas mer än de andra? Vad kan det bero på?

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Vad har du för en CPU kylare? Det är de som är mest relevant att veta.

Jag har fortfarande kvar originalfläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Haha! JoeBlack, jag skrev nästan samma sak Du hann före!

hehe, gäller att vara snabb på tangenterna

On topic: Glömde skriva rimliga klockfrekvenser
Detta är dock svårt då det skiljer mellan olika processorer. Dock bör du kunna dra upp den till iaf 3.8 GHz.
Kör själv min 965:a i 3.9 med standardspänning (1.4 volt). Dock höjde jag en massa (eller massa och massa, upp till 1.4175 volt ) men kunde ändå inte köra stabilt på 4 GHz, så jag nöjde mig med 3.9, graffet (5870) sinkar mig ändå i spelen...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathiilde:

Det var väldigt bra beskrivningar ni gav, bugar och tackar! Jag klockade nu till 3,6 men på min mätare står det 792MHz, antar att något blivit fel?

Min mätare visar också
Core 1, Core 2, Core 3, Core 4
Spelar det någon roll om någon av de belastas mer än de andra? Vad kan det bero på?

Inget fel på att det står så lågt, den klockar ner sig när den inte används för att spara ström, belasta den så ska du se att det blir fart på den

Det är normalt att de belastas olika, varje kärna behandlar en ström av information, och om det bara finns en ström kan bara en kärna behandla den. Dock brukar krävande program (spel och sånt kul ) vara kodat så att beräkningarna delas upp i flera strömmar, BC2 är (tror jag) ett bra exempel.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathiilde:

Jag har fortfarande kvar originalfläkten

Skulle personligen inte rekommendera att klocka alls då.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Inget fel på att det står så lågt, den klockar ner sig när den inte används för att spara ström, belasta den så ska du se att det blir fart på den

Det är normalt att de belastas olika, varje kärna behandlar en ström av information, och om det bara finns en ström kan bara en kärna behandla den. Dock brukar krävande program (spel och sånt kul ) vara kodat så att beräkningarna delas upp i flera strömmar, BC2 är (tror jag) ett bra exempel.

Man lär sig något nytt varje dag, tackar tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Skulle personligen inte rekommendera att klocka alls då.

Det går fint, så länge man står ut med ljudet
Bara kolla så att tempen inte springer iväg under full load, 70-80 är väl max...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Det går fint, så länge man står ut med ljudet
Bara kolla så att tempen inte springer iväg under full load, 70-80 är väl max...

Max som AMD rekommenderar är 62C om jag inte minns helt fel. Den klarar väl säkert mer, men vad jag minns är det 62c?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Max som AMD rekommenderar är 62C om jag inte minns helt fel. Den klarar väl säkert mer, men vad jag minns är det 62c?

asså, det är ju inte så att den smälter förrän en bit över 100, och full load ligger man ju typ aldrig på... men det kan mycket väl ha varit 62 som var max

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Inget fel på att det står så lågt, den klockar ner sig när den inte används för att spara ström, belasta den så ska du se att det blir fart på den

Det är normalt att de belastas olika, varje kärna behandlar en ström av information, och om det bara finns en ström kan bara en kärna behandla den. Dock brukar krävande program (spel och sånt kul ) vara kodat så att beräkningarna delas upp i flera strömmar, BC2 är (tror jag) ett bra exempel.

Det med att spara ström.... På mitt moderkort slår cool n´quiet funktionen av sig själv. Mathiilde, kolla i BIOS vad det står för hastighet där, samt vad du har för klock, kör med 210*19,5 Fast med originalkylaren.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du kan hålla det under 70-80 grader under en full stress test med t.ex Prime95. Så kan det gå med original kylaren.. Men starkt rekommenderat att köpa en bättre kylare dock.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Om du kan hålla det under 70-80 grader under en full stress test med t.ex Prime95. Så kan det gå med original kylaren.. Men starkt rekommenderat att köpa en bättre kylare dock.

Kan inte annat än hålla med. Original kylaren låter som ett jetplan som är på väg att lyfta på stock hastighet. Klockad vill jag bara inte tänka på.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.