Permalänk

Dator helt död efter stresstest

Klockade upp min processor ( 1055t ) till 4ghz efter att ha testat lite lägre inställningar, och efter bara någon minut i prime95 så dog datorn, och vad jag än gör så händer det ingenting när jag trycker på powerknappen. Vad kan ha hänt?
Hade cpu volt på 1.45
Processor: 1055t med h70
Nätagg: silver power 750w sp-ss750m
Moderkort: msi 870a-g54
Minnen: corsair xms3 1600mhz

Permalänk

Hmm... Använde du dig av moderkortets auto-överklockning under tiden?? Vet att moderkort med ex. Auto OC kan ställa till det om du manuellt höjer volten på mjukvaran. Är rädd att kretsarna har brunnit i ditt fall tyvärr.. Kika på moderkortets baksida efter färgförändringar!

Permalänk
Medlem

Man ska alltid använda sig av BIOS, känns säkrare

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Doedsmaskinen:

Hmm... Använde du dig av moderkortets auto-överklockning under tiden?? Vet att moderkort med ex. Auto OC kan ställa till det om du manuellt höjer volten på mjukvaran. Är rädd att kretsarna har brunnit i ditt fall tyvärr.. Kika på moderkortets baksida efter färgförändringar!

Har aldrig aktiverat något sådant, och ja antar att det inte kommer förinställt.
Kan tillägga att jag hör ett klick ljud från nätagget när ja trycker på powerknappen första gången efter att jag dragit ut sladden till datorn.

Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Man ska alltid använda sig av BIOS, känns säkrare

? Ja använde bios

Permalänk

Hur lyckades du överklocka till 4ghz i BIOS?! fuusk. Kan inte jag göra på mitt IV Formula! Klickljud från nätagget... Du råkar möjligtvis inte ha en Wattmätare liggandes hemma? Klickljud från nätagget, startar aggregatsfläkten? Låter tamejfan som att nätagget har lagt av, känns dock lite konstigt i och med att du har en 750 wattare!!!

Permalänk

Testa koppla ur alla sladdar till nätagget och ta atx-kontakten och kortslut grön+svart kabel och se om fläkten börjar snurra i agget
Kopplingsschema; http://www.smps.us/atx-connector-20-24pin.jpeg

Visa signatur

Main:3570k@4,2 | Gigabyte Z77X-D3H | 8GB HyperX | 7870 Ghz edt | Corsair Force F120 | CoolerMaster 620w | FD Define XL R2
Laptop:HP ProBook 4320s
Mobil: SGS4
NAS: DNS-320 | 2x1TB@Raid0 + lite andra servers & riggar

Permalänk
Skrivet av Doedsmaskinen:

Hur lyckades du överklocka till 4ghz i BIOS?! fuusk. Kan inte jag göra på mitt IV Formula! Klickljud från nätagget... Du råkar möjligtvis inte ha en Wattmätare liggandes hemma? Klickljud från nätagget, startar aggregatsfläkten? Låter tamejfan som att nätagget har lagt av, känns dock lite konstigt i och med att du har en 750 wattare!!!

Varför skulle det inte gå att klocka 4ghz i BIOS :o? Vet inte ens hur man annars skulle klocka och nej fläkten på nätagget startar icke. Jag misstänker just nu nätagget eftersom det blir ett klick ljud från det när ja trycker på power knappen, så någon kontakt måste ju moderkortet ha med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Hur lyckades du överklocka till 4ghz i BIOS?! fuusk. Kan inte jag göra på mitt IV Formula! Klickljud från nätagget... Du råkar möjligtvis inte ha en Wattmätare liggandes hemma? Klickljud från nätagget, startar aggregatsfläkten? Låter tamejfan som att nätagget har lagt av, känns dock lite konstigt i och med att du har en 750 wattare!!!

hur lyckas man inte överklocka en 1055 till 4ghz i bios?..

ts, testat att reset'a moderkortet?

Permalänk

Inte så att du måste återställa bios då?
Står i moderkortet hur!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Quickzor:

hur lyckas man inte överklocka en 1055 till 4ghz i bios?..

ts, testat att reset'a moderkortet?

Mm, men det händer absolut ingenting förutom ljudet från nätagget när ja trycker på powerknappen.

Permalänk

På ASUS Crosshair IV Formula är det "deras" överklockningsfunktioner som gäller antar jag... Har en knapp på moderkortet som låser upp kärnor, samt en OC knapp som automatiskt överklockar processorn. I BIOS är fältet grått och går inte att ändra på ; ) ! Finns mjukvara till processoröverklockning? Ex. som följer med mitt moderkort var TurboV EVO, ASUS CPU Level UP, ASUS Extreme Tweaker samt ASUS Turbo Key II .... : )

EDIT; Svar till Cykel och quick.

Permalänk
Skrivet av Doedsmaskinen:

På ASUS Crosshair IV Formula är det "deras" överklockningsfunktioner som gäller antar jag... Har en knapp på moderkortet som låser upp kärnor, samt en OC knapp som automatiskt överklockar processorn. I BIOS är fältet grått och går inte att ändra på ; ) ! Finns mjukvara till processoröverklockning? Ex. som följer med mitt moderkort var TurboV EVO, ASUS CPU Level UP, ASUS Extreme Tweaker samt ASUS Turbo Key II .... : )

EDIT; Svar till Cykel och quick.

Jag använde inte någon sådan funktion, utan ändrade volt, fsb och multipels manuellt

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen du hade turbo boost avstängt. Det är aktiverat som standard. Om du hade det avstängt så höjer det volten rejält. Tror det är runt 0.15v extra. Om du inte stängde av turbo boost så låg alltså din vcore på 1.6v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

På ASUS Crosshair IV Formula är det "deras" överklockningsfunktioner som gäller antar jag... Har en knapp på moderkortet som låser upp kärnor, samt en OC knapp som automatiskt överklockar processorn. I BIOS är fältet grått och går inte att ändra på ; ) ! Finns mjukvara till processoröverklockning? Ex. som följer med mitt moderkort var TurboV EVO, ASUS CPU Level UP, ASUS Extreme Tweaker samt ASUS Turbo Key II .... : )

EDIT; Svar till Cykel och quick.

Gå in i bios till extreme tweaker och sen ändra överklockningen till manual istället för auto. Mjukvara är aldrig bra att överklocka med och asus program är inget undantag. skitprogram allihop. Ända som är hyvsat är EPU-6 och det funkar inte bra det heller.. värsta av alla är ju iaf turbo vi och asus cpu levelup. processorn blir stekhet med levelup och turbo är instabilt så det smäller om det.

Permalänk
Skrivet av radim:

Jag hoppas verkligen du hade turbo boost avstängt. Det är aktiverat som standard. Om du hade det avstängt så höjer det volten rejält. Tror det är runt 0.15v extra. Om du inte stängde av turbo boost så låg alltså din vcore på 1.6v.

Turbo boosten hade jag stängt av.... Är sjukt frustrerande att något pajar när man nyligen fått hem dem :/

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis något annat nätagg liggandes som du kan prova med?

Permalänk
Skrivet av cykelfarfar:

Turbo boosten hade jag stängt av.... Är sjukt frustrerande att något pajar när man nyligen fått hem dem :/

du överklockar alltså direkt utan att "köra in" sakerna? är inte det lite riskabelt?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Skrivet av radim:

Har du möjligtvis något annat nätagg liggandes som du kan prova med?

Ne :/ finns det något test man kan göra för att se om moderkortet e paj? För e det inte moderkortet måste ju nätagget vara boven och då får ja la skicka tillbaka det.

Permalänk
Skrivet av Redundant:

du överklockar alltså direkt utan att "köra in" sakerna? är inte det lite riskabelt?

Det är en dator, ingen jävla moped..

Permalänk
Skrivet av Redundant:

du överklockar alltså direkt utan att "köra in" sakerna? är inte det lite riskabelt?

Var väldigt sugen på att testa och jag trodde att det värsta som kunde hända var att datorn bara krasha så skulle det bara vara att reseta BIOS isånafall, om man då höll sig inom ok inställningar

Permalänk
Skrivet av Doedsmaskinen:

Det är en dator, ingen jävla moped..

oj oj, då vet vi att du iaf kan se skillnad på en dator och en moped, tack professorn.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Skrivet av cykelfarfar:

Var väldigt sugen på att testa och jag trodde att det värsta som kunde hända var att datorn bara krasha så skulle det bara vara att reseta BIOS isånafall, om man då höll sig inom ok inställningar

man kan tycka att det inte borde hända nått, men ibland får man måndags exemplar och då går det utför fort om man inte är försiktig. är iofs lite svårt att veta i förväg =/

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Mitt BIOS sket sig på ett gammalt Socket A moderkort vid överklockning, försök hitta nån tangetkombo eller plocka ut CMOS-batteriet en stund och stoppa tillbaka det försiktigt se om det hjälper. Ta självklart och dra ur strömkabeln under tiden, kan även dra ur ATX-kabeln under tiden med.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Redundant:

oj oj, då vet vi att du iaf kan se skillnad på en dator och en moped, tack professorn.

Skämt o´ sido.. Hehe, nej men jag har aldrig hört att man ska behöva "köra in" datorkomponenter innan man kan börja överklocka? In med drivisar och sen är det bara att köra, right? ..

Permalänk
Skrivet av Redundant:

man kan tycka att det inte borde hända nått, men ibland får man måndags exemplar och då går det utför fort om man inte är försiktig. är iofs lite svårt att veta i förväg =/

Det e surt, jag får på något sätt ta reda på om det är moderkortet eller nätagget och skicka in den delen då.

Permalänk
Skrivet av Doedsmaskinen:

Skämt o´ sido.. Hehe, nej men jag har aldrig hört att man ska behöva "köra in" datorkomponenter innan man kan börja överklocka? In med drivisar och sen är det bara att köra, right? ..

yush!
Jag ska inte säga att det stämmer till 100% men det är iaf vad jag lärt mig sen jag börja leka med hårdvara.
Gjort det till en vana, pga egen erfarenhet och även vad folk omkring mig råkat ut för, var länge sen nått nytt gick sönder senast.

Skrivet av cykelfarfar:

Det e surt, jag får på något sätt ta reda på om det är moderkortet eller nätagget och skicka in den delen då.

Du kan inte testa nätagget med ett "Gammalt" moderkort? har du testat det nya moderkortet med ett annat nätagg som du vet funkar? och du inte vågar dig på det (för det finns risk att du förstör mer saker när du testar runt) så testa å dra ut alla kablar från nätagget, koppla ur det totalt, ta bort batteriet från moderkortet och reseta bios, och låt allt stå ett tag, då kan du passa på och kolla över moderkortet efter brända kretsar/caps osv, kolla även kontakter såsom 24pins och 8pins kontakten för nätagget, ibland kan de vara bränt omkring dem när saker ger sig.
när du kollat över allt å det ser ok ut så kan du testa å sätta ihop allt igen å se vad som händer.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Skrivet av dumsmurfen88:

Testa koppla ur alla sladdar till nätagget och ta atx-kontakten och kortslut grön+svart kabel och se om fläkten börjar snurra i agget
Kopplingsschema; http://www.smps.us/atx-connector-20-24pin.jpeg

Testade precis detta och nätagget startade! Då måste väl moderkortet vara trasigt eller?

Permalänk
Medlem

Testade du att plocka ur och i CMOS-batteriet ?

Visa signatur

: i7 950 @ 4,2Ghz | 1,296V : 12 GB @ 1600MHz : x58a-Ud3r Rev 2.0 (FE) : 470 GTX @ 880/1760/1800 | 1,212V : OCZ 700W : Cooling - 360 rad, Zalman reserator 1 plus :

Permalänk
Medlem
Skrivet av cykelfarfar:

Testade precis detta och nätagget startade! Då måste väl moderkortet vara trasigt eller?

Det låter tyvärr så, ja. Eller rättare sagt, problemet verkar inte vara i nätagget. Moderkortet behöver ju inte vara bortom räddning, men jag skulle iaf släppa nätagget från felsökningen tillsvidare.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario