Permalänk
Medlem

Montering av kylare +kylpasta

Jag tyckte vår gamla dator blev lite varm när den låg på över 70 i load och eftersom den är över 5 år gammal bestämde jag mig för att byta kylpasta. Det är första gången jag gjorde det. Efter bytet var temperaturen fortfarande densamma. Då bestämde jag mig för att göra om det igen. Och här är hur det såg ut.

Kylflänsen och cpu efter första bytet, lagom med kylpasta?

Jag tog bort den gamla kylpastan med isopropylalkohol och tops

Sen försökte jag ha på lika mycke kylpasta som jag hade i första bytet.

Jag använde Artic silver 5

Även efter detta byte låg temperaturen på över 70C i load så jag funderar på vad jag gör för fel eller om det är så att datorn är kass. Den blir uppenbart varm, har alltid blivit det. Det är en gammal Fujitsu Siemens Scaleo T.

Resultat efter andra bytet: (ungefär)

idle 63
load 74 (10 min i orthos)

I bios går cpufläkten på max vid 70 grader. Det är fabriksinställningen. Då låter den som ett ryskt jetplan.

Dator:
AMD 3800+ med stockkylare

Feedback på detta?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Jag tror det räcker med hälften av vad du tog.

Permalänk
Medlem

mindre kylpasta än så! de ska bara täcka precis, inte ett flera mm tjockt lager

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/5321417/scythe-katana-3-oem-amd

Köp denna kylare. Billig och mycket bättre än stockkylarn.
Ligger på 33°C atm. 25°C i lådan.
Fast jag har klistrat fast en Noctua fläkt som låg och skräpade på baksidan, sänkte 5-10°C.

Permalänk
Medlem

Allright, ska testa med mindre pasta imorn. Återkommer med resultat. Och jag kommer inte lägga ner några pengar på denna dator i form av ny kylare. Det finns så mycke annat som inte fungerar på den...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Suck. Nu har jag bytt kylpasta för fjärde gången. Tycker jag har tagit mindre varje gång men temperaturen är fortfarande den samma. Tror den vill bli så varm. Kanske går fläkten för långsamt. Men jag känner ändå att jag lärt mig lite om kylpasteapplicering, synd bara att det inte blir någon skillnad.

Såhär mycket tog jag sist

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Det förändrar ingen temperatur eftersom du använder stockkylaren. Förmodligen hade det hjälpt om du bytte kylare.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en dammig kylare, plocka loss och gör rent för eventuellt damm och testa sedan, annars beror det nog på att den saknar kylkapaciteten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det förändrar ingen temperatur eftersom du använder stockkylaren. Förmodligen hade det hjälpt om du bytte kylare.

Ja, det skulle nog göra susen, men blir dom processorerna, AMD 3800+, så jädrans varma med stockkylare? Den idlar på 68 och loadar på 74. Fläkten går på max vid 70 grader, därav den lilla skillnaden i temp.

Skrivet av SayZk:

Ser ut som en dammig kylare, plocka loss och gör rent för eventuellt damm och testa sedan, annars beror det nog på att den saknar kylkapaciteten...

Ja, den är lite smådammig men tror inte det gör så mycket. Det är nog som du säger att den saknar kylkapaciteten. Hur som helst ville jag bara lära mig applicera kylpasta innan jag bygger min nya dator. Så därför rotade jag fram den här burken. Och det känner jag att jag lärt mig nu. I min nuvarande dator kom cpukylaren färdigpastad, dator i sign.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slappy:

Ja, den är lite smådammig men tror inte det gör så mycket. Det är nog som du säger att den saknar kylkapaciteten. Hur som helst ville jag bara lära mig applicera kylpasta innan jag bygger min nya dator. Så därför rotade jag fram den här burken. Och det känner jag att jag lärt mig nu. I min nuvarande dator kom cpukylaren färdigpastad, dator i sign.

Vad du tror gör inte saken bättre. Damm på fläktbladen försämrar drastiskt fläktens förmåga att flytta luft och därmed kyla flänsen så rengör fläktbladen noggrant med tops och någon rengörande vätska, typ förnsterputs eller allrengöringsmedel så lär du märka skillnad.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.