Permalänk
Medlem

Peltier, elrelaterad fråga.

Hej!

Har en 227W peltier hemma, jag har inte vågat starta denna än dock.
Jag vill nämligen ha lite hjälp på hur det funkar med elförsörjningen till en peltier.
Jag har 1 nätaggregat som ligger specat på 175W, och ett stabiliserat nätagg med en fast spänning på 13.8V och 20 A = 276 W

Det jag funderar på är troligtvis lär man väl inte vilja mata på peltiern med max effekt, men hur begränsar jag hur mycket ström den ska dra? Har läst mig till att det är väldigt lågt motstånd i dessa komponenter.
Jag är relativt haj på elektronik men just peltiern rör om i huvudet på mig

Hade varit lagom att köra den på mitt 175W agg tycker jag själv men jag vet att komponenter tar så mycket ström de vill ha, med andra ord så borde det vara tack och adjö med 175W agget om man kopplar peltiern till den?

Kylning vet jag behöver men den kommer inte startas förrens jag har slutställt min kyllösning

Så, är det bara att koppla in peltiern i 276W agget och vara glad eller kan den förstöra det?

Mvh Philip

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Entusiast

Med ett så kraftigt peltierlement måste du sänka spänningen för att kunna hantera värmen/energin. Kjell&co specar 30A vid 16,2 volt, dvs 486W. Då kan den transportera 227W värme från ena sidan till den andra (lite beroende på temp-skillnad mellan sidorna). De anger också att det kan överföra 204W vid 12 volt, alltså en mycket liten förlust från 227W med tanke på hur mycket mindre spänning man använder. Som tumregel kan man uppskatta strömstyrkan vid 12 volt till (12/16,2) *30 = 22,2 Ampere. Vid 12 volt behöver du mata elementet med ca 270W för att föra över 200W värme.

Det du kan göra är alltså att skaffa ett agg med runt 25A på +12v. Det kommer inte att funka med ett 13.8, 20A agg.

Permalänk
Medlem

Jag förklarar det väldigt grundläggande nu, trots att du är haj på elektronik, men det kanske förklarar ämnet lite för någon annan som inte är det men är nyfiken på det. Jag skulle däremot avråda folk som inte känner sig helt säkra på det från att mixtra med det själv då det kan vara farligt om det vill sig illa.

Ohms lag: U = R * I
Formeln för effekt: P = U * I

U -spänning i volt (V)
I -ström, mäts i ampere (A)
R -resistans mäts i ohm (Ω)

P -effekt, mäts i watt (W)

Kombinerar man dessa så får man P = U²/R

Mät den inre resistansen för peltierelementet med en multimeter eller liknande. Har man resistansen och spänningen så kan man räkna ut både strömmen och effekten.

Ligger effekten som på Calatheas exempel så blir R = U²/P = 0,54 Ω
Ökar du detta till 1,08 Ω så halverar du effekten. Det är bara att haka på motstånd i seriekoppling antingen framför eller efter peltierelementet.

Man kan köpa motstånd på Kjell.com

En liten brasklapp också; det kan hända att jag fått formlerna fel. Det skulle vara bra om andra tittade igenom det och säga till om något är galet.

P.S. Värt att notera är att många säkringar i hus ligger mellan 10-20A. Går det över det så blir det mörkt. Ironiskt nog så kan jag inte alls mycket när det kommer till växelspänning, så jag vet inte hur det förhåller sig i det här fallet. Är det 20 * 230 = 4600W det ska överstiga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel:

Jag förklarar det väldigt grundläggande nu, trots att du är haj på elektronik, men det kanske förklarar ämnet lite för någon annan som inte är det men är nyfiken på det. Jag skulle däremot avråda folk som inte känner sig helt säkra på det från att mixtra med det själv då det kan vara farligt om det vill sig illa.

Ohms lag: U = R * I
Formeln för effekt: P = U * I

U -spänning i volt (V)
I -ström, mäts i ampere (A)
R -resistans mäts i ohm (Ω)

P -effekt, mäts i watt (W)

Kombinerar man dessa så får man P = U²/R

Mät den inre resistansen för peltierelementet med en multimeter eller liknande. Har man resistansen och spänningen så kan man räkna ut både strömmen och effekten.

Ligger effekten som på Calatheas exempel så blir R = U²/P = 0,54 Ω
Ökar du detta till 1,08 Ω så halverar du effekten. Det är bara att haka på motstånd i seriekoppling antingen framför eller efter peltierelementet.

Man kan köpa motstånd på Kjell.com

En liten brasklapp också; det kan hända att jag fått formlerna fel. Det skulle vara bra om andra tittade igenom det och säga till om något är galet.

P.S. Värt att notera är att många säkringar i hus ligger mellan 10-20A. Går det över det så blir det mörkt. Ironiskt nog så kan jag inte alls mycket när det kommer till växelspänning, så jag vet inte hur det förhåller sig i det här fallet. Är det 20 * 230 = 4600W det ska överstiga då?

Det vanligaste är att man säkrar uttagen i vägen med 10A ifall det inte är något specifikt det ska användas till, typ diskmaskin eller ugn. Huvudsäkringarna brukar ligga på 25A, 16A kan också användas i vissa hushåll.

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Med ett så kraftigt peltierlement måste du sänka spänningen för att kunna hantera värmen/energin. Kjell&co specar 30A vid 16,2 volt, dvs 486W. Då kan den transportera 227W värme från ena sidan till den andra (lite beroende på temp-skillnad mellan sidorna). De anger också att det kan överföra 204W vid 12 volt, alltså en mycket liten förlust från 227W med tanke på hur mycket mindre spänning man använder. Som tumregel kan man uppskatta strömstyrkan vid 12 volt till (12/16,2) *30 = 22,2 Ampere. Vid 12 volt behöver du mata elementet med ca 270W för att föra över 200W värme.

Det du kan göra är alltså att skaffa ett agg med runt 25A på +12v. Det kommer inte att funka med ett 13.8, 20A agg.

Okej, Har inte svarat på länge för att jag inte får några svars indikationer på mitt konto (konstigt).
Men någon nämner nedan att ett motstånd borde funka. I= U/R, om jag då lägger in motstånd i kretsen så att belastningen blir kring 10A P= U*I (13.8*10) =138W. Borde detta funka? R(tot) = U/I
(13.8/10) = 1.38Ω(tot)
1.38-peltierns motstånd = motståndet som jag måste köpa?
Tänker jag rätt?

Edit: Mätte motståndet i peltiern, 0,08~0,07 Vilket ger mig att jag måste ha ett motstånd på ganska exakt 1,3 ohm :)?

Skrivet av Axel:

Jag förklarar det väldigt grundläggande nu, trots att du är haj på elektronik, men det kanske förklarar ämnet lite för någon annan som inte är det men är nyfiken på det. Jag skulle däremot avråda folk som inte känner sig helt säkra på det från att mixtra med det själv då det kan vara farligt om det vill sig illa.

Ohms lag: U = R * I
Formeln för effekt: P = U * I

U -spänning i volt (V)
I -ström, mäts i ampere (A)
R -resistans mäts i ohm (Ω)

P -effekt, mäts i watt (W)

Kombinerar man dessa så får man P = U²/R

Mät den inre resistansen för peltierelementet med en multimeter eller liknande. Har man resistansen och spänningen så kan man räkna ut både strömmen och effekten.

Ligger effekten som på Calatheas exempel så blir R = U²/P = 0,54 Ω
Ökar du detta till 1,08 Ω så halverar du effekten. Det är bara att haka på motstånd i seriekoppling antingen framför eller efter peltierelementet.

Man kan köpa motstånd på Kjell.com

En liten brasklapp också; det kan hända att jag fått formlerna fel. Det skulle vara bra om andra tittade igenom det och säga till om något är galet.

P.S. Värt att notera är att många säkringar i hus ligger mellan 10-20A. Går det över det så blir det mörkt. Ironiskt nog så kan jag inte alls mycket när det kommer till växelspänning, så jag vet inte hur det förhåller sig i det här fallet. Är det 20 * 230 = 4600W det ska överstiga då?

Nej, du tänker du galet bara för att det är 20 A likström så tar den inte det från vägguttaget (tex nätagget i din dator kan ju leverera mellan 40-100A) på en enkel 12 lina. Det är effekten man får titta på säg som ex. 12V @ 100A = 1200W (och sen får man självklart räkna på nät aggets verknings grad).
Men säg att mitt nätagg som jag vill köra peltiern på drar 300W från väggen blir det. I = P/U blir
300W/230V= 1.3A som går genom dina ledningar hemma

Skrivet av Bearbot:

Det vanligaste är att man säkrar uttagen i vägen med 10A ifall det inte är något specifikt det ska användas till, typ diskmaskin eller ugn. Huvudsäkringarna brukar ligga på 25A, 16A kan också användas i vissa hushåll.

De vanligaste säkringarna är gjorde för 10A och 16A

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Okej, Har inte svarat på länge för att jag inte får några svars indikationer på mitt konto (konstigt).
Men någon nämner nedan att ett motstånd borde funka. I= U/R, om jag då lägger in motstånd i kretsen så att belastningen blir kring 10A P= U*I (13.8*10) =138W. Borde detta funka? R(tot) = U/I
(13.8/10) = 1.38Ω(tot)
1.38-peltierns motstånd = motståndet som jag måste köpa?
Tänker jag rätt?

Edit: Mätte motståndet i peltiern, 0,08~0,07 Vilket ger mig att jag måste ha ett motstånd på ganska exakt 1,3 ohm :)?

Nej, du tänker du galet bara för att det är 20 A likström så tar den inte det från vägguttaget (tex nätagget i din dator kan ju leverera mellan 40-100A) på en enkel 12 lina. Det är effekten man får titta på säg som ex. 12V @ 100A = 1200W (och sen får man självklart räkna på nät aggets verknings grad).
Men säg att mitt nätagg som jag vill köra peltiern på drar 300W från väggen blir det. I = P/U blir
300W/230V= 1.3A som går genom dina ledningar hemma

De vanligaste säkringarna är gjorde för 10A och 16A

De vanligaste är 10A för uttag i ett hem

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Okej, Har inte svarat på länge för att jag inte får några svars indikationer på mitt konto (konstigt).
Men någon nämner nedan att ett motstånd borde funka. I= U/R, om jag då lägger in motstånd i kretsen så att belastningen blir kring 10A P= U*I (13.8*10) =138W. Borde detta funka? R(tot) = U/I
(13.8/10) = 1.38Ω(tot)
1.38-peltierns motstånd = motståndet som jag måste köpa?
Tänker jag rätt?

Edit: Mätte motståndet i peltiern, 0,08~0,07 Vilket ger mig att jag måste ha ett motstånd på ganska exakt 1,3 ohm :)?

P = U²/R = R * I²
Vill du ha 138W så blir det mycket riktigt 1,38Ω
Jag vet tyvärr inte hur värmeöverföringseffekten förhåller sig till effekten hos peltierelementet, men jag tror inte att den är linjär då elementet i sig genererar värme exponentiellt.

Skrivet av Laggboxx:

Nej, du tänker du galet bara för att det är 20 A likström så tar den inte det från vägguttaget (tex nätagget i din dator kan ju leverera mellan 40-100A) på en enkel 12 lina. Det är effekten man får titta på säg som ex. 12V @ 100A = 1200W (och sen får man självklart räkna på nät aggets verknings grad).
Men säg att mitt nätagg som jag vill köra peltiern på drar 300W från väggen blir det. I = P/U blir
300W/230V= 1.3A som går genom dina ledningar hemma

Jo, det var det jag menade. Att en säkring på 10A borde slockna vid 10A * 230V = 2300W
En PSU på 650W borde ju dra cirka 2.83A, eller? Att de skulle gå upp till 100A låter lite väl mycket. Det skulle krävas ett nätagg på 1200W om jag räknat rätt Effekten inuti kan ju inte ligga högre än det den drar från väggen, men då spänningen i en PSU är såpass mycket lägre än elnätet kan den också ge mer ström. Som sagt, det är själva växelspänningen i u = Z * i jag är osäker på.

Ett tips är att dubbelkolla så att peltierelementet är vänt åt rätt håll. Det skadar inte att vara extra försiktig, men kan bli dyrt om man är slarvig. Ta inte på det direkt med fingrarna dock, bränns ordentligt. Andra sidan blir väl -20 eller någonting när det går på full effekt, vilket inte heller är speciellt trevligt.

Permalänk

Lycka till med att hitta ett motstånd som tål några hundra watt för en billig peng. Kan man inte hitta ett datablad på elementet och där se vad den pallar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewallis:

Lycka till med att hitta ett motstånd som tål några hundra watt för en billig peng. Kan man inte hitta ett datablad på elementet och där se vad den pallar med?

http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/81-90/90/90358/90358...
Datablad. hmm så det kostar mycket att hitta ett motstånd i rätt priskkolass?
vad hade jag behövt för något ?:O

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Okej, så om jag skippar de nätdelar jag har och istället köper mig ett sånt här http://www.inet.se/artikel/6909525/fractal-design-integra-400...
Det ska kunna leverare 336W på 12v linan, låter det som en bra idé ? för då slipper ja gväl även motstånd och liknande ?:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har räknat fel.
Med en matarspänning på 13,8V så blir effekten över hela kretsen 138W. Effekten i peltierelementet blir då 7W, vilket är alldeles för lite.
P = R * I² -> 0,07 * 10² = 7

För att få effekten 138W över peltierelementet med matarspänningen 12V så behöver du en ström i kretsen på
I = √(P/R) -> 44,4A

Rtot måste därför ligga på ~0,27 ohm, vilket ger att extramotståndet skall vara ~0,2 ohm.

Förtydligande: 0,27 ohm gäller för 12V, inte för 13,8V.

Notera att om du kyler en yta till lägre temperatur än den omgivande luften så riskerar du att få kondens på komponenterna om luftfuktigheten är hög. Desto högre temperaturskillnad desto mindre luftfuktighet krävs för kondens.