Surfplattor med Tegra 2 utmanar Apple Ipad 2

Permalänk

Hade Apple släppt en rad olika telefoner så hade de inte fått samma värde där utes hos folket. Nu finns det en "The Phone" - iPhone! Status är att ha en iPhone. Flickvännen sa häromdagen att hon ville ha en Iphone, jag frågade varför. "För att den är söt" fick jag tillbaka. Ingen idé att tjöta emot, nu sitter hon och klappar den.

Samma sak är det med deras andra produkter, släpp en och fokusera på den! Det blir inte bara en utav 10.000 andra modeller utan just iPad, iMac, MBP osv..

Genialt eftersom vi bor i en ytlig värld!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Skrivet av DjBeowolf:

För mig handlar det inte om att hata produkten i sig, utan personerna som äger den och varför dem äger den, och hur dem pratar om den.
Det är för mkt fanboyism... Folk köper skiten enbart för att andra har den, har ingen egen åsikt, nu snackar vi folk som inte sitter på sweclockers och kan allt om hårdvara.
Ska man dra en diskussion vs Android baserade mobiler t.ex. Så blir det direkt typ, men android är så svårt? vadå svårt är du efterbliven eller, det är hur simpelt som helst, jag tycker personligen själv att en iphone är krångligare att t.ex ringa eller skicka medellande på. det 2 vanligaste grejjerna man gör med en mobil. men vet ni varför jag tycker det för jag har inte suttit med en iphone mer än 30 min i mitt liv, men då kan jag inte säga att den är svårare för jag har inte en fucking aning... jag hatar apple pga sådana folk, så egentligen för min del är det inte apple i sig som är dåliga, hade jag haft cash, och tyckt dem var prisvärda (datorer, mobiler, tablets etc.) så hade jag inte tvekat, men jag tycker det är lite för höga priser på dem, och det tar dem för dem kan.. Det är en marknad lixom.. Men sålänge det finns äckliga fanboys som inte har en aning om prestanda skillnad mellan produkter eller skillnad i os och prisvärdhet.
Utan enbart bara köper en produkt för att det är den produkten så kommer jag aldrig never ever köpa dem produkterna, de luktar äckligt kring dem...
Jag tycker personligen att man köper apple produkter för design, och dess optimerat os till dess hårdvara. Men pris mässigt tycker jag ändå att man får mkt för en pc vs mac, eller en smartphone med android vs iphone sett till hårdvaran då.
Sen finns ju nåt som är kungligt hos iphone 4 det är upplösning och dess skarphet, men retina ips displayen kan inte mätas med en amoled skärm tyvärr, svärta är prio ett för mig, därav köpte man den första full led tvn från lg lh9000. Jag är absolut inte en fanboy, jag äger en ipod 3g och älskar den.
Men jag går efter vad jag anser är bäst inte vad andra tycker, och jag läser och tar fakta i första hand och jämför innan ett köp.

Det är givetvis en åsikt jag respekterar, och en mycket vettigare sådan än fanboys. Jag ser mig varken som fanboy för någonting annat alls, jag köper det jag tycker passar mig (jag har en mac som bärbar, men bygger också stationära datorer själv, kommer aldrig köpa en stationär mac). Jag har en iPhone 4, helt enkelt för att den passade mig bäst när jag köpte, nästa gång kan det mycket väl bli en Android-telefon beroende på hur marknaden ser ut då. Jag misstänker att du tänker i liknande banor.

Det jag riktade mig mot i mitt inlägg är den typen av människor som förpestar trådarna med att skriva "JA HATAR APPLE, IPAD ÄR SÄÄÄÄMST", ett helt oprovocerat ochobegrundat uttalande på väldigt barnslig nivå. Jag använder inte alla märken, men jag uttrycker inte heller att jag "hatar" ett annat märke, för det är så oerhört korkat. Jag vet inte vad sådana människor försöker uppnå med sina inlägg mer än att framstå som småbarn.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Det är givetvis en åsikt jag respekterar, och en mycket vettigare sådan än fanboys. Jag ser mig varken som fanboy för någonting annat alls, jag köper det jag tycker passar mig (jag har en mac som bärbar, men bygger också stationära datorer själv, kommer aldrig köpa en stationär mac). Jag har en iPhone 4, helt enkelt för att den passade mig bäst när jag köpte, nästa gång kan det mycket väl bli en Android-telefon beroende på hur marknaden ser ut då. Jag misstänker att du tänker i liknande banor.

Det jag riktade mig mot i mitt inlägg är den typen av människor som förpestar trådarna med att skriva "JA HATAR APPLE, IPAD ÄR SÄÄÄÄMST", ett helt oprovocerat ochobegrundat uttalande på väldigt barnslig nivå. Jag använder inte alla märken, men jag uttrycker inte heller att jag "hatar" ett annat märke, för det är så oerhört korkat. Jag vet inte vad sådana människor försöker uppnå med sina inlägg mer än att framstå som småbarn.

Håller fullständigt med och jag känner likadant, det är samma gällande nvidia vs ati fanboyismen. Jag anser att man köper det man själv tycker är bäst och passar en själv, skönt att det finns andra som känner likadant

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Du ser det hela väldigt ensidigt tycker jag. Antar att du mest läser om problemen och inte använder prylarna i praktiken? Det finns skitmånga som är glada för sin iPhone 4 trots det där fåniga med antennen (vilket jag fullständigt håller med om är dåligt). Det finns en massa MacBook Pro vars Nvidiakretsar inte överhettas (vi har köpt en hel drös på jobbet och folk är jätteglada och säger att de funkar kanon/är snabba).

Tycker fortfarande att helhetsintrycket är att Apple gör prylar av god kvalité både hård- och mjukvarumässigt.
Sen kan det självklart bli bättre och det man verkligen kan kritisera tycker jag är när det är missar i mjukvaran vilket det ju är ibland. Det tycker jag borde vara än mer ovanligt med tanke på att Apple ligger bakom både hård- och mjukvara.

Ja det finns dom som är nöjda, jag sitter själv på en IPhone 3G och har tänkt köpa en vit IPhone 4, om dom nu kommer, sen har jag pillat rätt mycket på IPad och IPods mm, macbooks har jag väldigt lite erfarenhet av så visst jag är ingen mactaliban direkt.

Men fortfarande, så är det flera lanseringar av Apple som är kantade av problem, vi har även Imac skärmarna som krånglade för ett tag sen, och även om ma inet har stött på problemen själv, så gör det ett intrycka at slarv, vilket sänker kvalitetskänslan för mig iaf. ÄVEN om det inte är något jag råkat ut för.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Frågan är ju bara vad det skulle kosta med ett abonnemang?

Jag hade nog bara köpt den och troligtvis aldrig satt ett SIM kort i den,, använder inte äns internet på min telefon:P hade bara varit WiFi för min del .

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Apple har för tillfället övertag på nästan alla fronter vad det gäller tablets.
Hårdvarumässigt har de dubbla ARM Cortex A9 processorer, samma som Tegra2, men de har 64-bitars LPDDR2 primärminne istället för Tegra2s hälften så breda 32-bitars kanal. Detta påverkar både CPU och GPU prestanda, i synnerhet när bägge enheterna är ute och konkurrerar om minnesbussen. GPUn är upp till fyra gånger kraftfullare, men det är inte så rättframt att sätta en siffra på skillnaden eftersom de har olika arkitekturer. Men dubbla minnesbandbredden i kombination med PowerVRs minneseffektivitet gör att den reella hastighetsfördelen för iPad2s A5 i alla fall normalt borde vara mer än en faktor två.
Till hårdvarufördelarna får väl också räknas unibody-uppbyggnaden i aluminium, IPS-skärmarna med tunt gorillaglass från Corning, marknadens bästa kapacitiva multitouchyta, och batterikvaliteten (ger låg vikt och lång livslängd).
Sedan finns ju fördelen av en uppsjö av specifika tillbehör till Apples produkter från tredjepartstillverkare. Köper man en platta från någon annan tillverkare kan man nog inte räkna med att hitta så mycket på hyllorna som är skräddarsytt för just den.

Mjukvarumässigt har man i Apples produkt fördelen att hårdvara och mjukvara kommer från samma tillverkare, och man slipper eländet med att hårvaruleverantörerna inte uppdaterar sina plattformar. Exemplet från Androidmobilerna förskräcker. Det finns ingenting som indikerar att våra kära mobiltillverkare tänker bättra sig på den punkten, så - hur länge kommer till exempel Xoomen att stödjas? Hur snabbt? (Motorola har skurit ner sina beställningar och har inga ordrar alls inne från Juni. Säljer den för dåligt? Kommer en uppföljare? Lägger de ner tablets? Och detta innan den ens finns att köpa här i Sverige.) En del av problemet ligger i plattformens fördel, eftersom hårdvaru tillverkarna kan göra hur sunkiga och hur exklusiva modeller som helst, och sedan lägga på Googles Android och sälja. Men de styr inte mjukvaruplattformen (eller verkar ens bry sig om den), och Googles affärsmodell går ut på att sälja annonser på Androidplattformen, hela OSet är ad-ware. Kvalitet i användarupplevelsen är inte affärsidén.
Apple har valt att implementera ett resurssnålt OS, som är strikt vad gäller minnesanvändande och CPU-krav från applikationer som inte ligger i förgrunden. Detta för att försöka garantera förutsägbarhet i responstider, såväl för appar som för OS-funktioner. Det har fördelar på en plattform som inte kan uppgraderas vare sig med snabbare CPUer eller mer arbetsminne. Android är släpphäntare i sin hantering, men därmed också mer resurskrävande i liknande scenarier, och potentiellt mycket mer resurskrävande om användaren faktiskt försöker utnyttja flexibiliteten, fortfarande utan att man kan förstärka sin hårdvara för att klara trycket.... Man kan uttrycka det som att Apple ställer högre krav på utvecklarna, till förmån för användarna. Och det intressanta är att utvecklarna faktiskt accepterar ramarna och jobbar inom dem. Naturligtvis har Apples App Store med saken att göra, en marknadsplats för mjukvara som funkar bra i synnerhet för mindre utvecklare eftersom Apple sköter publicering och distribution. Apple har ett försprång i tid, vilket förklarar en del av deras övertag i tablet-mjukvara, men också att användarna köper en del och inte bara laddar ner gratisprogram. Det finns långt fler applikationer till iPaden, och på grund av tid och köpstyrka finns det också ett växande kvalitetsutbud.

Androidplattorna känns som om mobiltelefontillverkarna försöker sälja Lidl fryspizza till restaurangens finpizza pris.
"Pizza som pizza, va?" Plastigare uppbyggnad och sämre produktkvalitet i detaljerna, generiskt OS som fortfarande är buggigt och inte har alla features fungerande, och med sämre applikationsstöd. Och som lök på laxen med både sämre hårdvaruprestanda och pris/prestanda vilket annars alltid brukar vara de generiska producenternas hela affärsidé.
Det håller inte.
Framtiden är alltid svår att sia om, men 2011 kommer knappast att vara året då Androidplattorna tar över. Apple vill inte täcka alla nischer, men för närvarande är det oklart vem Androidplattorna faktiskt riktar sig till. De verkar vilja göra samma sak för samma människor som Apple, men sämre. Det skulle nog vara en fördel om producenterna av Androidplattor dels samarbetade mycket mer om plattformens riktning, och dels hade någon form av gemensam idé om hur de ska tackla, och utveckla och bredda marknaden. Men att konkurrerande generiska hårdvarutillverkare skulle göra det? Fan trot.

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

skulle vilja säga att Tegra 2 mer än utmanar ipad,, den total krossar den.
Dock har de lika mycket med operativsystemet att göra då android är rejält mycket bättre i surfplatta.

Jasså?

Jag är själv en Androidanvändare. Jag gillar Android för dess öppenhet. Men användargränssnittet är fortfarande dålig i Android. Med kraftfull hårdvara och Honeycomb som ska ha stöd för ett hårdvaruaccelererat användargränssnitt presterar Honeycomb fortfarande sämre än första Ipad då den laggar till då och då. Det känns som ett skämt.

http://www.youtube.com/watch?v=AvRXg5LQh3Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannisson:

Finns en redan släppt platta till just detta, den klarar 13 timmar kontinuerligt användande och 10 dagar standby, den har en tryckkänslig display på 256 punkter, som en wacoom ritplatta. Visst den har wifi, och det går att surfa på den men inte tänkt primärt. först och främst som ett anteckningsblock, där man kan rita, och skriva allt man kan tänka sig. kamera för att fota och göra anteckningar på bilden, går även att spela in ljud... och den är en e-reeder

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=IrZFXz2AcdRvL7L6

Pris, tja inte släppt i europa än men går att köpa på ex ebay för 1300:- med frakt...

Enligt mig rätt sorts platta.

Ser mycket trevlig ut, dock lite för liten för min smak, runt 10 tum tycker jag känns som ett minimum om man vill läsa pdf:er bekvämt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Xattwyn:

Såg det nu >.< Men vill fortfarande ha en mer kvadratisk skärm av någon anledning, likt 4:3 widescreen känns inte rätt för att surfa på

Men vänder man inte surfplattan på höjden när man surfar ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Men vänder man inte surfplattan på höjden när man surfar ändå?

Njaa... på min Tegra 2 (POV Mobii) 10" widescreen så är de grymt obekvämt att surfa på höjden av den enkla anledning att de webläsare jag testat skalar allt för smått - vill ju inte hålla på att zooma. - Dels är de skönare o hålla/skriva på bredden..

Men handen på hjärtat hade jag nog föredrat ett mer fyrkantigt format...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Måtten och vikten på Samsungs 10.1 stämmer inte, de gjorde nyligen om den så att den är 0.01 tum tunnare än iPad 2. Det står i engadet arkiteln som länkades i artikeln. (http://www.engadget.com/2011/03/22/samsung-galaxy-tab-8-9-and...)

Edit: Oops, 0.1 tum ska vara 0.01

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Måtten och vikten på Samsungs 10.1 stämmer inte, de gjorde nyligen om den så att den är 0.1 tum tunnare än iPad 2. Det står i engadet arkiteln som länkades i artikeln. (http://www.engadget.com/2011/03/22/samsung-galaxy-tab-8-9-and...)

Nja, nu ska vi inte överdriva här. Den är 0.01 tum tunnare, dvs 0.254 mm tunnare. Stor skillnad!

Permalänk
Medlem

Jag måste ge Sweclockers en mindre brasklapp. Varför inte skriva upp det för mig bland det viktigaste av all på en tablet, ram minne. 512 MB i min Galaxy S räcker med nöd och näppe till (den stänger friskt ner appar om man är en flitig användare) och att surfa på en dator med 512MB ram är bland det slöaste man kan göra även om man sitter med en 8 core cpu. Personligen kräver jag _minst_ 1GB ram, utan det inget köp.

En tablet i 4:3 format? Nä men huga. Kan inte tänka mig sämre format än kanske 1:1 då.
För att läsa böcker bör man ha nära A4 för att det skall vara trevligt, dvs som 1132x800 men med 1280x800 har man plats med en rad ikoner för att byta sida mm. Så 16x10 är ett passande format även för böcker/tidningar.
För att se på film 16:9 men 16:10 går ju bra.
Persoligen för att surfa så avlång det bara går så länge bredden är minst 768, då de flesta sidor är anpassade för en minsta bredd för 1024x768, att surfa i portrait är ju helt underbart (sitter på 24" i 1200x1920), man slipper scrolla som en tok.
För att spela 16:10

Dvs en tablet i kvadrat vore det sämsta man kan skapa. Nä ge mig en i 16:10 för det är den ultimata varianten.

Så för mig så får jag vänta ett tag till för mina krav på en tablet är följande:
runt 10" 16x10 i 1280x800, eller ev 12" 16x10 i 1920x1200
minst 1GB ram, helst 2GB och gärna 4GB (har ju 4GB i min media/surf dator i dagsläget som är lämpligt, jojo win7 äter en del...)
minst 16GB lagring samt SD (gillar skarp att ha både och på min Galaxy S)
Kapasitiv skärm (ingen förbannade penna tack)
minst dual core cpu, en Tegra 3 vore najs... (skall klara 720p, eller 1080p vid större skärm, i mkv utan problem)
Lång batteritid, byter gärna lite (rimligt) mer vikt och tjockare mot länge tid. Utbytbart batteri ett krav.
HDMI/USB (minst 1 och helst 2 eller flera host och 1 slave)/WiFi/3G/GPS (helst IR också styra TVn mm)
Vanilla Android (inget eget tjafs som man måste jobba för att bli av med), och rootbar naturligtvis...

Jag vill inte ha en smartphone med större skärm, jag vill ha en dator i mini format.
För en tablet som denna skulle helt ersätta min media/surf dator (mini-itx). Samt ge mig en ebook läsare mfl användningsområden.
Men det är ju inga orimliga krav, så det lär ju dyka upp någon under året (mot slutet iaf), så jag kommer vänta lugnt.

Med en tablet som är som en större smartphone är jag inte villig att lägga mer än 1000-1500:- (för att använda som ebook läsare iaf) men för en som kan allt ovan runt 5000-8000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Jag måste ge Sweclockers en mindre brasklapp. Varför inte skriva upp det för mig bland det viktigaste av all på en tablet, ram minne. 512 MB i min Galaxy S räcker med nöd och näppe till (den stänger friskt ner appar om man är en flitig användare) och att surfa på en dator med 512MB ram är bland det slöaste man kan göra även om man sitter med en 8 core cpu. Personligen kräver jag _minst_ 1GB ram, utan det inget köp.

På maskiner som hanterar minne som vilken persondator som helst är naturligtvis mängden RAM kritiskt. (Beroende på individens användningsmönster, naturligtvis.) Det är inte en slump att varken Apple eller Microsoft har valt att låta applikationer använda samma modell för multitasking och minneshantering som deras kernels använder sig av. Så olika OS har radikalt olika minnesbehov. Android har ju dessutom att applikationer kör i robust men resursätande ("dalvik") JVM miljö. Förutom de som numera inte gör det. Suck.

Olika OS leverantörer har gjort olika val, med fördelar och nackdelar. Men man skall vara medveten om de kompromisser som det innebär, och att man inte kan jämföra t.ex. RAM-minne rakt av mellan plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannisson:

Tack för länken, intressant att se.
ASUS verkar vara den enda som tänker lite kreativt, de har ju också presenterat den där lösningen med en platta som dockar in i ett tangentbord och blir en netbook. Snyggt.

Annars är det väl just där jag känner mig besviken på Androidplattformen så här långt.
Google låter ju hårdvarutillverkarna använda Android gratis för deras affärsidé går ut på att dra in pengar på annonser. Och hårdvarutillverkarna får en likställd spelplan vad gäller OS, och kan differentiera sina produkter på vanligt sätt, situationen är ju precis som med laptops som har prislappar från 3000-20000 och stor bredd på storlekar och målgrupper. Man slipper bara Microsoftskatten och x86-påslaget. Borde ju funka.

Men - var fan är produktdifferentieringen?

Var är de riktigt billiga plattorna?
Prestigeplattorna med OLED och magnesium?
De med extra mycket minne för de som älskar att ha tonvis med gunk körande samtidigt?
Plattorna med e-ink skärmar och batterilivslängd som räknas i dygn?
Plattorna med riktigt stora skärmar som riktar sig DJs och soffsurfare?
Plattorna med wide-screen skärmar och en snygg, bra inbyggd app som spelar upp trådlöst streamad film till soffa eller säng?
OSV

Varför försöker alla tillverkarna tillverka samma platta som Apple fast sämre? Apple har förspånget i tid, i produktionsvolym, i integration av hårdvara och mjukvara. Varför inte ta vara på Androidplattformens flexibilitet och rikta in sig på andra nischer eller målgrupper än just iPads? Bristen på kreativitet är beklämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Olika OS leverantörer har gjort olika val, med fördelar och nackdelar. Men man skall vara medveten om de kompromisser som det innebär, och att man inte kan jämföra t.ex. RAM-minne rakt av mellan plattformar.

Nä, men mängden är likförbannat otroligt viktigt. Lite som att sälja en Ferrari utan att tala om att bensintanken är 1 liter stor. Visst det är stor skillnad på hur stor tanken behöver vara för en Ferrari och en gräsklippare men likväl viktigt.

Och kör man en webbläsare på Windows 7 eller Android eller iOS så är operativsystemet ganska oviktigt. Det behövs massa ram för att cacha alla sidor/bilder mm oavsätt system. Och man kan visst jämföra mellan olika system, man behöver dock kanske förstå att Windows 7 slukar 1GB bara för att starta upp, medans Android i sig kanske bara behöver 128MB (naturligtvis beroende lite på vad man räknar in i OSet).

Som ex. Min Chome har nu slukat över 1GB ram på futtiga 14 flikar (jo jag brukar ha upp emot 50 när jag håller på med många saker samtidigt). Så har man 512MB ram totalt så kan jag direkt se att en så kallad surfplatta fungerar sämre att surfa på än min sketet billiga dator (runt 1500:- att bygga idag).

Visst lite som att jämföra päron och äpplen, men ändå. Minne är ju tokbilligt i dagsläget. Lite som att köra en Ferrari med vanliga stålfälgar, man sparar i % otroligt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Nä, men mängden är likförbannat otroligt viktigt. Lite som att sälja en Ferrari utan att tala om att bensintanken är 1 liter stor. Visst det är stor skillnad på hur stor tanken behöver vara för en Ferrari och en gräsklippare men likväl viktigt.

Och kör man en webbläsare på Windows 7 eller Android eller iOS så är operativsystemet ganska oviktigt. Det behövs massa ram för att cacha alla sidor/bilder mm oavsätt system. Och man kan visst jämföra mellan olika system, man behöver dock kanske förstå att Windows 7 slukar 1GB bara för att starta upp, medans Android i sig kanske bara behöver 128MB (naturligtvis beroende lite på vad man räknar in i OSet).

Som ex. Min Chome har nu slukat över 1GB ram på futtiga 14 flikar (jo jag brukar ha upp emot 50 när jag håller på med många saker samtidigt). Så har man 512MB ram totalt så kan jag direkt se att en så kallad surfplatta fungerar sämre att surfa på än min sketet billiga dator (runt 1500:- att bygga idag).

Visst lite som att jämföra päron och äpplen, men ändå. Minne är ju tokbilligt i dagsläget. Lite som att köra en Ferrari med vanliga stålfälgar, man sparar i % otroligt lite.

Sant nog, web-browsers är nog det stora problemet vad det gäller minnesåtgång på plattor och telefoner.
Kruxet är att vi inte kan expandera minnet på plattorna, och att minnet oftast sitter stackat ovanpå SoCen, och inte på en PCB (där man i princip hade kunna löda på väldigt många minneskretsar). Minne som integreras i samma kapsel som SoCen består i dag av antingen ett eller två minneschip. Samsung har i december meddelat att de har börjat tillverka LPDDR2 minne med 4Gb/chip på 30nm litografi, och kommer alltså att kunna (kan?) leverera minnen med max 0,5GB (ett chip, enkel kanal (=32-bitar)) eller 1GB med två stackade minneschip, för inbyggnad. De har sagt att de kan tänka sig att stacka fyra chip om efterfrågan finns.

Så vi kan kanske hoppas på 2GB minne i framtiden, men i det närmaste perspektivet är nog 1GB max om man har minnet i samma kapsel som SoCen, och det vill man gärna av flera skäl. Att hushålla med minnet är högprioriterat för den här typen av produkter - de kommer aldrig att ha någon flexibilitet eller kunna expandera från vad de ursprungligen levererats med.

Permalänk
Medlem

Yeah, but they have to start with any solution to get more ram in them, because otherwise tablets like this will take over:
http://www.umpcportal.com/2011/02/viewpad-10-appears-with-n55...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Yeah, but they have to start with any solution to get more ram in them, because otherwise tablets like this will take over:
http://www.umpcportal.com/2011/02/viewpad-10-appears-with-n55...

Man kan lägga minnet på PCBn, det kommer bara att kosta mer pengar/effekt.
Men annars är det väl bra att det kommer alternativ. Personligen är jag inte så intresserad av desktop OS på tablets, därför att bakåtkompatibilitet inte är så viktigt om man ändå knappt kan använda applikationerna med touchinterface. Och windows tablets har funnits ett tag och sålt som isglass vid nordpolen, men å andra sidan kan det ju ändra sig om nu tablets rent allmänt uppmärksammas, och folk börjar se poänger med små lätta datorer utan rörliga delar.

Marknaden är långt ifrån mogen, det finns ett jätteutrymme att ge folk alternativ och se vad som faktiskt uppskattas och används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

är faktiskt surfplattor så intressanta att alla måste börja tillverka dem? själv ser jag absolut noll användning av en surfplatta och anser att de är på tok för dyra för det lilla man kan göra med dem.

Läs t ex detta:
http://jpteti.com/post/4072771125/the-ipad-is-99-more-open-th...

Citat:

"Well, my grandpa was going to get me a laptop for my graduation gift, but we couldn’t find the one I wanted and my mom said “maybe you should look into that iPad thing” and it’s the same price and it does more."

This is the key to the iPad that nobody has figured out. The iPad does everything that a regular computer user does. Facebook. YouTube. Email. Web browsing. It does all this out of the box. /.../ The iPad only does less than a regular computer to us geeks. To everyone else, it does more.

Permalänk
Medlem

Äh men nu är du väl löjlig, gör allt en dator gör? pfffffffff, du kan surfa, och det är inte bekvämt nånstans. sånt därnt skit köper man endast för att man har överskott av pengar och måst impulsköpa skit.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Installerade just Real Racing 2 HD på iPad 2, fan va snyggt det är med AA och allt! Flyter på utan minsta hack. Skall bli intressant att testa den kopplad till tvn. Känns som ps3 kommet få stå och samla damm ett tag framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Installerade just Real Racing 2 HD på iPad 2, fan va snyggt det är med AA och allt! Flyter på utan minsta hack. Skall bli intressant att testa den kopplad till tvn. Känns som ps3 kommet få stå och samla damm ett tag framöver

Har du redan få tag på en?... men.. fusk....

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Har du redan få tag på en?... men.. fusk....

Jag hade väldigt flyt. Tog en sväng in till stan (Stockholm) efter jobbet med då var det långa köer så tänkte skita i det. Hade dock lite andra ärenden och när jag var klar med dom och skulle åka hem gick jag förbi macoteket på Kungsgatan och då var all kö borta. Trodde såklart att de hade sålt slut på sina men tänkte att det var värt att kolla allafall. Men de hade fortfarande kvar precis den modellen jag var ute efter, svart 32gb wifi, så det blev ett köp allafall

Känns som det var väldigt olika fördelat mellan butikerna, var förbi en onoff och där hade de satt upp en skylt med lagerstatus för de olika modellerna. De hade fått in totalt 4 eller om det var 5 av den modellen jag ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag hade väldigt flyt. Tog en sväng in till stan (Stockholm) efter jobbet med då var det långa köer så tänkte skita i det. Hade dock lite andra ärenden och när jag var klar med dom och skulle åka hem gick jag förbi macoteket på Kungsgatan och då var all kö borta. Trodde såklart att de hade sålt slut på sina men tänkte att det var värt att kolla allafall. Men de hade fortfarande kvar precis den modellen jag var ute efter, svart 32gb wifi, så det blev ett köp allafall

Känns som det var väldigt olika fördelat mellan butikerna, var förbi en onoff och där hade de satt upp en skylt med lagerstatus för de olika modellerna. De hade fått in totalt 4 eller om det var 5 av den modellen jag ville ha.

Typiskt! Vill ha tag på svarta 16gb wifi modellen.. var dock inte det lättaste. Verkar som jag får vänta tills nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Äh men nu är du väl löjlig, gör allt en dator gör? pfffffffff

Jag får känslan av att du inte läste artikeln. Poängen är att vanliga datorer är för komplicerade för väldigt många användare, så dessa användare lyckas faktiskt göra mer saker på en tablet. Därav det fascinerande citatet från någon som tycker att en iPad gör allt en laptop gör, och mer därtill. För den användaren så är datorer förmodligen till för att surfa, chatta, kanske spela något spel eller skriva någon text ibland, och med en iPad kan man göra allt det och mer, och med ett användargränssnitt som är enklare.

Någon som inte har den blekaste aning om hur man installerar och konfigurerar program på en PC kan lyckas göra motsvarande sak på en iPad. Någon som aldrig kan komma ihåg var filerna de sparat hamnar eller inte har den blekaste aning om skillnaden mellan olika filformat eller filtyper slipper allt sånt på en iPad. Det finns t o m de som tycker att möss är hopplöst svåra att använda.

Det är inte det att en iPad bokstavligen kan göra mer än en vanlig dator, det är det att vanliga datorer har en mycket högre inlärningströskel, så många användare lyckas göra mer med en iPad än de lyckas med en vanlig dator.

Permalänk
Medlem

Att säga att android är bättre är riktigt insnöat! Hur syncar jag min android platta med min Mac och min iPhone på ett smidigt sätt?

Eller ska man utgå ifrån att "alla" använder Linux/Win och har en android lur?

Alla har olika system och olika användnings områden, så iPad är helt klart det absolut bästa alternativet för mig.

Och att iOS har bättre API och dokumentation är ju inte helt fel

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Så för mig så får jag vänta ett tag till för mina krav på en tablet är följande:
runt 10" 16x10 i 1280x800, eller ev 12" 16x10 i 1920x1200
minst 1GB ram, helst 2GB och gärna 4GB (har ju 4GB i min media/surf dator i dagsläget som är lämpligt, jojo win7 äter en del...)
minst 16GB lagring samt SD (gillar skarp att ha både och på min Galaxy S)
Kapasitiv skärm (ingen förbannade penna tack)
minst dual core cpu, en Tegra 3 vore najs... (skall klara 720p, eller 1080p vid större skärm, i mkv utan problem)
Lång batteritid, byter gärna lite (rimligt) mer vikt och tjockare mot länge tid. Utbytbart batteri ett krav.
HDMI/USB (minst 1 och helst 2 eller flera host och 1 slave)/WiFi/3G/GPS (helst IR också styra TVn mm)
Vanilla Android (inget eget tjafs som man måste jobba för att bli av med), och rootbar naturligtvis...

Hoppsan. kom visst en nyhet med en platta som motsvarar mina minsta krav (om den bara haft 2GB ram *drömma*):
http://www.sweclockers.com/nyhet/13711-asus-eee-pad-transform...

Och att det blev Asus som först kom med en vettig platta förvånar mig inte alls (kört med så gott som bara Asus moderkort sedan urminnes tider typ 90-talet).

Tangetbord och touthpad gör den direkt till ett (mobilt) alternativ för en media dator (man kan ju lämna dockan om man tar den med sig hemifrån). Attsingen oxå, jag som tänkte jag skulle klara mig från att köpa en platta fören till hösten. Dags att spana i plånboken och se vad som blev över efter mitt speldator inköp...

Bara VLC och/eller XMBC blir klart till Android så är den en perfekt mobil media center. Tänk att ligga på stranden och spana på senaste House MD i 720p
Och bara Firefox (eller någon annan) får till sin Android version så den blir ett bra alternativ till win/unix varianten så har man den perfekta surfdatorn oxå. Sedan kan man säga adjö till windows (linux stulade som bara den med mitt mini itx kort) på mediadatorn (bara speldatorn kvar då, men där finns ju inget alternativ i sikte).