Permalänk
Medlem

Fläktbyte stock AMD kylare

Guten tag ,,,

HAr en fråga angående en Medföljande processor fläkt till min Phenom II 955BE 3,2Ghz.

Alla vet hur dom väsnas, så jag undrar om det går att byta ut själva fläktdelen och behålla kylflänsen,
hur stor fläkt ska jag kika efter då?

MVh\\ Okunnig inom området
KenZo

Permalänk
Medlem

Tror inte det. Men det värt att köpa en ny cpu kylare. Bara coolermasters billigaste för 169 gör stor skillnad.

http://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem

hej jag har också en 955 och dom stock kylarna låter nått så sjukt och du kan bara byta fläkten jag skulle chansa på en 80 eller 92 mm fläkt testa mät:)

Permalänk
Medlem

den coolermaster verkar vara jobbig att montera,,,??

ska kika närmare på 80 > 92 mm fläkt,,

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om jag är ute o cyklar, men är det såhär man mäter en fläkt ,,

då är alltså min 70mm ???

Permalänk
Medlem

stämmer ovanstående inlägg??

Permalänk
Medlem

Det där ser ut att vara gamla CPU-kylaren till 955:an. Och ja, det är så man mäter fläktar. Men varför hålla på och byta fläkt? Det är inte BARA fläkten, och kvalitén på den som avgör hur mycket den låter. Fysiska lagar har en del med det att göra också. En 7 centimetersfläkt kommer alltid att låta mycket eftersom den måste rotera väldigt snabbt för att flytta tillräckligt med luft. Och den där kylflänsmojängen är bara precis nog stor för att vara till någon nytta alls.

Annars går det ju att ghettomodda också. Alltså buntbanda (kattstrypare) fast eller tejpa (silvertejp används med all säkerhet av NASA) dit en större fläkt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770