Permalänk
Medlem

Kylning till varm 965BE

Hej, behöver lite hjälp med val av kylning.

Har i skrivande stund en Phenom 965BE som blir lite för varm, alldeles för varm för att vara ärlig. Den sitter i ett Fractal Design Define R3 och har egentligen tittat på 2 lösningar.

CoolIT ECO A.L.C. ca 470 kr
Corsair A70 ca 370 kr

Enda nackdelen med Corsair A70, som verkar kyla bäst av de två, är att den bara kan monteras uppåt. Jag undrar om det har någon betydelse för luftflödet? Den kommer ju täcka det mesta av ytan mellan grafikkortet och uppåt. Chassit har i och för sig två 140mm platser ovantill som kanske kan användas, om det nu kan utnyttjas med en gigantisk A70 undertill. Sedan har jag inte dessa fläktar nu och två sådana kostar ca 200kr till.

Välkomnar alla kommentarer eller förslag på hur jag kan lösa detta på bästa sätt.
/kriggus

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Avstängd

h70 är inte speciellt prisvärd. däremot är antec h20 620 prisvärd som vattenkylning.
så ifall du vill ha prisvärd vattenkylning så skall du satsa på 620 och en sythe gentle tycoon fläkt(den som följer med är inget som jag rekommenderar att man använder). 620 finns att köpa från inet och webhallen för 499kr. inet har den inte i lager annars hade jag nästan köpt en.

hyper 212+ skall vara prisvärd som luftkylare, dock skall standardfläktarna vara lite högljudda.

Permalänk
Skrivet av anjora:

h70 är inte speciellt prisvärd. däremot är antec h20 620 prisvärd som vattenkylning.
så ifall du vill ha prisvärd vattenkylning så skall du satsa på 620 och en sythe gentle tycoon fläkt(den som följer med är inget som jag rekommenderar att man använder). 620 finns att köpa från inet och webhallen för 499kr. inet har den inte i lager annars hade jag nästan köpt en.

hyper 212+ skall vara prisvärd som luftkylare, dock skall standardfläktarna vara lite högljudda.

TS frågade om A70, inte H70.

---------------

Jag skulle rekommenderat CoolerMaster Hypter 212+ som Anjora också nämner.
Kyler riktigt bra för den prislappen. ~250

Standardkylaren till 955/965 etc är allmänt kass, kyler dåligt samt låter som ett mindre jetplan.

Släng i ett par extra fläktar i lådan så du får bra luftflöde över alla komponenter.
//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Hur mycket fläktar har du i chassit? Har du bara stock så sätt i lite fler
Typ två top, en till fram och en på sidpanelen.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Hyper 212+ eller AC Freezer 13 Pro

båda går loss för under 300kr, lagom låg ljudnivå (inte knäpptysta men mycket bättre än stock) och ger låga temperaturer

Permalänk
Medlem

Hyper 212 plus ser intressant ut, blir nog en sådan. Den är lite sämre än A70 men billigare å andra sidan. Den går dessutom att montera åt vilket håll man vill och kommer nog upp i samma nivå som A70 om man sätter på en till fläkt (A70 har ju två st).

Sitter för närvarande med en AC Freezer 7 Pro och totalt 4 120mm i chassit.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Blir en Hyper 212 Plus, men vad ska man välja för fläktar till den? Den som följer med ska ju inte vara så jättebra. Har tittat på denna:

http://www.dustinhome.se/pd_5010464736.aspx?

Kostar bara 35kr med student-rabatt och är PWM, de går alltså att koppla till 4pin cpu-kontakten för fläktstyrning. Frågan är om de är bättre än den som följer med? Vill gärna ha tips på någon bra men billig kylpasta också.

tack på förhand

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Blir en Hyper 212 Plus, men vad ska man välja för fläktar till den? Den som följer med ska ju inte vara så jättebra. Har tittat på denna:

http://www.dustinhome.se/pd_5010464736.aspx?

Kostar bara 35kr med student-rabatt och är PWM, de går alltså att koppla till 4pin cpu-kontakten för fläktstyrning. Frågan är om de är bättre än den som följer med? Vill gärna ha tips på någon bra men billig kylpasta också.

tack på förhand

de fläktarna ser bra ut!
jag ska köpa detta när jag har pengar, ta bort grafikkortskylaren så har du ett bra paket!:)

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

det följer annars med kylpasta med 212:an, så du behöver inte köpa någon extra om det inte e så att den som följer med är sämre och du vill ha en bra.

har precis köp en 212 och ska installera den snart!
(någon som har en bra installations guide?, snabb fråga också på am3 så sitter det ju som plast fäste för stockfläkten, när man ska ta bord fästet är det bara att skruva loss det?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

det följer annars med kylpasta med 212:an, så du behöver inte köpa någon extra om det inte e så att den som följer med är sämre och du vill ha en bra.

har precis köp en 212 och ska installera den snart!
(någon som har en bra installations guide?, snabb fråga också på am3 så sitter det ju som plast fäste för stockfläkten, när man ska ta bord fästet är det bara att skruva loss det?)

Ja det är bara att skruva bort. Har en själv sedan så sätter du på dom nya fästena och och använder det speciella verktyget för att skruva fast fästet på baksidan av moderkortet. Tänk på att det kan vara lite krånligt att göra det själv, men det fungerar om du har tålmod. Jag gjorde det själv, efter att du har satt på fästet så hittar du rätt läge till saken som sitter på kylaren (visste inte hur jag skulle beskriva det). Man kommer på hur det ska vara om man bara använder hjärncellerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Ja det är bara att skruva bort. Har en själv sedan så sätter du på dom nya fästena och och använder det speciella verktyget för att skruva fast fästet på baksidan av moderkortet. Tänk på att det kan vara lite krånligt att göra det själv, men det fungerar om du har tålmod. Jag gjorde det själv, efter att du har satt på fästet så hittar du rätt läge till saken som sitter på kylaren (visste inte hur jag skulle beskriva det). Man kommer på hur det ska vara om man bara använder hjärncellerna

ok, tack så mycket
blir kanske imorgon man gör ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

det följer annars med kylpasta med 212:an, så du behöver inte köpa någon extra om det inte e så att den som följer med är sämre och du vill ha en bra.

har precis köp en 212 och ska installera den snart!
(någon som har en bra installations guide?, snabb fråga också på am3 så sitter det ju som plast fäste för stockfläkten, när man ska ta bord fästet är det bara att skruva loss det?)

Jo men jag tänkte montera min AC Freezer 7 Pro i en annan energisnålare dator, den borde iaf duga till en c2d. Så jag behöver kylpasta såvida inte den som kommer med 212:an räcker till båda. Och här är en guide jag hittat medan jag googlat tester förresten:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/air-cooling/21525-cooler...

Skrivet av BabbeN:

de fläktarna ser bra ut!
jag ska köpa detta när jag har pengar, ta bort grafikkortskylaren så har du ett bra paket!:)

Väldigt likt det jag valt men fungerar F12 Pro fläktarna att montera åt båda hållen? Tänker på cpu-kylarn. Annars borde väl F12 utan Pro vara ganska likvärdiga iaf, hoppas jag.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

en sak jag ser på 212:an är att fläkten som följer med har som gummipluppar som sitter emot kylflänsarna, för att minska vibrationer? men om man köper till extra fläkt och sätter på så finns det inte några pluppar, jag hade tur och fick med 8 stycken liknande med mitt chassi. men det kan vara något att tänka på! vet inte om man jag kan sätta dit fläktar utan gummiplupparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

en sak jag ser på 212:an är att fläkten som följer med har som gummipluppar som sitter emot kylflänsarna, för att minska vibrationer? men om man köper till extra fläkt och sätter på så finns det inte några pluppar, jag hade tur och fick med 8 stycken liknande med mitt chassi. men det kan vara något att tänka på! vet inte om man jag kan sätta dit fläktar utan gummiplupparna.

Varför skulle du inte kunna sätta dit fläkten utan gummiplupparna? Du sa själv att de endast motverkar vibrationer

Jag bytte fläkt på min och skippade gummiplupparna, inga problem alls.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Varför skulle du inte kunna sätta dit fläkten utan gummiplupparna? Du sa själv att de endast motverkar vibrationer

Jag bytte fläkt på min och skippade gummiplupparna, inga problem alls.

ah, ok! bra jag visste inte helt säkert! nu fick vi det avklarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Väldigt likt det jag valt men fungerar F12 Pro fläktarna att montera åt båda hållen? Tänker på cpu-kylarn. Annars borde väl F12 utan Pro vara ganska likvärdiga iaf, hoppas jag.

Faktiskt inte tänkt så långt, haha... Men de passa nog med lite ghetto-mod.. Nej men skämt o sido, är nog bättre att ta "vanliga" fläktar, som de du länkade till på dustin home!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag kör också utan gummi plupparna