Permalänk
Medlem

Kyla AMD X4 9950 med liten budget

ja, ska köpa kylare till CPUn, en AMD Phenom X4 9950 BE.
Tyst är viktigt.

Dom jag har tittat är ARCTIC COOLING FREEZER 7 och SCYTHE KATANA 3

Den från AC har många goda betyg och ska vara tyst och den från Schythe har däremot inte några betyg alls så gott som, det enda testet har dock bra betyg men schythe ligger mig lite närmare hjärtat och känns som om dom gör bra saker Båda har väl likvärdiga fläktar, 92mm..

Vilken ska man ta eller har någon ett annat tips i samma prisklass? (200sek cirka)

Föresten, CPUn ska ju dra 125w peak, rätt myclet och klarar de billigare av att kyla bra? Vill ju inte att fläkten ska varva när datorn idlar direkt..

Svårt att välja..

Tack på förhand

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock rekommendera denna kylare istället http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... det är en av dom bättre kylare som är billig

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Vad jag vet det bästa i den prisklassen. Riktigt bra är den i alla fall.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

ja, ska köpa kylare till CPUn, en AMD Phenom X4 9950 BE.
Tyst är viktigt.

Dom jag har tittat är ARCTIC COOLING FREEZER 7 och SCYTHE KATANA 3

Den från AC har många goda betyg och ska vara tyst och den från Schythe har däremot inte några betyg alls så gott som, det enda testet har dock bra betyg men schythe ligger mig lite närmare hjärtat och känns som om dom gör bra saker Båda har väl likvärdiga fläktar, 92mm..

Vilken ska man ta eller har någon ett annat tips i samma prisklass? (200sek cirka)

Föresten, CPUn ska ju dra 125w peak, rätt myclet och klarar de billigare av att kyla bra? Vill ju inte att fläkten ska varva när datorn idlar direkt..

Svårt att välja..

Tack på förhand

kör med ac kylaren och den är la ganska tyst sålänge du ej klockar högt. Men det som fästerfast fläkten har för mig spruckit på flera ställen så känns inet som själva fläkten är skitbra kvalitet
Men absolut värd 199kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har var ni snabba Tack för svar

Den kylaren fanns tyvärr inte på Dustin och jag vill helst köpa därifrån då jag har studentrabatt där

Det viktigaste för mig är att den är tyst och klarar av att kyla den oklockad(kommer inte klocka, fråga mig inte varför jag köpte BE.. )

Tanken är att köpa bättre senare, antagligen vattenkylning när ekonomin tillåter men just nu låter CPU fläkten som speedad jetmotor ungefär vid belastning och det ändå efter avdamning och ny kylpasta..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Skrivet av BananaFace:

Har var ni snabba Tack för svar

Den kylaren fanns tyvärr inte på Dustin och jag vill helst köpa därifrån då jag har studentrabatt där

Det viktigaste för mig är att den är tyst och klarar av att kyla den oklockad(kommer inte klocka, fråga mig inte varför jag köpte BE.. )

Tanken är att köpa bättre senare, antagligen vattenkylning när ekonomin tillåter men just nu låter CPU fläkten som speedad jetmotor ungefär vid belastning och det ändå efter avdamning och ny kylpasta..

Hade du inte för mycket kypasta då? ja har stock kylaren och ja ligger på 36 grader i idle och fläkten ligger på 2300 varv och är väldigt tyst

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Blommen-:

Hade du inte för mycket kypasta då? ja har stock kylaren och ja ligger på 36 grader i idle och fläkten ligger på 2300 varv och är väldigt tyst

Det tror jag inte, ett riskorn, som alla andra gånger. Men hur mäter du fläktens rpm? Men min är inte tyst så den börjar väl ge upp eller nått, tänkte inte på det förut men antar den var tystare då..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Blommen-:

Hade du inte för mycket kypasta då? ja har stock kylaren och ja ligger på 36 grader i idle och fläkten ligger på 2300 varv och är väldigt tyst

Är det en 9950 orginalkylare du har? AMD har några olika varianter beroende på processor som också låter olika mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ingen som kan svara på vilken som är bäst av katana 3 eller freezer 7?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Ingen som kan svara på vilken som är bäst av katana 3 eller freezer 7?

Ja enligt dustin så passar katana 3 inte på amd socket så skulle säga att freezer 7 är bättre för dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Den kylaren fanns tyvärr inte på Dustin och jag vill helst köpa därifrån då jag har studentrabatt där

http://www.dustin.se/pd_5010471048.aspx
Vad fanns inte där?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

hade ac7 på min dator... inte så jättemycket att hänga i granen... gick inte riktigt att klocka med...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av BananaFace:

Det tror jag inte, ett riskorn, som alla andra gånger. Men hur mäter du fläktens rpm? Men min är inte tyst så den börjar väl ge upp eller nått, tänkte inte på det förut men antar den var tystare då..

Ja kollar RPM i everest, men ja satte den på max (3300RPM) när ja öveklockade igår, kommer fortfarande aldrig över 50 grader och den är fortfarande tyst. Ligger fortfarande på 39 grader i IDLE.

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja enligt dustin så passar katana 3 inte på amd socket så skulle säga att freezer 7 är bättre för dig.

Fast om man går in på schytes sida så har katana 3 stöd för am2/am3 så jag gissade på att dustin skrivit fel

Skrivet av Bloopy:

Oj, missade den helt, tack

Edit: den fanns inte i lager, kan vara därför jag ratade den när jag valde kylare.

Skrivet av swinto538:

hade ac7 på min dator... inte så jättemycket att hänga i granen... gick inte riktigt att klocka med...

Ok, men gick den tyst då? Ska ju inte klocka så då kanske den duger?

Skrivet av -Blommen-:

Ja kollar RPM i everest, men ja satte den på max (3300RPM) när ja öveklockade igår, kommer fortfarande aldrig över 50 grader och den är fortfarande tyst. Ligger fortfarande på 39 grader i IDLE.

Ok, tack, då ska jag kolla på det

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

AC7 är minimalt bättre än stock, de kontra 212 som klarar av en medel OC så är 212 en klar vinnare.
Inte bara jag utan alla reviews å benchmark som är gjort lovordar 212 just för vad den ger för den lilla pengen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.