Permalänk
Medlem

Rengöra kylpasta CPU

Hejsan!

Jag ska byta kylning på min processor till Hyper 212 (AMD Phenom II), jag har aldrig använt kylpasta förut utan har bara använt den som sitter på själva kylaren.. Nu så ska jag byta till hyper 212 och måste först rengöra kylpastan från processorn. Hur gör man? Aldrig gjort det förut som sagt, vad behöver man för att kunna göra det? Ska jag ta bort processorn från moderkortet eller köra direkt när det är på moderkortet, skulle vara tacksam för ett svar och hur mycket kylpasta ska jag ha och när jag väl har satt dit lite kylpasta ska jag smeta ut det eller låta det smetas ut av värmen och trycket?

Tack på förhand

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

finns FAQar på detta ämne, men kort:

kemiskt ren aceton (t.ex Gripen Röd flaska, finns på ICA)
kaffefilter, tops, papper som inte luddar av sig. Doppa i aceton och gnugga bort

du behöver egentligen inte ta bort processorn ur sockeln, men det blir kanske behagligare att arbeta med. Det går snabbt ändå, jag brukar inte ta ur dem.

förmodligen är det en 212+ du ska köpa? på den har processorn direktkontakt med heatpiesen och kontaktytan är allt utom len. Många hävdar att det då är bäst att lägga två parallela linjer kylpasta längsmed heatpipsen och sedan trycka fast (inte smeta ut). Men jag gjorde som jag alltid brukar, en liten skvätt i mitten och sedan på med kylaren och mina temps är låga och fina

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

finns FAQar på detta ämne, men kort:

kemiskt ren aceton (t.ex Gripen Röd flaska, finns på ICA)
kaffefilter, tops, papper som inte luddar av sig. Doppa i aceton och gnugga bort

du behöver egentligen inte ta bort processorn ur sockeln, men det blir kanske behagligare att arbeta med. Det går snabbt ändå, jag brukar inte ta ur dem.

förmodligen är det en 212+ du ska köpa? på den har processorn direktkontakt med heatpiesen och kontaktytan är allt utom len. Många hävdar att det då är bäst att lägga två parallela linjer kylpasta längsmed heatpipsen och sedan trycka fast (inte smeta ut). Men jag gjorde som jag alltid brukar, en liten skvätt i mitten och sedan på med kylaren och mina temps är låga och fina

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Tack för ett snabbt och bra svar!
Vad ska jag med t.ex kaffefilter, "tops" (vad är det?).. till?

Ja, jag har beställt den så kommer troligtvis få den imorgon. När jag har rengjort ska jag sätta kylpastan på själva kylaren o trycka dit den eller på själva processorn? Enligt länken verkar det som att han kör på kylaren istället kanske fungerar lika bra?

Tack!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

tops är... tops. bomullspinnar. sådanna som folk brukar peta i öronen med (fast man inte ska!). du använder de till att gnugga bort gammal kylpasta från processorn. mikrofiberduk och annat liknande går givetvis också bra jag bara radade upp ett par vanliga hushållsartiklar

länken applicerade på kylaren, själv satta jag en liten klick (som ett okokt riskorn) mitt på processorn. exakt samma kombo också (955 & 212+). Tydligen ska två parallela linjer vara bättre på HDT (heatpipe direct touch - alltså kylare där pipesen har direktkontakt med processorn som 212+) men jag använda standardappliceringen och det fungerade utmärkt. Gör som du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

tops är... tops. bomullspinnar. sådanna som folk brukar peta i öronen med (fast man inte ska!). du använder de till att gnugga bort gammal kylpasta från processorn. mikrofiberduk och annat liknande går givetvis också bra jag bara radade upp ett par vanliga hushållsartiklar

länken applicerade på kylaren, själv satta jag en liten klick (som ett okokt riskorn) mitt på processorn. exakt samma kombo också (955 & 212+). Tydligen ska två parallela linjer vara bättre på HDT (heatpipe direct touch - alltså kylare där pipesen har direktkontakt med processorn som 212+) men jag använda standardappliceringen och det fungerade utmärkt. Gör som du vill

Okej! Låter ganska bra det, nu är jag med matchen hehe ;).. Vad har du för temps 955 BE + 212 Hyper och hur är ljudnivån?

Ja, alltså vill som sagt inte ha för mycket kylpasta så kanske bättre att köra så som du gjorde då jag kanske använder för mycket kylpasta vilket inte heller är bra. Är den medföljande kylpastan bra eller ska jag köpa ett annat?

Tack för att du hjälper mig

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

jag använde Arctic MX-2 eftersom jag hade en tub som var öppnad redan

har ställt ner fläkten till ca 70% och idlar 32*C och loadar 37*C

med fläkten på högsta hastighet är det 30/45 med då låter den också mest i min dator så jag valde att sänka hastigheten lite grand

Permalänk
Hedersmedlem

Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.