Intel lanserar Atom "Oak Trail"

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Atom "Oak Trail"

Nästa generations Intel Atom med utvecklingsnamnet Oak Trail finns nu med i prislistorna. Det innebär att nya datorer kan finnas i butiker inom kort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

en första Oak Trail på Intels prislista är en integrerad plattform med processorn Atom Z670. Klockfrekvensen anges till 1,5 GHz och modellen har en ensam kärna med stöd för Hyperthreading.

Det lät ju inte så imponerande..

Permalänk

20 dollar för nvidia tegra, jag kanske har missat nåt, men är inte det mer värt o satsa på tegra istället för atom?

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximusnick:

20 dollar för nvidia tegra, jag kanske har missat nåt, men är inte det mer värt o satsa på tegra istället för atom?

Tegra är bättre för pengarna, samma gäller för AMD fusion. Dock tycker jag inte tegra är särskiljt imponerande då apples A4 har mycket bättre prestanda. Dock ytterst osäker på strömförbrukningen på dessa chip.

Permalänk

Det har med att tegra är ARM-arkitektur medan atom är x86/x64 vet inte vilket. Då ARM är enklare i sin uppbyggnad är den billigare att tillverka. Dock klarar den inte av allt som atom kan. Lite lätt förklarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flurrijacob:

Det har med att tegra är ARM-arkitektur medan atom är x86/x64 vet inte vilket. Då ARM är enklare i sin uppbyggnad är den billigare att tillverka. Dock klarar den inte av allt som atom kan. Lite lätt förklarat.

x86 är också licensierat vilket höjer priserna (förutom för Intel antar jag då).

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad det ger för möjligheter på ITX-fronten för HTPC framåt sommaren.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

x86 är också licensierat vilket höjer priserna (förutom för Intel antar jag då).

ARM är på inget sätt en fri arkitektur, tillverkare måste licensera kärnorna ifrån ARM Holdings.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Det lät ju inte så imponerande..

Troligtvis för att Oak Trail är ännu energisnålare än "vanliga" Intel Atom. Netbooks som använder sig av Oak Trail kommer med största sannolikhet vara helt fläktfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Ska bli intressant att se vad det ger för möjligheter på ITX-fronten för HTPC framåt sommaren.

Instämmer, ska bli intressant att se vad som händer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

Rätta mig om jag har fel men det kommer nog ta ett tag innan vi får se Tegra 2 i netbooks eftersom det inte finns någon windowsversion som stöjder ARM (förutom Windows mobile).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Rätta mig om jag har fel men det kommer nog ta ett tag innan vi får se Tegra 2 i netbooks eftersom det inte finns någon windowsversion som stöjder ARM (förutom Windows mobile).

Vem har sagt att de måste köra Windows? Många kör nog hellre Linux på en netbook. Kommer väl även de som kör Android eller kanske Chrome OS.

Permalänk

"Intel Atom lanserades under 2008 och blev en omedelbar succé i otaliga netbook-modeller"

Så är det när man har monopol. Tror Intel kommer få det svårt mot AMD Fusion och kommande ARM lösningar från bland annat Nvidia.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Vem har sagt att de måste köra Windows? Många kör nog hellre Linux på en netbook. Kommer väl även de som kör Android eller kanske Chrome OS.

Jag tror det är en liten minoritet som kör linux på sina netbooks. Det är möjligt att linux har en större marknadsandel på just netbooks men ARM kommer nog slå igenom först när microsoft lanserar en ARM-kompatibel version av windows.
Android tror jag inte kommer till netbooks och Crome OS får vi väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"Intel Atom lanserades under 2008 och blev en omedelbar succé i otaliga netbook-modeller"

Så är det när man har monopol. Tror Intel kommer få det svårt mot AMD Fusion och kommande ARM lösningar från bland annat Nvidia.

Inte säkert, visst blir det konkurrens men Atom har 3 års försprång vilket är jävligt lång tid. Kan vara svårt att ta igen så stora marknadsandelar, på lång sikt kanske men inte den närmaste tiden.

ARM vette tusan egentligen. Helt annan plattform och blir en ännu mer nischad produkt, kan nog bli svårt att nå ut till den breda massan, men helt klart intressant.

Skrivet av Rådström:

Det lät ju inte så imponerande..

Det beror på vad man jämför med och vilka kriterier man vill uppfylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Jag tror det är en liten minoritet som kör linux på sina netbooks. Det är möjligt att linux har en större marknadsandel på just netbooks men ARM kommer nog slå igenom först när microsoft lanserar en ARM-kompatibel version av windows.
Android tror jag inte kommer till netbooks och Crome OS får vi väl se.

Om man kan få en netbook med samma eller bättre upplevd prestanda men en tusenlapp billigare (borde vara möjligt om man slipper betala för Windows, billigare processor samt ett mer lättviktigt operativsystem som inte kräver lika hög prestanda) så kan det kanske locka en hel del köpare tror jag.

Permalänk
Medlem

Blir roligt att se hur den står mot AMD Fusion.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Om man kan få en netbook med samma eller bättre upplevd prestanda men en tusenlapp billigare (borde vara möjligt om man slipper betala för Windows, billigare processor samt ett mer lättviktigt operativsystem som inte kräver lika hög prestanda) så kan det kanske locka en hel del köpare tror jag.

Nja, experimentet har ju redan gjorts (förvisso hade alla liknande processorer, men så många hundra kronor rör det sig inte om i alla fall); nästan alla som erbjöd linuxvarianter har väl idag slutat med det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Om man kan få en netbook med samma eller bättre upplevd prestanda men en tusenlapp billigare (borde vara möjligt om man slipper betala för Windows, billigare processor samt ett mer lättviktigt operativsystem som inte kräver lika hög prestanda) så kan det kanske locka en hel del köpare tror jag.

Fast många vill slippa det extra trasslet som ett annat OS betyder. Till exempel måste man använda andra program vilket avskräcker många. Så stor skillnad är det inte mellan Open Office och Microsoft Office men det är fortarande extra trassel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Inte säkert, visst blir det konkurrens men Atom har 3 års försprång vilket är jävligt lång tid. Kan vara svårt att ta igen så stora marknadsandelar, på lång sikt kanske men inte den närmaste tiden.

ARM vette tusan egentligen. Helt annan plattform och blir en ännu mer nischad produkt, kan nog bli svårt att nå ut till den breda massan, men helt klart intressant.

Jo 3 års försprång i marknadsandelar är mycket. Men Fusion är en bättre produkt än Atom i dom flesta fallen.

Angående ARM kan de nog komma in i matchen på längre sikt. Speciellt nu när Microsoft har utannonserat ARM stöd för Windows 8.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I