Permalänk

18 års gräns på Svagdricka?

Hejsan!
Har ännu en go fråga till alla er Som rubriken lyder ovan så undrar jag om det är så. Svagdricka är max 2.0 alkoholhalt så det borde jag få köpa om jag inte har fel? För 0.7 Herrljunga Cider får man ju köpa om man är under 18 Tacksam för snabba svar ;P

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem, är samma regler som för lättöl. Det finns dock butiker som inte säljer det till minderåriga i alla fall .

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken åldersgräns affären har satt.
Och varför skulle man vilja köpa det? Det är ju jätteäckligt!

Permalänk
Skrivet av pe001:

Det beror på vilken åldersgräns affären har satt.
Och varför skulle man vilja köpa det? Det är ju jätteäckligt!

Tänkte just det jag med, sen kom igen 2% lär ju ta en stund innan du får något rus av de...

Permalänk
Medlem

Herrljunga Cider är den godaste cidern, så jag förstår inte alls vad du menar pe001 :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Herrljunga Cider är den godaste cidern, så jag förstår inte alls vad du menar pe001 :).

Jag menade att svagdricka är äckligt. Cider är helt OK.

Skrivet av LightBlizz:

Tänkte just det jag med, sen kom igen 2% lär ju ta en stund innan du får något rus av de...

Äh.. Det är alltid kul med en utmaning!

Permalänk
Hedersmedlem

Tro mig, du kommer inte bli full på svagdricka.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Skrivet av pe001:

Det beror på vilken åldersgräns affären har satt.
Och varför skulle man vilja köpa det? Det är ju jätteäckligt!

En smaksak, men du är knappast ensam om denna åsikt bland den yngre generationen (typ minus 80år)

Annars om man gillar svagdricka så är jag osäker på hur lagen är kring att minderåriga ska få dricka sådan till maten? Köpa i butik så går de såklart efter procenthalt alkohol.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Dricker gärna svagdricka till jul. Kopparbergs är den jag tycker bäst om, min råbarkade far föredrar dock opastöriserad Tomelilladricka.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd

Köp cola istället mycket godare

Permalänk
Medlem

Alltså, det är nästan en såndär sak man ska göra innan man dör, bli full på svagdricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Köp cola istället mycket godare

Ja men vintervitt har fått för sig att på vilket sätt det än går att bli full innan han blir 18. Varför han inte erbjuder en uteliggare 50 kr för att köpa en explorer istället förstår jag inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av pe001:

Det beror på vilken åldersgräns affären har satt.
Och varför skulle man vilja köpa det? Det är ju jätteäckligt!

Word up!
Svagdricka smakar så förbenat jävla äckligt.
T.o.m. öl smakar riktigt gott i jämförelse

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Word up!
Svagdricka smakar så förbenat jävla äckligt.
T.o.m. öl smakar riktigt gott i jämförelse

Öl smakar goare än vilken cider du än tar upp! Cider smakar bara socker (dricker inte cola heller) men en öl mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Öl smakar goare än vilken cider du än tar upp! Cider smakar bara socker (dricker inte cola heller) men en öl mm.

Du har helt klart gett dig på fel cider. Köp en green goblin nästa gång du är på bolaget.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Du får köpa enligt lagen men butiken kan neka dig om dom vill. Sen så kan alla som gnäller på svagdricka gå och pissa på ett eluttag eller något för det är fan inget fel på det.

Skrivet av Rich:

Tro mig, du kommer inte bli full på svagdricka.

Lite semilullig kan man allt bli efter en back lättöl, iaf enligt dom i häflaget.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Drick inte svagdricka, du kommer kräkas på dig om du gör det. Kommer ihåg när jag köpte den för många år sen och trodde att det var en vanlig läsk då den stod bredvid cola så jag öppnade den hemma och tog en stor klunk, blev så förvånad när jag kände smaken så allt stannade i halsen på mig så jag trodde att jag skulle kvävas

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Gå ut till en bar eller nåt å drick dig stupfull

du blir inte full på lättöl...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om detta en gång i hela mitt liv. Jag och en kompis skulle ha TV-spels kväll för en herrans många år sedan, vi var i affären och köpte lite chips och tänkte då att vi skulle ha Cider (var en flaska som bestod av kanske 0.5% om ens det.) till detta då vi skulle fixa lite mat också, vi kommer till kassan och kassörskan tittar på etiketen och säger "Tyvärr grabbar ni är väl lite unga för detta va?" vi vart väldigt förvånade.

Man kände sig väldigt dum och kanske lite kränkt efter händelsen, i-och-med att det inte finns någon lag för det och det stod inte någonstans att denna produkt var för endast myndiga personer (18 år och uppåt). Vi gick snällt där ifrån utan något och gick till grann affären och köpte allt istället, som tur var löste det sig tillslut.

/Snark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Jag har varit med om detta en gång i hela mitt liv. Jag och en kompis skulle ha TV-spels kväll för en herrans många år sedan, vi var i affären och köpte lite chips och tänkte då att vi skulle ha Cider (var en flaska som bestod av kanske 0.5% om ens det.) till detta då vi skulle fixa lite mat också, vi kommer till kassan och kassörskan tittar på etiketen och säger "Tyvärr grabbar ni är väl lite unga för detta va?" vi vart väldigt förvånade.

Man kände sig väldigt dum och kanske lite kränkt efter händelsen, i-och-med att det inte finns någon lag för det och det stod inte någonstans att denna produkt var för endast myndiga personer (18 år och uppåt). Vi gick snällt där ifrån utan något och gick till grann affären och köpte allt istället, som tur var löste det sig tillslut.

/Snark

Mjo, det har även hänt mig ett par gånger när jag var mindre, att man blir nekad i kassan fast egentligen ska man få köpa. Tycker det är så dåligt av butikerna att dom som sitter i kassan inte vet om hur det är. Allt dom vet är att dom ska neka alcohol till minderåriga. Men i sån där läskcider finns det ju fan nästan inge alcohol. Det finns mer alcohol i filmjölk, och det kan ett litet barn köpa utan problem.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Dricker man tillräckligt snabbt så borde man kunna bli lite härligt salongsberusad på en back eller två. Men som sagt, det är ju äckligare än dr pepper.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av P-NILZ:

Du har helt klart gett dig på fel cider. Köp en green goblin nästa gång du är på bolaget.

Eller för att vara mer specifik, han har gett sig på alkoläsk och inte cider. Enligt den franska och brittiska definitionen tillverkas ingen cider alls i Sverige vilket jag tycker är lite tråkigt. Nej Kiviks skit är inte cider, det är även det alkoläsk.

Green Goblin är trevlig men tycker att den passar bättre till mat eftersom den är ekad. Ska man bara sällskapsdricka föredrar jag Westons Premium Cider eller någon fransk cider. Inte helt oväntat är det stor skillnad på karaktär mellan den franska och den brittiska med tanke på deras olika dryckeskulturer. Den brittiska cidern jäses ofta med en ale-jäst och är därför mer besk och påminner mer om öl till karaktären. Fransmännen jäser däremot ofta med champagnejäst och deras cider är mer fruktig och frisk. Båda är enligt mig väldigt goda men passar till lite olika saker. Jag kör samma filosofi som för vin och öl när jag bestämmer vilket jag ska dricka till vilken mat. En Westons Premum är så kraftig att den klarar det mesta som till exempel stark mat. Lite lättare rätter tjänar dock på en fransk cider för en brittisk kan bli lite för kraftig.

Ja jag är ciderfascist.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24