Permalänk
Medlem

hyper212+ bra/dålig temp?

Tja köpte den här om dagen och satte in den i datorn nyss, inte kollat annat än idle temps faktist att jämföra från stock, stock idla i 44-46 ungefär denna idlar i 30-33, fine jag är glad
asrock kan ändra cpu hastighet 10 steg, ändrade stockkylaren från 10 till 5 att den knappt låter och då fick jag tempen som tidigare nämt och hypern är på step 2.

jag laddade ner Prime95 och körde BLEND (vet inte hur saken fungerar) och lät den gå i 10min lite mindre och mina temps gick upp i 60, är detta bra eller dåligt?
sen hur mycket ska kärnorna skilja i temp? CPU är 48 medan Core är c1#59 c2#60 c3#58 c4#60 i idle var de ~30 34 32 34

fast progammet inte är igång nu, stängt i över 5min så går inte mina temps ner ;O stannat på 60 hmmm

edit:
Ahaa programmet stängs inte av att ba trycka på krysset, okej den hade gått 11 tester på ständigt 60 grader hela tiden, tröck på stop nu sänks tempen dit där de var tidigare, lite lite högre (+ - 36 ) och fläkten på 750rpm

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har du klockat CPUn något? Jag gissar att det är den i5-750 från signaturen?

Permalänk
Medlem

det stämmer bra, men nej den är inte klockad, tom. underklockad vid idle nere i 1.2 ghz sen vid prime går den nog väl till närmare 3 ungefär skulle ja gissa

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Så hade ja en dag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du datorn i kylskåpet? ^^

Permalänk
Medlem

ygd3n, då måste du fan haft datorn liggande på golvet så den är ISKALL och sedan så fort du kommit in i windows satt på de där och kollat... annars HELT omöjligt?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tror knappast du hade så om du inte har Gas kylning, Luft och vattenkylning kan inte göra CPUn kallare än vad luften runt är + att en Athlon (antar de är den som är i din sig?) inte är känd för att gå kallt. Min Athlon låg på ca 50-60 celsius Idle med referenskylare och 70-85/90 vid t.ex wowspelande (då ja körde på typ.. så mycke grafik ja kunde.. massor av skuggor osv) , visst stockkylaren är inte bra, men min phenom II körs med stockkylare nu och den ligger på idle 30-35 celsius...

OT: 60 Grader känns som en bra temp tycker jag Och du löste ju problemet med att den låg på 60 hela tiden

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

haha, ja hade glömt fönstret öppet innan ja drog iväg till en kompis, dagen efter då ja kom hem märkte ja hur jävla kallt de var, startade datorn och kollade hw/monitor, de är iaf så ja brukar kolla hur kallt ja brukar ha de i lägenheten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låna tråden lite. Eftersom det var Inet som byggde ihop min dator så satt dom in CM Hyper 212 + åt mig, men jag tycker fläkten låter lite mycket, spec vid dom högre varven. Tänkte byta fläkt och samtidigt sätta dit en till så nu undrar jag om man måste ta loss hela eller kan man göra det utan behöva montera loss den? Har öppnat och kollat lite, verkar som man kan byta lite smidig utan böka för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Låna tråden lite. Eftersom det var Inet som byggde ihop min dator så satt dom in CM Hyper 212 + åt mig, men jag tycker fläkten låter lite mycket, spec vid dom högre varven. Tänkte byta fläkt och samtidigt sätta dit en till så nu undrar jag om man måste ta loss hela eller kan man göra det utan behöva montera loss den? Har öppnat och kollat lite, verkar som man kan byta lite smidig utan böka för mycket.

Helt rätt, du behöver inte lossa hela kylflänsen, fläkten sitter fast med två metallclips. Det är väldigt enkelt att byta till en annan fläkt, planerar också att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Helt rätt, du behöver inte lossa hela kylflänsen, fläkten sitter fast med två metallclips. Det är väldigt enkelt att byta till en annan fläkt, planerar också att göra det.

Låter bra! Ska bara hitta två bra tysta fläktar och testa då. Några du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Låter bra! Ska bara hitta två bra tysta fläktar och testa då. Några du kan rekommendera?

Några väldigt populära just nu är Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm, finns på Inet. Om man undervoltar dessa till 1450 rpm är de både tystare och flyttar mer luft än 1450 rpm-modellen om man tar ner den till 1100 rpm flyttar den fortfarande acceptabelt med luft och är närmast knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Har kikat på Scythe Gentle Typhoon fast 1450rpm då, har även tittat på Nexus Real Silent som inte dra lika bra luft men betydlig tystare skulle jag tror. Priser skiljer sig inte så mycket heller. Någon som har dessa och kan dela med sig lite?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite och passar på att fråga,
Är 212+ tystare än AMD stock kylare?

Asså är det en stor skillnad när det gäller ljudnivå?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

nej, den mäter fel luften du kyler med är mellan 20 och 25 grader (gissar jag? ) så det är fysiskt omöjligt att få ner den till under 20. Och om det hände så skulle kylaren värma processorn i ställer för att kyla

kollai BIOS och det kommer antagligen stå 40 eller nåt i idle ist för 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag lånar tråden lite och passar på att fråga,
Är 212+ tystare än AMD stock kylare?

Asså är det en stor skillnad när det gäller ljudnivå?

Ja den är nästan helt knäpptyst om du drar ner fläkten till 50%. Men även i full fräs låter den betydligt mindre än stockfläkten

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Har kikat på Scythe Gentle Typhoon fast 1450rpm då, har även tittat på Nexus Real Silent som inte dra lika bra luft men betydlig tystare skulle jag tror. Priser skiljer sig inte så mycket heller. Någon som har dessa och kan dela med sig lite?

Jag har ett berg av Nexus real silents och en Gentle typhoon. Började med att jag fyllde datorn med nexus fläktarna och klockade som en idiot. Sedan ville jag ha en tyst dator, så kastade jag ut alla utom den Nexusen som satt på CPUn och justerade ner varvtalet tills den blev tyst (ca 700rpm). Sedan köpte jag en Schyte Gentle Typhoon 800rpm bara för att jämföra mot Nexusfläkten. GTn lät alldels för mycket standard den också, så skruvade ner den i 700rpm(snurrade 900rpm stock :S). Så har jag kört lite linpack med Nexus och Schyte @ 700rpm för att jämföra skilnaden. Resultatet jag fick var att det inte var någon skilnad på dem alls prestandamässigt, ljudmässigt hör jag inte heller någon skilnad.

Kanske inte bidrog med så mycket mer än att säga att fläktarna låter rätt mycket.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Ja den är nästan helt knäpptyst om du drar ner fläkten till 50%. Men även i full fräs låter den betydligt mindre än stockfläkten

Jag tänkte la det ^^
Då kan jag säga till min polare att köpa den

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Så har jag kört lite linpack med Nexus och Schyte @ 700rpm för att jämföra skilnaden. Resultatet jag fick var att det inte var någon skilnad på dem alls prestandamässigt, ljudmässigt hör jag inte heller någon skilnad.

Kanske inte bidrog med så mycket mer än att säga att fläktarna låter rätt mycket.

Jag måste bara fråga, är dessa två fläktar TYSTARE än den som sitter i ?
jag menar:
Denna är 12-32dB och GT/Nexus är 12db sen till något? är det prestanda mässigt något skillnad mot standard fläkten på hyper 212?
vill köpa en GT fläkt kostar 99 på webhallen

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Inte en blekaste om de är tystare än den som sitter i.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

@ 3.61 med 212:an, kan du ha som referens.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

vart kan jag undervolta processor fläkten? 212 stock fläkt låter lite mkt tycker jag, och kommer temperaturen gå upp något mycket om man undervoltaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

vart kan jag undervolta processor fläkten? 212 stock fläkt låter lite mkt tycker jag, och kommer temperaturen gå upp något mycket om man undervoltaren?

BIOS eller CPUID HW Monitor kör jag med. Nej tempen går inte upp spec mycke om du sänker. Testa!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag har ett berg av Nexus real silents och en Gentle typhoon. Började med att jag fyllde datorn med nexus fläktarna och klockade som en idiot. Sedan ville jag ha en tyst dator, så kastade jag ut alla utom den Nexusen som satt på CPUn och justerade ner varvtalet tills den blev tyst (ca 700rpm). Sedan köpte jag en Schyte Gentle Typhoon 800rpm bara för att jämföra mot Nexusfläkten. GTn lät alldels för mycket standard den också, så skruvade ner den i 700rpm(snurrade 900rpm stock :S). Så har jag kört lite linpack med Nexus och Schyte @ 700rpm för att jämföra skilnaden. Resultatet jag fick var att det inte var någon skilnad på dem alls prestandamässigt, ljudmässigt hör jag inte heller någon skilnad.

Kanske inte bidrog med så mycket mer än att säga att fläktarna låter rätt mycket.

Nu blev det varken det ena eller det andra. Hade Noctua P12 på jobbet så körde med det istället. Vet ej om dom är bättre än orginalfläkten som satt på men den är betydlig tystare i högsta varv, fast då snurra den inte heller lika fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Nu blev det varken det ena eller det andra. Hade Noctua P12 på jobbet så körde med det istället. Vet ej om dom är bättre än orginalfläkten som satt på men den är betydlig tystare i högsta varv, fast då snurra den inte heller lika fort

Problemlösning på högsta nivå

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

BIOS eller CPUID HW Monitor kör jag med. Nej tempen går inte upp spec mycke om du sänker. Testa!

ok, jag går in på bios, in på hardware monitor, och sedan ser jag:

cpu temp
mb temp

cpufläkts rpm
chassi 1 fläkt
chassi 2 fläkt

sedan här står det hur mkt volt det är på vissa saker. kan det var en av dem?
eller ska man gå på något annat ställe?

kolla moderkort i sign

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

ok, jag går in på bios, in på hardware monitor, och sedan ser jag:

cpu temp
mb temp

cpufläkts rpm
chassi 1 fläkt
chassi 2 fläkt

sedan här står det hur mkt volt det är på vissa saker. kan det var en av dem?
eller ska man gå på något annat ställe?

kolla moderkort i sign

Under "Fans PWM" står det CPU, högerklicka där och välj Control -> Manual

Funkar inte det så kanske du inte har kopplat in fläkten på CPU kontakten

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Inte en blekaste om de är tystare än den som sitter i.

hur kan man INTE veta?
jag menar, du borde nog höra direkt ifall du ens testat original fläkten?
för jag vill köpa en GT fläkt men är det värt sina pengar? eller är nexus desamma som du sa och kostar 20 kr mindre?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Märker ingen prestanda eller ljudskilnad mellan Nexus och GT när de båda snurrar i 700rpm. Fördelarna med GT är att det finns olika versioner med olika varvtal att välja, medans Nexusen kan endast snurra mellan 600 och 1200rpm. Och fördelarna med nexus är att de är billigare + att de har en molex-hona och en molex-hane på sladden utöver 3pins kontakten, vilket gör det lätt att parallellkoppla ett flertal fläktar. Med GT får man med 3pin -> molex hona adapter, men ger inte samma möjlighet att paralellkoppla.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

hmm okej behöver bara två st och jag har flera Chassi 3/4pin(osäker) bredvid min cpu så behöver ingen molex
men att jag vill vara säker på att GT/Nexus är mycket bättre än kylaren som följde med 212an
och hur mycket skillnad blev ljudet för jag kör min 212 just nu me original fläkt i 700rpm låter knappt men kan ja få bättre luftflöde för samma RPM och ev. lägre ljudnivå?

Tror de blir isf. en Nexus kommer nog inet behöva gå över 1200rpm så kommer nog hålla den i 700/900 någonstans där och de blir nexusen just pga den e billigare, sen att om de är samma prestanda och samma ljudnivå så varför inte köpa billigare bara

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7