Intel stärker greppet om processormarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Största felet som AMD gjort är att de inte hyrde någon att bomba skiten ur Intel när de kom ut med Athlon så att de kan sälja på en fri marknad och inte ha Intels pengar mot sig (dessa pengar skulle då intel använda för att bygga upp sig i stället för att muta folk).

På ett sätt hoppas jag att Intel får monopol bara för att höra dit gnäll när priser skjuter i höjden och utvecklingen blir lika med noll.

Den sagan får du tro på om du vill, problemet var att AMD skickade ut "skräp" i flera år och byggde upp ett dåligt rykte, sen när produkterna blev bättre och likvärdiga så levde dåliga ryktet kvar. Visst finns det faktorer som man kanske inte kan ha påverkat så mycket men till syvende och sist har man sig själva att skylla.

Med det sagt hoppas jag att dom repar sig!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå hur intel kan ha så stor del av marknaden, att köpa ett amd system är väl ett självklart val? Vad kan du inte göra med en amd? Vad kostar en amd?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av cAWPer:

Jag kan inte förstå hur intel kan ha så stor del av marknaden, att köpa ett amd system är väl ett självklart val? Vad kan du inte göra med en amd? Vad kostar en amd?

Du får ju mer prestanda med ett Intelsystem till samma pris, så det är inte så mycket att snacka om enligt mig. Jag ser dock framemot Bulldozer som fan! Ska bli intressant att se vad AMD har! Blir förmodligen ett sånt system också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Jag kan inte förstå hur intel kan ha så stor del av marknaden, att köpa ett amd system är väl ett självklart val? Vad kan du inte göra med en amd? Vad kostar en amd?

Det beror väl på vad man är ute efter.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Den sagan får du tro på om du vill, problemet var att AMD skickade ut "skräp" i flera år och byggde upp ett dåligt rykte, sen när produkterna blev bättre och likvärdiga så levde dåliga ryktet kvar. Visst finns det faktorer som man kanske inte kan ha påverkat så mycket men till syvende och sist har man sig själva att skylla.

Med det sagt hoppas jag att dom repar sig!

Under vilka år menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Under vilka år menar du?

Under större delen av 90-talet tillverkade man budget processorer som byggde på Intels teknik (tror man hade licens eller något liknande, kommer inte ihåg exakt), sen hade man blandad succé med sina K processorer. Det är väl egentligen bara senaste fem åren man har gjort processorer som har bra prestanda/pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du får ju mer prestanda med ett Intelsystem till samma pris, så det är inte så mycket att snacka om enligt mig. Jag ser dock framemot Bulldozer som fan! Ska bli intressant att se vad AMD har! Blir förmodligen ett sånt system också!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/324388/2011-03-28
vilket intelsystem får jag som ger bättre prestanda för det här priset? moderkort och processor.

Permalänk
Medlem

Heja Intel

Permalänk
Discokungen
Skrivet av durutti:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/324388/2011-03-28
vilket intelsystem får jag som ger bättre prestanda för det här priset? moderkort och processor.

Ska man vara petig så skiljer det rätt enormt mycket mellan P67-moderkorten och det du länkade till, processorerna är mycket mer kraftfulla till lite mer pris (4-500kr). Så ja, allt är ju relativt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som reflekterade att över 7,5% är "övriga". Låter som en helt otrolig siffra, nästa lika stor marknadsandel som AMD. Vad jag vet är VIA det enda andra företaget som håller på med processorer till datorer.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Ingen mer än jag som reflekterade att över 7,5% är "övriga". Låter som en helt otrolig siffra, nästa lika stor marknadsandel som AMD. Vad jag vet är VIA det enda andra företaget som håller på med processorer till datorer.

Isuppli passar även på att inkludera processorer för surfplattor i statistiken, vilket innebär att Samsung med CPU för Apple Ipad är den största aktören under posten "Övriga", som står för 7,5 procent av de globala intäkterna under 2010.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Under större delen av 90-talet tillverkade man budget processorer som byggde på Intels teknik (tror man hade licens eller något liknande, kommer inte ihåg exakt), sen hade man blandad succé med sina K processorer. Det är väl egentligen bara senaste fem åren man har gjort processorer som har bra prestanda/pris.

Ditt svar tyder på ett ganska begränsat tidsperspektiv. Det är snarare så att just under de senaste fem åren har AMD haft svårare att konkurrera toppskiktet, men fortsatt varit starka i prestanda/pris kategorin. AMD har ännu inte gjort något större hopp i jämförelse med Intels Pentium 4 till Core, vilket kanske inte händer förrän Bulldozer släpps. Åren innan dess, alltså innan 2006, borde AMD sett till pris/prestanda haft åtminstone 50%, om inte mer, av PC marknaden, och då inte bara i budget kategorin utan långt upp på trappan. AMD64 var inte bara en ny modell, utan var den processorfamilj som la grunden för att 64bit mjukvara kom att bli etablerad (inom *nix var det inte ovanligt att 64bit versioner bar suffixet amd64 t o m efter det att Intel även dem börjat producera x86_64 processorer). Tyvärr var det annat än teknik som spelade den avgörande rollen på marknaden när Intel producerade brödröstar med beteckningen P4.

Jag kan knappast se att AMD K6 och framåt till AMD64 skulle ha kunnat ge AMD dåligt rykte. Jag tror mer det är lite av en gammal myt som levt kvar sedan tiden när få ens hade en egen PC. Personligen använder jag både AMD och Intel, och från att inte ens ha velat peta i Intels utbud av P4, tycker jag nu det är mer en smaksak ifråga om det totala systemets utformning. AMD har också blivit klart mycket bättre på att tillverka styrkretsar, vilket gör deras plattform till ett konkurrenskraftigare alternativ.

Permalänk
Medlem

Om en Octacore 3,33 GHz Bulldozer ligger på 1500 kr eller mindre och moderkorten för under 1000 kr så kan de ha en chans.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RekiN:

Om en Octacore 3,33 GHz Bulldozer ligger på 1500 kr eller mindre och moderkorten för under 1000 kr så kan de ha en chans.

Det var ju ett sorgligt konstaterande. Du menar att marknaden inte fungerar bättre att en aktör måste sälja med förlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Den sagan får du tro på om du vill, problemet var att AMD skickade ut "skräp" i flera år och byggde upp ett dåligt rykte, sen när produkterna blev bättre och likvärdiga så levde dåliga ryktet kvar. Visst finns det faktorer som man kanske inte kan ha påverkat så mycket men till syvende och sist har man sig själva att skylla.

Med det sagt hoppas jag att dom repar sig!

Amd var ganska "små" när de lanserade athlon 64, som fullkomligt krossade intels då dyra, långsamma och elslukande processorer. Amd gjorde då endart processorer, till skillnad från intel som även gjorde styrkretsarna till sina moderkort. Amd tillverkade alltså inte själva styrkretsarna, utan andra företag gjorde dem. Det var DESSA styrkretsar från andra företag som var instabila och gav amd dåligt rykte.. De enda styrkretsarna som fungerade bra var vad jag förstår nvidias, men det var tyvärr inte enbart dessa som användes..

Dessutom hade amd vart betydligt större idag om inte intel mutat chefer osv hos t.ex DELL att INTE använda amds processorer. Dell körde ju enbart med intel då, trotts att amd var bättre... Du tror inte det gör att konsumenter väljer intel då?

Sen att amd knappt marknadsför sig är en stor förlust för dem... Bra marknadsföring är VIKTIGARE än en bra produkt nästan... Kolla på på apple, de gör BRA produkter, men får hela världen att tro att de de gör är det absolut bästa som går att få tag på och är helt revolutionerande produkter...

Det är bättre att släppa en OK produkt och köra vass marknadsföring, än att satsa på att göra en helt revolutionerande produkt, men sedan skippa marknadsföring. Vad är det för mening med att tillverka världens bästa processor, om ingen vet om det?

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Jag håller med om att konkurrens är viktigt...

..men förstår inte det här med "tycka synd om AMD", man har gjort ett antal felbslut modell större, Intel började också från noll, liksom alla företag. Vi får väl hoppas att AMD skärper till sig med AMD, annars känns det som dom har förbrukat sina chanser tyvärr.

läs på din historia inan du kastar sten i glashuset. intel började inte från noll

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Jisses de va inte dåligt. Att jämföra är att AMD skulle behövt öka sin intäkter med ungefär 50% för att nå Intels ökning.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

det är inte så konstigt att intel har så stor del av pengarna när du köper en intel cpu för samma pris du kan få 2-3 amd cpuer

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Smokes! Vill minnas att AMD hade knappt 25% för ca 6 år sedan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Så länge AMD kommer med inget konkurranskraftigt på den bärbara markanden så kommer AMD att fortsätta att förlura markandsandelar.

Fusion kommer inte rädda AMD. Den bärbara marknaden är dominerande och fortsätter att växa. Att ignorera denna livsviktiga växande markand är dåraktigt och livsfarligt för ett företag, för AMD. Men de gjorde det ändå, i 5 år! Och fortsätter.

AMD's position idag är allt egets fel. Alltingen levde/lever AMD under en illusion att den bärbara marknaden är irrelevant, eller så är hela organisionen genomsyrad av inkompetens och oförståelse av vad marknaden kräver.

AMD bara MÅSTE! börja lägga majoritet av sina resurser på CPU för den bärbara markanden. Fixar de en bra linje av CPU till den bärbara så kommer de få kontrakt med OEM, fler chip säljas, AMD stärker och tar markandsandelar.

Om inte. Så kommer AMD fortsätta att förlura markandsdelar och intäkter.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

AMD billigare än Intel?
För mig som hemmabyggare, definitivt ja!
För den som skall bygga och sälja fler än 10 000 datorer blir nog läget ett annat. Intel har ganska kraftiga rabatter till dem som exklusivt köper stora mängder av deras produkter, vilket inte det i sammanhanget lilla AMD kan matcha. Det är därför vi ser så få OEM-datorer med AMD.

Jag är övertygad om att AMD under andra halvan av detta år kommer att få viss medvind i alla fall. Deras Fusion, Llano och Bulldozer kan nog kapa åt sig en del marknadsandelar.

/Olle

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort alla serverprocessorer. När AMD hade bra Opteron-processorer ute så fanns det massor med servrar som körde AMD. Tyvärr ser det inte ut så längre och när det kommer till servrar så tittar man inte lika mycket på prestanda per krona, så det hjälper inte så mycket att vara billigare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det var ju ett sorgligt konstaterande. Du menar att marknaden inte fungerar bättre att en aktör måste sälja med förlust?

Om du tänker att en Core i5 2500K går att klocka lätt som en plätt till 5 GHz, för cirka 1600 kr, och en Bulldozer kommer prestera som förra generationens Core-processorer, så kommer jag inte vara intresserad om en Bulldozer är dyrare än Core i5 2500K och presterar sämre. Ska jag betala mer för mindre? Inte en chans. Och jag tror inte att Bulldozer kommer klockas till 5 GHz heller, faktiskt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Utav alla system jag byggt ihop så har alla utom ett varit AMD

Tycker dom flesta människorna som ska bygga en dator överskattar CPU'n inverkan på ett systems snabbhet. Så länge du inte bygger en väldigt kraftig speldator eller har väldigt specifika önskemål i ett särskilt program som är CPU-intensivt så funkar en lagom snabb allround prolle, d.v.s en tre- eller fyrkärnig Phenom II i dagsläget. Lätt överklockad utan voltökning. Snarare voltminskning.

För sanningen är att ska du spela så ska du lägga pengarna på ett grafikkort.

Ska du göra allt det som kallas vardagsbruk så är det i 95% av fallen HD'n som är viktig! Hårdisken är enligt mig den viktigaste komponenten i hela systemet. Sen brukar jag lära folk att ta hand om sin hårdisk och hålla koll på installerade program... brukar försöka i.a.f

Så det är bättre att köpa en halvdan SSD eller pilla ihop en passande RAID-konfiguration. Synd bara att jag inte har fixat något av det till mig själv bara :/

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RekiN:

Om du tänker att en Core i5 2500K går att klocka lätt som en plätt till 5 GHz, för cirka 1600 kr, och en Bulldozer kommer prestera som förra generationens Core-processorer, så kommer jag inte vara intresserad om en Bulldozer är dyrare än Core i5 2500K och presterar sämre. Ska jag betala mer för mindre? Inte en chans. Och jag tror inte att Bulldozer kommer klockas till 5 GHz heller, faktiskt.

Det beror på vad du använder din dator till. Fast det är ju inte det här som har någon betydelse för marknadsandelarna. Vi är en nisch och inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Utav alla system jag byggt ihop så har alla utom ett varit AMD

Tycker dom flesta människorna som ska bygga en dator överskattar CPU'n inverkan på ett systems snabbhet. Så länge du inte bygger en väldigt kraftig speldator eller har väldigt specifika önskemål i ett särskilt program som är CPU-intensivt så funkar en lagom snabb allround prolle, d.v.s en tre- eller fyrkärnig Phenom II i dagsläget. Lätt överklockad utan voltökning. Snarare voltminskning.

För sanningen är att ska du spela så ska du lägga pengarna på ett grafikkort.

Ska du göra allt det som kallas vardagsbruk så är det i 95% av fallen HD'n som är viktig! Hårdisken är enligt mig den viktigaste komponenten i hela systemet. Sen brukar jag lära folk att ta hand om sin hårdisk och hålla koll på installerade program... brukar försöka i.a.f

Så det är bättre att köpa en halvdan SSD eller pilla ihop en passande RAID-konfiguration. Synd bara att jag inte har fixat något av det till mig själv bara :/

Exakt! Vet många kompisar som tror att processorn gör ALLT i en dator, så de köper en Intel processor för 3-4000kr och sedan ett halvtaskigt grafikkort för 1500kr, när det mest krävande de gör är att spela...

De tror att datorn blir snabbare av en snabb processor, haha:P Typ som att windows flyter bättre. En phenom II x4 för 1000kr hade vart precis lika snabb, och då kan man dessutom köpa en ssd, vilket gör mer skillnad i datorn fart än att ha en 10ggr så snabb processor..