Permalänk
Medlem

Få bort AMD Cpu Heatsink

Tja

Köpte precis en ny Cpukylare CM 212 Plus.
Mitt problem är att jag inte lyckats få bort heatsinken, jag får inte de två fästerna att lossna. Jag har vridit tillbaka klämspaken men får f** inte fästerna att lossa från clipet i moderkortet.
Jag har en AMD 1055t x6 processor.

Någon som har några bra tips för att lyckas med detta?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||

Permalänk
Medlem

Starta datorn och kör igång ett program som pressar processorn, när kylpastan blir varm så mjuknar den.
Medans den fortfarande är varmt så stänger du av dator och "vrickar" i sidled samtidigt som du drar av processor kylaren.

Fungerar inte det så kan du testa att göra den varmare genom att blåsa på den med en hårfön samtidigt som du kör programet, unvik dock temperaturer över 70c.

edit: Aha det är fästena du inte får loss, du har kanske spaken i fel läge? ta i lite bara :3

Permalänk
Medlem

Doppa ett kreditkort eller liknande i något som löser kylpasta och tryck in det mellan cpun och kylaren. Kylpastan funkar bra som klister

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket, skall testa detta

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||

Permalänk
Medlem

Hur ska det funka om det är fästena som inte lossnar?

Ibland fastnar fästena i kylaren på något sätt, ryck i dem fram och tillbaka försiktigt tills det lossnar bara, kanske till och med snurra på hela kylaren några grader fram och tillbaka. Fungerar inte det är det väl bara att ta fram större verktyg och kapa bracketsen.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Du tänker ju inte behålla kylaren så testa lite våld Fungerar inte våld får man ta till mer våld.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Vad är problemet när du försöker lossa på kylaren som det är tänkt? Det ska inte vara så svårt att lossa kylaren.
Vrid på lås-armen till öppet läge.
Tryck med tummen ner den änden av clipset (Vad heter det på Svenska?) på motsatt sida om lås-armen, så hårt att clipset inte tar i sockelns fästanordning. Tryck sedan ut clipset och släpp upp tummen, så att du lossar denna sida från sockelns fästanordning. Eventuellt så kan en flat skruvmejsel hjälpa här, genom att försiktigt bända mellan kylflänsen och clipset, medan du släpper upp tummen.
Haka försiktigt av den andra änden av clipset (den med lås-armen). Detta ska inte sitta hårt alls, men kan vara lite pilligt.
Vrid kylflänsen fram och tillbaka för att lossa kylpastans klister-effekt, och lyft sedan av kylflänsen.

Var försiktig med att använda för mycket våld. Du kan skada moderkortet om du tar i för mycket, eller slinter med ett verktyg.

Permalänk
Medlem

De va de som jag hade problem med, att clippen inte lossnade även jag vridit tillbaka spaken. Men jag får testa att bända och trycka lite försiktigt.
Tack för alla svar

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||

Permalänk
Medlem

Clippen var liksom spända även efter jag lossnat spaken.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||

Permalänk
Medlem
Skrivet av boylen:

Clippen var liksom spända även efter jag lossnat spaken.

Hårt spänd, eller löst spänd? Löst spänd är väntat, och du ska kunna trycka loss den utan så mycket kraft. Men sitter den hårt spänd så låter det som att lås-armen inte öppnar ordentligt. Ser du om lås-armen förlänger ena sidan av clipset när du öppnar den, så att trycket minskar mot kylflänsen?

Permalänk
Medlem

Den är hårt spänd, har testat att trycka med ganska mycket kraft och den vill inte ploppa ur om man nu kan säga så. Har inte den framför mig just nu, sitter på jobbet. Men båda fästerna sitter hårt spända när jag vridit på låsarmen.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||

Permalänk
Medlem

hade samma problem när jag skulle sätta på min 212:a, men jag tryckte på stålpinnen eller fästet på själva kylaren, den som går ner till fästet nere på moderkortet, med ganska mycket kraft, tillslut så åkte den ner så att den lossnade, men det var svårt ska jag säga!

sedan gjorde jag felet att drog för hårt uppåt så mi processor åkte med kylaren (vilket inte e bra), men inget skadades, men processorn satt på kylaren med kylpastan, så jag tog en tunnkniv och körde in imellan så lossnade det! inget skadades

Permalänk
Medlem

Jag löste de hela, de va inte så svårt, bara att trycka tillräckligt på fästerna så dom lossna. Våld löser de mesta Tack för all hjälp.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||