Permalänk

Fly till LA

Ja. Då har det blivit dags. Jag är galet trött på Sverige och min dröm har alltid varit att åka till Los Angeles. Tänkte åka dit i höst då jag inte klarar av en till vinter här. Blir för deprimerad.

Tanken är att åka dit och... ja. Bara vara egentligen. Har kollat på lite formella grejer man skulle kunna göra, men språkskolor osv kostar ju skjortan. Sjukt ovärt. Plugg utomlands öht känns både ovärt och dyrt.

Hoppas nån har lite koll här, men hur ser det ut med arbete? Är man berättigad att jobba lite om man bara flyger dit, eller måste man ha tillstånd och grejer (jobba svart)? Tanken är väl att hitta nåt enkelt boende så man slipper motell och grejer, inte för att det kanske är så himla dyrt men ändå.

Kommer att åka själv då mina kompisar antingen gifter sig i sommar eller är tråkiga. Tips på bra sätt att lära känna folk, om man inte hoppar på nåt låtsasplugg?

Hur länge "får" man vara borta? Tror ni att det går att skapa ett liv där ett tag genom att bara ta sitt pick och pack och dra?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Musikälskare

Skulle gissa att det är visum (arbetsvisum?)

Har för mig att det är ganska svårt att få i USA men kan ha fel

Jobba svart kanske funkar ett tag men inget man ska syssla med i längden, är stränga straff på det tror jag med

Aja någon annan kanske är mer inläst på ämnet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är väl ett green card du behöver? Tror jag... googla på det.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Han behöver inte ett green card, men om han ens ska drömma om ett arbetsvisum måste han först hitta en arbetsgivare som vill anställa honom.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Annars kan du alltid testa Murmansk.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Anställer dom ens svenskar före amerikaner nu ? vad jag hört så är det skitsvårt att få visum, jobb osv..

Permalänk
Medlem

Och här klagar svenskar över illegala invandrare som snor våra jobb och jobbar svart och inte har någon legitim anledning att fly sitt land..

Om du inte känner till arbetsmarknaden i just LA, få tag i någon som arbetar i LA. Helst någon som är arbetsförmedlare. Utnyttja facerape till att hitta dig fram. Fila på ditt CV och skicka iväg, glöm inte att amerikanisera det först.
Långskottet skulle väl vara att kila över till arbetsförmedlingen bara för att fråga hur man bör göra. Antagligen vet de dock inte, som vanligt. Och om du gör det, låt dem inte få ner dig i ytterligare skit, de *bort* *bort*. Bättre idé vore väl iofs att gå till en förmedlare inom det område du skulle kunna tänka dig arbeta, om det så är Uniflex, Luleå metall, Handelskraft eller Chaffeurväxeln.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kalifornien har just USAs högsta arbetslöshet, ligger på runt 28% just nu så jag skulle rekommendera andra stater.

Arizona eller Phoenix är bra ställen med bättre marknad, de så kallade Sunshine staterna söderut.

Permalänk
Skrivet av Loaded:

Annars kan du alltid testa Murmansk.

Alltid gillat murmansk.

Men alltså, jag tänkte inte på sats-jobb riktigt. Eller ens riktiga jobb, mer att ha ett sätt att få in lite fickpengar och kanske kunna ha råd att bo i nån halvskum lägenhet eller liknande i ett halvskumt område. Inte vet jag, men kanske jobb på caféer, restauranger etc. Små skitjobb liksom.

Jag kommer ha med lite pengar såklart när jag åker, men det kommer inte vara miljoner. Känns som att man kan spenda lite pengar i en stad som la.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara åka till Thailand och jobba på distans varannan dag? USA i all ära, men om du är ute efter att se världen, slippa Sverige och bo billigt så låter ju vad som helst bättre än LA i mina öron.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Varför inte bara åka till Thailand och jobba på distans varannan dag? USA i all ära, men om du är ute efter att se världen, slippa Sverige och bo billigt så låter ju vad som helst bättre än LA i mina öron.

Tycker tvärtom faktiskt haha. Men alla ser det olika, jag kan tycka att californien har enormt mycket mer att erbjuda än thailand. Finns fördelar med thailand också såklart och det är ju mer exotiskt, men det finns inget hollywood och roadtrips liksom. Kanske lättare att få jobb på nån bar eller liknande dock, det vet jag ju inte.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Varför inte bara åka till Thailand och jobba på distans varannan dag? USA i all ära, men om du är ute efter att se världen, slippa Sverige och bo billigt så låter ju vad som helst bättre än LA i mina öron.

Skrivet av Eldarion:
Skrivet av flashen:

läs vad TS skriver "min dröm har alltid varit att åka till Los Angeles". han ville inte se världen utan mer åka till LA.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Tycker tvärtom faktiskt haha. Men alla ser det olika, jag kan tycka att californien har enormt mycket mer att erbjuda än thailand. Finns fördelar med thailand också såklart och det är ju mer exotiskt, men det finns inget hollywood och roadtrips liksom. Kanske lättare att få jobb på nån bar eller liknande dock, det vet jag ju inte.

Om du är ute efter just Kalifornien och arbete där, med fokus på LA så finns det bara en sak att göra. Börja söka arbete. Som sagt, fila ditt CV, börja sök. Du behöver anledning att stanna där och det går lättast om du har arbete, som p-nils så tydligt lägger fram det.

EDIT:

Skrivet av Aka_The_Barf:

läs vad TS skriver "min dröm har alltid varit att åka till Los Angeles". han ville inte se världen utan mer åka till LA.

Slant på Billys andra inlägg, därav Thailand.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Alltid gillat murmansk.

Badstränderna är najs har jag hört.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Det är en fördel att kunna spanska om man ska bo i LA tror jag?
Murmansk..är nog sarkasm jo. Kallt och sovjetiskt låter som direkta motsatsen till LA.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

För att få vistas längre än 1 månad i USA krävs antingen ett studentvisum, arbetsvisum eller Green Card så vitt jag vet.
Att åka dit som turist och sedan stanna längre än du får är inte att rekomendera, då dom har stenkoll på det.

Studentvisum får du om du blir antagen av en skola. Det är antagligen det lättaste sättet att ta dig dit, plus att du snabbt lär känna andra. Fast de flesta skolor är riktigt dyra i Kalifornien (50-100 000:-/år typ?), så det kanske inte är värt det... Å andra sidan kan du ju få pengar från CSN.
Har du ett studentvisum får du även jobba via skolan, så en möjlighet är att bara läsa slapp-kurser och sedan försöka skaffa jobb på sidan om.

Arbetsvisum får du av en arbetsgivare när du blir anställd, du kan alltså inte få ett innan du blivt anställd någonstans tror jag.
Vet inte hur det funkar i USA, men i Kanada får man jobba utan visum om man är t ex musiker (så att man inte behöver skaffa ett arbetsvisum när man turnerar). Kanske kan köpa en billig gitarr och säga att du är artist på turné?

Green card vet jag inte riktigt hur du skaffar dig - men tvivlar på att du får ett innan hösten. En "vän till en vän" har ansökt om ett i snart 5 år utan att blivt beviljad.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Du får stanna i USA 90 dar på turisvisum, dock inte jobba utan då behöver du ett arbetsvisum eller greencard vilket i princip är samma sak.

Arbetsvisum får du eventuellt om du får ett jobb, arbetsplatsen måste då "sponsra" dig, samtidigt måste du ha ett väldigt speciellt arbete för att få det , alltså nått med special kompetens.

Greencard får du om du hittar nån amerikansk tant, eller ja får och får det kostar ca 8000 kr med massa undersökningar etc. Du får inte ha vissa sjukdomar och sen måste du bli godkänd, sen kollas man titt som tätt att man är gift under 5 års tid varpå du kan ansöka om att bli amerikan.

Ungefär så ser det ut, chansen att du får ett visum av nån form is slim to none.

Permalänk
Medlem

Gå med i lotteriet, det gjorde jag. Tar ju sin tid dock. 10 år, men nu är jag här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläsket:

Gå med i lotteriet, det gjorde jag. Tar ju sin tid dock. 10 år, men nu är jag här.

Diversity Visa?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Diversity Visa?

Yes Sir

Permalänk

Nu har en liten möjlighet öppnat sig att åka till indien och volontära lite i ett halvår eller så, kanske mer. I don't mind. Vad tror vi om indien? Bara mysko eller ganska skönt? Har aldrig varit där.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Bob:

Nu har en liten möjlighet öppnat sig att åka till indien och volontära lite i ett halvår eller så, kanske mer. I don't mind. Vad tror vi om indien? Bara mysko eller ganska skönt? Har aldrig varit där.

Tror det definitivt är en upplevelse.:) Det blir ju i alla fall mer än den "upplevelse" många människor brukar benämna som: "Åka till Ullared och handla" (och det kan säkert vara en upplevelse: för 5-åringen som ska lära sig debit och kredit om du förstår piken fast den var grov;)) eller liknande, så jag tycker absolut du ska ta vara på möjligheten.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vara sjuk är iaf precis lika tråkigt här i LA som i Sverige.

Varit ett jävla kaos här i Venice senaste dagarna med slagsmål och skottlossning också.

Få arbetsvisum är istort sett omöjligt om du inte har en väldigt speciell kunskap/utbildning eller talang så att du kan få ett artistvisum istället.

Permalänk
Medlem

Arbetsvisum ges väll dessutom bara om arbetgivaren ERBJUDER dig jobb, alltså inte att du söker?
Därav så krävs oftast en kunskap som är väldigt eftertraktad, ingenjörer, kemister osv. ? Eller är jag helt ute och cyklar, så jag uppfattat det

Green card som har nämnts, gå med i lotteiet och hoppas.
Har du släkt i USA kan de hjälpa om du själv vill söka eventuellt uppehållstillstånd, så länge de går med på att ta hand om dig tills du kan stå på egna ben, så du ej blir en börda för USA.

Detta är vad jag kommer ihåg efter mina försök, hehe. Nu ser jag bara fram emot en härlig semester i Phoenix hos tjejens släktingar

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått ang arbestvisum, så krävs det inte bara att en arbetsgivare är villig att anställa dig redan innan du söker visum, du måste dessutom bevisa att jobbet du ska utföra inte kan utföras av en amerikan. Antar att det innebär att man måste vara expert på något.

Har till exempel hört att de hade extrema problem att få med skådespelerskan som spelar Kate i Lost, eftersom att hon är kanadensare. De hade tydligen väldiga problem att bevisa att det inte fanns en amerikan som kunde spela rollen.