Permalänk
Medlem

När går smärtgränsen på en Q9400?

Tjenare gubbar! Har snackat lite med en kompis, som jag bytte lite komponenter åt i hans burk. Temperaturen på hans kärnor ökade då till lite över 70 grader på han Q9400. Vet ungefär hur varm 1155, 1156 och 1366 kan/bör vara, men har dock ingen aning om hur varma 775 klarar av att vara.

Kan någon upplysa mig?

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Glömde att säga att processorn är oklockad och har originalkylaren.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Tjenare gubbar! Har snackat lite med en kompis, som jag bytte lite komponenter åt i hans burk. Temperaturen på hans kärnor ökade då till lite över 70 grader på han Q9400. Vet ungefär hur varm 1155, 1156 och 1366 kan/bör vara, men har dock ingen aning om hur varma 775 klarar av att vara.

Kan någon upplysa mig?

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp
http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_2/Intel-Core%202%20Quad%20...

Den säger 71.4

Aldrig kört någon sådan här prolle själv så vågar inte lova detta, men var vad jag fick fram

MVH

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp
http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_2/Intel-Core%202%20Quad%20...

Den säger 71.4

Aldrig kört någon sådan här prolle själv så vågar inte lova detta, men var vad jag fick fram

MVH

okej tack, det låter rimligt. Nån som har någon annan erfarenhet?

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Hadde en q9400 fram til fredag Den var 30c idle och ca 50 under load, bad company 2 som regel. Stock.

Köpte en freezer 7 pro ver 2 på net on net, 150 spenn, OCa til 3.2, idle 30c, load 57 med occt / linpro.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1634044

Förste gången jag monterade stock kylaren, den satt ej riktig fast, och temp var uppe i 90 för datorn stängde av. 3-4 gånger utan skada.

Siktar som regel på max 60c.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag har en Q9550 men den den bör palla runt 90-95 grader då stänger den ner sej själv men den som din polare har verkar vara fel monterad! Onormalt höga temps enligt mej!

Min ligger i load ca 55 grader klockad och idel runt 30-35 så gå över monteringen igen!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Jag har en Q9550 men den den bör palla runt 90-95 grader då stänger den ner sej själv men den som din polare har verkar vara fel monterad! Onormalt höga temps enligt mej!

Min ligger i load ca 55 grader klockad och idel runt 30-35 så gå över monteringen igen!

Okej, nä det är den inte. Det är originalkylaren som är monterad av HP. Anledningen till högre temps är att jag bytte hans graffe från GT120 till 5870. 5870 alstrar mer värme, och burken klarar inte att forsla ut den. Det är även en del damm i burken, så jag bad honom att blåsa ut det. Annars blire nog ny kylare

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Min Q9450 höll sig också ofta på runt 70 grader med orginalkylare. Var till och med uppe i 90 vid ett par timmars 3D-rendering.

Anledningen var i mitt fall att moderkortet höll fläkten på väldigt låga varv, men processorn mår fortfarande alldeles utmärkt efter otaliga timmar i höga temperaturer.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Min Q9450 höll sig också ofta på runt 70 grader med orginalkylare. Var till och med uppe i 90 vid ett par timmars 3D-rendering.

Anledningen var i mitt fall att moderkortet höll fläkten på väldigt låga varv, men processorn mår fortfarande alldeles utmärkt efter otaliga timmar i höga temperaturer.

hmm. Låter ju lovande. Jag fattar inte att intel skickar med en bättre originalkylare, kan ju inte kosta så mycket liksom. Om man jämför vad man köper processorn för ....

Visa signatur

Primum non nocere