Bästa sättet att applicera kylpasta på sandy bridge?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att applicera kylpasta på sandy bridge?

Läst runt lite på nätet och kollat lite videos om hur kylpasta sprids. Jag har själv tidigare använt mig utav "spread" metoden, men den ser ut att kunna införa en massa luftbubblor i kylpastan. Och sedan har jag läst att "line" är den bästa metoden på Core2Quad, frågan är om det även gäller Sandy Bridge.

Och frågan som kommer sedan är ju självklart, åt vilket håll ska man dra linjen?

1:

2:

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Gissning, kärnorna sitter symmetriskt under "locket" så horisontellt eller vertikalt spelar ingen roll.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Du ska sätta en klick kylpasta (i mitten) i samma storlek som ett okokt riskorn och sedan skruva på kylaren.

Permalänk
Medlem

Kärnorna verkar ligga på rad, så en liten linje är nog inte fel... Men jag vet inte åt vilket håll de ligger

http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/sandybridge/rev...

... men en klick lär funka det med!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hur du skall applicera pastan beror på vilken du använder, så ett generellt svar är omöjligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Bero också lite på vilken typ av pasta du använder, tex artic silver är lite "trögare" och där kan linje metoden hjälpa till att sprida ut pastan så att den täcker kärnorna.
Om du däremot använder dig av en pasta med lite högre viskositet tex mx-2, mx-4 så är riskornsmetoden bättre då denna pasta sprider ut sig väldigt lätt.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många trådar det finns om applicering av kylpasta....? Om alla hade följt den vanligaste metoden med "riskorn" så hade det inte varit några problem. Det kan visst göra lite skillnad med olika metoder men såvida det inte blir luftbubblor eller att lagret kylpasta blir för tjockt så handlar det bara om temperaturskillnad på någon grad hit eller dit.
När man har satt ner kylaren på riskornet får man absolut inte lyfta eller tilta på den, då kommer det in luft i pastan. Kläm ner och skruva fast för kung och fosterland. (Men inte för hårt)

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem

Kör med Artic Silver 5 kylpasta. De rekommenderade själva att köra med en linje på core2quad, så antar att det är samma med SandyBridge, frågan är bara åt vilket håll.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Google bildsök gav att kärnorna sitter horisontellt så det blir väl den naturliga riktningen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#
Hittade lite mer info

Så ska det se ut enligt Artic Silver själva.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Blir det inte för mycket pasta med ett streck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Blir det inte för mycket pasta med ett streck?

Beror på hur stort man gör det ;). Men just dendära bilden kommer från Artic Silver så det borde vara en lagom mängd för deras kylpasta.

Anledningen till att man gör ett streck är för att vara säker på att det kommer kylpasta över alla kärnorna på flerkärniga processorer.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Aldrig i mina 15 år av dator bygg har jag gört så. I gamla dagar då kärnan var oskyddad så spridte jag et tynt lag på basen av kylaren. Nå med varmespridare så smörer jag et tynt lag der, och monterar kylaren, funkar fint varje gång.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Aldrig i mina 15 år av dator bygg har jag gört så. I gamla dagar då kärnan var oskyddad så spridte jag et tynt lag på basen av kylaren. Nå med varmespridare så smörer jag et tynt lag der, och monterar kylaren, funkar fint varje gång.

Har kört med den taktiken jag också, men efter att kollat runt lite verkar det inte optimalt.
Intressant video om hur kylpasta beteer sig under tryck. Om du ser så gav "spread" en massa luftbubblor medans "pea" och "line" blev riktigt fina. Luft anses trotts allt att vara en ganska bra isolator, vilket inte är vad man vill ha.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Detta var intressant då jag själv kommer att uppgradera min dator framöver och kommer inte att glömma vilket strulande jag hade med kylpastan pga för höga temperaturer i stresstest när jag installerade min gamla Noctua U12:a:

Jag provade riskornsmodellen, ett avlångt streck, ett diagonalt streck, smeta ut ett tunt lager med businesscard, appllicera små klickar i form av en 5:a (som på en tärning) och på det 8:e försöket fick jag mellan 72-76 grader (4GHz)på min i7 930.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk

Värt att notera är att kylare som har heatpipes direkt mot processorn kan behöva ett annat tillvägagångssätt:
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Testa själv så ser du! Det är bara att torka bort.